"Måsten" för nyblivna ägare

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jacob88004

"Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av qnx »

Edit 4: Vad köpte jag i slutändan?

Som ett lite tack till forumet tänkte jag sammanställa en högst subjektiv lista på vad som kan vara ett "måste" för en nybliven ägare. Ta det för vad det är. Personliga behov påverkar naturligtvis behovet.

Min lista
(OBS: Inga affliatelänkar, köp var ni vill hur ni vill - länkar bara för att det är enklare än att klistra in bilder.)
Bonuslista: ingick vid leverans
Av mina nybörjarfunderingar jag ställde ursprungligen kan jag bekräfta att följande följde med bilen vid leverans:

Edit 3. Flera påpekar följande: Köp inte en massa tillbehör förrän du fått bilen och kan se dina faktiska behov. Bättre för plånboken, miljön, klimatet samt dig och ditt garage (färre prylar som riskerar att ligga och samla damm…).

Edit 2: det uppstår en del diskussioner i tråden om vad som är ett "måste" och inte. Självfallet varierar detta utifrån användaren. Mitt syfte med tråden är att just få många infallsvinklar och se vad konsensus är bland befintliga Teslaägare.

Edit 1: jag uppdaterar originalinlägget utifrån inkomna svar samt fetmarkerar det som det verkar mest nödvändigt utifrån tråden

--- Originalinlägg med uppdaterad lista med hänvisningar till andra inlägg som referens följer.---

Sitter och väntar leverans av en Model Y och letar för fullt på saker som man ska tänka på. Det finns en del info utspritt, men det vore fint att ha det samlat. Jag fyller gärna på här och sammanfattar i detta inlägg, med förslag från er.

Vad skulle ni säga är ett måste för nya ägare? Det jag tänker på i nuläget är:

Till bilen
  • Allvädersmattor (eller ej - vissa kör med originalmattorna året runt, även med små barn och tycker att det går fint)
  • Bagagerumsmatta - flera som påpekar att det är praktiskt, men att ha en i frunken verkar mindre vanligt
  • Stänkskydd (endast fram som Teslas original, eller bör man köpa 4-pack?) Enligt svar nedan levereras Model Y med stänkskydd fram och lackskydd bak
  • Skydd för ventilationsutblåsen bak så att man inte riskerar att något rullar in där se inlägg
  • Bälteshållare för baksätet, finns även med inbyggda krokar (att fästa kassar i bagageutrymmet)
  • Förvaringsfack för mittkonsolen (exempelvis detta inlägg)
Trafiksäkerhet Övrigt
  • Laddbox till hemmet (förslagsvis med lastbalansering). Om man ändå ska köpa ny kan man överväga att installera en som har en knapp för att öppna laddluckan på sladden (ingår på Wall Connector, men "sladd med knapp" kan köpas till andra laddboxar)
  • Överväg keramisk behandling (för lättare tvätt) eller PPF (skydda lacken mot stenskott) - åtminstone en del gör det.

Ovanstående är vad jag kommer på som absoluta minimumkrav. Men vad säger forumet? Obs: jag är främst ute efter absoluta krav - inte "nice to have" i nuläget.

Exempelvis, borde något av detta vara med på min lista ovan:
Lyftpuckar? (Behövs det även om man avser lämna in för däckbyte?)
Däckreperationskit?
"Trafiksäkerhetspaket"? (Dvs triangel, mm. Trodde det skulle medfölja, men ser att det säljs som tillbehör hos Tesla.) Trafiksäkerhetspaket ingår vid leverans.
Hjullås? (Är det inte standard?)
Laddkablar för vanliga schuko-uttag? (Endast för "nödladdning" så klart.)
Lackskyddsbehandling? (verkar vara ganska enigt om att det är keramisk behandling som gäller numera)
Underredsbehandling? (Påverkas garantin? Läst lite olika om det.)

Annat?

Tack!
Senast redigerad av qnx, redigerad totalt 6 gång.
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
fredrik_wendt
Kontakt:

Re: "Måsten" för nyblivna ägare

Inlägg av fredrik_wendt »

Skydda instegen till baksätet om du har barn. Jag kikar på att byta ut de vi har - det blir ordentligt slitage där.

Hjulsidor som skyddar fälgen skulle jag rekommendera, men kanske är nice to have beroende på hur du ser på fälgen.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

MYLR 2023
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Laddbox hemma och gummimattor räcker, sen är det bara att tuta och köra.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Det finns ett uppenbart måste: bjud en befintlig teslaägare på lunch eller fika.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Skydd som hindrar stenar och annat mög att trilla ner i ventilationsutblåsen under sätena...

