Varför behöver du ladda med max effekt?kenjon skrev: ↑10 aug 2024 09:37Jag läste om effekttariffer. Det är ju hål i huvudet på de som bestämmer! Regeringen vill att alla ska köpa elbil. EUs effekttariffer gör att elbilar blir en dålig investering. De jobbar ju tvärt emot varandra!
I Karlskoga har de infört att den högsta effekt man använder under minst en timma tre gånger per månad, ska gälla för hela månadens debitering. Så har jag laddat tre gånger kan jag lika gärna ösa på med lika mycket effekt resten av månadens alla timmar!
Det hade varit bättre med ett lågt kWh-timpris om man tar ut max 5 kW, ett högre om man tar ut >5-10 kW, ännu högre om man tar ut >10-15 kW. Då finns det incitament för att spara på effekten. Nu blir det tvärtom.
Som jag förstår det kan jag ladda min elbil med max effekt under 59 minuter, och sedan göra ett uppehåll i en timma, för att ladda igen i 59 minuter med full effekt igen. Det gör inte elnätet bättre, dessutom kommer förlusterna att öka. Det gäller även de som ställer ner laddningen till låga nivåer, det ger mer förluster vilket förbrukar ännu mer el.
påverkan av effektavgift
Moderator: Redaktion
Re: påverkan av effektavgift
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3862
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: påverkan av effektavgift
Vi har alltid haft effektavgift (pga effektabonnemang) i BRF och löst det så här. Innan vi hade laddningen peakade vi på 17-18kW. Vi har 120A huvudsäkring så den är inget problem. Normalt sett ligger lasten dagtid på 3-4kW, på natten lite mer pga belysning. Sommartid brukar vi begränsa effekten till 18kW totalt, då blir det ingen extra kostnad men effekten regleras ner ibland när tvättstugan går hårt. På vintern är det dyrare kW-pris 06-22 och vi schemalägger laddningen till nätterna, då behövs lite mer effekt så vi släpper upp det till 23-24kW
Vi som laddar (6-7 bilar numera) betalar en mindre fast avgift och den går till den ökade effektavgiften och ev framtida underhållskostnader.
Model Y LR AWD 2022
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: påverkan av effektavgift
Det får du pga hur din förbrukning sett ut. Har du kört med 12kw i 45 minuter och sedan 0 bör du rimligen betala för 9kw som peak för en timma.
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: påverkan av effektavgift
Som skrivits redan i den här tråden, så blir effektavgifterna ytterligare en parameter, som är svårt att förstå sig på, för gemene man.
Att blanda in "över tid" i formeln också, dvs. "kwh/h" som enhet, verkar tydligen rätt svårt. Och som också redan sagts, så verkar nätbolagens modeller vara så, att om man redan straffat ut sig med 3 toppar, så kan man fortsätta månaden ut på samma sätt utan att få mer straff. Så det blir bara ett extra irritationsmoment/kostnad, för de flesta.
Men jag har till slut förstått att det faktiskt verkar vara en rimlig lösning, för nätägarna, för att styra användningen över tid. Dvs. kortvariga toppar kontrolleras med huvudsäkringarnas nivå, total förbrukning med timprismodellen, och den kontinuerliga effekten med effektavgifter. Visst, det blir mer komplicerat att förstå sig på, och kostnaderna ökar. Men skall vi inte också betala för vad det faktiskt i slutändan kostar samhället och nätbolagen att leverera den effekt vi laddar med?
Jag bor i Ellevios nät i västra stockholm, som ännu inte infört det, annat än på prov för vissa kunder. Modellen är tyvärr 24/7, och där medelvärdet av de tre timmarna med högst förbrukning (dock max en per dygn), multiplicerat med en faktor, styr effektavgiften.
