Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 24 okt 2023 10:01
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Följde av en slump två annonser som gick ut idag, både under reservationspris
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-x-100d-221558
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-221617
Är det något uppenbart fel på dem som jag missar, eller är båda iskalla på marknaden? Den där X för 350’ känns prisvärd om man får den för det!
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-x-100d-221558
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-s-100d-221617
Är det något uppenbart fel på dem som jag missar, eller är båda iskalla på marknaden? Den där X för 350’ känns prisvärd om man får den för det!
-
- Inlägg: 6132
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
På S:en har de ju angett det här:Kallekarlsson12345 skrev: ↑12 aug 2024 22:05...] Är det något uppenbart fel på dem som jag missar, eller är båda iskalla på marknaden? Den där X för 350’ känns prisvärd om man får den för det!
Spricka vindruta utanför synfält
Säkerhetsbälte förarplats skadat
Förarstol sitter lös i fästningen
Däckpar extradäck, snedslitna
Snedslitna däck indikerar väl att bilen kan behöva hjulinställning – om nu inte ägaren bara struntat i att ha korrekt däcktryck... Så vet inte vad de där grejerna skulle kunna kosta att åtgärda. Dessutom så fanns det ju en del kosmetiska grejer som jag inte kikade närmare på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 6132
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
På X:en så fanns det ju en rätt diger anmärkningslista med ett flertal grejer som verkar kunna vara rätt dyra att fixa. Fast en grej kanske täcks av den där servicebulletinen (eller finns det flera?)?...Kallekarlsson12345 skrev: ↑12 aug 2024 22:05...] Är det något uppenbart fel på dem som jag missar, eller är båda iskalla på marknaden? Den där X för 350’ känns prisvärd om man får den för det!
viewtopic.php?t=25232
viewtopic.php?p=808296#p808296
Jag är dock endast lekman på det här, så rekommenderar så klart att du dubbelkollar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Jag tycker ju 350k är mkt pengar för en 6 år gammal bil med runt 15k mil och massa fel.
Bättre lägga 100 till och få en 2020-2021 Raven med 1/3 så många mil och kanske t.o.m. garanti kvar.
Om man nu tvunget ska ha en S eller X dvs... en ny 3 eller Y kan med ränteerbjudanden, mkt lägre försäkringskostnad, garanti etc i teorin bli billigare i längden.
Bättre lägga 100 till och få en 2020-2021 Raven med 1/3 så många mil och kanske t.o.m. garanti kvar.
Om man nu tvunget ska ha en S eller X dvs... en ny 3 eller Y kan med ränteerbjudanden, mkt lägre försäkringskostnad, garanti etc i teorin bli billigare i längden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Det här förstår jag inte. Som att jämföra en XC60 med en sjusitsig XC90. Eller en Audi A4 med en A7:a. Helt olika kategori på S/X och 3/Y.
En ny M3 MY kommer förlora 300k på 3 år. Kommer vida överstiga sammanlagd värdeminskning, underhåll och försäkring för en MS/MX Raven för 450K.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Nej. De kommer inte förlora 300K på 3 år.
Min Y som jag betalade 730K för, 2021, får jag säkert 450-500K för nu. Beroende på timing etc. Det är 250K i sänkning från när bilen var som dyrast. Nu kostar dem ju 540K-640K. Samma sak kommer hända för dem. Ner kanske 200K på 3 år. Sedan kommer de kosta nästan ingenting i värdeminskning och underhåll.
En kapitalvara som tagit första smällen och inte kostar i underhåll, är grymt.
En S/X som tagit första värdeminskningen kostar fortfarande mycket mer i underhåll.
Min Y som jag betalade 730K för, 2021, får jag säkert 450-500K för nu. Beroende på timing etc. Det är 250K i sänkning från när bilen var som dyrast. Nu kostar dem ju 540K-640K. Samma sak kommer hända för dem. Ner kanske 200K på 3 år. Sedan kommer de kosta nästan ingenting i värdeminskning och underhåll.
En kapitalvara som tagit första smällen och inte kostar i underhåll, är grymt.
En S/X som tagit första värdeminskningen kostar fortfarande mycket mer i underhåll.
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Vi har inga 3 år gamla MY i Sverige. Kanske några enstaka. De första börjar trilla in på marknaden nu, de som levererades Q3/Q4 2021.Jaegaern skrev: ↑13 aug 2024 15:05Nej. De kommer inte förlora 300K på 3 år.
