Vilka fakta och vilka direkta observationer tänker du på här?
De hemmasnickrade beräkningarna är i allt och mycket tämligen korrekta, och bygger på tex tillverkarens uppgifter om laddtider mm vilket ser ut att backas upp av tex youtube-communityn.
Moderator: Redaktion
Vilka fakta och vilka direkta observationer tänker du på här?
AAKEE skrev: ↑13 aug 2024 10:15Jag vill gärna ha referens med länkar.iAkita skrev: ↑13 aug 2024 10:03Beräkningarna innehåller felaktiga data och förenklingar som gör att både resultat och slutsatser blir fel. Jag förstår att du gillar räkna (det gör jag också), men i det här fallet är det bättre att hålla sig till riktiga data som faktiskt finns tillgängliga.AAKEE skrev: ↑13 aug 2024 01:27Hittar ingen laddkurva för KiaEV9 med mindre batteriet.
Ponera att KIA's värden är korrekta, och att bägge batterierna håller full spya till 56%.
Då har det mindre batteriet laddat 14.5% mer effekt.
För att snitteffekten ska gå ned som vi kommit fram till. för att få de angivna laddtiderna måste:
Det mindre batteriet ladda med snitt 139.8 kW från 56% -80%.
Det större batteriet ladda med snitt 181.5 kW från 56-80%.
Förhållandet i laddhastighet =139.8/181.5 = 0.77
Förhålllandet i kapacitet = 76.1/ 99.8 = 0.762
Med det vi vet nu är det inte möjligt att det mindre batteriet laddar med högre C-rate än det större batteriet för då skulle inte laddningen ta 20 minuter med det lilla batteriet, det skulle gå fortare.
Det går räkna på det mycket enklare också:
-Med 236kW tar det 8.9 minuter att nå 56% med det lilla batteriet.
-Med 215kW tar det 12.8 minuter att nå 56% med det stora batteriet.
Det skiljer ~4 minuter till 56%, och det skiljer 4 minuter totalt vilket innebär att det tar det lika länge från 56% till 80%. Det innebär att batterierna laddar med samma C-rate från 56-80%.
Här är ett exempel på laddtider och snitteffekt i intervallet 60-90%*
Kia EV9 standard range: 92 kW, 16 minuter
Kia EV9 long range: 92 kW, 21 minuter
Som du ser laddar standard range med högre C-rate i 60-90% intervallet. Så vi kanske inte behöver slösa mer tid på att diskutera det faktumet, utan istället fokusera på att förklara varför? Cellerna är som sagt desamma i båda versionerna.
*Tid och snitteffekt i intervallet gäller om man kopplar in med 10% eller mindre. eGMP bilarna har inte en statisk laddkurva. Kopplar man in med högre SOC får man även högre snitteffekt i intervallet, så länge temperaturen är hög nog i början av laddningen.
Och vi behöver en riktig laddkurva.
Dessutom är inte beräkningarna speciellt fel, det stämmer tillräckligt bra för att se att det om 92kW inte stämmer.
Har man 15% högre snitteffekt till 57%, men 9% lägre snitteffekt på hela laddningen kan man inte ladda lika fort på övre delen.
Det är omöjligt.
Kör man 70 i en timme kan man bara komma 70km.
Svårt att säga. Det beror på förbrukning, batteristorlek, om man ska ta paus av annat skäl vid någon tidpunkt, m m.Sportbilsentusiasten skrev: ↑14 aug 2024 20:43Kort fråga till er med koll - på långresa, är det flesta laddkurvorna på elbilar, så att man ska köra till nästa tomt batteri för att sen ladda upp till 80%, o sen köra vidare till nära 0%..för att återigen ladda till 80% ?
Det beror på vilken bil man har och hur bråttom man har.Sportbilsentusiasten skrev: ↑14 aug 2024 20:43Kort fråga till er med koll - på långresa, är det flesta laddkurvorna på elbilar, så att man ska köra till nästa tomt batteri för att sen ladda upp till 80%, o sen köra vidare till nära 0%..för att återigen ladda till 80% ?
När det går över 250kW är det oftast batterivärme och/eller kupe värme/kyla som gör det. Det man läser på skärmen är total effekt in i bilen. Batterivärme är ~6kW från motorerna, och värmepumpen kan jobba också.BrooklynS skrev: ↑16 aug 2024 10:56Intressanta resultat, tack för det!
Roligt med intresserade och därmed kunniga människor som vill undersöka hur saker och ting ligger till i verkligheten.
Tesla sitter väl på världens största samlade kunskaper kring batteriladdning av bilar så det är inte helt otroligt att de tänkt till.
Jag minns också när vi med panasonic M3P 2019 fick en mycket bättre laddkurva där vintern 2020, baserat på data av vad batterierna faktiskt tål. Jag såg 129 kW vid 50% nån gång och 254 kW vid 8%.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
V3 kom väl i den vevan.
Om du för en stund glömmer Tesla så används CCS-standarden av alla andra.