Vilken laddbox?
Moderator: Redaktion
Vilken laddbox?
Hej,
Ska hämta ut min MY nästa vecka.
Ska beställa laddbox till vårt landställe där vi är varje helg.
Ska man välja Teslas laddare eller annan?
Vad vinner/förlorar man på att köra på Teslas?
Ev vill vi ha lastbalanserare. Isåfall blir Teslas kit dyrare än de med inbyggd balanserare.
Vad säger ni?
Ev vill vi ha lastbalanserare. Isåfall blir Teslas kit dyrare än de med inbyggd balanserare.
Vad säger ni?
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/filip98503
Re: Vilken laddbox?
Behöver ni ladda på hög effekt i stugan? Om inte kan ni sänka effekten (strömmen) vid laddning på den platsen. Bilen kommer ihåg det till nästa gång. På det sättet kan ni slippa lastbalansering.
Val av laddbox är en smaksak men till er Tesla behöver ni ingen smart box då ni styr ström/tid/schema/laddnivå i bilen via appen.
Hemma har vi har bara kört Tesla WC till våra teslor och de har funkat riktigt bra. Nu har vi tre st WC hemma. Två gen3 med lastdelning och en gen2 på gästparkeringen som matas med enfas.
Val av laddbox är en smaksak men till er Tesla behöver ni ingen smart box då ni styr ström/tid/schema/laddnivå i bilen via appen.
Hemma har vi har bara kört Tesla WC till våra teslor och de har funkat riktigt bra. Nu har vi tre st WC hemma. Två gen3 med lastdelning och en gen2 på gästparkeringen som matas med enfas.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Audi A3 A-traktor HVO100
M3 SR+ 2020
Audi A3 A-traktor HVO100
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det finns mig veterligen ingen laddbox med inbyggd lastbalansering mot huvudsäkringen, det måste alltid kompletteras med en extern enhet som sitter vid elmätaren.
Har ni internetuppkoppling vid stugan? De flesta lastbalanserare går omvägen via internet till laddboxens molntjänst där de skriver ner aktuell belastning på varje fas. Om ni inte har internet i stugan, eller är beroende av att dela ut internet från mobilen, blir den lösningen värdelös. Den variant av lastbalansering som finns till Teslas laddbox är en av väldigt få som kopplas direkt till laddboxen och därmed inte är beroende av internet för att fungera.
Fördelen med en annan laddbox (om ni har internet i stugan) är att du kan köpa en billig lastbalanserare som du pluggar in i han-porten på elmätaren. Tibber Pulse kostar inte mycket och du kan koppla in den själv. Man kan också koppla in elmätare som mäter med klämmor runt elkablarna, den måste kopplas in av elektriker och kostar vanligtvis betydligt mer (det är en sån Tesla använder).
För övrigt bör du omgående kontakta elnätsbolaget till stugan och be dem aktivera han-porten på din elmätare utifall att det är den lösningen ni sedan väljer. Det kan ibland ta lite tid, även om vissa elbolag aktiverar den omedelbart.
Bortser man från att lastbalanseraren är trådad är enda fördelen med Tesla att du har en knapp på handtaget som öppnar laddluckan så hanteringen blir mycket enklare. Men du kan köpa en lös kabel med teslaknapp till vilken laddbox som helst som inte har fast kabel, då fungerar den på samma sätt. Låter du installatören beställa kabeln får du det gröna avdraget även på den för den räknas in i installationskostnaden.
Har ni internetuppkoppling vid stugan? De flesta lastbalanserare går omvägen via internet till laddboxens molntjänst där de skriver ner aktuell belastning på varje fas. Om ni inte har internet i stugan, eller är beroende av att dela ut internet från mobilen, blir den lösningen värdelös. Den variant av lastbalansering som finns till Teslas laddbox är en av väldigt få som kopplas direkt till laddboxen och därmed inte är beroende av internet för att fungera.
Fördelen med en annan laddbox (om ni har internet i stugan) är att du kan köpa en billig lastbalanserare som du pluggar in i han-porten på elmätaren. Tibber Pulse kostar inte mycket och du kan koppla in den själv. Man kan också koppla in elmätare som mäter med klämmor runt elkablarna, den måste kopplas in av elektriker och kostar vanligtvis betydligt mer (det är en sån Tesla använder).