Min Y som jag betalade 730K för, 2021, får jag säkert 450-500K för nu. Beroende på timing etc. Det är 250K i sänkning från när bilen var som dyrast. Nu kostar dem ju 540K-640K. Samma sak kommer hända för dem. Ner kanske 200K på 3 år. Sedan kommer de kosta nästan ingenting i värdeminskning och underhåll.
En kapitalvara som tagit första smällen och inte kostar i underhåll, är grymt.
En S/X som tagit första värdeminskningen kostar fortfarande mycket mer i underhåll.
De leder bevisligen till hård dumpning nu. Gott om dessa ute för 400-450K på Blocket. Följt dessa flera mån där de inte säljs. Bett bilhandlare lägga bud på en 2021 Y uttagen sept med 7000 mil. Budet blev 330 000kr.
I konfiguratorn kostade en ny Y LR 740-750K inkl leveransavgift under Q3 2021. Det vet jag för jag köpte en då. Med vinterhjul och ev lite enklare val så 800K. Efter miljöbonus blev det 730K ish.
Värdet 3 år senare är enligt bilhandlare 330. Enligt Blocket 400-450 (gissar att faktiska marknadsvärdet är däremellan, så 400 eller strax under?).
Du vet inte än vad en 3 år gammal Y LR är värd. De är för få Q3or -21 än och vi har för få datapunkter på avslut. Det såldes stor mängd Y Q4 2021 och Q1 2022. Det är när dessa vräks ut på marknaden som vi faktiskt får se vad en 3 år gammal Y säljs för. Observera att ägarna betalade ca 750-800K för dessa bilar.
Min gissning är att snitt- Y-LR som är 3 år gammal går för 370-410 när de faktiskt börjar säljas i bulk (i höst).
Räkna på den värdeminskningen.
Vi ser det på Model 3 marknaden också. Nu är ju bilarna betydligt billigare än Y så fallhöjden i procent tenderar att bli lägre, men jag ser gott om 3or från 2019-2020 som går kring 250K.
För att återkomma till tidigsre diskussionen. Att tro att en ny 3/Y blir billigare än en 3-4 år gammal Raven för 450K är lite naivt.
Raven kostar inte 30k att försäkra. 15k kanske. Och underhållet är inte 60k /år.
20K i snitt kanske.
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Vi börjar helt enkelt återgå till en mer normal bilmarknad igen. Det som räddar Y än är ju att så få finns på successionsmarknaden. Generellt ser man kraftig ökning av utbud när bilen är 3 år gammal pga alla utlöptna leasingavtal. Så kommande halvåret bör Y LR explodera i utbud. Sedvanlig marknadsekonomi säger att priserna då ska ner, allt annat lika.Jaegaern skrev: ↑13 aug 2024 15:05Nej. De kommer inte förlora 300K på 3 år.
Min Y som jag betalade 730K för, 2021, får jag säkert 450-500K för nu. Beroende på timing etc. Det är 250K i sänkning från när bilen var som dyrast. Nu kostar dem ju 540K-640K. Samma sak kommer hända för dem. Ner kanske 200K på 3 år. Sedan kommer de kosta nästan ingenting i värdeminskning och underhåll.
En kapitalvara som tagit första smällen och inte kostar i underhåll, är grymt.
En S/X som tagit första värdeminskningen kostar fortfarande mycket mer i underhåll.
Här ser du vad en 2022a går för idag. En faktisk datapunkt. Inte ett "begärt pris på Blocket" (som ju INTE är faktiskt marknadsvärde).
Hur du får en 2021a till 450-500K vet jag inte. Du kanske lever kvar i förra året? För det var vad man fick för ett år sen. Marknaden är dynamisk.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3862
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Fast marknaden för en begagnad Y borde vara otroligt mycket större än en ny med tanke på priset. Annars skulle ju Volvo alltid varit billigaste begbilen i landet och så har det inte direkt varit. Tvärtom..
Jag gav 730-70k = 640k för drygt två år sen, 12000 till för vinterhjulen (och om man ska vara ärlig ett par tusenlappar till för att skyffla runt däcken så att jag fick sommarhjulen på eftermarknadsfälgarna). Vit LR. Har den tappat 200k så har den kostat 50 kr per mil i värdeminskning - det känns inte som anmärkningsvärt mycket för en bil i den prisklassen. Det är alltid (undantaget senaste åren där begagnatmarknaden varit helt trasig) ekonomiskt osmart att köpa ny bil.
Dessutom har jag tänkt köra den tills batterigarantin är slut allra minst så det blir bara bättre.
