Parkeringshus ett alternativ?
Moderator: Redaktion
-
Parkeringshus ett alternativ?
Hej, jag bor i hyresrätt i Malmö och vill gärna köpa en Model 3 2024, men tyvärr verkar det enda alternativet för mig vara att parkera bilen i ett parkeringshus i närheten a var jag bor.
1700kr / månad för en rörlig elbilsplats, nuvarande pris per kW/h 3kr.
Är det här ett fullkomligt orimligt alternativ tycker ni?
Hade ni gjort det?
Vad kostar det för er som har parkering hemma att ladda per kW/h i genomsnitt?
Parantes
Det finns 2 laddplatser i huset som jag bor i, varav 1 ledig - men hyresvärden kan inte svara på vad det kostar att ladda och vill inte hyra ut den lediga platsen för att kunna ställa sin egen bil där lite då och då.
1700kr / månad för en rörlig elbilsplats, nuvarande pris per kW/h 3kr.
Är det här ett fullkomligt orimligt alternativ tycker ni?
Hade ni gjort det?
Vad kostar det för er som har parkering hemma att ladda per kW/h i genomsnitt?
Parantes
Det finns 2 laddplatser i huset som jag bor i, varav 1 ledig - men hyresvärden kan inte svara på vad det kostar att ladda och vill inte hyra ut den lediga platsen för att kunna ställa sin egen bil där lite då och då.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Parkeringshus ett alternativ?
1700 kr för bara parkeringen, och sen tillkommer 3 kr/kWh? Hur mycket dyrare är en elbilsplats jämfört med en utan laddmöjlighet isf? Du kan ju lätt räkna på vad det innebär i ökad kostnad jämfört med det du kör idag.
Jag betalar vad laddningen kostar i vår BRF, senaste månaderna har det varit en dryg krona per kWh. Fick dock betala en engångskostnad på 5000 kr för att förse min plats med laddbox och sen några tior extra per månad i fast kostnad för att laddaren ska vara aktiv.
Jag betalar vad laddningen kostar i vår BRF, senaste månaderna har det varit en dryg krona per kWh. Fick dock betala en engångskostnad på 5000 kr för att förse min plats med laddbox och sen några tior extra per månad i fast kostnad för att laddaren ska vara aktiv.
Model Y LR AWD 2022
-
Yes det stämmer, 3kr per kW/h tillkommer.
Rörlig ice-plats kostar 1500kr, tveksamt om det lönar sig att åka iväg och ladda om man räknar in besväret också va?
Rörlig ice-plats kostar 1500kr, tveksamt om det lönar sig att åka iväg och ladda om man räknar in besväret också va?
Du vill inte hålla på att åka och ladda, du vill att bilen ska laddas när den är parkerad hemma.
Och dyr parkeirng, ja det beror ju på var man bor, jag betalade 1500 för en garageplats när jag bodde i stockholms innerstad också, det är trist men det går inte att göra så mycket åt det på platser med hög markkostnad.
Och dyr parkeirng, ja det beror ju på var man bor, jag betalade 1500 för en garageplats när jag bodde i stockholms innerstad också, det är trist men det går inte att göra så mycket åt det på platser med hög markkostnad.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
200 kr extra för laddplats låter spontant värt pengarna. Om du går via någons rekommendationslänk så du får 11400 kr i rabatt på bilen, den rabatten täcker merkostnaden för laddare i nästan fem år (om de inte höjer priset).
Och bara för att det kostar 3 kr/kWh betyder det inte att du måste ladda där. Hittar du nånstans du kan ladda billigare så gör det och strunta i att koppla in på parkeringen bara. Med det sagt är 3 kr/kWh en ganska skälig prisnivå.
Och bara för att det kostar 3 kr/kWh betyder det inte att du måste ladda där. Hittar du nånstans du kan ladda billigare så gör det och strunta i att koppla in på parkeringen bara. Med det sagt är 3 kr/kWh en ganska skälig prisnivå.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
Laddning hemma kostar nätägarens överföringsavgift + skatt 54 öre + spotpris eller rörligt pris eller fast pris + eventuellt påslag från elhandelsbolaget.
