När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

Det är förstås möjligt att jag bara har en otrolig tur, men jag betvivlar det starkt.

Jag kör alltså rätt ofta Paris - Stockholm ToR, nästan alltid på helgen (avfärd lördag morgon, en övernattning Danmark, framme söndag em/kv), och har fortfarande aldrig behövt köa utanför Sverige.

Som jag har beskrivit tidigare så är det helt klart mycket högre tryck på SuC än förr om åren, men kapaciteten är också flera ggr större, och dom nya stationer som byggs har en enorm kapacitet, ofta 30-40 v4 med till synes fullt tillräcklig matning.

Även vår semestertripp alperna, italienska sjöarna, och rivieran genomfördes helt utan köande.

Jag förstår ärligt talat inte riktigt var denna oro kommer ifrån, så länge man undviker Gävle, Bredden, Jönköping och ett par till svenska stationer så har jag svårt att se att det finns någon risk för kö öht? :?

Är det någon som har faktiska erfarenheter av problem med köer på SuC (utanför Sverige) som kan bidra med lite fakta? Annars tycker jag hela tråden mest verkar bestå av överdriven och ogrundad oro.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 12 aug 2024 10:29
Det är förstås möjligt att jag bara har en otrolig tur, men jag betvivlar det starkt.

Jag kör alltså rätt ofta Paris - Stockholm ToR, nästan alltid på helgen (avfärd lördag morgon, en övernattning Danmark, framme söndag em/kv), och har fortfarande aldrig behövt köa utanför Sverige.

Som jag har beskrivit tidigare så är det helt klart mycket högre tryck på SuC än förr om åren, men kapaciteten är också flera ggr större, och dom nya stationer som byggs har en enorm kapacitet, ofta 30-40 v4 med till synes fullt tillräcklig matning.

Även vår semestertripp alperna, italienska sjöarna, och rivieran genomfördes helt utan köande.

Jag förstår ärligt talat inte riktigt var denna oro kommer ifrån, så länge man undviker Gävle, Bredden, Jönköping och ett par till svenska stationer så har jag svårt att se att det finns någon risk för kö öht? :?

Är det någon som har faktiska erfarenheter av problem med köer på SuC (utanför Sverige) som kan bidra med lite fakta? Annars tycker jag hela tråden mest verkar bestå av överdriven och ogrundad oro.

/fth
Jag har skrivit flera inlägg om mina köer i somras. Dels i Affi utanför Verona och dels i nordöstra Italien på väg mot Österrike. På det första stället var det 4-5 bilar i kö som cirkulerade (gick inte att köa pga utformningen och trafikläget) och på det andra stället var det 12+ bilar i kö till 8 laddare. Öppet för icke-Tesla också så det var kaos trots ordnad kö. En holländare och jag utnyttjade läget och körde om 4 icke-Teslor när laddare som bara passade oss blev lediga. Men de blev ändå arga... Kändes klart obehagligt.

På lördagar och söndagar så var var det en liten väntesymbol på de flesta SuC vi passerade. Kändes lite som ett minfält även om jag vet att det ibland faktiskt inte är kö. Så var det i Modena där bilen varnade för kö men när vi väl kom dit fanns det två lediga.

I övrigt har det gått bra även om jag numera försöker hålla mig till enbart Markaryd och Mantorp enbart längs E4:an. Det är dock ett stressmoment varje gång man ska ladda.

Som lök på laxen går det inte längre att i bilen se beläggning på SuC som ligger längre bort än ca 50 km fågelvägen. Så det blir omöjligt att bilda sig en uppfattning om vilka SuC som är populära och antagligen fulla och vilka som suger och som man kan få en plats på... Så nu är det oftast för sent att åka till en annan SuC när den man siktar på visar sig ha kö. Inte blir det bättre av att jag nästan alltid är kissnödig, hungrig och har lågt blodsocker när jag anländer till en SuC. :D

Jag tycker väl ändå att rena resedagar går bra. Sämre var det när jag och min son skulle göra en dagsutflykt (~50 mil motorväg) från vår semesterlägenhet utanför Venedig till Ferrari-museumet i Maranello. Startade med relativt låg SOC så fick börja med att göra en liten omväg och ladda. Sen fick vi ladda i Modena och käka lunch innan vi åkte till Maranello och till sist fick vi ladda upp bilen någorlunda på samma ställe som på förmiddagen. Med tillhörande omväg.