Jag gav 730-70k = 640k för drygt två år sen, 12000 till för vinterhjulen (och om man ska vara ärlig ett par tusenlappar till för att skyffla runt däcken så att jag fick sommarhjulen på eftermarknadsfälgarna). Vit LR. Har den tappat 200k så har den kostat 50 kr per mil i värdeminskning - det känns inte som anmärkningsvärt mycket för en bil i den prisklassen. Det är alltid (undantaget senaste åren där begagnatmarknaden varit helt trasig) ekonomiskt osmart att köpa ny bil.
Dessutom har jag tänkt köra den tills batterigarantin är slut allra minst så det blir bara bättre.
Model Y LR AWD 2022
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Exakt. Alla som köpte då fick 70K. Mitt pris blev då 640. Fick bud av riddermark i höstas för 540K. Det är säkert under 500 nu. 150-200K i förlust.jonasl skrev: ↑13 aug 2024 17:14Fast marknaden för en begagnad Y borde vara otroligt mycket större än en ny med tanke på priset. Annars skulle ju Volvo alltid varit billigaste begbilen i landet och så har det inte direkt varit. Tvärtom..
Jag gav 730-70k = 640k för drygt två år sen, 12000 till för vinterhjulen (och om man ska vara ärlig ett par tusenlappar till för att skyffla runt däcken så att jag fick sommarhjulen på eftermarknadsfälgarna). Vit LR. Har den tappat 200k så har den kostat 50 kr per mil i värdeminskning - det känns inte som anmärkningsvärt mycket för en bil i den prisklassen. Det är alltid (undantaget senaste åren där begagnatmarknaden varit helt trasig) ekonomiskt osmart att köpa ny bil.
Dessutom har jag tänkt köra den tills batterigarantin är slut allra minst så det blir bara bättre.
Räknar man på Y 21, måste man ta med 70K. När den försvann stack priserna ner lika mycket. Annars blir det vinklade jämförelser.
Och vissa betalade ännu mindre för sina Y. 690 tror jag många betalade.
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
200k på 2 år. Och en till hundring kommande året. Sen sjunker takten till 40-80k/år.jonasl skrev: ↑13 aug 2024 17:14Fast marknaden för en begagnad Y borde vara otroligt mycket större än en ny med tanke på priset. Annars skulle ju Volvo alltid varit billigaste begbilen i landet och så har det inte direkt varit. Tvärtom..
Jag gav 730-70k = 640k för drygt två år sen, 12000 till för vinterhjulen (och om man ska vara ärlig ett par tusenlappar till för att skyffla runt däcken så att jag fick sommarhjulen på eftermarknadsfälgarna). Vit LR. Har den tappat 200k så har den kostat 50 kr per mil i värdeminskning - det känns inte som anmärkningsvärt mycket för en bil i den prisklassen. Det är alltid (undantaget senaste åren där begagnatmarknaden varit helt trasig) ekonomiskt osmart att köpa ny bil.
Dessutom har jag tänkt köra den tills batterigarantin är slut allra minst så det blir bara bättre.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
3 år. Och den kommer inte gå ner 80K följande år. Kanske första. Men inte senare.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 17:25200k på 2 år. Och en till hundring kommande året. Sen sjunker takten till 40-80k/år.jonasl skrev: ↑13 aug 2024 17:14Fast marknaden för en begagnad Y borde vara otroligt mycket större än en ny med tanke på priset. Annars skulle ju Volvo alltid varit billigaste begbilen i landet och så har det inte direkt varit. Tvärtom..
Jag gav 730-70k = 640k för drygt två år sen, 12000 till för vinterhjulen (och om man ska vara ärlig ett par tusenlappar till för att skyffla runt däcken så att jag fick sommarhjulen på eftermarknadsfälgarna). Vit LR. Har den tappat 200k så har den kostat 50 kr per mil i värdeminskning - det känns inte som anmärkningsvärt mycket för en bil i den prisklassen. Det är alltid (undantaget senaste åren där begagnatmarknaden varit helt trasig) ekonomiskt osmart att köpa ny bil.
Dessutom har jag tänkt köra den tills batterigarantin är slut allra minst så det blir bara bättre.
Tänk också på att många fortfarande kan värdera spakar såpass mycket att man hellre köper en begagnad, än en ny ”refresh” likt nya model 3.
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Jaegaern skrev: ↑13 aug 2024 17:273 år. Och den kommer inte gå ner 80K följande år. Kanske första. Men inte senare.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 17:25200k på 2 år. Och en till hundring kommande året. Sen sjunker takten till 40-80k/år.jonasl skrev: ↑13 aug 2024 17:14Fast marknaden för en begagnad Y borde vara otroligt mycket större än en ny med tanke på priset. Annars skulle ju Volvo alltid varit billigaste begbilen i landet och så har det inte direkt varit. Tvärtom..
