Vår BRF står inför ett beslut gällande laddstolpar..
Jag är en erfaren elbilsägare som många av er vet, men har sedan ett par år lagt ner det.
Nu vill vår nystartade/nybyggda förening investera i laddstolpar.
Jag tycker att man försöker pressa igenom förslaget utan att ta hänsyn till alla aspekter - så jag vill att ni som kan elbilar 2024 hjälper mig.
Vi har idag 63A tillgängligt i fastigheten, som just nu belastas av 2 bergvärmepumpar och lite belysning på området.
Man vill dra en 125a kabel för att framtidsäkra till ett parkeringsområde med totalt 22 platser.
Listan med intresserade laddningsbara bilar är 18 st.
Laddboxar på tapeten är Zaptec(?) och Garo.
Frågorna (just nu) är:
Räcker 63A?
Är det bra boxar?
Vad är en rimlig kostnad att addera för möjlighet till att ladda?
Vad bör man ha för påslag på elpriset?
Vad kostar en 125A per år hos Vattenfall?
Jag tycker självklart att man ska kunna ladda sin bil, men vill också ha en god dialog med dom andra 50% av föreningen som ej vill ladda.
Vad säger ni proffs?
- inget tjafs om elbil eller inte, utan utifrån ett ödmjukt perspektiv.
Rådfråga - laddning BRF.
Moderator: Redaktion
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 488
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Rådfråga - laddning BRF.
Porsche Panamera Turbo
Bentley Bentayga
Tesla M3 SR
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Bentley Bentayga
Tesla M3 SR
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 814
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Rådfråga - laddning BRF.
Varje svensk kör cirka 1500 mil men vi räknar på 3000mil x 22 bilar, med förbrukning på 2,2kwh.
Det blir 145.000kwh så laddning på cirka 400kwh behövs per dygn i snitt.
63a x 3 x 230v är 43kw, säg att ni behöver använda 10kw till resten så 33kw.
Vid 33kw borde ni klara er på 12h laddning, tvivlar starkt på att alla kommer ladda samtidigt men låter som att ni kommer klara er utan problem.
Det blir 145.000kwh så laddning på cirka 400kwh behövs per dygn i snitt.
63a x 3 x 230v är 43kw, säg att ni behöver använda 10kw till resten så 33kw.
Vid 33kw borde ni klara er på 12h laddning, tvivlar starkt på att alla kommer ladda samtidigt men låter som att ni kommer klara er utan problem.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 10Kw/10Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Rådfråga - laddning BRF.
I brfen jag bodde i tidigare utökade man med något liknande och hade också Vattenfall. Eftersom föreningen redan innan utökningen hade effektavgift (alltså en säkring > 63A) betalade vi bara en engångskostnad för utökningen (det kostar nån viss summa per kW). Det kostar sedan inget extra i månaden om man inte utnyttjar det.
Skaffar ni däremot ett extra 63A-säkringsabonnemang till laddarna kostar det extra, men det finns ingen anledning att lägga pengar på det när det är lag på effektavgift från 2027. Då blir tricket att stapla säkringsabonnemang för att slippa effektavgiften meningslös. Kolla upp att det inte är något sådant som planeras.
Bidraget brf:en kan söka har ett tak i kronor per laddpunkt. Zaptec har den fördelen att man kan förbereda samtliga platser med fästplattor, sen kan man (med hjälp av en elektriker som kostar pengar) flytta laddboxar efter behov. Det vi gjorde var att be om offerter som maximerade bidraget för kabeldragningen med fästplattor till samtliga platser, sen köpte vi det antal boxar som då rekommenderades. Boxarna som inte gick åt till laddbara bilar spreds sedan ut över parkeringsplatserna. Då slipper man krångla med att flytta runt hyresgästerna om nån är väldigt förtjust i sin parkeringsplats. Det tar även bort krånglet med att fundera på laddning för den som kanske funderar på elbil - platsen är ju redan antingen komplett med laddbox eller iaf förberedd.