För övrigt bör du omgående kontakta elnätsbolaget till stugan och be dem aktivera han-porten på din elmätare utifall att det är den lösningen ni sedan väljer. Det kan ibland ta lite tid, även om vissa elbolag aktiverar den omedelbart.
Bortser man från att lastbalanseraren är trådad är enda fördelen med Tesla att du har en knapp på handtaget som öppnar laddluckan så hanteringen blir mycket enklare. Men du kan köpa en lös kabel med teslaknapp till vilken laddbox som helst som inte har fast kabel, då fungerar den på samma sätt. Låter du installatören beställa kabeln får du det gröna avdraget även på den för den räknas in i installationskostnaden.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Tack för svar.
Vi har endast mobilt bredband med begränsad surf per månad i stugan.
Kräver en icke Tesla-laddare WiFi? Kommer väl i så fall käka upp en del av den surf vi har per månad.
Förstår jag rätt att all laddningsinfo och kanske historik är samlat i Tesla-appen?
Vad tror ni om denna?
https://www.evify.se/zaptec-kampanj/?ut ... 4030020741
Kräver en icke Tesla-laddare WiFi? Kommer väl i så fall käka upp en del av den surf vi har per månad.
Förstår jag rätt att all laddningsinfo och kanske historik är samlat i Tesla-appen?
Vad tror ni om denna?
Enklast och billigast att köpa Teslas egen. Dessutom får du knapp och support genom appen ifall det skulle behövas.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
- Dinsdale
- Teslaägare
Prisvärt.HunkyDory skrev: ↑14 sep 2024 10:46Tack för svar.
Vad tror ni om denna?
Zaptec go har eget mobilabonnemang, låt bli att koppla den till ert wifi så slipper ni slösa data på laddboxen. För övrigt praktiskt om man misstänker strömavbrott, är laddboxen online är det uppenbarligen inte strömavbrott.
Lastbalanseraren behöver bara ha internet när ni faktiskt är där och den slösar inte mycket data, däremot kan det förstås inte garanteras att ert wifi har täckning i elskåpet.
Se till att få han-porten aktiverad, zaptec sense använder den.
Laddinfo finns i både teslaappen och laddboxens app eller webbsidan. Det är bättre att använda laddboxens för den mäter strömmen inklusive förluster, bilen visar efter förluster. (Rimligen visar Teslas laddbox också strömförbrukning före förluster.)
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Easees lastvakt kör egen radio mellan mätare och laddbox. Har fungerat utmärkt utan internet eller wifi.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Är det så att ni har en bra bit över 20 mil enkel väg dit, och att ni åker dit över dagen och stannar bara några timmar och därför måste maxa laddeffekten?HunkyDory skrev: ↑14 sep 2024 01:07Hej,
Vad säger ni?
Annars finns det ingen anledning att komplicera och fördyra installationen med lastballansering.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Dinsdale
- Teslaägare
I fallet med Zaptec Sense i det länkade erbjudandet så verkar den faktiskt vara något man får med utan extra kostnad. I det läget förstår jag inte varför man skulle avstå.Nicke Nyfiken skrev: ↑14 sep 2024 17:29Är det så att ni har en bra bit över 20 mil enkel väg dit, och att ni åker dit över dagen och stannar bara några timmar och därför måste maxa laddeffekten?HunkyDory skrev: ↑14 sep 2024 01:07Hej,
Vad säger ni?
Annars finns det ingen anledning att komplicera och fördyra installationen med lastballansering.
Jag betalade för övrigt 5000 för en Zaptec Go i början av året (samma greenely-erbjudande fast från en annan installatör om jag minns rätt) och jag fick ingen lastbalanserare med i det priset.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Garo GLB använder ingen Internetuppkoppling för att lastbalansera.
Model 3 Long Range 2024
Tibber puls använde ca 105 megabyte på en månad och easee boxen ca 0.5 megabyte på en månad.. så inga stora volymer.. men ja nu vet du hur mycket åtminstone.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19