Jag gav 730-70k = 640k för drygt två år sen, 12000 till för vinterhjulen (och om man ska vara ärlig ett par tusenlappar till för att skyffla runt däcken så att jag fick sommarhjulen på eftermarknadsfälgarna). Vit LR. Har den tappat 200k så har den kostat 50 kr per mil i värdeminskning - det känns inte som anmärkningsvärt mycket för en bil i den prisklassen. Det är alltid (undantaget senaste åren där begagnatmarknaden varit helt trasig) ekonomiskt osmart att köpa ny bil.
Dessutom har jag tänkt köra den tills batterigarantin är slut allra minst så det blir bara bättre.
Tänk också på att många fortfarande kan värdera spakar såpass mycket att man hellre köper en begagnad, än en ny ”refresh” likt nya model 3.
Du verkar utgå från att din är värd 450-500. Det är den inte. Den är värd kring 400 idag.
Dvs värdetapp 300' på 3 år
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Nej det är inte helt olika kategorier, i så fall hade det inte funnits något överlapp mellan köpare, men det gör det definitivt. Annars hade inte försäljningsstatistik och begpriser sett ut som de gör.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 14:31Det här förstår jag inte. Som att jämföra en XC60 med en sjusitsig XC90. Eller en Audi A4 med en A7:a. Helt olika kategori på S/X och 3/Y.
En ny M3 MY kommer förlora 300k på 3 år. Kommer vida överstiga sammanlagd värdeminskning, underhåll och försäkring för en MS/MX Raven för 450K.
En ny MY RWD kostar 550k. Den kommer inte tappa 300k på 3 år. Möjligen 200.
Det lär en Raven för 450 också göra.
Dessutom får du pynta 50-70k mer i försäkring. Säg 60k mer i underhåll(såvida inte något riktigt dyrt går sönder, vilket det tenderar att göra på S och X). Finansierar du den med marknadsränta får du också betala 50k+ mer i ränta vs Yn.
En gammal S/X kan alltså bli dubbelt så dyr. Eller ännu värre om/när drivlinegarantin gått ut och något där ger upp…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
En Y RWD med vinterhjul och lite utrustning är snarare 580-600. Håller med om att den kommer tappa närmare 200-250K på 3 år än 300-350k.taliz skrev: ↑13 aug 2024 18:32Nej det är inte helt olika kategorier, i så fall hade det inte funnits något överlapp mellan köpare, men det gör det definitivt. Annars hade inte försäljningsstatistik och begpriser sett ut som de gör.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 14:31Det här förstår jag inte. Som att jämföra en XC60 med en sjusitsig XC90. Eller en Audi A4 med en A7:a. Helt olika kategori på S/X och 3/Y.
En ny M3 MY kommer förlora 300k på 3 år. Kommer vida överstiga sammanlagd värdeminskning, underhåll och försäkring för en MS/MX Raven för 450K.
En ny MY RWD kostar 550k. Den kommer inte tappa 300k på 3 år. Möjligen 200.
Det lär en Raven för 450 också göra.
Dessutom får du pynta 50-70k mer i försäkring. Säg 60k mer i underhåll(såvida inte något riktigt dyrt går sönder, vilket det tenderar att göra på S och X). Finansierar du den med marknadsränta får du också betala 50k+ mer i ränta vs Yn.
En gammal S/X kan alltså bli dubbelt så dyr. Eller ännu värre om/när drivlinegarantin gått ut och något där ger upp…
Jag tror inte en Raven kommer tappa lika mycket.
Men du jämför bokstavligen päron med äpplen.
Rimligare är att jämföra en Raven S/X med en Y P, även om det heller inte är helt rättvist.
Y RWD har en liten motor, 60kwh batteri, ingen luftfjädring och är en mkt sämre bil än S/X. Effekten är 2-3x högre i en Raven. Är liksom inte jämförbart. Som att jämföra en RS6a med en A6a.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Nja. Jag håller inte med. Den är förmodligen värd mer än 400 idag. Men jag kan ju se vad riddermark erbjuder om man är intresserad.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 17:48Jaegaern skrev: ↑13 aug 2024 17:273 år. Och den kommer inte gå ner 80K följande år. Kanske första. Men inte senare.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 17:25200k på 2 år. Och en till hundring kommande året. Sen sjunker takten till 40-80k/år.jonasl skrev: ↑13 aug 2024 17:14Fast marknaden för en begagnad Y borde vara otroligt mycket större än en ny med tanke på priset. Annars skulle ju Volvo alltid varit billigaste begbilen i landet och så har det inte direkt varit. Tvärtom..
