Mammotion Luba
Moderator: Redaktion
Re: Mammotion Luba
Jag läste igenom manualen och en installationsvideo (hade bara kollat "quick setup guide" förut. Nu har jag flyttat basstationen till TV-antennen eller rättare sagt sprötet där TV-antennen satt en gång tiden. Basstationen ska ha fri sikt över himlen med 45 graders vinklar. Det hade den inte riktigt förut för den stod nära en vägg. Den har även fri sikt över hela tomten nu förutom en meter nära huset på en sida men den hade kontakt där ändå. Nu har de fungerat utan att tappa kontakten ett dygn. Misstänker att den aldrig kommer göra det igen faktiskt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Hej!
Hur funkar LUBAN? finns mycket på youtube, men hur klarar den hus emellan basstationen?
Måste det finnas internet (så klart för programuppdateringar)?
övrig funktionalitet?
driftsäkerhet? förstår att man inte kan veta än på så kort tid.
Hur funkar LUBAN? finns mycket på youtube, men hur klarar den hus emellan basstationen?
Måste det finnas internet (så klart för programuppdateringar)?
övrig funktionalitet?
driftsäkerhet? förstår att man inte kan veta än på så kort tid.
Varför är robotklippare så vansinnigt mkt dyrare än robotdammsugare?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Bra fråga men bla är det något taskigare miljö ute så en oskyddad lidar skulle väl klara sig en kvart.
27,8 kWp solceller
Jag har en HQ som kostar ungefär som Luban. Har en kabel, men även gps. Massor av trevliga funktioner och beter sig inte som beskrivits att den alltid startar från början. Den kör de sektioner den inte körde senast. Går att styra via Google Home, IFTTT och har flertalet smärta funktioner. Självklart även notiser om något oväntat sker.kaffekoko skrev:De gör sjukt mycket reklam för den på instagram. Plus att den ser ut lite som warthog från Halo. Lite tuffare att ha åkande runt på gräsmattan än hq. Skulle dock aldrig våga köpa något annat än hq efter att ha läst spaltmeter med folk som har problem med sina kinaklippare och återförsäljare. Hq må vara tråkiga och ha dåliga funktioner och vara dyra men det som finns där funkar klockrent.
Jag skulle satsa på en HQ alla dgr i veckan, fortfarande. Fick installationen gratis av HQ så då gör inte kabeln något. Kostar väl cirka 3000kr annars om man inte vill göra det själv.
MX LR (Raven) 2019
Vilken HQ är det, komplement av gps vore trevligt på nästa men det kan nog dröja för dom verkar hålla i en evighet, vilket jag tror är nästa stora fördel med HQ mot en kina maskin eller troligen de flesta.Hertsh skrev: ↑26 maj 2023 22:59Jag har en HQ som kostar ungefär som Luban. Har en kabel, men även gps. Massor av trevliga funktioner och beter sig inte som beskrivits att den alltid startar från början. Den kör de sektioner den inte körde senast. Går att styra via Google Home, IFTTT och har flertalet smärta funktioner. Självklart även notiser om något oväntat sker.kaffekoko skrev:De gör sjukt mycket reklam för den på instagram. Plus att den ser ut lite som warthog från Halo. Lite tuffare att ha åkande runt på gräsmattan än hq. Skulle dock aldrig våga köpa något annat än hq efter att ha läst spaltmeter med folk som har problem med sina kinaklippare och återförsäljare. Hq må vara tråkiga och ha dåliga funktioner och vara dyra men det som finns där funkar klockrent.
Jag skulle satsa på en HQ alla dgr i veckan, fortfarande. Fick installationen gratis av HQ så då gör inte kabeln något. Kostar väl cirka 3000kr annars om man inte vill göra det själv.
Men om vi ska gå tillbaka mer till ämnet så gillar jag inte ränderna man får med denna Luba.
27,8 kWp solceller
405XDafro skrev:Vilken HQ är det, komplement av gps vore trevligt på nästa men det kan nog dröja för dom verkar hålla i en evighet, vilket jag tror är nästa stora fördel med HQ mot en kina maskin eller troligen de flesta.Hertsh skrev: ↑26 maj 2023 22:59Jag har en HQ som kostar ungefär som Luban. Har en kabel, men även gps. Massor av trevliga funktioner och beter sig inte som beskrivits att den alltid startar från början. Den kör de sektioner den inte körde senast. Går att styra via Google Home, IFTTT och har flertalet smärta funktioner. Självklart även notiser om något oväntat sker.kaffekoko skrev:De gör sjukt mycket reklam för den på instagram. Plus att den ser ut lite som warthog från Halo. Lite tuffare att ha åkande runt på gräsmattan än hq. Skulle dock aldrig våga köpa något annat än hq efter att ha läst spaltmeter med folk som har problem med sina kinaklippare och återförsäljare. Hq må vara tråkiga och ha dåliga funktioner och vara dyra men det som finns där funkar klockrent.