Jag har provat att max:a laddeffekten till 11kw, dock bara mellan 22:30 -> 23:30, 00:30 -> 01:30, 02:30 -> 03:30 osv ... dvs. så att det bara blir halva effekttopparna, och det fungerar bra. Bilen får låga laddförluster, jag kapar topparna, och bilen är alltid färdigladdad innan jag vaknar. Förmodligen kommer batteriet inte att kallna så mycket mitt i vintern, så att förlusterna ökar mer, än om jag skulle laddat med 5,5kw kontinuerligt, men vi får se. Och för den som kör timpris, istället som jag "månadsrörligt", så är det väl i snitt fortfarande billigast under natten. (Det verkar som att man kan kapa effektavgifter i nivån hundratals kronor, jämfört med timpriset som handlar om tiotals kronor, vilket gör det mer lönsamt att optimera effektavgifterna för mig.)
Detta krävde dock att jag styr bilens laddning själv, via Teslas API, från Homey hemautomationsjox, som jag redan hade redo. Och som för övrigt också har kod som "lastbalanserar" laddströmmen för att skydda mina huvudsäkringar, genom att dra ner laddströmmen i min Charge Amps Halo-box.
Det vill säga, extra krångligt, men kul om man gillar sånt här...
Att blanda in "över tid" i formeln också, dvs. "kwh/h" som enhet, verkar tydligen rätt svårt. Och som också redan sagts, så verkar nätbolagens modeller vara så, att om man redan straffat ut sig med 3 toppar, så kan man fortsätta månaden ut på samma sätt utan att få mer straff. Så det blir bara ett extra irritationsmoment/kostnad, för de flesta.
Men jag har till slut förstått att det faktiskt verkar vara en rimlig lösning, för nätägarna, för att styra användningen över tid. Dvs. kortvariga toppar kontrolleras med huvudsäkringarnas nivå, total förbrukning med timprismodellen, och den kontinuerliga effekten med effektavgifter. Visst, det blir mer komplicerat att förstå sig på, och kostnaderna ökar. Men skall vi inte också betala för vad det faktiskt i slutändan kostar samhället och nätbolagen att leverera den effekt vi laddar med?
Jag bor i Ellevios nät i västra stockholm, som ännu inte infört det, annat än på prov för vissa kunder. Modellen är tyvärr 24/7, och där medelvärdet av de tre timmarna med högst förbrukning (dock max en per dygn), multiplicerat med en faktor, styr effektavgiften.
Jag har provat att max:a laddeffekten till 11kw, dock bara mellan 22:30 -> 23:30, 00:30 -> 01:30, 02:30 -> 03:30 osv ... dvs. så att det bara blir halva effekttopparna, och det fungerar bra. Bilen får låga laddförluster, jag kapar topparna, och bilen är alltid färdigladdad innan jag vaknar. Förmodligen kommer batteriet inte att kallna så mycket mitt i vintern, så att förlusterna ökar mer, än om jag skulle laddat med 5,5kw kontinuerligt, men vi får se. Och för den som kör timpris, istället som jag "månadsrörligt", så är det väl i snitt fortfarande billigast under natten. (Det verkar som att man kan kapa effektavgifter i nivån hundratals kronor, jämfört med timpriset som handlar om tiotals kronor, vilket gör det mer lönsamt att optimera effektavgifterna för mig.)
Detta krävde dock att jag styr bilens laddning själv, via Teslas API, från Homey hemautomationsjox, som jag redan hade redo. Och som för övrigt också har kod som "lastbalanserar" laddströmmen för att skydda mina huvudsäkringar, genom att dra ner laddströmmen i min Charge Amps Halo-box.
Det vill säga, extra krångligt, men kul om man gillar sånt här...
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: påverkan av effektavgift
Kul att läsa!!nogren skrev: ↑13 aug 2024 06:54Som skrivits redan i den här tråden, så blir effektavgifterna ytterligare en parameter, som är svårt att förstå sig på, för gemene man.
Att blanda in "över tid" i formeln också, dvs. "kwh/h" som enhet, verkar tydligen rätt svårt. Och som också redan sagts, så verkar nätbolagens modeller vara så, att om man redan straffat ut sig med 3 toppar, så kan man fortsätta månaden ut på samma sätt utan att få mer straff. Så det blir bara ett extra irritationsmoment/kostnad, för de flesta.