Jag gav 730-70k = 640k för drygt två år sen, 12000 till för vinterhjulen (och om man ska vara ärlig ett par tusenlappar till för att skyffla runt däcken så att jag fick sommarhjulen på eftermarknadsfälgarna). Vit LR. Har den tappat 200k så har den kostat 50 kr per mil i värdeminskning - det känns inte som anmärkningsvärt mycket för en bil i den prisklassen. Det är alltid (undantaget senaste åren där begagnatmarknaden varit helt trasig) ekonomiskt osmart att köpa ny bil.
Dessutom har jag tänkt köra den tills batterigarantin är slut allra minst så det blir bara bättre.
Tänk också på att många fortfarande kan värdera spakar såpass mycket att man hellre köper en begagnad, än en ny ”refresh” likt nya model 3.
Du verkar utgå från att din är värd 450-500. Det är den inte. Den är värd kring 400 idag.
Dvs värdetapp 300' på 3 år
Och den kostade 640 med bidrag -> värdetapp på 240 på 3 år om du bestämmer värdet till 400. Även om det skulle vara såhär illa är det inget jag inte räknat med. Jag tror att många som köper en bil för 600K ser att den kan gå ner med 200K på 3 år. Värdetappet är stort första åren som med alla kapitalvaror. Det är liksom inget konstigt och jag förstår inte fascinationen om att det skulle vara ett problem? Allt är inte påväg i en rak linje till botten för det, den viker av efter 3 år.
Du är lite av en domedagsprofet. Utgår från de billigaste priserna på icke avslutade och avslutade affärer på KVD för att skrika högst att det är värdelöst att köpa en M3 eller MY. Eller vad är målet?
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Håller med. Värdetappet på Raven kommer också bli hyfsat då det fortfarande är mycket pengar för bilar som börjar bli till åren. De kommer inte stå still. Om de hade stått still i pris, faller hela teslaponkens tes om att alla kapitalvaror för 500-600K blir värda noll jävligt snabbt.taliz skrev: ↑13 aug 2024 18:32Nej det är inte helt olika kategorier, i så fall hade det inte funnits något överlapp mellan köpare, men det gör det definitivt. Annars hade inte försäljningsstatistik och begpriser sett ut som de gör.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 14:31Det här förstår jag inte. Som att jämföra en XC60 med en sjusitsig XC90. Eller en Audi A4 med en A7:a. Helt olika kategori på S/X och 3/Y.
En ny M3 MY kommer förlora 300k på 3 år. Kommer vida överstiga sammanlagd värdeminskning, underhåll och försäkring för en MS/MX Raven för 450K.
En ny MY RWD kostar 550k. Den kommer inte tappa 300k på 3 år. Möjligen 200.
Det lär en Raven för 450 också göra.
Dessutom får du pynta 50-70k mer i försäkring. Säg 60k mer i underhåll(såvida inte något riktigt dyrt går sönder, vilket det tenderar att göra på S och X). Finansierar du den med marknadsränta får du också betala 50k+ mer i ränta vs Yn.
En gammal S/X kan alltså bli dubbelt så dyr. Eller ännu värre om/när drivlinegarantin gått ut och något där ger upp…
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Att bilar med blinkersspakar skulle ha högre andravärde är tveksamt med tanke på hur många andra förbättringar de bilarna har mot föregående generation. Dessutom snabbt övergående eftersom blinkersnojan minskar pga tillvänjning. Jag har bil både med och utan spakar, är det ett problem på riktigt? Nej.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Vad lever du i för lala-land?taliz skrev: ↑13 aug 2024 18:32Nej det är inte helt olika kategorier, i så fall hade det inte funnits något överlapp mellan köpare, men det gör det definitivt. Annars hade inte försäljningsstatistik och begpriser sett ut som de gör.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 14:31Det här förstår jag inte. Som att jämföra en XC60 med en sjusitsig XC90. Eller en Audi A4 med en A7:a. Helt olika kategori på S/X och 3/Y.
En ny M3 MY kommer förlora 300k på 3 år. Kommer vida överstiga sammanlagd värdeminskning, underhåll och försäkring för en MS/MX Raven för 450K.
En ny MY RWD kostar 550k. Den kommer inte tappa 300k på 3 år. Möjligen 200.
Det lär en Raven för 450 också göra.
Dessutom får du pynta 50-70k mer i försäkring. Säg 60k mer i underhåll(såvida inte något riktigt dyrt går sönder, vilket det tenderar att göra på S och X). Finansierar du den med marknadsränta får du också betala 50k+ mer i ränta vs Yn.