Det är klart det går att hantera. Bevisligen. Jag har varit till Spanien tre ggr med bilen och nu till Italien. Men eldriften är hela tiden påtaglig. Man har hela tiden i bakhuvudet att man måste ladda. Jag står ut för att jag laddar gratis. Det blir liksom en tröst. :lol:
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 3 gång.
Oryxbonk

Inlägg av Oryxbonk »

mikebike skrev: 12 aug 2024 09:10
Oryxbonk skrev: 11 aug 2024 23:17
mikebike skrev: 11 aug 2024 21:05
Oryxbonk skrev: 11 aug 2024 20:09
Fortsätter vara väldigt trångt på superchargers. Blir så irriterad på andra märken som blockar två platser. Hade man byggt laddarna så man både kunde backa och köra vanligt in så hade detta problem inte existerat. Tesla måste fixa detta
Åk inte på en söndag. Det var inga problem igår.
Ja, jag får börja köra när jag inte behöver ta mig nånstans ;-)
Det kallas för planering.😉
Vi har t.ex. i många år (långt innan EV) haft som vana att ta ledigt måndagen efter Midsommar för att undvika köer.
Ska ta det i åtanke nästa gång det är släktkalas. Brukar dock bli dåligt stämning om man kommer en dag för tidigt eller en dag för sent. Men det får kan kanske räkna med som elbilsförare...🤔
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

chaffis75 skrev: 12 aug 2024 10:16
frippe skrev: 12 aug 2024 07:40
Köerna verkar mest uppstå på de laddstationer som är placerade när köpcentrum, t.ex. Jönköping, Linköping, Helsingborg/Väla eller de med låg kapacitet som Sillekrog och Löddeköpinge.

Så val av plats har nog en större påverkan på bildandet av köer än att det skulle vara en brist på laddplatser.
Intressant spaning, är de verkligen så?

Hur väljer alla sin laddplats? Vet många med Tesla väljer suc då de är smidigt för er men vad för andra kriterier väljer folk efter?
Själv tittar jag på såklart på förväntad soc, eventuellt mat om de är dags för de. Sen kollar jag trängsel (dvs undvika de) och sist ett bra pris.
Operatör väljer jag också till viss del efter vilka appar jag redan registrerat mig för, dvs hur enkelt de är för mig att ladda just där.

Ja de är en stor ekvation att välja laddare 🤣

Kanske ska förtydliga att jag syftar på när man gör långa resor som kräver snabbladdning under resan.
Det var bara min spaning efter sommarens resor.

Förr i tiden när det fanns få laddstationer var det alltid SoC som fällde avgörande, nu är det snarare matställe, SoC och trängsel som påverkar mest. Då är nog matstället viktigare för trivseln på resan, med låg SoC och laddning tar det ofta inte mer än 15minuter oavsett att ladda så länge stationen ger max effekt och det inte är några köer.

Avsaknaden av ett organiserat kösystem är också ett stort problem, hade varit enklare om laddstationerna var utformade så det enbart fanns en väg in för att skapa enklare kösystem och överblick över det.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev: 12 aug 2024 10:16
Hur väljer alla sin laddplats? Vet många med Tesla väljer suc då de är smidigt för er men vad för andra kriterier väljer folk efter?
Själv tittar jag på såklart på förväntad soc, eventuellt mat om de är dags för de. Sen kollar jag trängsel (dvs undvika de) och sist ett bra pris.
Operatör väljer jag också till viss del efter vilka appar jag redan registrerat mig för, dvs hur enkelt de är för mig att ladda just där.

Ja de är en stor ekvation att välja laddare 🤣

Kanske ska förtydliga att jag syftar på när man gör långa resor som kräver snabbladdning under resan.
Under långfärder så laddar jag där det passar med annat, t ex måltid, sevärdhet, läge för kisspaus, m m. Det kan innebära Supercharger lika väl som annan laddoperatör.
Supercharger är oftast både billigast och smidigast, men skillnaden är inte tillräckligt stor för att jag ska välja bort andra alternativ om de ligger bättre till med avseende på andra aspekter.
Har aldrig behövt köa, trots väldigt många resor, i många olika länder.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

/fth
Nu under högsäsong har det faktiskt blivit ett problem, även söder om Sverige. I mitten på Juli när jag var i Nice så var SuC i närheten mer eller mindre konstant fulla med väntetid. Nu är flera av dem ganska små med 4-6 stolpar, ofta v2, men även den nya i St Tropez och Nice var fulla med väntetid under perioder.
På vägen upp genom Tyskland så råkade vi ut för kö vid ett tillfälle (v3), men kunde köra till nästa SuC som var en v2. Den var mer än 50% full och laddningen gick otroligt segt.
SuC v2 tycker jag numera är en absolut nödlösning om de inte är max 25% fulla när man är på väg dit. Det blir klart bättre när samtliga är bytta till v4 och kan användas igen.