Om du bor i Malmö har du kanske oturen att ha girigbuken Eon som nätägare. Då kan överföringsavgiften vara så chockerande hög som 1,0365 kr/kWh. Så även om spotpriset är noll kan hemmaladdning med Eon alltså kosta hela 1,58 kr/kWh när skatten lagts på.
3kr/kWh är inte alls speciellt dyrt under omständigheterna.
Om du bor i Malmö har du kanske oturen att ha girigbuken Eon som nätägare. Då kan överföringsavgiften vara så chockerande hög som 1,0365 kr/kWh. Så även om spotpriset är noll kan hemmaladdning med Eon alltså kosta hela 1,58 kr/kWh när skatten lagts på.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- jonasl
- Teslaägare
3 kr/kWh är inte helt oskäligt, speciellt inte med de elpriserna som var för några år sedan i bakhuvudet. Senaste halvåret har det nog legat på runt 1.20-1.50 kr/kWh inkl med vår BRFs avtal i S3. Men det var över 3 kr när det var dyrt för ett par år sedan.
Model Y LR AWD 2022
- Jacke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jacob701821
Jag betalar för närvarande 2kr/kWh via min förening. Så 3kr på ett parkeringshus låter inte alls orimligt.
-
Tack för alla svar, det uppskattas.
Verkar som att 3 kr/kWh inte är så farligt.
Nu återstår bara att räkna på om jag utnyttja lånet på 1.99% eller bara köpa kontant. Ska leta vidare här inne för att se vad folk har att säga om det.
Ni som vet, när 3 år passerat, får man fortsatt 1.99% på resterande del av lånet eller höjs den avsevärt? Jag hade tänkt behålla bilen tills den inte orkar mer och inte hålla på att byta till nya bilar var tredje år, så länge det lönar sig att behålla bilen dvs.
Nu återstår bara att räkna på om jag utnyttja lånet på 1.99% eller bara köpa kontant. Ska leta vidare här inne för att se vad folk har att säga om det.
Ni som vet, när 3 år passerat, får man fortsatt 1.99% på resterande del av lånet eller höjs den avsevärt? Jag hade tänkt behålla bilen tills den inte orkar mer och inte hålla på att byta till nya bilar var tredje år, så länge det lönar sig att behålla bilen dvs.
- jonasl
- Teslaägare
Du kan lägga upp det på sju år utan restvärde om du vill. Med DnB kan du överlåta lånet om du säljer och betala in extra blir du vill dessutom.
Model Y LR AWD 2022
- Jacke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jacob701821
Om du har tänkt att behålla den längre än 3 år. Varför inte binda lånet på en längre tid? Behöver du inte pengarna till något annat så kan du ju binda till 2.4% sparränta i 5 år hos SBAB.soderholmjohan skrev: ↑25 okt 2024 23:23Tack för alla svar, det uppskattas.
1,0365 kr/kWh i överföringsavgift är det bara om man bor i lägenhet. Villaägare betalar normalt 30 öre i överföringsavgift.Dinsdale skrev: ↑25 okt 2024 20:02Laddning hemma kostar nätägarens överföringsavgift + skatt 54 öre + spotpris eller rörligt pris eller fast pris + eventuellt påslag från elhandelsbolaget.
Jag har inte Eon men bor i SV Skåne. Jag betalar totalt 75 öre/kWh om spotpriset är noll. I snitt över året laddar jag för runt 1 kr/kWh hemma.
- Dinsdale
- Teslaägare
Jag var kanske lite otydlig, det där är värstafallet hos Eon.RareEarth skrev: ↑26 okt 2024 07:451,0365 kr/kWh i överföringsavgift är det bara om man bor i lägenhet. Villaägare betalar normalt 30 öre i överföringsavgift.Dinsdale skrev: ↑25 okt 2024 20:02Laddning hemma kostar nätägarens överföringsavgift + skatt 54 öre + spotpris eller rörligt pris eller fast pris + eventuellt påslag från elhandelsbolaget.