Köp inte de i hårdplast. Dessa fästes med tejp, som lossnar.

Köp de mjuka som man fäster med kardborre.. Sitter perfekt och täcker hela utblåset..

https://hamphi.com/products/model-3-y-l ... KAQAvD_BwE
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

MY levereras med stänkskydd fram och lackskydd (plastfilm) på bakskärmarna.
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare

Inlägg av fnurra »

Väldigt bra med laddkabel som har Teslaknapp om du väljer en laddbox med löstagbar kabel och inte köper Teslas egna laddbox (som har sådan knapp inbyggd). Inte ett måste förstås det går att använda den med bilen medföljande typ2 kabeln och alltid plugga ur den om du behöver ladda någon annanstans än hemma eller på teslas superchargers, men då behöver du öppna upp laddluckan med telefonen och låsa upp laddporten via telefonen (eller bilens skärm), efter avslutad laddning då du skall ta loss kabeln varje gång. Den medföljande kabeln är dessutom i regel tjock och otymplig, men jag har den i frunken om jag behöver långsamladda utanför hemmet och kabeln med Teslaknappen fastlåst i laddboxen hemma vilket är mycket smidigare.

Beställde denna laddakabel direkt från metron och då kan man välja vilken längd man vill.
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

Har ännu inte behövt använda schuko för laddning, men däremot laddar jag alltid via rött 3-fas starkströmsuttag då jag besöker mina föräldrar. Köpte ett s k "Tesla ladda alltid laddkabel-paket" (https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket), som också har Teslaknapp för detta ändamål och då ingår också en schukoadapter om man behöver det i nödfall. Absolut inget måste men behöver man det och beställer samtidigt med installation av laddboxen kan man få 50% grönt avdrag på kabelpaketet.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare

Inlägg av qnx »

Härligt med alla svar! :) Jag uppdaterar originalinlägget lite allteftersom, för att försöka samla det på ett ställe, så fortsätt gärna skriva era måsten för nya ägare.
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare

Re:

Inlägg av qnx »

fredrik_wendt skrev: 10 okt 2024 08:47
Skydda instegen till baksätet om du har barn. Jag kikar på att byta ut de vi har - det blir ordentligt slitage där.

Hjulsidor som skyddar fälgen skulle jag rekommendera, men kanske är nice to have beroende på hur du ser på fälgen.

Instegsskydd: det är inte de belysta dörrtrösklarna du tänker på, utan annat?
Användarvisningsbild
Reklamjojje
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas726458
Kontakt:

Inlägg av Reklamjojje »

Efter att ha läst om hur känslig lacken är på våra älskade bilar valde jag att montera stenskottsfolie/ppf över hela bilen innan jag tog den i trafik.

Jag hyrde en 7,5t lastbilstransport som jag själv körde till Örebro för att hämta hem bilen. Jag hade säkert kunnat köra bilen hem utan att få några stenskott men att köra den på transport besparade mig en del tvättarbete innan jag skulle montera folien.

Hade jag inte själv arbetat med PPF/wrap och haft möjlighet/prioriterat att betala för ett helmontage av PPF över hela bilen hade jag åtminstone monterat på front, huv framskärmar och behandla resten av bilen med ett keramiskt lackskydd.
Tesla Model Y Performance -24
Driver reklambyrå i Eskilstuna
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

”Trafiksäkerhetspaket” ingår med alla bilar. Det är ett krav på besiktning.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
fredrik_wendt
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av fredrik_wendt »

qnx skrev:
fredrik_wendt skrev: 10 okt 2024 08:47

Instegsskydd: det är inte de belysta dörrtrösklarna du tänker på, utan annat?
Korrekt, jag menar något i stil med "den utåtvända delen av kjolen på sätesdelen som går ner till instegslisten" Bild

Dessa menar jag (bra bild på hur det kan se ut utan skyddet):
https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/sk ... ak-model-y

Jag har också lagt PPF över hela bilen.

MYLR 2023
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

En APC + microfiber att ha i frunken så har man något att göra under laddning på långresor.
Model Y '24 - LR AWD Quicksilver
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

En blomspruta med ställbar stråle, spolarvätska i blandad till -20C. När strålkastarna har blivit igensatta med antingen väglort eller blivit igenisade så får man stanna och sanera. Om man har en isskrapa med gummiblad kan man använda den efteråt, med försiktighet!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
funai
Teslaägare

Inlägg av funai »

Vet inte om det kan klassas som "absolut krav", men utöver det du nämner i listan "För bilen" så köpte jag följande:

- Stänkskydd bak. Snällt mot bakomvarande, och snällt mot husvagnen (om man nu släpar runt på en sån)
- Sorteringslådor i främre mittkonsol
- "Gummi-inklädnad" till mugghållaren fram, så att det går att ha en normal flaska där utan att den far omkring
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Ett av dom bättre köpen som ingen ännu nämt är detta skärmskydd för displayen.

Är allergiskt mot fingeravtryck och denna gjorde susen

Spigen Glas.tR EZ Fit Screen Protector compatible with Tesla Model 3 (2017-2023), Model Y (2020-2024), with Sjabloon voor Installatiem, Reflective Protection, Responsive Touch, 9H Tempered Glass https://amzn.eu/d/1QpHe6d
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Min inköp till M3LR 2022:

- Lackskyddsbehandling (http://www.vonne.se/)
- Helsvarta tonade rutor runtom
- Allvädersmattor
- Stänkskydd fram och bak (AWD)
- Skärmskydd för "plattan"
- Krokar för kassar i bagageluckan
Senast redigerad av enoch85, redigerad totalt 1 gånger.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare

Inlägg av jalfa »

ett billigt "måste" - krokar för kassar i trunken.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Mina tips till nya köpare:
- Var en kritisk konsument, heja inte på Tesla som om det vore ett fotbollslag.
- Tänk på klimatet, köp inte en massa onödiga prylar från Kina.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

qnx skrev: 10 okt 2024 08:42
Vad skulle ni säga är ett måste för nya ägare? Det jag tänker på i nuläget är:

Till bilen
  • Allvädersmattor (att de levereras med tygmattor i Sverige är en trevlig men inte så praktisk detalj…)
  • Bagagerumsmatta (även frunken, eller är det överdrift?) [...
En tidigare tråd med lite ytterligare tankar kring det här ämnet:
viewtopic.php?p=803553#p803553
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Allaaan

Inlägg av Allaaan »

Tänkte nog köpa en y i december, ska man satsa på en sån här behandling direkt? Man blir ju av med rostskyddsgarantin men måste ju bli bättre än original?? https://antirust.no/
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare

Inlägg av qnx »

Tomsgbg skrev: 10 okt 2024 19:12
Ett av dom bättre köpen som ingen ännu nämt är detta skärmskydd för displayen.

Är allergiskt mot fingeravtryck och denna gjorde susen

Spigen Glas.tR EZ Fit Screen Protector compatible with Tesla Model 3 (2017-2023), Model Y (2020-2024), with Sjabloon voor Installatiem, Reflective Protection, Responsive Touch, 9H Tempered Glass https://amzn.eu/d/1QpHe6d
Har funderat, men sedan läste jag detta i användarhandboken:
Försiktig
Använd inte ett skärmskydd på pekskärmen. Det kan leda till oavsiktliga inmatningar på pekskärmen (felaktigt registrerade tryck), fördröjd svarstid eller försämrat svar vid tryck, elektrostatisk urladdning som kan skada pekskärmen osv. Skador som orsakats av användningen av ett skärmskydd omfattas inte av garantin.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Har inte upplevt några problem alls.

Produkten har ju sålt en del och fått väldigt goda omdömen från typ alla.
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare

Inlägg av qnx »

Några nu som har nämnt krokar (att sätta fast matkassarna etc) - har haft inbyggt på tidigare bilar och det är klart praktiskt, ska undersöka!

Men en sak som ingen har nämnt men som vi störde oss på under provkörningen: finns det någon slags "hålla fast bältet på rätt ställe" för baksätets ytterplatser? Vi tyckte att bältet var väldigt långt bakom själva ryggstödet och man hade velat att det hölls på plats närmare. Dessutom tenderar det att åka in bakom ryggstödet när man fällt och sedan fäller upp baksätet. Ingen annan som tänkt/stört sig på det?
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare

Inlägg av qnx »

SwedishAdvocate skrev: 10 okt 2024 20:11
En tidigare tråd med lite ytterligare tankar kring det här ämnet:
viewtopic.php?p=803553#p803553
Och nu blev det genast mer komplicerat ifall man verkligen ska ha gummimattor eller ej… :roll:
Funkar det verkligen bra med originalmattorna i regn/slask/snö? Har inga problem att dammsuga regelbundet, men fukten?
Skriv svar