Ett tips är att också byta till gemensam el med individuell debitering. Det ni gör då är att ni flyttar över alla lägenheters anslutningar till föreningens gemensamma, någon utökning i nätet krävs inte eftersom det är samma förbrukning som idag. Ni kommer byta till effektabonnemang och effektavgift (som ni alltså ändå blir tvingade till 2027) men istället för att skänka bort närmare 2000 kr/år per lägenhet till Vattenfall betalar ni en (1) anslutning och sen 100-200 kr/år per lägenhet till IMD-företaget.
Ni kravställer givetvis att IMD-företaget också skall klara av att mäta laddboxarnas förbrukning, helst ska laddboxen anses som en extra elmätare i hushållet och räknas in i de 100-200 kronorna. Vips slipper ni uppsjön av firmor som tar ockeravgifter med påslag på kWh-pris och allt möjligt oskäligt. Det håller i sin tur ner extrakostnaden för den som vill nyttja laddarna. Dessutom får ni effekttoppar morgon och kväll som ni kan utnyttja för att ladda bilar utan att det kostar extra. Tvärtom blir det fler förbrukare att slå ut effektavgiften på.
Varje lägenhet sparar alltså ca 1000-1200 kr/år på att byta till IMD pga att det är så ohyggligt höga avgifter per mätare hos Vattenfall.
Har tyvärr ingen erfarenhet av Garo.
Skaffar ni däremot ett extra 63A-säkringsabonnemang till laddarna kostar det extra, men det finns ingen anledning att lägga pengar på det när det är lag på effektavgift från 2027. Då blir tricket att stapla säkringsabonnemang för att slippa effektavgiften meningslös. Kolla upp att det inte är något sådant som planeras.
Bidraget brf:en kan söka har ett tak i kronor per laddpunkt. Zaptec har den fördelen att man kan förbereda samtliga platser med fästplattor, sen kan man (med hjälp av en elektriker som kostar pengar) flytta laddboxar efter behov. Det vi gjorde var att be om offerter som maximerade bidraget för kabeldragningen med fästplattor till samtliga platser, sen köpte vi det antal boxar som då rekommenderades. Boxarna som inte gick åt till laddbara bilar spreds sedan ut över parkeringsplatserna. Då slipper man krångla med att flytta runt hyresgästerna om nån är väldigt förtjust i sin parkeringsplats. Det tar även bort krånglet med att fundera på laddning för den som kanske funderar på elbil - platsen är ju redan antingen komplett med laddbox eller iaf förberedd.
Ett tips är att också byta till gemensam el med individuell debitering. Det ni gör då är att ni flyttar över alla lägenheters anslutningar till föreningens gemensamma, någon utökning i nätet krävs inte eftersom det är samma förbrukning som idag. Ni kommer byta till effektabonnemang och effektavgift (som ni alltså ändå blir tvingade till 2027) men istället för att skänka bort närmare 2000 kr/år per lägenhet till Vattenfall betalar ni en (1) anslutning och sen 100-200 kr/år per lägenhet till IMD-företaget.
Ni kravställer givetvis att IMD-företaget också skall klara av att mäta laddboxarnas förbrukning, helst ska laddboxen anses som en extra elmätare i hushållet och räknas in i de 100-200 kronorna. Vips slipper ni uppsjön av firmor som tar ockeravgifter med påslag på kWh-pris och allt möjligt oskäligt. Det håller i sin tur ner extrakostnaden för den som vill nyttja laddarna. Dessutom får ni effekttoppar morgon och kväll som ni kan utnyttja för att ladda bilar utan att det kostar extra. Tvärtom blir det fler förbrukare att slå ut effektavgiften på.
Varje lägenhet sparar alltså ca 1000-1200 kr/år på att byta till IMD pga att det är så ohyggligt höga avgifter per mätare hos Vattenfall.
Har tyvärr ingen erfarenhet av Garo.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Rådfråga - laddning BRF.
I vår förening investerade vi för ca 18 månader sen i en lösning med drygt 20 uttag på en 63A säkringsgrupp. Detta är nu en äldre förening där platserna redan hade motorvärmaruttag så för oss blev det bäst att installera ABB:s uttag i befintliga huvar, kombinera med belastningsvakt och använda leverantörens app för att styra såväl laddning som motorvärmare. Vi valde ZPark som leverantör då vi kan få hem en lista över förbrukning varje månad som sedan debiteras på samma faktura som avgiften.Frippanecci skrev: ↑06 okt 2024 00:59Vår BRF står inför ett beslut gällande laddstolpar..
Jag är en erfaren elbilsägare som många av er vet, men har sedan ett par år lagt ner det.
Nu vill vår nystartade/nybyggda förening investera i laddstolpar.
Jag tycker att man försöker pressa igenom förslaget utan att ta hänsyn till alla aspekter - så jag vill att ni som kan elbilar 2024 hjälper mig.
Vi har idag 63A tillgängligt i fastigheten, som just nu belastas av 2 bergvärmepumpar och lite belysning på området.
Man vill dra en 125a kabel för att framtidsäkra till ett parkeringsområde med totalt 22 platser.
Listan med intresserade laddningsbara bilar är 18 st.
Laddboxar på tapeten är Zaptec(?) och Garo.
Frågorna (just nu) är:
Räcker 63A?
Är det bra boxar?
Vad är en rimlig kostnad att addera för möjlighet till att ladda?
Vad bör man ha för påslag på elpriset?
Vad kostar en 125A per år hos Vattenfall?
Jag tycker självklart att man ska kunna ladda sin bil, men vill också ha en god dialog med dom andra 50% av föreningen som ej vill ladda.
Vad säger ni proffs?
- inget tjafs om elbil eller inte, utan utifrån ett ödmjukt perspektiv.
Då vi inte fann det värt att dra ny kabel till boxarna har vi valt att begränsa laddningen till 3-fas 10A. Boxarna har även 1-fas 10A under Mode-2-uttaget så därav att alla fordon har nytta av appen. Jag har tillgång till portalen och har, trots den svinkalla vintern (Luleå) aldrig sett att belastningsvakten begränsat laddningen.
Kort sagt - det har funkat kalasbra!
Men för vad det är värt - Garo har väl uttag även för 1-fas 10A? Det kan väl kanske vara bra för de med motorvärmare eller endast 1-fas laddning? Även vid städning av bil eller underhåll är det uttaget en fördel. Om även Zaptec erbjuder detta är det mer än vad jag känner till, jag har i alla fall inte förstått det så. Min son har Garo, en av mina bröder Zaptec och båda boxarna verkar ju göra sitt jobb.
Prissättning: En förening ska ju fördela kostnaderna solidariskt bland andelarna, det tolkar vår förening som att våra garage- och carportplatser ska finansiera sig själva när de hyrs ut till medlemmar. Externa platser har ett högre pris, mer anpassat mot lokala marknaden. En grov investeringskalkyl gav vid handen att vi skulle höja kostnaden ca 150-175:-/månad med en avskrivningstid om 7 år, i den kostnaden ingår även kostnad för app och avgift till ZPark. Förbrukningen debiteras som sagt per månad till föreningens självkostnadspris plus 10% för att täcka viss administration.
Så har vi i alla fall tänkt i vår förening.
Lycka till med Ert val!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4034
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Rådfråga - laddning BRF.
Vi har 120A huvudsäkring men för att hålla nere effektavgiften så har vi 32A säkring fiktivt max, dvs 22kW. Sen är ca 4kW (fläktar, pumpar) alltid upptaget och upp till 17-18kW i värsta fall, men då korta stunder.
Inga som helst problem med de 8 som laddar i nuläget. Ett par som kör 10-15 mil om dagen men de flesta kör mera normala några mil och dagen och någon långresa då och då. De som kör lite laddar inte varje dag utan nån gång i veckan, några timmar. Så även jag.
Att låsa boxarna på enfas är dumt, det gör bara att man inte kan använda tillgänglig effekt när den finns där, det kostar unget extra.
Om jag hade fått bestämma vid nyanläggning (om man inte har eller bygger för IMD) hade varit att försöka få matning till varje parkering, som då får knytas till resp hushåll, direkt från varje central. Då kan var och en sköta sin egen laddning helt utan inblandning från förening/samfällighet.
Har sett att det blivit så rent organiskt vid en del närliggande radhusområden, folk har anlagt parkering på sin uteplats eller tomt och löst laddningen direkt från sitt eget abonnemang när det inte blir något på de gemensamma parkeringarna.
Inga som helst problem med de 8 som laddar i nuläget. Ett par som kör 10-15 mil om dagen men de flesta kör mera normala några mil och dagen och någon långresa då och då. De som kör lite laddar inte varje dag utan nån gång i veckan, några timmar. Så även jag.
Att låsa boxarna på enfas är dumt, det gör bara att man inte kan använda tillgänglig effekt när den finns där, det kostar unget extra.
Om jag hade fått bestämma vid nyanläggning (om man inte har eller bygger för IMD) hade varit att försöka få matning till varje parkering, som då får knytas till resp hushåll, direkt från varje central. Då kan var och en sköta sin egen laddning helt utan inblandning från förening/samfällighet.
Har sett att det blivit så rent organiskt vid en del närliggande radhusområden, folk har anlagt parkering på sin uteplats eller tomt och löst laddningen direkt från sitt eget abonnemang när det inte blir något på de gemensamma parkeringarna.
Model Y LR AWD 2022
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Rådfråga - laddning BRF.
Om man har imd eller tar det samtidigt behöver man inte bry sig om hur elkablarna är kopplade, varje elmätare har ett visst id oavsett var den fysiskt sitter monterad och det idt mappar man mot en viss bostadsrätt. Det handlar bara om att kunna koppla fler än ett id till en viss bostadsrätt så är det löst, då kan man ha ett parkeringsgarage eller motsvarande men ändå få räkningen till en viss bostadsrätt. Nackdelen (om man har ett visst antal platser med laddboxar eller flyttar runt befintliga laddboxar mellan parkeringar mha fästplattor) är att vid uppsägning av parkeringsplatsen behöver man kunna mappa om idt för mätaren till ingen eller en annan bostadsrätt.jonasl skrev: ↑07 okt 2024 14:53Vi har 120A huvudsäkring men för att hålla nere effektavgiften så har vi 32A säkring fiktivt max, dvs 22kW. Sen är ca 4kW (fläktar, pumpar) alltid upptaget och upp till 17-18kW i värsta fall, men då korta stunder.
Inga som helst problem med de 8 som laddar i nuläget. Ett par som kör 10-15 mil om dagen men de flesta kör mera normala några mil och dagen och någon långresa då och då. De som kör lite laddar inte varje dag utan nån gång i veckan, några timmar. Så även jag.
Att låsa boxarna på enfas är dumt, det gör bara att man inte kan använda tillgänglig effekt när den finns där, det kostar unget extra.
Om jag hade fått bestämma vid nyanläggning (om man inte har eller bygger för IMD) hade varit att försöka få matning till varje parkering, som då får knytas till resp hushåll, direkt från varje central. Då kan var och en sköta sin egen laddning helt utan inblandning från förening/samfällighet.
Har sett att det blivit så rent organiskt vid en del närliggande radhusområden, folk har anlagt parkering på sin uteplats eller tomt och löst laddningen direkt från sitt eget abonnemang när det inte blir något på de gemensamma parkeringarna.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021