Hjälp mig välja nya vinterdäck
Moderator: Redaktion
-
Hjälp mig välja nya vinterdäck
Hjälp mig välja nya vinterdäck (friktionsdäck) inför vintern 2024/25.
Den svåra kombinationen med bra pris, lång livslängd, lågt rullmotstånd, bra grepp på snö/is/barmark och lågt vägljud är förstås önskvärd men av dessa parametrar är nog riktigt lågt vägljud viktigast för mig.. ända tills den dagen det blir snorhalt förstås.
Den svåra kombinationen med bra pris, lång livslängd, lågt rullmotstånd, bra grepp på snö/is/barmark och lågt vägljud är förstås önskvärd men av dessa parametrar är nog riktigt lågt vägljud viktigast för mig.. ända tills den dagen det blir snorhalt förstås.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hjälp mig välja nya vinterdäck
Teknikens Värld publicerade sitt årliga vinterdäckstest i senaste numret.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Berätta var och när du tänker åka med däcken EU-friktion eller nordiska är bra på olika saker.BEV[e-Rage] skrev: ↑25 sep 2024 02:48Hjälp mig välja nya vinterdäck (friktionsdäck) inför vintern 2024/25.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
Mestadels i Stockholmstrakten så rätt blandat underlag med regn->snö->slask->is->regn.. osv.tor-ake skrev: ↑25 sep 2024 08:04Berätta var och när du tänker åka med däcken EU-friktion eller nordiska är bra på olika saker.BEV[e-Rage] skrev: ↑25 sep 2024 02:48Hjälp mig välja nya vinterdäck (friktionsdäck) inför vintern 2024/25.
-
Continental VikingContact 8 är säkert jättebra men detta test baseras på 225/50R17 däck där deras stående favorit VikingContact 7/8 har färre rivaler då andra bra konkurrenter som tex Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 och Nokian Hakkapeliitta R5 EV inte finns i just denna storlek.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Stor skillnad mot Goodyear UltraGrip Ice 3?BEV[e-Rage] skrev: ↑27 sep 2024 19:08Continental VikingContact 8 är säkert jättebra men detta test baseras på 225/50R17 däck där deras stående favorit VikingContact 7/8 har färre rivaler då andra bra konkurrenter som tex Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 och Nokian Hakkapeliitta R5 EV inte finns i just denna storlek.
Volvo PV 544 Special 1963
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
I Vi Bilägares test så vann Goodyear UltraGrip Ice 3 med motivationen "Bästa däcket för den som mest kör på barmark men som ändå vill ha ett högt vintergrepp. Full pott på både snö och asfalt ger en testseger totalt.".
Jag har förra generationen och tycker det stämmer bra in även på det. Det är riktigt bra på regn och barmark utan att underprestera på hala underlag.
Tvåa och trea kom Continental VikingContact8 och Nokian Hakkapeliitta R5. Conti och Nokian något bättre på is än Good Year medans Good Year och Nokian är något bättre på snö än Conti. Good Year två snäpp bättre på vått, Nokian är bullrigare än de andra två.
Men alla är antagligen jättebra val, det skiljer inte mycket på deras totalpoäng och slutresultetet lär ju bero på hur de viktar egenskaperna.
Jag har förra generationen och tycker det stämmer bra in även på det. Det är riktigt bra på regn och barmark utan att underprestera på hala underlag.
Tvåa och trea kom Continental VikingContact8 och Nokian Hakkapeliitta R5. Conti och Nokian något bättre på is än Good Year medans Good Year och Nokian är något bättre på snö än Conti. Good Year två snäpp bättre på vått, Nokian är bullrigare än de andra två.
Men alla är antagligen jättebra val, det skiljer inte mycket på deras totalpoäng och slutresultetet lär ju bero på hur de viktar egenskaperna.
Model Y LR AWD 2022
Man bör helst läsa testet och förstå det finstilta.
Bytte en gång från Michelin Pilot Sport på min Audi till Pirelli Pzero Nero eftersom den var testvinnare just då och jag behövde byta däck.
Hade nog läst testen hyffsat med bättree broms och svänggrepp men jag hade inte förstått att de inte viktade testresultaten mot huer viktigt resp punkt var. Så de P-zero Nero jag köpte hade bättre fäste men de rullade även galet trögt. Kände det när jag släppte gasen vid första rondellen. Trodde handbromsen låg i. Kostade 0.1L per mil extra (1:-/mil) så länge de däcken höll, vilket som tur var inte var så länge
Det är inte jättelätt för Kreti och Pleti att köpa rätt däck. Vad är viktigt? För vinterdäck, väljer man någon av tre- fyra i topp är det nog lugnt oavsett om det är dubbdäck eller dubbfritt.