Men jag har till slut förstått att det faktiskt verkar vara en rimlig lösning, för nätägarna, för att styra användningen över tid. Dvs. kortvariga toppar kontrolleras med huvudsäkringarnas nivå, total förbrukning med timprismodellen, och den kontinuerliga effekten med effektavgifter. Visst, det blir mer komplicerat att förstå sig på, och kostnaderna ökar. Men skall vi inte också betala för vad det faktiskt i slutändan kostar samhället och nätbolagen att leverera den effekt vi laddar med?
Jag bor i Ellevios nät i västra stockholm, som ännu inte infört det, annat än på prov för vissa kunder. Modellen är tyvärr 24/7, och där medelvärdet av de tre timmarna med högst förbrukning (dock max en per dygn), multiplicerat med en faktor, styr effektavgiften.
Jag har provat att max:a laddeffekten till 11kw, dock bara mellan 22:30 -> 23:30, 00:30 -> 01:30, 02:30 -> 03:30 osv ... dvs. så att det bara blir halva effekttopparna, och det fungerar bra. Bilen får låga laddförluster, jag kapar topparna, och bilen är alltid färdigladdad innan jag vaknar. Förmodligen kommer batteriet inte att kallna så mycket mitt i vintern, så att förlusterna ökar mer, än om jag skulle laddat med 5,5kw kontinuerligt, men vi får se. Och för den som kör timpris, istället som jag "månadsrörligt", så är det väl i snitt fortfarande billigast under natten. (Det verkar som att man kan kapa effektavgifter i nivån hundratals kronor, jämfört med timpriset som handlar om tiotals kronor, vilket gör det mer lönsamt att optimera effektavgifterna för mig.)
Detta krävde dock att jag styr bilens laddning själv, via Teslas API, från Homey hemautomationsjox, som jag redan hade redo. Och som för övrigt också har kod som "lastbalanserar" laddströmmen för att skydda mina huvudsäkringar, genom att dra ner laddströmmen i min Charge Amps Halo-box.
Det vill säga, extra krångligt, men kul om man gillar sånt här...
Hur stora förluster pratar vi om i kW i skillnader mellan 5 till 11 kW/h?
Jag brukar ladda 10 till 20 kWh per dag och 20000 kWh på helåret för hela hushållet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: påverkan av effektavgift
Nu när det är varmt ute, ligger jag på 3-4% förluster vid 11kw.Lerumsexpressen skrev: ↑13 aug 2024 08:34Kul att läsa!!nogren skrev: ↑13 aug 2024 06:54Som skrivits redan i den här tråden, så blir effektavgifterna ytterligare en parameter, som är svårt att förstå sig på, för gemene man.
Att blanda in "över tid" i formeln också, dvs. "kwh/h" som enhet, verkar tydligen rätt svårt. Och som också redan sagts, så verkar nätbolagens modeller vara så, att om man redan straffat ut sig med 3 toppar, så kan man fortsätta månaden ut på samma sätt utan att få mer straff. Så det blir bara ett extra irritationsmoment/kostnad, för de flesta.
Men jag har till slut förstått att det faktiskt verkar vara en rimlig lösning, för nätägarna, för att styra användningen över tid. Dvs. kortvariga toppar kontrolleras med huvudsäkringarnas nivå, total förbrukning med timprismodellen, och den kontinuerliga effekten med effektavgifter. Visst, det blir mer komplicerat att förstå sig på, och kostnaderna ökar. Men skall vi inte också betala för vad det faktiskt i slutändan kostar samhället och nätbolagen att leverera den effekt vi laddar med?
Jag bor i Ellevios nät i västra stockholm, som ännu inte infört det, annat än på prov för vissa kunder. Modellen är tyvärr 24/7, och där medelvärdet av de tre timmarna med högst förbrukning (dock max en per dygn), multiplicerat med en faktor, styr effektavgiften.
Jag har provat att max:a laddeffekten till 11kw, dock bara mellan 22:30 -> 23:30, 00:30 -> 01:30, 02:30 -> 03:30 osv ... dvs. så att det bara blir halva effekttopparna, och det fungerar bra. Bilen får låga laddförluster, jag kapar topparna, och bilen är alltid färdigladdad innan jag vaknar. Förmodligen kommer batteriet inte att kallna så mycket mitt i vintern, så att förlusterna ökar mer, än om jag skulle laddat med 5,5kw kontinuerligt, men vi får se. Och för den som kör timpris, istället som jag "månadsrörligt", så är det väl i snitt fortfarande billigast under natten. (Det verkar som att man kan kapa effektavgifter i nivån hundratals kronor, jämfört med timpriset som handlar om tiotals kronor, vilket gör det mer lönsamt att optimera effektavgifterna för mig.)
