30km/h-gräns för farthållare?
Moderator: Redaktion
30km/h-gräns för farthållare?
Hej!
1. Om jag förstår manualen korrekt så kan man generellt inte använda farthållare om man kör under 30 km i timmen. Vad är skälet till detta?
2. Men den går att använda till exempel i en kösituation om man har ett fordon precis framför sig?
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... EE94B.html
1. Om jag förstår manualen korrekt så kan man generellt inte använda farthållare om man kör under 30 km i timmen. Vad är skälet till detta?
2. Men den går att använda till exempel i en kösituation om man har ett fordon precis framför sig?
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: 30km/h-gräns för farthållare?
Av nån anledning kan man inte aktivera farthållaren i lägre fart än 29 kmh men om den är aktiverad funkar den i kö även om det går saktare än gränsen för aktivering. Däremot är den inte så behaglig att använda vid bitvis stillastående köer eftersom bilen väntar ganska länge innan den fattar att framförvarande börjat köra iväg, och när den väl fattar trycker den gasen i botten och bromsar sen in när den hunnit ikapp. Så det blir väldigt ryckigt.
Model 3 SR+ 18" 2021
Tack för svaret! Uppföljande frågor:Dinsdale skrev: ↑12 aug 2024 06:13Av nån anledning kan man inte aktivera farthållaren i lägre fart än 29 kmh men om den är aktiverad funkar den i kö även om det går saktare än gränsen för aktivering. Däremot är den inte så behaglig att använda vid bitvis stillastående köer eftersom bilen väntar ganska länge innan den fattar att framförvarande börjat köra iväg, och när den väl fattar trycker den gasen i botten och bromsar sen in när den hunnit ikapp. Så det blir väldigt ryckigt.
1. Om kön aldrig stannar utan rullar på, i säg 15 km i timmen, då antar jag att Teslan helt enkelt behåller farthållningen lugnt och fint?
2. Kan man välja hur stort avstånd ska vara till bilen framför? Till exempel 4 sekunder. om inte: Hur stort avstånd håller bilen?
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
1. Ja bilen följer kön i tex 15 km/h och startar själv ifrån helt stopp om det börjar röra sig igen, sen om det är lungt och fint råder det delade meningar om i forumet, jag tycker den fungerar riktigt bra men det bästa är nog att provköra och bilda din egna uppfattning.jermz skrev: ↑12 aug 2024 11:53Tack för svaret! Uppföljande frågor:Dinsdale skrev: ↑12 aug 2024 06:13Av nån anledning kan man inte aktivera farthållaren i lägre fart än 29 kmh men om den är aktiverad funkar den i kö även om det går saktare än gränsen för aktivering. Däremot är den inte så behaglig att använda vid bitvis stillastående köer eftersom bilen väntar ganska länge innan den fattar att framförvarande börjat köra iväg, och när den väl fattar trycker den gasen i botten och bromsar sen in när den hunnit ikapp. Så det blir väldigt ryckigt.
1. Om kön aldrig stannar utan rullar på, i säg 15 km i timmen, då antar jag att Teslan helt enkelt behåller farthållningen lugnt och fint?
2. Kan man välja hur stort avstånd ska vara till bilen framför? Till exempel 4 sekunder. om inte: Hur stort avstånd håller bilen?
2. Ja avstånd väljer du enkelt med ena rattknappen, dock är det inte sekunder utan en skala 1-7 där högsta läget är i kortaste laget vid motorvägsfart (2-3 sekunder), hade önskat något längre maxavstånd.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Tyvärr är Teslan väldigt ryckig i köer som skrivs här ovan. Alla mina tidigare bilar med kö-assist har varit betydligt mjukare. Å andra sidan upplever jag att Teslan är 100-procentig i att stanna vid köstopp. Både senaste Volvon och Passaten kunde ibland missa att det var stopp vid ett rödljus eller vid en vägkorsning. Nu visste man ju det så man var alltid beredd. Så Tesla ger och tar, är bättre på vissa saker och sämre på andra.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Nackdelen med Volvon jag hade var att farthållaren kopplade ur om man stått still mer än 30? sekunder.xms67 skrev: ↑12 aug 2024 13:19Tyvärr är Teslan väldigt ryckig i köer som skrivs här ovan. Alla mina tidigare bilar med kö-assist har varit betydligt mjukare. Å andra sidan upplever jag att Teslan är 100-procentig i att stanna vid köstopp. Både senaste Volvon och Passaten kunde ibland missa att det var stopp vid ett rödljus eller vid en vägkorsning. Nu visste man ju det så man var alltid beredd. Så Tesla ger och tar, är bättre på vissa saker och sämre på andra.