Men om vi ska gå tillbaka mer till ämnet så gillar jag inte ränderna man får med denna Luba.
MX LR (Raven) 2019
Jag har också en 405X sen ett år. Funkar klockrent.Hertsh skrev: ↑27 maj 2023 10:06405XDafro skrev:Vilken HQ är det, komplement av gps vore trevligt på nästa men det kan nog dröja för dom verkar hålla i en evighet, vilket jag tror är nästa stora fördel med HQ mot en kina maskin eller troligen de flesta.Hertsh skrev: ↑26 maj 2023 22:59Jag har en HQ som kostar ungefär som Luban. Har en kabel, men även gps. Massor av trevliga funktioner och beter sig inte som beskrivits att den alltid startar från början. Den kör de sektioner den inte körde senast. Går att styra via Google Home, IFTTT och har flertalet smärta funktioner. Självklart även notiser om något oväntat sker.kaffekoko skrev:De gör sjukt mycket reklam för den på instagram. Plus att den ser ut lite som warthog från Halo. Lite tuffare att ha åkande runt på gräsmattan än hq. Skulle dock aldrig våga köpa något annat än hq efter att ha läst spaltmeter med folk som har problem med sina kinaklippare och återförsäljare. Hq må vara tråkiga och ha dåliga funktioner och vara dyra men det som finns där funkar klockrent.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Tack. Funderar på vad min häck heter.Hertsh skrev: ↑27 maj 2023 10:06405XDafro skrev:Vilken HQ är det, komplement av gps vore trevligt på nästa men det kan nog dröja för dom verkar hålla i en evighet, vilket jag tror är nästa stora fördel med HQ mot en kina maskin eller troligen de flesta.Hertsh skrev: ↑26 maj 2023 22:59Jag har en HQ som kostar ungefär som Luban. Har en kabel, men även gps. Massor av trevliga funktioner och beter sig inte som beskrivits att den alltid startar från början. Den kör de sektioner den inte körde senast. Går att styra via Google Home, IFTTT och har flertalet smärta funktioner. Självklart även notiser om något oväntat sker.kaffekoko skrev:De gör sjukt mycket reklam för den på instagram. Plus att den ser ut lite som warthog från Halo. Lite tuffare att ha åkande runt på gräsmattan än hq. Skulle dock aldrig våga köpa något annat än hq efter att ha läst spaltmeter med folk som har problem med sina kinaklippare och återförsäljare. Hq må vara tråkiga och ha dåliga funktioner och vara dyra men det som finns där funkar klockrent.
27,8 kWp solceller
Kan vi få en uppdatering kring hur den har fungerat? Funderar på e till nästa säsong
-
Väldigt nöjd med min Luba2. Fastnar aldrig och tar sig runt en komplicerad tomt via ”kanaler” man lägger till. Går inte tillbaka till tråd igen.
Svart/svart MY RWD 19”+19” hämtad maj-23
Övertygning on:
Behöver du en ny klippare, köp den. Luva 2 fungerar skitbra.
Långtidshållbarhet är såklart omöjligt att svara på, HQ har ju track record. Jag har haft ett problem, det löste @teslahamid på en arbetsdag på garantin. Obs, jag känner INTE honom sedan innan - kan bara säga att hans firma är en firma jag kommer handla mycket från pga nivån av kundbemötande. Hemsidan ser lite hobby ut men han är kompetent på riktigt.
Ang kinapryl: jag är av samma inställning men jag kunde inte motivera HQ’s motsvarighet till Luba 5000. Liba 35ksek. Hq 58ksek.
Vad jag skulle fått för 22 ksek till?
Utöver att det i grunden är en beprövad konstruktion: Högst oklart. Jag var hos två återförsäljare för att få hjälp och hade frågor.
Firma ett var i alla fall ärliga: vi har aldrig installerat detta, vi har fått utbildning men förstod inte riktigt för vi är bra på klassiska produkter, vi kan inte det här med data.
Firma två: som en j-vla bilförsäljare modell hederlige Harry. Kunde inget annat än att försöka vara en skön lismande säljare.
Jag såg NOLL värde i att ha dessa som lokal resurs för ev problem, spec den senare.
Det var återförsäljarna.
Företagen. Mammotion är i grunden mekatronik, deras första produkt var luba. De är som tesla - integrerade system.
Husqvarna är i grunden en firma som gör förbränningsmotorer.