Detta krävde dock att jag styr bilens laddning själv, via Teslas API, från Homey hemautomationsjox, som jag redan hade redo. Och som för övrigt också har kod som "lastbalanserar" laddströmmen för att skydda mina huvudsäkringar, genom att dra ner laddströmmen i min Charge Amps Halo-box.
Det vill säga, extra krångligt, men kul om man gillar sånt här...
Hur stora förluster pratar vi om i kW i skillnader mellan 5 till 11 kW/h?
Jag brukar ladda 10 till 20 kWh per dag och 20000 kWh på helåret för hela hushållet.
Är det vinter och mycket batterivärmning tror jag att jag sett som värst 13% vid 11kw
Jag har bara två
Mätvärden på 5,5kw, båda vid varmt sommarväder, men båda säger 8% förluster.
Använder Teslamate för att få siffror, så jag misstänker att det också blir några procent värme i laddbox och kabel.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Re: påverkan av effektavgift
Då har det börjat....
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 856
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: påverkan av effektavgift
#suddenoutbreakofcommonsense - om man bara går på rubriken iaf.
Model 3 SR+ 18" 2021
påverkan av effektavgift
Hur ska vi göra på kontoret då jag valt att köpa Teslor till alla på kontoret, vi har smällt upp 6 elbilsladdare som är i stort sett alltid i drift mellan 06.00-18.00. Inte alltid alla samtidigt så klart men ibland.
Vi kan ju inte välja att ladda på natten när vi ska ladda på kontoret.
Tycker dessutom det är lite roligt att dom höjer nätavgifterna konstant för att ”de ska bygga ut nätet” men sedan skriver dom att om vi slipper topparna så behöver vi inte bygga ut nätet.
Vi kan ju inte välja att ladda på natten när vi ska ladda på kontoret.
Tycker dessutom det är lite roligt att dom höjer nätavgifterna konstant för att ”de ska bygga ut nätet” men sedan skriver dom att om vi slipper topparna så behöver vi inte bygga ut nätet.
Re: påverkan av effektavgift
Kanske behöver ni inte ladda med 11kw från tomt till fullt batteri utan dagens förbrukning på 6A?PhR34k skrev: ↑31 aug 2024 13:24Hur ska vi göra på kontoret då jag valt att köpa Teslor till alla på kontoret, vi har smällt upp 6 elbilsladdare som är i stort sett alltid i drift mellan 06.00-18.00. Inte alltid alla samtidigt så klart men ibland.
Vi kan ju inte välja att ladda på natten när vi ska ladda på kontoret.
Tycker dessutom det är lite roligt att dom höjer nätavgifterna konstant för att ”de ska bygga ut nätet” men sedan skriver dom att om vi slipper topparna så behöver vi inte bygga ut nätet.
Eller hur ser behovet ut? Står bilarna parkerade hela dagen eller används dom?
Re: påverkan av effektavgift
Det är olika men mycket fläng över hela Sthlm. Dom står inte still hela arbetsdagen.Fredrik j skrev:Kanske behöver ni inte ladda med 11kw från tomt till fullt batteri utan dagens förbrukning på 6A?PhR34k skrev: ↑31 aug 2024 13:24Hur ska vi göra på kontoret då jag valt att köpa Teslor till alla på kontoret, vi har smällt upp 6 elbilsladdare som är i stort sett alltid i drift mellan 06.00-18.00. Inte alltid alla samtidigt så klart men ibland.
Vi kan ju inte välja att ladda på natten när vi ska ladda på kontoret.
Tycker dessutom det är lite roligt att dom höjer nätavgifterna konstant för att ”de ska bygga ut nätet” men sedan skriver dom att om vi slipper topparna så behöver vi inte bygga ut nätet.
Eller hur ser behovet ut? Står bilarna parkerade hela dagen eller används dom?