En gammal S/X kan alltså bli dubbelt så dyr. Eller ännu värre om/när drivlinegarantin gått ut och något där ger upp…
70 tusen mer i försäkring på 3 år? Då ska man ju betala uppåt 30 tusen per år i försäkring. Vem gör det? Jag betalar 15 tusen i helförsäkring med upp till 5000 mil.
Något riktigt dyrt går sönder? Som vad? Vad tenderar att gå sönder som är så dyrt?
50+ tusen mer i ränta på 80% av 450 tusen? På tre år? Que? Man får ju såklart undvika lån på 8-9%...
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Nej, du betalade inte 640' för en Y LR -21. En absolut basutrustad kostade 710' hösten/sommaren 2021, dvs utan vinterhjul, interiörfärg, mjukvarurip-offs osv.Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 09:43Nja. Jag håller inte med. Den är förmodligen värd mer än 400 idag. Men jag kan ju se vad riddermark erbjuder om man är intresserad.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 17:48Jaegaern skrev: ↑13 aug 2024 17:273 år. Och den kommer inte gå ner 80K följande år. Kanske första. Men inte senare.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 17:25200k på 2 år. Och en till hundring kommande året. Sen sjunker takten till 40-80k/år.jonasl skrev: ↑13 aug 2024 17:14Fast marknaden för en begagnad Y borde vara otroligt mycket större än en ny med tanke på priset. Annars skulle ju Volvo alltid varit billigaste begbilen i landet och så har det inte direkt varit. Tvärtom..
Jag gav 730-70k = 640k för drygt två år sen, 12000 till för vinterhjulen (och om man ska vara ärlig ett par tusenlappar till för att skyffla runt däcken så att jag fick sommarhjulen på eftermarknadsfälgarna). Vit LR. Har den tappat 200k så har den kostat 50 kr per mil i värdeminskning - det känns inte som anmärkningsvärt mycket för en bil i den prisklassen. Det är alltid (undantaget senaste åren där begagnatmarknaden varit helt trasig) ekonomiskt osmart att köpa ny bil.
Dessutom har jag tänkt köra den tills batterigarantin är slut allra minst så det blir bara bättre.
Tänk också på att många fortfarande kan värdera spakar såpass mycket att man hellre köper en begagnad, än en ny ”refresh” likt nya model 3.
Du verkar utgå från att din är värd 450-500. Det är den inte. Den är värd kring 400 idag.
Dvs värdetapp 300' på 3 år
Och den kostade 640 med bidrag -> värdetapp på 240 på 3 år om du bestämmer värdet till 400. Även om det skulle vara såhär illa är det inget jag inte räknat med. Jag tror att många som köper en bil för 600K ser att den kan gå ner med 200K på 3 år. Värdetappet är stort första åren som med alla kapitalvaror. Det är liksom inget konstigt och jag förstår inte fascinationen om att det skulle vara ett problem? Allt är inte påväg i en rak linje till botten för det, den viker av efter 3 år.
Du är lite av en domedagsprofet. Utgår från de billigaste priserna på icke avslutade och avslutade affärer på KVD för att skrika högst att det är värdelöst att köpa en M3 eller MY. Eller vad är målet?
Du får räkna totalpriset. Dvs med hjul och allt krimskrams. Då blev priset 700' efter miljöbonus. Vet ju det för jag köpte en hösten -21, samtidigt som du.
Ja, testa mejla Riddermark eller annan firma. Så ska du se vad de ger för en Y LR -21.
Inte en krona över 390K.
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Fattar verkligen inte heller hur personen i fråga resonerar.Verdi_ skrev: ↑14 aug 2024 10:01Vad lever du i för lala-land?taliz skrev: ↑13 aug 2024 18:32Nej det är inte helt olika kategorier, i så fall hade det inte funnits något överlapp mellan köpare, men det gör det definitivt. Annars hade inte försäljningsstatistik och begpriser sett ut som de gör.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 14:31Det här förstår jag inte. Som att jämföra en XC60 med en sjusitsig XC90. Eller en Audi A4 med en A7:a. Helt olika kategori på S/X och 3/Y.
En ny M3 MY kommer förlora 300k på 3 år. Kommer vida överstiga sammanlagd värdeminskning, underhåll och försäkring för en MS/MX Raven för 450K.
En ny MY RWD kostar 550k. Den kommer inte tappa 300k på 3 år. Möjligen 200.
Det lär en Raven för 450 också göra.
Dessutom får du pynta 50-70k mer i försäkring. Säg 60k mer i underhåll(såvida inte något riktigt dyrt går sönder, vilket det tenderar att göra på S och X). Finansierar du den med marknadsränta får du också betala 50k+ mer i ränta vs Yn.