Försämringen att man inte kan se beläggning på SuC långt i förväg gör det ännu svårare, precis som Verdi skriver.

Denna sommars tur CH-SE-CH var nog den knepigaste på de >9 år jag kört Tesla, trots ny Model X LR med snabbare laddning och längre range. Det är såklart relativt sett, inte absolut. Resan genom Tyskland gick ca en timme snabbare än tidigare år (pga ny X), men känslan av risk för (och faktiskt) kökaos var klart värre.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Oryxbonk skrev: 12 aug 2024 10:38
mikebike skrev: 12 aug 2024 09:10
Oryxbonk skrev: 11 aug 2024 23:17
mikebike skrev: 11 aug 2024 21:05
Oryxbonk skrev: 11 aug 2024 20:09
Fortsätter vara väldigt trångt på superchargers. Blir så irriterad på andra märken som blockar två platser. Hade man byggt laddarna så man både kunde backa och köra vanligt in så hade detta problem inte existerat. Tesla måste fixa detta
Åk inte på en söndag. Det var inga problem igår.
Ja, jag får börja köra när jag inte behöver ta mig nånstans ;-)
Det kallas för planering.😉
Vi har t.ex. i många år (långt innan EV) haft som vana att ta ledigt måndagen efter Midsommar för att undvika köer.
Ska ta det i åtanke nästa gång det är släktkalas. Brukar dock bli dåligt stämning om man kommer en dag för tidigt eller en dag för sent. Men det får kan kanske räkna med som elbilsförare...🤔
Bor ni hos släkten?
Annars är det ju bara att boka ytterligare en övernattning.
När vi varit på Öland har vi bott hos fruns släkt över helgen, men natten till måndag har vi bokat annat boende.

Som sagt, det har vi gjort långt innan vi började köra elbil. Vi hatar köer, av alla slag.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

jpetters skrev: 12 aug 2024 12:17

/fth
Nu under högsäsong har det faktiskt blivit ett problem, även söder om Sverige. I mitten på Juli när jag var i Nice så var SuC i närheten mer eller mindre konstant fulla med väntetid. Nu är flera av dem ganska små med 4-6 stolpar, ofta v2, men även den nya i St Tropez och Nice var fulla med väntetid under perioder.
På vägen upp genom Tyskland så råkade vi ut för kö vid ett tillfälle (v3), men kunde köra till nästa SuC som var en v2. Den var mer än 50% full och laddningen gick otroligt segt.
SuC v2 tycker jag numera är en absolut nödlösning om de inte är max 25% fulla när man är på väg dit. Det blir klart bättre när samtliga är bytta till v4 och kan användas igen.

Försämringen att man inte kan se beläggning på SuC långt i förväg gör det ännu svårare, precis som Verdi skriver.

Denna sommars tur CH-SE-CH var nog den knepigaste på de >9 år jag kört Tesla, trots ny Model X LR med snabbare laddning och längre range. Det är såklart relativt sett, inte absolut. Resan genom Tyskland gick ca en timme snabbare än tidigare år (pga ny X), men känslan av risk för (och faktiskt) kökaos var klart värre.
Håller helt med, v2 väljer jag alltid bort om möjligt, det behövs ju som sagt bara 50% beläggning för att hela schemat skall spricka, en v2 med mindre än typ 10 stolpar skulle jag nog aldrig planera med.

Det verkar ju helt klart som att jag faktiskt har haft mer tur än dom flesta, mina (väldigt få) kö-tillfällen är ju uteslutande i Sverige på dom vanliga problem-stationerna.

Jag tror dock fortfarande inte detta är ett särskilt stort problem, och dessutom övergående, utbyggnaden sker som sagt i rasande takt, trots att elbilförsäljningen inte längre ökar lika snabbt, det bör ju lösa dom flesta "hot spots" som fortfarande finns.

Jag höll ju rätt bra koll på detta förr om åren, jag ska se om jag kan väcka liv i min gamla statistik och se om känslan jag har för takten i utbyggnaden stämmer med verkligheten.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

P.S. med högre beläggningsgrad så ökar ju behovet av bättre app-stöd, det är förvånande att Tesla fortfarande inte har tagit tag i detta, det har ju efterfrågats i många år. :?

Det borde ju gå rätt enkelt att förbättra/optimera både ruttplanering och köande rätt rejält med rätt enkla medel, ingen har väl heller bättre förutsättningar för detta än Tesla?