Men de är vad det är, vi kommer betala dyrt gissar jag på så man kommer få överväga om man ska köpa bensinbil nästa gång.
Re: påverkan av effektavgift
Ja, har ni ett beteendemönster som inte passar elbil utan ni kan räkna hem byte till bensin kanske det blir bäst. Men ni kan ju prova att ladda med lite lägre effekt och kolla om det fungerar.PhR34k skrev: ↑31 aug 2024 13:55Det är olika men mycket fläng över hela Sthlm. Dom står inte still hela arbetsdagen.Fredrik j skrev:Kanske behöver ni inte ladda med 11kw från tomt till fullt batteri utan dagens förbrukning på 6A?PhR34k skrev: ↑31 aug 2024 13:24Hur ska vi göra på kontoret då jag valt att köpa Teslor till alla på kontoret, vi har smällt upp 6 elbilsladdare som är i stort sett alltid i drift mellan 06.00-18.00. Inte alltid alla samtidigt så klart men ibland.
Vi kan ju inte välja att ladda på natten när vi ska ladda på kontoret.
Tycker dessutom det är lite roligt att dom höjer nätavgifterna konstant för att ”de ska bygga ut nätet” men sedan skriver dom att om vi slipper topparna så behöver vi inte bygga ut nätet.
Eller hur ser behovet ut? Står bilarna parkerade hela dagen eller används dom?
Men de är vad det är, vi kommer betala dyrt gissar jag på så man kommer få överväga om man ska köpa bensinbil nästa gång.
Re: påverkan av effektavgift
Det passar oss perfekt. Det är staten som inte kan bestämma sig vad folk ska köra för typ av bil.Fredrik j skrev:Ja, har ni ett beteendemönster som inte passar elbil utan ni kan räkna hem byte till bensin kanske det blir bäst. Men ni kan ju prova att ladda med lite lägre effekt och kolla om det fungerar.PhR34k skrev: ↑31 aug 2024 13:55Det är olika men mycket fläng över hela Sthlm. Dom står inte still hela arbetsdagen.Fredrik j skrev:Kanske behöver ni inte ladda med 11kw från tomt till fullt batteri utan dagens förbrukning på 6A?PhR34k skrev: ↑31 aug 2024 13:24Hur ska vi göra på kontoret då jag valt att köpa Teslor till alla på kontoret, vi har smällt upp 6 elbilsladdare som är i stort sett alltid i drift mellan 06.00-18.00. Inte alltid alla samtidigt så klart men ibland.
Vi kan ju inte välja att ladda på natten när vi ska ladda på kontoret.
Tycker dessutom det är lite roligt att dom höjer nätavgifterna konstant för att ”de ska bygga ut nätet” men sedan skriver dom att om vi slipper topparna så behöver vi inte bygga ut nätet.
Eller hur ser behovet ut? Står bilarna parkerade hela dagen eller används dom?
Men de är vad det är, vi kommer betala dyrt gissar jag på så man kommer få överväga om man ska köpa bensinbil nästa gång.
Re: påverkan av effektavgift
Effektavgifter handlar ju mindre om vad staten vill att vi ska köra utan ett sätt för nätägare att dämpa effekterna av ett fluktuerande spotpris på el.PhR34k skrev: ↑31 aug 2024 15:28Det passar oss perfekt. Det är staten som inte kan bestämma sig vad folk ska köra för typ av bil.Fredrik j skrev:Ja, har ni ett beteendemönster som inte passar elbil utan ni kan räkna hem byte till bensin kanske det blir bäst. Men ni kan ju prova att ladda med lite lägre effekt och kolla om det fungerar.PhR34k skrev: ↑31 aug 2024 13:55Det är olika men mycket fläng över hela Sthlm. Dom står inte still hela arbetsdagen.Fredrik j skrev:Kanske behöver ni inte ladda med 11kw från tomt till fullt batteri utan dagens förbrukning på 6A?PhR34k skrev: ↑31 aug 2024 13:24Hur ska vi göra på kontoret då jag valt att köpa Teslor till alla på kontoret, vi har smällt upp 6 elbilsladdare som är i stort sett alltid i drift mellan 06.00-18.00. Inte alltid alla samtidigt så klart men ibland.
Vi kan ju inte välja att ladda på natten när vi ska ladda på kontoret.
Tycker dessutom det är lite roligt att dom höjer nätavgifterna konstant för att ”de ska bygga ut nätet” men sedan skriver dom att om vi slipper topparna så behöver vi inte bygga ut nätet.
Eller hur ser behovet ut? Står bilarna parkerade hela dagen eller används dom?
Men de är vad det är, vi kommer betala dyrt gissar jag på så man kommer få överväga om man ska köpa bensinbil nästa gång.
Re: påverkan av effektavgift
Skulle nog våga påstå att det mer handlar om hur nätägaren ska säkra sina inkomster när fler producerar egen energi och de ser sina vinster minska.Fredrik j skrev: ↑31 aug 2024 15:47Effektavgifter handlar ju mindre om vad staten vill att vi ska köra utan ett sätt för nätägare att dämpa effekterna av ett fluktuerande spotpris på el.PhR34k skrev: ↑31 aug 2024 15:28Det passar oss perfekt. Det är staten som inte kan bestämma sig vad folk ska köra för typ av bil.Fredrik j skrev:Ja, har ni ett beteendemönster som inte passar elbil utan ni kan räkna hem byte till bensin kanske det blir bäst. Men ni kan ju prova att ladda med lite lägre effekt och kolla om det fungerar.PhR34k skrev: ↑31 aug 2024 13:55Det är olika men mycket fläng över hela Sthlm. Dom står inte still hela arbetsdagen.Fredrik j skrev:
Kanske behöver ni inte ladda med 11kw från tomt till fullt batteri utan dagens förbrukning på 6A?
Eller hur ser behovet ut? Står bilarna parkerade hela dagen eller används dom?
Men de är vad det är, vi kommer betala dyrt gissar jag på så man kommer få överväga om man ska köpa bensinbil nästa gång.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: påverkan av effektavgift
Skulle nog våga påstå att det handlar om hur nätägaren ska säkra sina inkomster genom att den genomsnittliga belastningen på nätet ökar samtidigt som peakarna sänks. Fler kWh med befintliga nät.JonasH skrev: ↑31 aug 2024 23:14Skulle nog våga påstå att det mer handlar om hur nätägaren ska säkra sina inkomster när fler producerar egen energi och de ser sina vinster minska.Fredrik j skrev: ↑31 aug 2024 15:47Effektavgifter handlar ju mindre om vad staten vill att vi ska köra utan ett sätt för nätägare att dämpa effekterna av ett fluktuerande spotpris på el.PhR34k skrev: ↑31 aug 2024 15:28Det passar oss perfekt. Det är staten som inte kan bestämma sig vad folk ska köra för typ av bil.Fredrik j skrev:Ja, har ni ett beteendemönster som inte passar elbil utan ni kan räkna hem byte till bensin kanske det blir bäst. Men ni kan ju prova att ladda med lite lägre effekt och kolla om det fungerar.
Re: påverkan av effektavgift
Be Jesper Hagbom på Tekniska Verken i Linköping att ”ödmjukt” konsultera Sollentuna Energi och Miljö som har använt effektavgift i runt 10 år utan klagomål.
I Sollentuna mäts effektavgiften endast vardagar mellan 07-19. Därutöver har vi samma årskostnad för 16, 20 och 25A huvudsäkring.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: påverkan av effektavgift
Tack!nogren skrev: ↑14 aug 2024 19:39Nu när det är varmt ute, ligger jag på 3-4% förluster vid 11kw.Lerumsexpressen skrev: ↑13 aug 2024 08:34Kul att läsa!!nogren skrev: ↑13 aug 2024 06:54Som skrivits redan i den här tråden, så blir effektavgifterna ytterligare en parameter, som är svårt att förstå sig på, för gemene man.
Att blanda in "över tid" i formeln också, dvs. "kwh/h" som enhet, verkar tydligen rätt svårt. Och som också redan sagts, så verkar nätbolagens modeller vara så, att om man redan straffat ut sig med 3 toppar, så kan man fortsätta månaden ut på samma sätt utan att få mer straff. Så det blir bara ett extra irritationsmoment/kostnad, för de flesta.