En gammal S/X kan alltså bli dubbelt så dyr. Eller ännu värre om/när drivlinegarantin gått ut och något där ger upp…
70 tusen mer i försäkring på 3 år? Då ska man ju betala uppåt 30 tusen per år i försäkring. Vem gör det? Jag betalar 15 tusen i helförsäkring med upp till 5000 mil.
Något riktigt dyrt går sönder? Som vad? Vad tenderar att gå sönder som är så dyrt?
50+ tusen mer i ränta på 80% av 450 tusen? På tre år? Que? Man får ju såklart undvika lån på 8-9%...
Man ska utgå från 5-10k/år i högre försäkringskostnad i en Raven jmf med en ny snikvariant av Tesla (3/Y).
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Ja, jag tror vi ALLA har förstått vad teslaponken vill säga genom att tjata hål i huvudet på oss: att det är dyrt att ha bil och att dyra bilar är dyrare än billigare bilar. Känns som att sparka in vidöppna dörrar. Sedan kan det finnas variationer i ämnet. Jag har t ex inte förlorat på långt när så mycket som han hävdar att ALLA gör, men jag kan ju haft tur de senaste 6 åren och mina 5 bilar. Körde hyfsat nya Škoda Octavia de 7 föregående åren och betalade betydligt mer då för mitt bilägande än vad jag gjort sedan 2019.Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 09:43Nja. Jag håller inte med. Den är förmodligen värd mer än 400 idag. Men jag kan ju se vad riddermark erbjuder om man är intresserad.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 17:48Jaegaern skrev: ↑13 aug 2024 17:273 år. Och den kommer inte gå ner 80K följande år. Kanske första. Men inte senare.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 17:25200k på 2 år. Och en till hundring kommande året. Sen sjunker takten till 40-80k/år.jonasl skrev: ↑13 aug 2024 17:14Fast marknaden för en begagnad Y borde vara otroligt mycket större än en ny med tanke på priset. Annars skulle ju Volvo alltid varit billigaste begbilen i landet och så har det inte direkt varit. Tvärtom..
Jag gav 730-70k = 640k för drygt två år sen, 12000 till för vinterhjulen (och om man ska vara ärlig ett par tusenlappar till för att skyffla runt däcken så att jag fick sommarhjulen på eftermarknadsfälgarna). Vit LR. Har den tappat 200k så har den kostat 50 kr per mil i värdeminskning - det känns inte som anmärkningsvärt mycket för en bil i den prisklassen. Det är alltid (undantaget senaste åren där begagnatmarknaden varit helt trasig) ekonomiskt osmart att köpa ny bil.
Dessutom har jag tänkt köra den tills batterigarantin är slut allra minst så det blir bara bättre.
Tänk också på att många fortfarande kan värdera spakar såpass mycket att man hellre köper en begagnad, än en ny ”refresh” likt nya model 3.
Du verkar utgå från att din är värd 450-500. Det är den inte. Den är värd kring 400 idag.
Dvs värdetapp 300' på 3 år
Och den kostade 640 med bidrag -> värdetapp på 240 på 3 år om du bestämmer värdet till 400. Även om det skulle vara såhär illa är det inget jag inte räknat med. Jag tror att många som köper en bil för 600K ser att den kan gå ner med 200K på 3 år. Värdetappet är stort första åren som med alla kapitalvaror. Det är liksom inget konstigt och jag förstår inte fascinationen om att det skulle vara ett problem? Allt är inte påväg i en rak linje till botten för det, den viker av efter 3 år.
Du är lite av en domedagsprofet. Utgår från de billigaste priserna på icke avslutade och avslutade affärer på KVD för att skrika högst att det är värdelöst att köpa en M3 eller MY. Eller vad är målet?
Men om man skriker tillräckligt högt och ofta så brukar man ju ha rätt?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Ja precis!Walker skrev: ↑14 aug 2024 10:29Ja, jag tror vi ALLA har förstått vad teslaponken vill säga genom att tjata hål i huvudet på oss: att det är dyrt att ha bil och att dyra bilar är dyrare än billigare bilar. Känns som att sparka in vidöppna dörrar. Sedan kan det finnas variationer i ämnet. Jag har t ex inte förlorat på långt när så mycket som han hävdar att ALLA gör, men jag kan ju haft tur de senaste 6 åren och mina 5 bilar. Körde hyfsat nya Škoda Octavia de 7 föregående åren och betalade betydligt mer då för mitt bilägande än vad jag gjort sedan 2019.Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 09:43Nja. Jag håller inte med. Den är förmodligen värd mer än 400 idag. Men jag kan ju se vad riddermark erbjuder om man är intresserad.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 17:48Jaegaern skrev: ↑13 aug 2024 17:273 år. Och den kommer inte gå ner 80K följande år. Kanske första. Men inte senare.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 17:25
200k på 2 år. Och en till hundring kommande året. Sen sjunker takten till 40-80k/år.