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

jpetters skrev: 12 aug 2024 12:17
Det går ju dock utmärkt att se beläggning hur långt bort som helst i Tesla-appen, i ABRP, och säkert i andra planeringsverktyg, så det går ju att arbeta runt.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Verdi_ skrev: 12 aug 2024 10:37
Det är klart det går att hantera. Bevisligen. Jag har varit till Spanien tre ggr med bilen och nu till Italien. Men eldriften är hela tiden påtaglig. Man har hela tiden i bakhuvudet att man måste ladda. Jag står ut för att jag laddar gratis. Det blir liksom en tröst. :lol:
Jo, det är ju helt klart så att det fortfarande är betydligt mer planerande och pyssel som krävs med elbil. Jag tycker själv det för det mesta är lite kul att planera och optimera resorna, lite som Sudoku under långresan, men jag förstår förstås att dom flesta inte alls är intresserade av att pyssla med sånt.

Jag tror dock fortfarande det är ett övergående fenomen, nya stationer byggs i rasande takt, bilarna laddar snabbare och snabbare, och får längre och längre räckvidd, etc.

Kombinera detta med mobila stationer, gärna med batterier, som fyller på kapaciteten på hårt belastade sträckor, under stora reshelger etc så tror iaf jag detta är helt hanterbart.

Jag har som sagt inga som helst problem för närvarande, och då kör jag ändå både längre och oftare, med en bil som drar betydligt mer, har kortare räckvidd, och laddar väsentligt mycket långsammare än typ alla andra elbilar på vägarna.

/fth
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

fth skrev:
jpetters skrev:
Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]]]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]] time=[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]]]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]] user_id=[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emoji[emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]BildBild]]]Bild[emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]][emojiBildBild[emoji[emoji6BildBild]BildBild][emoji[emoji6BildBild]Bild[emoji6BildBild]]]]]]]]
Det går ju dock utmärkt att se beläggning hur långt bort som helst i Tesla-appen, i ABRP, och säkert i andra planeringsverktyg, så det går ju att arbeta runt.

/fth
Sant, men inte lika smidigt (och dessutom inte tillåtet) när man kör.
Min fru är inte riktigt lika entusiastisk för sådana "workarounds".... Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

jpetters skrev: 12 aug 2024 14:10
Jag planerar alltid en SuC i taget, när jag rullar in på en station så planerar och ruttar jag till nästa, på så sätt kan jag använda alla nödvändiga verktyg :)

/fth
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

fth skrev: 12 aug 2024 14:25
Jag planerar alltid en SuC i taget, när jag rullar in på en station så planerar och ruttar jag till nästa, på så sätt kan jag använda alla nödvändiga verktyg :)

/fth
Det knepiga med att planera en i taget är första etapen, då blir det oftast en långkörning om man startar med 100%, då kan förutsättningarna ändras ganska mycket på olika stationer. Speciellt om det närmar sig lunchtid för stoppet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

frippe skrev: 12 aug 2024 15:50

/fth
Det knepiga med att planera en i taget är första etapen, då blir det oftast en långkörning om man startar med 100%, då kan förutsättningarna ändras ganska mycket på olika stationer. Speciellt om det närmar sig lunchtid för stoppet.
Men det är lättare att planera alla stopp på en gång? :?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

/fth
Första stoppet måste man väl planera oavsett om man kör en i taget eller alla på en gång? :?

/fth

Edit: jag kanske missförstod, att planera hela rutten kan förstås ge en annan plan än att bara planera exakt till en specifik SuC.

Det är dock inte så jag gör, jag planerar alltså hela resan i ABRP, kör till första SuC enligt plan, väl där låter jag ABRP rutta om med aktuellt läge.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 12 aug 2024 15:54

/fth
Första stoppet måste man väl planera oavsett om man kör en i taget eller alla på en gång? :?

/fth

Edit: jag kanske missförstod, att planera hela rutten kan förstås ge en annan plan än att bara planera exakt till en specifik SuC.