Men jag har till slut förstått att det faktiskt verkar vara en rimlig lösning, för nätägarna, för att styra användningen över tid. Dvs. kortvariga toppar kontrolleras med huvudsäkringarnas nivå, total förbrukning med timprismodellen, och den kontinuerliga effekten med effektavgifter. Visst, det blir mer komplicerat att förstå sig på, och kostnaderna ökar. Men skall vi inte också betala för vad det faktiskt i slutändan kostar samhället och nätbolagen att leverera den effekt vi laddar med?
Jag bor i Ellevios nät i västra stockholm, som ännu inte infört det, annat än på prov för vissa kunder. Modellen är tyvärr 24/7, och där medelvärdet av de tre timmarna med högst förbrukning (dock max en per dygn), multiplicerat med en faktor, styr effektavgiften.
Jag har provat att max:a laddeffekten till 11kw, dock bara mellan 22:30 -> 23:30, 00:30 -> 01:30, 02:30 -> 03:30 osv ... dvs. så att det bara blir halva effekttopparna, och det fungerar bra. Bilen får låga laddförluster, jag kapar topparna, och bilen är alltid färdigladdad innan jag vaknar. Förmodligen kommer batteriet inte att kallna så mycket mitt i vintern, så att förlusterna ökar mer, än om jag skulle laddat med 5,5kw kontinuerligt, men vi får se. Och för den som kör timpris, istället som jag "månadsrörligt", så är det väl i snitt fortfarande billigast under natten. (Det verkar som att man kan kapa effektavgifter i nivån hundratals kronor, jämfört med timpriset som handlar om tiotals kronor, vilket gör det mer lönsamt att optimera effektavgifterna för mig.)
Detta krävde dock att jag styr bilens laddning själv, via Teslas API, från Homey hemautomationsjox, som jag redan hade redo. Och som för övrigt också har kod som "lastbalanserar" laddströmmen för att skydda mina huvudsäkringar, genom att dra ner laddströmmen i min Charge Amps Halo-box.
Det vill säga, extra krångligt, men kul om man gillar sånt här...
Hur stora förluster pratar vi om i kW i skillnader mellan 5 till 11 kW/h?
Jag brukar ladda 10 till 20 kWh per dag och 20000 kWh på helåret för hela hushållet.
Är det vinter och mycket batterivärmning tror jag att jag sett som värst 13% vid 11kw
Jag har bara två
Mätvärden på 5,5kw, båda vid varmt sommarväder, men båda säger 8% förluster.
Använder Teslamate för att få siffror, så jag misstänker att det också blir några procent värme i laddbox och kabel.
Kollade min MY, laddat 8 MW på ett år och 80% hemma. (Ja vi kör mycket bil, över 8400 mil på 20 månader)
Hemmaladdning blir 6500 kWh, i batteriet 5980 kWh vid 8% förluster eller 6240 kWh vid 4% förluster.
En skillnad på 260 kWh på ett år.
Så säg 500 kr per år i extra kostnader men jag laddar med lite olika effekter.
Så jag tror att det blir billigare för mig att ladda sakta än att ladda med 11 kW när jag får ändrad effektavgift.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 798
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: påverkan av effektavgift
batterivärmare på vintern drar ju typ 2-3kw när det är kallt, ladda med 5kw är ju 50% slöseri
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: påverkan av effektavgift
Oj. Så mycket? Vad händer om du laddar med 220-kabel/10A på vintern? Blir det ett nollsummespel?
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 798
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: påverkan av effektavgift
Tror någon på forumet gjorde det med en S, laddade typ med 800w eller något sånt. någon resa i finland om jag inte mins fel, typ 70% gick till värmaren.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: påverkan av effektavgift
Då tar det ju evigheter. 220-kabeln ger ju 2,2kw.Trevlig skrev: ↑01 sep 2024 18:51
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3426
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: påverkan av effektavgift
Men hur kallt ska det vara för att den ska dra 2-3 kW kontinuerligt? En sak att den drar det i början, men gör den det under en hel laddsession, t ex under en natt?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 798
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: påverkan av effektavgift
Tror det var runt 20 minus, ta allt med en nypa salt, hittar inte tråden.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021