I allt annat var Volvos farthållare bättre.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ja, man var tvungen att starta bilen med ett tryck på knappen till farthållaren eller via gaspedalen. Men min stod inte 30 sek utan snarare 5 sek innan den kopplades ur. Hade glömt bort det.mikebike skrev: ↑12 aug 2024 13:21Nackdelen med Volvon jag hade var att farthållaren kopplade ur om man stått still mer än 30? sekunder.xms67 skrev: ↑12 aug 2024 13:19Tyvärr är Teslan väldigt ryckig i köer som skrivs här ovan. Alla mina tidigare bilar med kö-assist har varit betydligt mjukare. Å andra sidan upplever jag att Teslan är 100-procentig i att stanna vid köstopp. Både senaste Volvon och Passaten kunde ibland missa att det var stopp vid ett rödljus eller vid en vägkorsning. Nu visste man ju det så man var alltid beredd. Så Tesla ger och tar, är bättre på vissa saker och sämre på andra.
I allt annat var Volvos farthållare bättre.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Finns det några bilar som kan låsa farthållaren på ett värde under 30km/h ?Jag trodde det var nån regel/krav/lag.
Detta gäller inte AP1 med MobilEyes mjukvara - otroligt bra implementation vid kökörning. Pinsamt att nya Teslor är sämre än åtta år gammal mjukvara.xms67 skrev: ↑12 aug 2024 13:19Tyvärr är Teslan väldigt ryckig i köer som skrivs här ovan. Alla mina tidigare bilar med kö-assist har varit betydligt mjukare. Å andra sidan upplever jag att Teslan är 100-procentig i att stanna vid köstopp. Både senaste Volvon och Passaten kunde ibland missa att det var stopp vid ett rödljus eller vid en vägkorsning. Nu visste man ju det så man var alltid beredd. Så Tesla ger och tar, är bättre på vissa saker och sämre på andra.
Jag har aktiverat AP ganska många gånger vid 0 kmh i köer, just för att slippa vakta på att bilarna framför kör iväg. Har funkat under mina fem år med Tesla iaf…repulsiv skrev:Finns det några bilar som kan låsa farthållaren på ett värde under 30km/h ?Jag trodde det var nån regel/krav/lag.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Du behöver nog 30 km/h för att aktivera farthållare på de elbilar jag känner till, när den väl är aktiverad fungerar den på många bilar ända ned till stillastående. Såväl vår Polestar 2 som Zeekr 001 klarar stillastående (t ex vid trafikljus) under i vart fall ett par minuter och följer trafiken när den börjar rulla igen.
Men att aktivera den under trettio tror jag många tillverkare undviker, sannolikt på grund av osäkerheter i mätdata.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ja det är inga problem att aktivera AP stillastående eller låg fart så länge hastighetsgränsen är högre än 30.BrooklynS skrev: ↑17 aug 2024 22:35Jag har aktiverat AP ganska många gånger vid 0 kmh i köer, just för att slippa vakta på att bilarna framför kör iväg. Har funkat under mina fem år med Tesla iaf…repulsiv skrev:Finns det några bilar som kan låsa farthållaren på ett värde under 30km/h ?Jag trodde det var nån regel/krav/lag.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Men fråga är om det går att låsa farten på ett värde under 30 km/h.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Efter mjukvaruuppdatering igår har bilen börjat plinga när jag aktiverar farthållaren, och jag hittar inte vart jag stänger av plinget. Åtminstone innan kunde man välja att inte få nått pling för farthållare på/av. Nån som vet vart inställningen görs, eller får man inte välja längre?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Man kan inte stänga av detSkipperO skrev: ↑18 aug 2024 19:18Efter mjukvaruuppdatering igår har bilen börjat plinga när jag aktiverar farthållaren, och jag hittar inte vart jag stänger av plinget. Åtminstone innan kunde man välja att inte få nått pling för farthållare på/av. Nån som vet vart inställningen görs, eller får man inte välja längre?
