30km/h-gräns för farthållare?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

jermz

30km/h-gräns för farthållare?

Inlägg av jermz »

Hej!

1. Om jag förstår manualen korrekt så kan man generellt inte använda farthållare om man kör under 30 km i timmen. Vad är skälet till detta?

2. Men den går att använda till exempel i en kösituation om man har ett fordon precis framför sig?

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... EE94B.html
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: 30km/h-gräns för farthållare?

Inlägg av Dinsdale »

Av nån anledning kan man inte aktivera farthållaren i lägre fart än 29 kmh men om den är aktiverad funkar den i kö även om det går saktare än gränsen för aktivering. Däremot är den inte så behaglig att använda vid bitvis stillastående köer eftersom bilen väntar ganska länge innan den fattar att framförvarande börjat köra iväg, och när den väl fattar trycker den gasen i botten och bromsar sen in när den hunnit ikapp. Så det blir väldigt ryckigt.
Model 3 SR+ 18" 2021
jermz

Inlägg av jermz »

Dinsdale skrev: 12 aug 2024 06:13
Av nån anledning kan man inte aktivera farthållaren i lägre fart än 29 kmh men om den är aktiverad funkar den i kö även om det går saktare än gränsen för aktivering. Däremot är den inte så behaglig att använda vid bitvis stillastående köer eftersom bilen väntar ganska länge innan den fattar att framförvarande börjat köra iväg, och när den väl fattar trycker den gasen i botten och bromsar sen in när den hunnit ikapp. Så det blir väldigt ryckigt.
Tack för svaret! Uppföljande frågor:

1. Om kön aldrig stannar utan rullar på, i säg 15 km i timmen, då antar jag att Teslan helt enkelt behåller farthållningen lugnt och fint?

2. Kan man välja hur stort avstånd ska vara till bilen framför? Till exempel 4 sekunder. om inte: Hur stort avstånd håller bilen?
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

jermz skrev: 12 aug 2024 11:53
Dinsdale skrev: 12 aug 2024 06:13
Tack för svaret! Uppföljande frågor:

1. Om kön aldrig stannar utan rullar på, i säg 15 km i timmen, då antar jag att Teslan helt enkelt behåller farthållningen lugnt och fint?

2. Kan man välja hur stort avstånd ska vara till bilen framför? Till exempel 4 sekunder. om inte: Hur stort avstånd håller bilen?
1. Ja bilen följer kön i tex 15 km/h och startar själv ifrån helt stopp om det börjar röra sig igen, sen om det är lungt och fint råder det delade meningar om i forumet, jag tycker den fungerar riktigt bra men det bästa är nog att provköra och bilda din egna uppfattning.

2. Ja avstånd väljer du enkelt med ena rattknappen, dock är det inte sekunder utan en skala 1-7 där högsta läget är i kortaste laget vid motorvägsfart (2-3 sekunder), hade önskat något längre maxavstånd.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Tyvärr är Teslan väldigt ryckig i köer som skrivs här ovan. Alla mina tidigare bilar med kö-assist har varit betydligt mjukare. Å andra sidan upplever jag att Teslan är 100-procentig i att stanna vid köstopp. Både senaste Volvon och Passaten kunde ibland missa att det var stopp vid ett rödljus eller vid en vägkorsning. Nu visste man ju det så man var alltid beredd. Så Tesla ger och tar, är bättre på vissa saker och sämre på andra.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

xms67 skrev: 12 aug 2024 13:19
Tyvärr är Teslan väldigt ryckig i köer som skrivs här ovan. Alla mina tidigare bilar med kö-assist har varit betydligt mjukare. Å andra sidan upplever jag att Teslan är 100-procentig i att stanna vid köstopp. Både senaste Volvon och Passaten kunde ibland missa att det var stopp vid ett rödljus eller vid en vägkorsning. Nu visste man ju det så man var alltid beredd. Så Tesla ger och tar, är bättre på vissa saker och sämre på andra.
Nackdelen med Volvon jag hade var att farthållaren kopplade ur om man stått still mer än 30? sekunder.
I allt annat var Volvos farthållare bättre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

mikebike skrev: 12 aug 2024 13:21
Nackdelen med Volvon jag hade var att farthållaren kopplade ur om man stått still mer än 30? sekunder.
I allt annat var Volvos farthållare bättre.
Ja, man var tvungen att starta bilen med ett tryck på knappen till farthållaren eller via gaspedalen. Men min stod inte 30 sek utan snarare 5 sek innan den kopplades ur. Hade glömt bort det.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Finns det några bilar som kan låsa farthållaren på ett värde under 30km/h ?Jag trodde det var nån regel/krav/lag.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Detta gäller inte AP1 med MobilEyes mjukvara - otroligt bra implementation vid kökörning. Pinsamt att nya Teslor är sämre än åtta år gammal mjukvara.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

repulsiv skrev:
Finns det några bilar som kan låsa farthållaren på ett värde under 30km/h ?Jag trodde det var nån regel/krav/lag.
Jag har aktiverat AP ganska många gånger vid 0 kmh i köer, just för att slippa vakta på att bilarna framför kör iväg. Har funkat under mina fem år med Tesla iaf…

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

repulsiv skrev: 17 aug 2024 21:49
Du behöver nog 30 km/h för att aktivera farthållare på de elbilar jag känner till, när den väl är aktiverad fungerar den på många bilar ända ned till stillastående. Såväl vår Polestar 2 som Zeekr 001 klarar stillastående (t ex vid trafikljus) under i vart fall ett par minuter och följer trafiken när den börjar rulla igen.

