Binda eller inte binda? Det är frågan
Moderator: Redaktion
Binda eller inte binda? Det är frågan
Mitt fasta elpris (66 öre/kwh inkl moms under 3 år, riktigt bra deal första två åren) går ut efter oktober och jag känner mig kluven om man ska köra rörligt/timpris.
Samtidigt har de fasta priserna gått ner ordentligt senare tid och min nuvarande elhandelsbolag erbjuder 1 år till 86 öre (några ören högre för 2 respektive 3 år).
Hur går tankarna och hur gör ni?
Värmer upp huset med gammal trött FLVP och årsförbrukning exkl elbil är cirka 14 000 kwh.
Inga solceller i dagsläget.
Samtidigt har de fasta priserna gått ner ordentligt senare tid och min nuvarande elhandelsbolag erbjuder 1 år till 86 öre (några ören högre för 2 respektive 3 år).
Värmer upp huset med gammal trött FLVP och årsförbrukning exkl elbil är cirka 14 000 kwh.
M3 LR -20
Re: Binda eller inte binda? Det är frågan
Jag skulle aldrig binda, kör Tibber och är mycket nöjd med det.
MY RWD Vit 2023
Jag har solceller och har bundet elpris. 78 öre. Går ut i februari. Jag kommer binda igen. Då får jag bra betalt för solcellselen indirekt samtidigt som jag slipper prischocker på vintern. Framförallt behöver jag inte bry mig om när jag ska ladda bilen, köra tvättmaskinen osv.
Satt i en liknande sits för någon månad sedan (dock ännu lägre pris som gick ut). Valde att binda 1 år nu för att se hur det utvecklar sig. Går det åt fanders och elpriserna fortsätter upp så får jag överväga att stänga ner min serverfarm - då kommer inte elpriset spela någon som helst roll längre.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Ja, det är argumenten för att binda. Frugan verkar ha någon fetisch för att använda torktumlaren oavsett tid på dygnetVerdi_ skrev: ↑09 aug 2024 21:06Jag har solceller och har bundet elpris. 78 öre. Går ut i februari. Jag kommer binda igen. Då får jag bra betalt för solcellselen indirekt samtidigt som jag slipper prischocker på vintern. Framförallt behöver jag inte bry mig om när jag ska ladda bilen, köra tvättmaskinen osv.
M3 LR -20
Har faktiskt övervägt just ett år av samma anledning, får man fråga vilket pris du fick på 1 år?agehall skrev: ↑09 aug 2024 21:34Satt i en liknande sits för någon månad sedan (dock ännu lägre pris som gick ut). Valde att binda 1 år nu för att se hur det utvecklar sig. Går det åt fanders och elpriserna fortsätter upp så får jag överväga att stänga ner min serverfarm - då kommer inte elpriset spela någon som helst roll längre.
M3 LR -20
På vilket sätt får du bra betalt för elen du levererar? Jag har inte sett något elbolag som inte tillämpar timspotpris för levererad el. Ett tillägg på kanske 10 öre över spotpriset är vad jag sett.Verdi_ skrev: ↑09 aug 2024 21:06Jag har solceller och har bundet elpris. 78 öre. Går ut i februari. Jag kommer binda igen. Då får jag bra betalt för solcellselen indirekt samtidigt som jag slipper prischocker på vintern. Framförallt behöver jag inte bry mig om när jag ska ladda bilen, köra tvättmaskinen osv.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Det beror på hur aktiv man är men jag skulle uppskatta 20-40%. I år har jag hittills haft 74,7 öre inkl skatter och avgifter. Att ladda bilen på rätt tider har stor påverkan på det totala snittpriset, 47 öre inkl skatter och avgifter har jag laddat för i snitt.
MY RWD Vit 2023
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Kolla upp om du har effektavgift eller kommer få det i närtid. För att spara på timpris behöver du flytta last till de billiga timmarna, men det innebär också att du vill dra max effekt på billiga timmar för att sedan dra noll när det blir dyrt. Timpris och effektavgift är alltså varandras motpoler, timpris vill antingen ha max förbrukning eller ingenting. Effektavgift vill ha ett lågt konstant uttag dygnet runt.
Det är också så att skillnaden i spotpris mät i ören, effektavgiften mäts i tiotals eller kanske tom hundratals kronor. Har du effektavgift bör du alltså ej ha timpris samtidigt.