-
ID bilarnas gräns är 20km/h.
Går fint att aktivera från stillastående.
I min Polestar 2 och även på de VAG-bilar jag haft har det inte varit några problem att aktivera farthållaren i farter under 30, men målfarten blir då 30. Osäker på om den kan aktiveras vid stillastående, får testa det.roffe_s skrev: ↑18 aug 2024 01:24Du behöver nog 30 km/h för att aktivera farthållare på de elbilar jag känner till, när den väl är aktiverad fungerar den på många bilar ända ned till stillastående. Såväl vår Polestar 2 som Zeekr 001 klarar stillastående (t ex vid trafikljus) under i vart fall ett par minuter och följer trafiken när den börjar rulla igen.
Men att aktivera den under trettio tror jag många tillverkare undviker, sannolikt på grund av osäkerheter i mätdata.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Gick att stänga av plinget innan uppdateringen. Tesla-logik; ingen annan bil låter när man aktiverar farthållaren, då måste vår bil göra det. Får tolka plinget som ”Varning, du har just aktiverat slumpvisa spökinbromsningar, skyll dig själv”.tnjo skrev: ↑18 aug 2024 19:37Man kan inte stänga av detSkipperO skrev: ↑18 aug 2024 19:18Efter mjukvaruuppdatering igår har bilen börjat plinga när jag aktiverar farthållaren, och jag hittar inte vart jag stänger av plinget. Åtminstone innan kunde man välja att inte få nått pling för farthållare på/av. Nån som vet vart inställningen görs, eller får man inte välja längre?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Tror Teslas mål är att det ska vara så irriterande att folk slutar använda farthållaren, liksom en del redan gjort med AP. Då märks det inte hur dålig den är.SkipperO skrev: ↑18 aug 2024 20:00Gick att stänga av plinget innan uppdateringen. Tesla-logik; ingen annan bil låter när man aktiverar farthållaren, då måste vår bil göra det. Får tolka plinget som ”Varning, du har just aktiverat slumpvisa spökinbromsningar, skyll dig själv”.tnjo skrev: ↑18 aug 2024 19:37Man kan inte stänga av detSkipperO skrev: ↑18 aug 2024 19:18Efter mjukvaruuppdatering igår har bilen börjat plinga när jag aktiverar farthållaren, och jag hittar inte vart jag stänger av plinget. Åtminstone innan kunde man välja att inte få nått pling för farthållare på/av. Nån som vet vart inställningen görs, eller får man inte välja längre?
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Som standard blir det 15 kmh när du slår på farthållaren i kön. Men det går att ställa ner lägre med höger rullhjul när det är aktivt.
M3SR+ (21Q3)
Jag kan inte låsa den under 30, om jag försöker får jag ett felmeddelande om att "farthållaren är otillgänglig", och klickar man på det får man en manualsida som listar flera saker som kan orsaka detta, en orsak är citat:
"fordonets hastighet är lägre än farthållarens minimihastighet på 18mph (30km/h)"
Man får också detta klämkäcka förslaget på lösning: "Ta kontrollen och kör ditt fordon manuellt"
Autopilot kan jag aktivera när bilen står still om jag är i en kö och ”vägen” tillåter det. Kör 90% med AP till vardags och aktiverar den s fort det går.jermz skrev: ↑12 aug 2024 06:07Hej!