Men att aktivera den under trettio tror jag många tillverkare undviker, sannolikt på grund av osäkerheter i mätdata.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BrooklynS skrev: 17 aug 2024 22:35
repulsiv skrev:
Jag har aktiverat AP ganska många gånger vid 0 kmh i köer, just för att slippa vakta på att bilarna framför kör iväg. Har funkat under mina fem år med Tesla iaf…

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ja det är inga problem att aktivera AP stillastående eller låg fart så länge hastighetsgränsen är högre än 30.
Men fråga är om det går att låsa farten på ett värde under 30 km/h.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Efter mjukvaruuppdatering igår har bilen börjat plinga när jag aktiverar farthållaren, och jag hittar inte vart jag stänger av plinget. Åtminstone innan kunde man välja att inte få nått pling för farthållare på/av. Nån som vet vart inställningen görs, eller får man inte välja längre?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

SkipperO skrev: 18 aug 2024 19:18
Efter mjukvaruuppdatering igår har bilen börjat plinga när jag aktiverar farthållaren, och jag hittar inte vart jag stänger av plinget. Åtminstone innan kunde man välja att inte få nått pling för farthållare på/av. Nån som vet vart inställningen görs, eller får man inte välja längre?
Man kan inte stänga av det
Hoppsan_84

Inlägg av Hoppsan_84 »

ID bilarnas gräns är 20km/h.
Går fint att aktivera från stillastående.
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

roffe_s skrev: 18 aug 2024 01:24
Du behöver nog 30 km/h för att aktivera farthållare på de elbilar jag känner till, när den väl är aktiverad fungerar den på många bilar ända ned till stillastående. Såväl vår Polestar 2 som Zeekr 001 klarar stillastående (t ex vid trafikljus) under i vart fall ett par minuter och följer trafiken när den börjar rulla igen.

Men att aktivera den under trettio tror jag många tillverkare undviker, sannolikt på grund av osäkerheter i mätdata.
I min Polestar 2 och även på de VAG-bilar jag haft har det inte varit några problem att aktivera farthållaren i farter under 30, men målfarten blir då 30. Osäker på om den kan aktiveras vid stillastående, får testa det. :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

tnjo skrev: 18 aug 2024 19:37
Gick att stänga av plinget innan uppdateringen. Tesla-logik; ingen annan bil låter när man aktiverar farthållaren, då måste vår bil göra det. Får tolka plinget som ”Varning, du har just aktiverat slumpvisa spökinbromsningar, skyll dig själv”.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Visst, men inte på ett värde under 30 väl ?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SkipperO skrev: 18 aug 2024 20:00
tnjo skrev: 18 aug 2024 19:37
Gick att stänga av plinget innan uppdateringen. Tesla-logik; ingen annan bil låter när man aktiverar farthållaren, då måste vår bil göra det. Får tolka plinget som ”Varning, du har just aktiverat slumpvisa spökinbromsningar, skyll dig själv”.
Tror Teslas mål är att det ska vara så irriterande att folk slutar använda farthållaren, liksom en del redan gjort med AP. Då märks det inte hur dålig den är. :lol:
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Skatbo

Inlägg av Skatbo »

repulsiv skrev: 18 aug 2024 20:24
Som standard blir det 15 kmh när du slår på farthållaren i kön. Men det går att ställa ner lägre med höger rullhjul när det är aktivt.
M3SR+ (21Q3)
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Skatbo skrev: 19 aug 2024 12:03
repulsiv skrev: 18 aug 2024 20:24
Som standard blir det 15 kmh när du slår på farthållaren i kön. Men det går att ställa ner lägre med höger rullhjul när det är aktivt.
Jag kan inte låsa den under 30, om jag försöker får jag ett felmeddelande om att "farthållaren är otillgänglig", och klickar man på det får man en manualsida som listar flera saker som kan orsaka detta, en orsak är citat:

"fordonets hastighet är lägre än farthållarens minimihastighet på 18mph (30km/h)"

Man får också detta klämkäcka förslaget på lösning: "Ta kontrollen och kör ditt fordon manuellt" :roll:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

jermz skrev: 12 aug 2024 06:07
Hej!

1. Om jag förstår manualen korrekt så kan man generellt inte använda farthållare om man kör under 30 km i timmen. Vad är skälet till detta?

2. Men den går att använda till exempel i en kösituation om man har ett fordon precis framför sig?

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... EE94B.html
Autopilot kan jag aktivera när bilen står still om jag är i en kö och ”vägen” tillåter det. Kör 90% med AP till vardags och aktiverar den s fort det går.
Skriv svar