Tänk också på att många fortfarande kan värdera spakar såpass mycket att man hellre köper en begagnad, än en ny ”refresh” likt nya model 3.
Du verkar utgå från att din är värd 450-500. Det är den inte. Den är värd kring 400 idag.
Dvs värdetapp 300' på 3 år
Och den kostade 640 med bidrag -> värdetapp på 240 på 3 år om du bestämmer värdet till 400. Även om det skulle vara såhär illa är det inget jag inte räknat med. Jag tror att många som köper en bil för 600K ser att den kan gå ner med 200K på 3 år. Värdetappet är stort första åren som med alla kapitalvaror. Det är liksom inget konstigt och jag förstår inte fascinationen om att det skulle vara ett problem? Allt är inte påväg i en rak linje till botten för det, den viker av efter 3 år.
Du är lite av en domedagsprofet. Utgår från de billigaste priserna på icke avslutade och avslutade affärer på KVD för att skrika högst att det är värdelöst att köpa en M3 eller MY. Eller vad är målet?
Men om man skriker tillräckligt högt och ofta så brukar man ju ha rätt?
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Jag räknar på vad jag betalade. Jag jämför inte, återigen, krimskrams (vad det nu skulle vara?) eller vinterhjul. Det kostar alltid oavsett bil, så det är inköpspris jag räknar på. Annars måste man besluta sig för att ta med vinterhjul och bagagerumsmatta i alla dialoger om pris. Jag tycker då det är enklare att alla pratar om samma sak. Inköpspris.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 10:07Nej, du betalade inte 640' för en Y LR -21. En absolut basutrustad kostade 710' hösten/sommaren 2021, dvs utan vinterhjul, interiörfärg, mjukvarurip-offs osv.Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 09:43Nja. Jag håller inte med. Den är förmodligen värd mer än 400 idag. Men jag kan ju se vad riddermark erbjuder om man är intresserad.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 17:48Jaegaern skrev: ↑13 aug 2024 17:273 år. Och den kommer inte gå ner 80K följande år. Kanske första. Men inte senare.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 17:25
200k på 2 år. Och en till hundring kommande året. Sen sjunker takten till 40-80k/år.
Tänk också på att många fortfarande kan värdera spakar såpass mycket att man hellre köper en begagnad, än en ny ”refresh” likt nya model 3.
Du verkar utgå från att din är värd 450-500. Det är den inte. Den är värd kring 400 idag.
Dvs värdetapp 300' på 3 år
Och den kostade 640 med bidrag -> värdetapp på 240 på 3 år om du bestämmer värdet till 400. Även om det skulle vara såhär illa är det inget jag inte räknat med. Jag tror att många som köper en bil för 600K ser att den kan gå ner med 200K på 3 år. Värdetappet är stort första åren som med alla kapitalvaror. Det är liksom inget konstigt och jag förstår inte fascinationen om att det skulle vara ett problem? Allt är inte påväg i en rak linje till botten för det, den viker av efter 3 år.
Du är lite av en domedagsprofet. Utgår från de billigaste priserna på icke avslutade och avslutade affärer på KVD för att skrika högst att det är värdelöst att köpa en M3 eller MY. Eller vad är målet?
Du får räkna totalpriset. Dvs med hjul och allt krimskrams. Då blev priset 700' efter miljöbonus. Vet ju det för jag köpte en hösten -21, samtidigt som du.
Ja, testa mejla Riddermark eller annan firma. Så ska du se vad de ger för en Y LR -21.
Inte en krona över 390K.
Jag vet inte om du inser, men du vinklar alltid kalkyler till din fördel. En basutrustad MY för X kronor på KVD jämfört med en fullutrustad ny för Y kronor på tesla.com. Så drar du mellanskillnad som om det vore en sanning.
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Det var bara en instickare. Det är säkerligen fler som resonerar så, än som inte gör det. Men de blir kanske inte så många totalt. Vad vet jag.holden skrev: ↑14 aug 2024 09:58Att bilar med blinkersspakar skulle ha högre andravärde är tveksamt med tanke på hur många andra förbättringar de bilarna har mot föregående generation. Dessutom snabbt övergående eftersom blinkersnojan minskar pga tillvänjning. Jag har bil både med och utan spakar, är det ett problem på riktigt? Nej.
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld