d3marcus skrev: ↑31 okt 2024 22:02
Tellus skrev: ↑31 okt 2024 21:45
spacecoin skrev: ↑31 okt 2024 17:17
Tellus skrev: ↑31 okt 2024 16:24
Kolla från 2020-01-01 istället
+ 650%
Roadster here we come
Ja, det var en helt klockren investering 2019-2020. Inget snack om det. Det är ju precis det jag sagt i mina inlägg ovan. Autonomy Day 2019 (april). Man kan bara pumpa en ballong så mycket innan den spricker.
Menar ni att ballongen har spruckit redan eller när spås den spricka?
Den lila linjen är Dow Jones som gått rätt starkt sista 5 åren, +85%
Det kallas för Greater Fool Theory inom investeringsteori. Kom ihåg att i princip alla analytiker som följer Tesla är ekonomer helt utan kompetens att bedöma tekniska utmaningar som rör autonom bilkörning. Elon klarar inte av det heller, men han har ju inte ens en mastersexamen så inte så konstigt.
Lägg till ständigt nya okritiska aktieägare/följare som lockas mer av personkulten än industriprocesser så har du en uppumpad aktiekurs.
Man kan ju vrida och vända på siffrorna hur man vill. Det finns inget sätt att rättfärdiga värderingen som jag ser det.
GM har självkörning som funkar och är deployad (Cruise). GM säljer fler bilar än Tesla. Market cap 55B.
Hyundai har förarlös självkörning som fungerar (May mobility) och äger Boston Dynamics. Säljer dubbelt så många bilar som Tesla. 40B.
Waymo som är den solklara ledaren inom självkörning är värderad till 45B. Skalar exponentiellt. De senaste 15 månaderna har man ökat 15x.
Tesla kommer troligen inte att tillverka fler bilar än Hyundai och GM tillsammans det här årtiondet.
Tesla är minst 2-3 år efter alla tre i självkörning och kommer inte att ha robotaxi över huvudtaget inom 36 månader och aldrig på nuvarande bilar.
Tesla har ingen robotics som fungerar utan teleoperations. Inga kunder, ingen plan.
Tesla har ingen meningsfull tillväxt och har inte haft det på flera år. Man har inte visat någon plan på hur man ska växa. Det finns inga fabriker under utbyggnad/konstruktion förutom Nevada (Semi).
Visst EV kommer att öka, men det går långsamt, speciellt i USA. Tesla förlorar marknadsandelar på alla marknader och har för få modeller (egentligen en).
Total market cap för GM + Hyundai + Waymo = 130B.
Tesla market cap = 800B. Hälften är orimligt. En tredjedel är högt. Fwd P/E 78.
BYD växer snabbare har åtminstone tre fabriker på gång och säljer fler bilar (inkl BEV) än Tesla. Gör egna batterier
at scale som de säjer till Tesla. Fwd P/E 26
Biltillverkning är över tid en kapitalintensiv skitbranch utan reella USP:ar. En klassisk red ocean som knappt fungerar trots massiva subventioner och stadsbidrag.
Energy storage är lovande, inget att skriva hem om i nuvarande volymer. SuC känns som en "cost of doing business".
Att sitta investerad i Tesla idag ser jag som väldigt hög risk även om det finns gott om helkorkade eller investerade "analytiker" och influncers som hajpar. Trots att Tesla i grunden är ett välskött och fint bolag. Hög geopolitisk risk om USA/Kina eskalerar. Kongressen hotar ju med att förbjuda kinesiska bilar helt, även om de tillverkas i USA... Vad tror ni Kina gör då? Tesla säljer nära hälften av bilarna i Kina, där konkurrensen ökar lavinartat. Det finns långt bättre alternativ med MYCKET bättre risk/reward. Alla troligen utanför bilsektorn och utanför robotics och självkörning... Läkemedel och material science ser jag som klara vinnare på AI utöver cloud/chip men det är svårt att hitta vinnarna på de förstnämnda.
Nästan/alla megacaps växer snabbare än Tesla och har hälften P/E.
OM Tesla kan sälja 6M bilar till samma marginal som idag om fem år så kan jag tycka att 200-300 är en rimlig kurs givet att de fortsätter att växa med 10-15% per år efter det. Idag? Nä...
Hur stor uppsida ser ni i TSLA från i dag till om tre år? Nedsida?