Jag köpte lättrullande däck i våras, en plan jag haft i ~3.5 år. De däcken är sådär i flera testområden, så de är inga raketdäck och vinner inga normala däckstester. Men de rullar galet lätt (vilket Tesla även kommit på och nu säljs model 3 med de däcken) så ur ett rent range/förbrukningsperspektiv är de "oerhört bäst". Fast ingen däckstest tittar med de ögonen så de kommer se mediokra ut i totalen, trots att de är absolut bäst i en diciplin.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Tja, svårt att veta utan en oberoende jämförande test men enligt dess EU märkning verkar de iallafall skilja sig en del.mikebike skrev: ↑27 sep 2024 21:20Stor skillnad mot Goodyear UltraGrip Ice 3?BEV[e-Rage] skrev: ↑27 sep 2024 19:08Continental VikingContact 8 är säkert jättebra men detta test baseras på 225/50R17 däck där deras stående favorit VikingContact 7/8 har färre rivaler då andra bra konkurrenter som tex Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 och Nokian Hakkapeliitta R5 EV inte finns i just denna storlek.
Problemet är att EU märkningens klassning av rullmotstånd, våtgrepp och (externt) buller även skiljer sig mellan storlekar på samma däck där det ena däckalternativet har bättre klassning i en storlek medan det andra alternativet har bättre klassning i en annan storlek.
Helst skulle man förstås velat se en oberoende test av alternativ i just den storleken man har på sin egen bil och ännu hellre med samma bilmodell med tanke på hur tex däckljud/vibrationer upplevs olika i kupén beroende på bilmodell, samt om det är en elbil eller inte.
Vilka däck köpte du?AAKEE skrev: ↑28 sep 2024 00:54Jag köpte lättrullande däck i våras, en plan jag haft i ~3.5 år. De däcken är sådär i flera testområden, så de är inga raketdäck och vinner inga normala däckstester. Men de rullar galet lätt (vilket Tesla även kommit på och nu säljs model 3 med de däcken) så ur ett rent range/förbrukningsperspektiv är de "oerhört bäst". Fast ingen däckstest tittar med de ögonen så de kommer se mediokra ut i totalen, trots att de är absolut bäst i en diciplin.
- Jimel
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jimmie163492
- Kontakt:
Köp inte EU däck om du kör runt Sthlm, väldigt ofta det är snö/is på vägarnaBEV[e-Rage] skrev: ↑25 sep 2024 09:52Mestadels i Stockholmstrakten så rätt blandat underlag med regn->snö->slask->is->regn.. osv.tor-ake skrev: ↑25 sep 2024 08:04Berätta var och när du tänker åka med däcken EU-friktion eller nordiska är bra på olika saker.BEV[e-Rage] skrev: ↑25 sep 2024 02:48Hjälp mig välja nya vinterdäck (friktionsdäck) inför vintern 2024/25.
-21 M3LR
Det var sommardäck! (e-Primacy).Tomsgbg skrev: ↑28 sep 2024 07:20Vilka däck köpte du?AAKEE skrev: ↑28 sep 2024 00:54Jag köpte lättrullande däck i våras, en plan jag haft i ~3.5 år. De däcken är sådär i flera testområden, så de är inga raketdäck och vinner inga normala däckstester. Men de rullar galet lätt (vilket Tesla även kommit på och nu säljs model 3 med de däcken) så ur ett rent range/förbrukningsperspektiv är de "oerhört bäst". Fast ingen däckstest tittar med de ögonen så de kommer se mediokra ut i totalen, trots att de är absolut bäst i en diciplin.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Den nya lagen som träder i kraft i höst kräver att det är ”riktiga” vinterdäck man använder.Jimel skrev: ↑28 sep 2024 10:13Köp inte EU däck om du kör runt Sthlm, väldigt ofta det är snö/is på vägarnaBEV[e-Rage] skrev: ↑25 sep 2024 09:52Mestadels i Stockholmstrakten så rätt blandat underlag med regn->snö->slask->is->regn.. osv.tor-ake skrev: ↑25 sep 2024 08:04Berätta var och när du tänker åka med däcken EU-friktion eller nordiska är bra på olika saker.BEV[e-Rage] skrev: ↑25 sep 2024 02:48Hjälp mig välja nya vinterdäck (friktionsdäck) inför vintern 2024/25.