Jag har inte Eon men bor i SV Skåne. Jag betalar totalt 75 öre/kWh om spotpriset är noll. I snitt över året laddar jag för runt 1 kr/kWh hemma.
30,70 öre gäller om man förbrukar mer än 8000 kWh, förbrukar man mindre får man betala 87,15 öre vilket gör att laddning kostar 1,41 kr/kWh även om spotpriset är noll. Jag har en sommarstuga som olyckligtvis ligger precis på fel sida gränsen mellan Eon och kommunala nätägaren där vi inte är i närheten av 8000 kWh/år.
Som jämförelse tar kommunala bolaget 12 öre (totalpris 66 öre/kWh), så det är verkligen ren och skär ocker från Eon.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- pejvic
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Om man tar 3kr kwh i sin egen BRF, då går man ju plus och tjänar pengar på endast elbilisterna.
Även om det inte är " så farligt dyrt" för den som laddar.
Men borde man inte tjäna motsvarande pengar på bostadsrättsföreningens fossilbilister då?
Om man tex förutsätter att man har ett fysiskt garage så blir det ju tex utsläpp och oljefläckar på golvet?
Varför gå plus endast på de som kör elbil då?
Men borde man inte tjäna motsvarande pengar på bostadsrättsföreningens fossilbilister då?
Om man tex förutsätter att man har ett fysiskt garage så blir det ju tex utsläpp och oljefläckar på golvet?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är ju inte alldeles säkert att man alltid går plus på 3 kr/kWh, men jag skulle gladeligen betala det för att ladda hemma. Det är inte billigare vid någon av de laddstolpar jag har möjlighet att använda.pejvic skrev: ↑01 nov 2024 10:44Om man tar 3kr kwh i sin egen BRF, då går man ju plus och tjänar pengar på endast elbilisterna.
Igår kväll, liksom i eftermiddag, laddar jag för 4 kr/kWh i MoS.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
Kom på ytterligare en fråga -
Kan man ställa in när bilen ska börja och sluta ladda även när bilen är inkopplad på en publik laddare / laddare i parkeringsgarage?
Kan man ställa in när bilen ska börja och sluta ladda även när bilen är inkopplad på en publik laddare / laddare i parkeringsgarage?
Absolut, bara sätta laddnivå så slutar den när det uppnåtssoderholmjohan skrev: ↑03 nov 2024 14:08Kom på ytterligare en fråga -
Men att stå på en laddplats utan att ladda känns inte så snyggt...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
-
På en personlig boendeparkering?… Den här tråden handlar ju, som jag förstått det, om just det – en personlig boendeparkering…
EDIT:
Har du samma känslor inför alla elbilsägare som inte laddar från laddboxen när bilen står parkerad på den personliga villaparkeringen eller i villagaraget…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
ah, men då så, läste bara publikladdare i parkeringshus!
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Oavsett privat eller publikladdare så måste man kunna få parkera sin bil i ett parkeringshus utan att ladda, att varje parkeringshus skulle ha dubbla platser där man efter några timmar måste gå och flytta bilarna blir ju inte hållbart.
Var tex på konferens i Stockholm häromveckan och körde på kvällen ner i ett parkeringshus och kopplade in bilen, typ 4 timmar senare efter några öl och efter att jag gått och lagt mig på hotellet för att sova skulle jag alltså gå tillbaka och flytta bilen?
I parkeringshus parkerar man oavsett vad bilen har för drivmedel
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Här är ett bra exempel på ett modernt parkeringshus! Södra gallerian, Stockholm. Inget behov av o flytta bilen mitt i natten här inte.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är samma i Hagastaden.Skyltspurtaren skrev: ↑03 nov 2024 18:35Här är ett bra exempel på ett modernt parkeringshus! Södra gallerian, Stockholm. Inget behov av o flytta bilen mitt i natten här inte.
Volvo PV 544 Special 1963
Är det AC-laddning ser jag det som en parkeringsplats med laddmöjlighet. DC-laddning ser jag som först och främst en laddare där man kan parkera medans man laddar.
ni som bor i storstaden, med dessa möjligheter är det 3fas 11kw på alla dessa platser?