Köper du en tesla eller en Volvo EX40? Jag köpte tesla för det är en ny approach till bilar. Hq är fortfarande en förbränningsbil med inklämt system.
Jag tror dock att de kommer få styr på det men frekvent SOA verkar de inte riktigt jobba med. Cornucopia är väldigt nöjd med sin HQ EPOS dock.
Funktion:
Episk. Enda dåliga är att den har stela axlar. Det gör att den kan slita upp en del märken på komplicerade ställen där den försöker vända. Komplicerad = 40 graders lutning där den måste göra en 180-graders sväng.
Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag nog köpt HQ ändå. Det föll verkligen på pengarna för mig. Men jag är galet nöjd. Ogillar dock att ha en spiondrönare från kina k min trädgård.
Behöver du en ny klippare, köp den. Luva 2 fungerar skitbra.
Långtidshållbarhet är såklart omöjligt att svara på, HQ har ju track record. Jag har haft ett problem, det löste @teslahamid på en arbetsdag på garantin. Obs, jag känner INTE honom sedan innan - kan bara säga att hans firma är en firma jag kommer handla mycket från pga nivån av kundbemötande. Hemsidan ser lite hobby ut men han är kompetent på riktigt.
Ang kinapryl: jag är av samma inställning men jag kunde inte motivera HQ’s motsvarighet till Luba 5000. Liba 35ksek. Hq 58ksek.
Vad jag skulle fått för 22 ksek till?
Utöver att det i grunden är en beprövad konstruktion: Högst oklart. Jag var hos två återförsäljare för att få hjälp och hade frågor.
Firma ett var i alla fall ärliga: vi har aldrig installerat detta, vi har fått utbildning men förstod inte riktigt för vi är bra på klassiska produkter, vi kan inte det här med data.
Firma två: som en j-vla bilförsäljare modell hederlige Harry. Kunde inget annat än att försöka vara en skön lismande säljare.
Jag såg NOLL värde i att ha dessa som lokal resurs för ev problem, spec den senare.
Det var återförsäljarna.
Företagen. Mammotion är i grunden mekatronik, deras första produkt var luba. De är som tesla - integrerade system.
Husqvarna är i grunden en firma som gör förbränningsmotorer.
Köper du en tesla eller en Volvo EX40? Jag köpte tesla för det är en ny approach till bilar. Hq är fortfarande en förbränningsbil med inklämt system.
Jag tror dock att de kommer få styr på det men frekvent SOA verkar de inte riktigt jobba med. Cornucopia är väldigt nöjd med sin HQ EPOS dock.
Funktion:
Episk. Enda dåliga är att den har stela axlar. Det gör att den kan slita upp en del märken på komplicerade ställen där den försöker vända. Komplicerad = 40 graders lutning där den måste göra en 180-graders sväng.
Hade jag haft obegränsat med pengar hade jag nog köpt HQ ändå. Det föll verkligen på pengarna för mig. Men jag är galet nöjd. Ogillar dock att ha en spiondrönare från kina k min trädgård.
Har också en Luba. Det som irriterar mig är hur ofta villkoren i appen uppdateras. Godkänner du inte så kommer man inte åt klipparen som därmed är värdelös.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Har man en lättare gräsmatta är nog Yuka att föredra, ska inte riva upp gräsmattan, men bara RWD. Finns med lövuppsamlare också
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
https://www.webhallen.com/se/product/37 ... medium=cpc
Tips Dreame Roboticmower A1
Min funkar väldigt bra, aldrig fastnat, klipper ok längst kanter, uppdateras ofta.
Tips Dreame Roboticmower A1
Min funkar väldigt bra, aldrig fastnat, klipper ok längst kanter, uppdateras ofta.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Vi har köpt en sån här:
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tr ... re-009208/
https://www.jula.se/catalog/tradgard/tr ... re-009208/
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag håller med. Jag är nästan lite sur att jag inte köpte en sådan istället för jag har även tio stora bokar…
Dock köper jag aldrig förstautgåvor av prylar, vill veta att de buggat av sakerna ordentligt för jag hatar när det inte fungerar.
Hade jag behövt en maskin nu hade min prio varit:
1: Slinglös.
2: väldigt gott om pengar: HQ (eftersom jag helst vill att prylar skall hålla)
3: gott om pengar: Luba (eftersom jag tror att denna faktiskt kommer att hålla).
Men räkna inte med att HQ-återförsäljare är ett stort mervärde förän de lärt sig. Jag tror det finns vissa ÅF som redan kan men det är logiskt att om man går till Bengts trädgårdsmaskiner och service så har han 50 års erfarenhet av tvåtaktare men noll dagar erfarenhet av styrsystem…