Det är lag på att man måste införa effektavgift innan 2027 eller vad det var, så du har inte speciellt lång tid på dig att hämta hem eventuella investeringar du gör för att optimera timpriset.
Det är också så att skillnaden i spotpris mät i ören, effektavgiften mäts i tiotals eller kanske tom hundratals kronor. Har du effektavgift bör du alltså ej ha timpris samtidigt.
Det är lag på att man måste införa effektavgift innan 2027 eller vad det var, så du har inte speciellt lång tid på dig att hämta hem eventuella investeringar du gör för att optimera timpriset.
Model 3 SR+ 18" 2021
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Jag har rörligt månadsmedelpris.Vindens skrev: ↑09 aug 2024 21:01Mitt fasta elpris (66 öre/kwh inkl moms under 3 år, riktigt bra deal första två åren) går ut efter oktober och jag känner mig kluven om man ska köra rörligt/timpris.
Orkar inte optinoja med elanvändningen, redan så mycket annat som måste optinojas över här i världen.
Och som andra sagt, anpassa viss förbrukning till effektavgiften, ställ in start/slut- eller avfärdstider för billaddningen, tvätta, tumla och kör diskmaskin på kvällen/natt.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
97öre inkl moms. På inget sätt bra imho, men det fick bli så ett år.Vindens skrev: ↑09 aug 2024 22:02Har faktiskt övervägt just ett år av samma anledning, får man fråga vilket pris du fick på 1 år?agehall skrev: ↑09 aug 2024 21:34Satt i en liknande sits för någon månad sedan (dock ännu lägre pris som gick ut). Valde att binda 1 år nu för att se hur det utvecklar sig. Går det åt fanders och elpriserna fortsätter upp så får jag överväga att stänga ner min serverfarm - då kommer inte elpriset spela någon som helst roll längre.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Ja, det är lite så jag tänker. Dessa två system kommer jobba motstridigt mot varandra. Har haft timpris i ett många år, men det år när effektavgiften införs för oss så byter jag nog bort från timpris och går till fastpris istället.Dinsdale skrev: ↑12 aug 2024 06:24Kolla upp om du har effektavgift eller kommer få det i närtid. För att spara på timpris behöver du flytta last till de billiga timmarna, men det innebär också att du vill dra max effekt på billiga timmar för att sedan dra noll när det blir dyrt. Timpris och effektavgift är alltså varandras motpoler, timpris vill antingen ha max förbrukning eller ingenting. Effektavgift vill ha ett lågt konstant uttag dygnet runt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det som talar emot timpris för egen del är antal parametrar som går aktivt att styra förutom aktiviteter i hushållet såsom, tvätt, torktumlare och spis etc.
Värmepumpen är över 10 år gammal, och går ej att styra på ett smart sätt. Ett alternativ har varit att använda den i större utsträckning som VVB och installera två luftvärmepumpar, en på varje våningsplan. (övervåningen endast elradiatorer som dock knappt används då vi eldar när det blir kallt)
Pendlar ej några långa sträckor med bil per dag så i praktiken blir det inte många kwh per dag om man laddar på nätterna. Snarare att mer laddning sker på helgerna när bilen används i större utsträckning.
Med ovan förutsättningar lutar det antingen åt att rörligt månadspris eller binda. Vi har historiska låga elpriser just nu men när vintern kommer vet man aldrig vad som händer med elpriset.
När effektavgifter införs hos elnätsägaren är oklart här, framgår ingenting på deras hemsida.
Värmepumpen är över 10 år gammal, och går ej att styra på ett smart sätt. Ett alternativ har varit att använda den i större utsträckning som VVB och installera två luftvärmepumpar, en på varje våningsplan. (övervåningen endast elradiatorer som dock knappt används då vi eldar när det blir kallt)
Pendlar ej några långa sträckor med bil per dag så i praktiken blir det inte många kwh per dag om man laddar på nätterna. Snarare att mer laddning sker på helgerna när bilen används i större utsträckning.
Med ovan förutsättningar lutar det antingen åt att rörligt månadspris eller binda. Vi har historiska låga elpriser just nu men när vintern kommer vet man aldrig vad som händer med elpriset.
När effektavgifter införs hos elnätsägaren är oklart här, framgår ingenting på deras hemsida.
M3 LR -20