(Jag tror inte det ska få säljas däck sedN några år utan rätt märkning i Sverige men iom internethandel går det säkerligen köpa fel däck…)
https://www.mrf.se/blog/2024/09/20/nya- ... -november/
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Till den bilen jag har (inte Tesla), har jag tyckt att dackonline.se haft bra sommardäck – premiumdäck – till bra priser. Nu var det ett tag sen jag var inne på deras hemsida, men senast så kunde man enkelt ranka däcken efter just rullmotstånd. Som jag minns det så hade de bästa däcken typ A eller A+ i betyg för rullmotstånd. Tror det är ngt EU-organ som utför de här testerna och utfärdar betyg. (Och förhoppningsvis har inte dackonline.se myglat med de här betygen på sin webb-sida...)AAKEE skrev: ↑28 sep 2024 11:23Det var sommardäck! (e-Primacy).Tomsgbg skrev: ↑28 sep 2024 07:20Vilka däck köpte du?AAKEE skrev: ↑28 sep 2024 00:54...] Jag köpte lättrullande däck i våras, en plan jag haft i ~3.5 år. De däcken är sådär i flera testområden, så de är inga raketdäck och vinner inga normala däckstester. Men de rullar galet lätt (vilket Tesla även kommit på och nu säljs model 3 med de däcken) så ur ett rent range/förbrukningsperspektiv är de "oerhört bäst". Fast ingen däckstest tittar med de ögonen så de kommer se mediokra ut i totalen, trots att de är absolut bäst i en diciplin.
Så så har jag alltid gjort. dackonline.se visar även ett betyg för våtgrepp. Och det har alltid funnits något däck som haft högsta betyg i både rullmotstånd och våtgrepp. Och i mitt fall var det först Pirelli som hade däck med bäst betyg. Men sen några år tillbaka har det istället varit Michelin som haft de bästa däcken. Minns inte om det var e-Primacy jag köpte sist det begav sig (om det hade lanserats då), men det var något däck från Michelin.
När det gäller vinterdäck har jag även tagit hänsyn till pris. Har alltid slutat med att jag valt ngt däck från Nokian.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Rullmotståndet är exakt klassificerat i A-E, mätvärdet är rullmotstånd i kg/ton bilvikt.SwedishAdvocate skrev: ↑28 sep 2024 12:24Till den bilen jag har (inte Tesla), har jag tyckt att dackonline.se haft bra sommardäck – premiumdäck – till bra priser. Nu var det ett tag sen jag var inne på deras hemsida, men senast så kunde man enkelt ranka däcken efter just rullmotstånd. Som jag minns det så hade de bästa däcken typ A eller A+ i betyg för rullmotstånd. Tror det är ngt EU-organ som utför de här testerna och utfärdar betyg. (Och förhoppningsvis har inte dackonline.se myglat med de här betygen på sin webb-sida...)AAKEE skrev: ↑28 sep 2024 11:23Det var sommardäck! (e-Primacy).Tomsgbg skrev: ↑28 sep 2024 07:20Vilka däck köpte du?AAKEE skrev: ↑28 sep 2024 00:54...] Jag köpte lättrullande däck i våras, en plan jag haft i ~3.5 år. De däcken är sådär i flera testområden, så de är inga raketdäck och vinner inga normala däckstester. Men de rullar galet lätt (vilket Tesla även kommit på och nu säljs model 3 med de däcken) så ur ett rent range/förbrukningsperspektiv är de "oerhört bäst". Fast ingen däckstest tittar med de ögonen så de kommer se mediokra ut i totalen, trots att de är absolut bäst i en diciplin.
Så så har jag alltid gjort. dackonline.se visar även ett betyg för våtgrepp. Och det har alltid funnits något däck som haft högsta betyg i både rullmotstånd och våtgrepp. Och i mitt fall var det först Pirelli som hade däck med bäst betyg. Men sen några år tillbaka har det istället varit Michelin som haft de bästa däcken. Minns inte om det var e-Primacy jag köpte sist det begav sig (om det hade lanserats då), men det var något däck från Michelin.
När det gäller vinterdäck har jag även tagit hänsyn till pris. Har alltid slutat med att jag valt ngt däck från Nokian.
E-Primacy har funnits några år och varit överlägset bäst på rullmotstånd.
Det har kommit några utmanare i år som rullar lätt men jag tror inte något däck slår e-primacy märkbart.
Highland RWD/LR kommer väl med e-primscy numera.
Min Plaid drar ~200Wh/km i snitt vid normal körning med original 21”.
Med e-Primacy drar den under 160Wh/km vid samma körning. (Det är 20” istället för 21”, likadan fälg men kopia, smalare och jag kör med högre tryck och har dessutom hemgjord aerodynamik.
lagtexten:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32020R0740
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5