Det är dock inte så jag gör, jag planerar alltså hela resan i ABRP, kör till första SuC enligt plan, väl där låter jag ABRP rutta om med aktuellt läge.
Jag planerar inte alls faktiskt. Jag bara kör och bestämmer mig för var det är lämpligt att stanna när det börjar bli dags. Man vet ju aldrig trafikläget och jag gillar dessutom att köra rejält fort när tillfälle ges så det är för mig omöjligt att veta hur långt jag kommer. Särskilt i Tyskland.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Verdi_ skrev: 12 aug 2024 16:16

/fth

/fth

Jag planerar inte alls faktiskt. Jag bara kör och bestämmer mig för var det är lämpligt att stanna när det börjar bli dags. Man vet ju aldrig trafikläget och jag gillar dessutom att köra rejält fort när tillfälle ges så det är för mig omöjligt att veta hur långt jag kommer. Särskilt i Tyskland.
Jag kör ganska långa sträckor, ofta >100 mil per dag, då kan skillnaden mellan spontan och planerad resa bli typ 2-3h, så jag försöker oftast optimera total restid.

Med det sagt så brukar jag lägga in lite extra marginal på just sträckorna i Tyskland när jag är ensam i bilen, och när SoC och trafikläge tillåter kan det ha hänt att jag satsat på röda siffror... :D

/fth
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

/fth

/fth

Var kanske lite otydlig, klart första stoppet behöver planeras oavsett, men var det hamnar kan ändras beroende på förutsättningarna när första benet på resan är runt 35 mil.

Brukar också göra en grovplanering av hela resan, sedan planera stopp för stopp. Passagerarnas matönskemål brukar dock väga tungt för var stoppen hamnar.

Som i helgen, resa till Stockholm, första stoppet ville bilen göra i Linköping vilket passade bra med passagerarnas mat önskemål för lunch, men köer på SuC i Linköping innebar omplanering, så mat och laddning splittrades vilket var olyckligt. Men behövde bara 10-15 minuters laddtid i Norrköping. Men sinkade oss minst 30 minuter på hela resan vilket är onödigt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Verdi_ skrev: 12 aug 2024 15:51

/fth
Men det är lättare att planera alla stopp på en gång? :?
Nope, men att bestämma sig för första stoppet så långt i förväg kan vara lite vanskligt då det är ganska lång tid från planeringen till stoppet ska ske, om man startar med 100% och kör i flera timmar.

Stoppen sedan är smidiga att planera stopp för stopp, men då blir körtiden inte lika lång.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

fth skrev: 12 aug 2024 16:23
Verdi_ skrev: 12 aug 2024 16:16

/fth

/fth

Hur kan det bli så? Ju fortare man kör desto snabbare kommer man fram. Även med elbil.

Jag kör ganska långa sträckor, ofta >100 mil per dag, då kan skillnaden mellan spontan och planerad resa bli typ 2-3h, så jag försöker oftast optimera total restid.

Med det sagt så brukar jag lägga in lite extra marginal på just sträckorna i Tyskland när jag är ensam i bilen, och när SoC och trafikläge tillåter kan det ha hänt att jag satsat på röda siffror... :D

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Verdi_ skrev: 12 aug 2024 16:35
Hur kan det bli så? Ju fortare man kör desto snabbare kommer man fram. Även med elbil.
Ditt inlägg blev lite "scramblat", men jag gissar att det är ovan brottstycke som var nytt?

Och nej, det där stämmer inte, eftersom förbrukningen ökar långt mer än linjärt med hastigheten så blir den genomsnittliga hastigheten inklusive laddning över längre sträckor extremt låg om man kör väldigt fort, den går ju asymptotiskt mot 0 om man förutsätter oändlig hastighet (och bortser från relativistiska effekter :D ).

"Sweet spot" skiljer sig åt mellan modeller, beroende på förbrukning, laddhastighet etc, men för min gamla X90 är optimal hastighet någonstans i intervallet 130-150 km/h.

Planerad/optimerad körning ger ju förstås också andra fördelar iom att man utnyttjar den mest effektiva delen av laddkurvan (i mitt fall c:a 15-65%), totalt sett är skillnaden ganska rejäl på dom sträckor jag kör.

/fth
Electron

Inlägg av Electron »

/fth
Under Vasaloppshelgen. Då var det köer. Hudiksvall exempelvis. Men det är enda gången jag råkat ut för kö mer än 20 minuter.
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

Jag kan ha missat detta, men det här var nytt för mig.
Ser ju ut som att Tesla aviserar inkommande trafik till SuC, kan förhoppningsvis förebygga lite trängsel..
IMG_20240825_094643558.jpg
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Elmil skrev: 25 aug 2024 10:12
Jag kan ha missat detta, men det här var nytt för mig.
Ser ju ut som att Tesla aviserar inkommande trafik till SuC, kan förhoppningsvis förebygga lite trängsel..

IMG_20240825_094643558.jpg
Bra, men antar att detta bara fungerar (att veta vilka bilar som är på väg) enbart om det är Teslor?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar