Audi e-tron
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 20 aug 2024 13:40
Re: Audi e-tron
Jämföra med priser i US känns väl lite missvisande, där kan du också tex köpa en M3P 2021 för Usd 15000, här det dubbla.
Re: Audi e-tron
Grattis, då kanske det kan vara värt risken.TorbenTorben skrev: ↑25 sep 2024 13:35Btw så kostar Helförsäkring 708kr per månad på mig med 5000kr självrisk.
Motorerna lär väl täckas in i maskinskada.
Har för mig där varit något tjafs mellan Audi och försäkringsbolag där bolagen inte velat täcka det då de menar att är ett ursprungligt/designfel. Men de flesta har hittills fått dem utbytta på garanti/goodwill AFAIK.
Re: Audi e-tron
Återigen mkt pga vår usla kronkurs.TorbenTorben skrev: ↑25 sep 2024 13:43Jämföra med priser i US känns väl lite missvisande, där kan du också tex köpa en M3P 2021 för Usd 15000, här det dubbla.
Såväl begagnade som nya bilar har blivit rejält mkt dyrare senaste åren.
Idag får man betala närmare det dubbla vs 5-6 år sedan.
-
- Inlägg: 63
- Blev medlem: 20 aug 2024 13:40
Re: Audi e-tron
BMW IX40 ett bättre köp, eller samma problem där, allt blir svindyrt när nybilsgarantin går ut...... ?
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 688
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Audi e-tron
Är batteristrulet löst med SW nu?
https://carup.se/bjorns-elbil-brandfarl ... e_vignette
https://carup.se/bjorns-elbil-brandfarl ... e_vignette
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Audi e-tron
Nu har vi bytt från den Polestar 2 Launch Edition som vi kört sedan hösten 2020 till en Q8 55 e-tron S-line. Vi har hunnit med några hundra mil på Q8:an så intrycken har börjat sätta sig. Vi har kört många Audi S-line före P2:an, så det är lite som att komma hem igen. Än så länge har vi bara kört pendling till stugan (15 mil) + stadskörning och inget snabbladdning, så räckvidd och laddprestanda har jag inte utforskat ännu (och är inte så viktigt för oss). Det är två väldigt olika bilar, men jag tänker att det kan vara bra med lite reflektioner ändå.
Det jag oroade mig mest för att sakna från P2:an var enpedalskörningen och Google. Det var ju liksom de två stora grejorna med P2:an när den lanserades.
Q8:an har Pre Sense och den gör ett jättebra jobb med att anpassa rekuperationen. Den känner av att det kommer hastighetssänking, rondell, framförvarande bil etc. och ofta räcker det med att förstärka rekuperationen med vänster rattpaddel för att t.ex. klara sig förbi fartkameran. Att stanna helt kräver fot på bromsen. Saknar jag enpedalskörningen? Nä. Faktiskt inte. Pre Sense är ju smartare och assisterar, med enpedalskörningen får jag sköta allt själv. I stadstrafik är är P2:an roligare med sin enpedalskörning (och mindre, styvare, mer effekt), men på landsväg tycker jag Pre Sense gör ett bättre jobb. Återigen, det är två väldigt olika bilar. Q8:an är grymt komfortabel medan P2:an är kvick och rolig.
MMI:t då? ÄR inte det lite gammeldags i Q8? Jomenvisst, men det kanske är därför det funkar så bra. Det är helt enkelt mognare och "pysslar om mig bättre" än vad P2:an gjorde. Det är många små sublima detaljer som höjer intrycket. Visst hade det varit perfekt med Google Maps även i HUD, men navigeringen i Audis MMI tycker jag funkar bra (men vi använder den inte jätteofta). Andra kanske tycker annorlunda, men jag tycker det fungerar fint.
Hastighetsplinget är enkelt att stänga av med en alltid synlig genväg och Pilot Assist (som det heter i P2) gör ett mycket bättre jobb i Q8 där den styr lugnt och fint medan P2:an är nervös och ryckig.
När släpvagnen ska kopplas märks plattformens ålder. Ingen elektrisk automatik här inte! In i bagaget och hämta dragkrok för att montera manuellt är det som gäller. Själv har jag flyttat dragkroken inkl. hållaren till frunken eftersom vi har hundbur bak. Tur att vi inte behöver dragkroken jätteofta....
Vi valde mellan Q6 och Q8. Priserna var jämförbara men Q8 kändes betydligt mer välbyggd och påkostad i interiören. Sedan var jag inte särskilt sugen på ännu en bil med ett nyutvecklat MMI. Q8 har också betydligt bättre reglage och knappar. Sparivern har inte slagit till där på samma sätt som i Q6. Jag gillar nog helt enkelt den lite mer traditionella Audi-stilen när det kommer till att bygga inredning.
Framförallt trivs vår hund betydligt bättre nu
Det jag oroade mig mest för att sakna från P2:an var enpedalskörningen och Google. Det var ju liksom de två stora grejorna med P2:an när den lanserades.
Q8:an har Pre Sense och den gör ett jättebra jobb med att anpassa rekuperationen. Den känner av att det kommer hastighetssänking, rondell, framförvarande bil etc. och ofta räcker det med att förstärka rekuperationen med vänster rattpaddel för att t.ex. klara sig förbi fartkameran. Att stanna helt kräver fot på bromsen. Saknar jag enpedalskörningen? Nä. Faktiskt inte. Pre Sense är ju smartare och assisterar, med enpedalskörningen får jag sköta allt själv. I stadstrafik är är P2:an roligare med sin enpedalskörning (och mindre, styvare, mer effekt), men på landsväg tycker jag Pre Sense gör ett bättre jobb. Återigen, det är två väldigt olika bilar. Q8:an är grymt komfortabel medan P2:an är kvick och rolig.
MMI:t då? ÄR inte det lite gammeldags i Q8? Jomenvisst, men det kanske är därför det funkar så bra. Det är helt enkelt mognare och "pysslar om mig bättre" än vad P2:an gjorde. Det är många små sublima detaljer som höjer intrycket. Visst hade det varit perfekt med Google Maps även i HUD, men navigeringen i Audis MMI tycker jag funkar bra (men vi använder den inte jätteofta). Andra kanske tycker annorlunda, men jag tycker det fungerar fint.
Hastighetsplinget är enkelt att stänga av med en alltid synlig genväg och Pilot Assist (som det heter i P2) gör ett mycket bättre jobb i Q8 där den styr lugnt och fint medan P2:an är nervös och ryckig.
När släpvagnen ska kopplas märks plattformens ålder. Ingen elektrisk automatik här inte! In i bagaget och hämta dragkrok för att montera manuellt är det som gäller. Själv har jag flyttat dragkroken inkl. hållaren till frunken eftersom vi har hundbur bak. Tur att vi inte behöver dragkroken jätteofta....
Vi valde mellan Q6 och Q8. Priserna var jämförbara men Q8 kändes betydligt mer välbyggd och påkostad i interiören. Sedan var jag inte särskilt sugen på ännu en bil med ett nyutvecklat MMI. Q8 har också betydligt bättre reglage och knappar. Sparivern har inte slagit till där på samma sätt som i Q6. Jag gillar nog helt enkelt den lite mer traditionella Audi-stilen när det kommer till att bygga inredning.
Framförallt trivs vår hund betydligt bättre nu
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2342
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Kan hålla med efter mina 66 månader med Audi e-tron 55.
Det finns en del undangömda menyer lite djupare i MMI som att ställa in en laddningstimer till exempel. Det kunde vara mer användarvänligt.
Audi röststyrningen är rätt kass, men med Android auto igång och maps så funkar det hur bra som helst.
Enligt Audi var det av viktskäl det inte blev elektrisk dragkrok.
Hade väl inte gjort något på denna 2,7 tonnare....
Finns dock en väldigt bra släpvagnsvy i backkameran, som måste aktiveras manuellt. Och i övrigt en fin integration för släpvagn med förarstödet.
Det går att skapa egna snabbknappar till olika funktioner på nedre skärmen.
Det finns även en glide funktion för att ställa in temperatur, håll fingret stilla någon sekund och svep bara upp eller ned.
Antispinn har tre lägen, ibland kan mittenläget vara bra i djup snö. Helt avstängd blir den okörbar i svår halka. Det tog några år att hitta den funktionen...... Finns beskrivning i instruktionsboken om du läser supernoga.
.
Det finns en del undangömda menyer lite djupare i MMI som att ställa in en laddningstimer till exempel. Det kunde vara mer användarvänligt.
Audi röststyrningen är rätt kass, men med Android auto igång och maps så funkar det hur bra som helst.
Enligt Audi var det av viktskäl det inte blev elektrisk dragkrok.
Hade väl inte gjort något på denna 2,7 tonnare....
Finns dock en väldigt bra släpvagnsvy i backkameran, som måste aktiveras manuellt. Och i övrigt en fin integration för släpvagn med förarstödet.
Det går att skapa egna snabbknappar till olika funktioner på nedre skärmen.
Det finns även en glide funktion för att ställa in temperatur, håll fingret stilla någon sekund och svep bara upp eller ned.
Antispinn har tre lägen, ibland kan mittenläget vara bra i djup snö. Helt avstängd blir den okörbar i svår halka. Det tog några år att hitta den funktionen...... Finns beskrivning i instruktionsboken om du läser supernoga.
.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 688
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Audi e-tron
Tack för intryck!lawe skrev: ↑22 okt 2024 11:55Nu har vi bytt från den Polestar 2 Launch Edition som vi kört sedan hösten 2020 till en Q8 55 e-tron S-line. Vi har hunnit med några hundra mil på Q8:an så intrycken har börjat sätta sig. Vi har kört många Audi S-line före P2:an, så det är lite som att komma hem igen. Än så länge har vi bara kört pendling till stugan (15 mil) + stadskörning och inget snabbladdning, så räckvidd och laddprestanda har jag inte utforskat ännu (och är inte så viktigt för oss). Det är två väldigt olika bilar, men jag tänker att det kan vara bra med lite reflektioner ändå.
Det jag oroade mig mest för att sakna från P2:an var enpedalskörningen och Google. Det var ju liksom de två stora grejorna med P2:an när den lanserades.
Q8:an har Pre Sense och den gör ett jättebra jobb med att anpassa rekuperationen. Den känner av att det kommer hastighetssänking, rondell, framförvarande bil etc. och ofta räcker det med att förstärka rekuperationen med vänster rattpaddel för att t.ex. klara sig förbi fartkameran. Att stanna helt kräver fot på bromsen. Saknar jag enpedalskörningen? Nä. Faktiskt inte. Pre Sense är ju smartare och assisterar, med enpedalskörningen får jag sköta allt själv. I stadstrafik är är P2:an roligare med sin enpedalskörning (och mindre, styvare, mer effekt), men på landsväg tycker jag Pre Sense gör ett bättre jobb. Återigen, det är två väldigt olika bilar. Q8:an är grymt komfortabel medan P2:an är kvick och rolig.
MMI:t då? ÄR inte det lite gammeldags i Q8? Jomenvisst, men det kanske är därför det funkar så bra. Det är helt enkelt mognare och "pysslar om mig bättre" än vad P2:an gjorde. Det är många små sublima detaljer som höjer intrycket. Visst hade det varit perfekt med Google Maps även i HUD, men navigeringen i Audis MMI tycker jag funkar bra (men vi använder den inte jätteofta). Andra kanske tycker annorlunda, men jag tycker det fungerar fint.
Hastighetsplinget är enkelt att stänga av med en alltid synlig genväg och Pilot Assist (som det heter i P2) gör ett mycket bättre jobb i Q8 där den styr lugnt och fint medan P2:an är nervös och ryckig.
När släpvagnen ska kopplas märks plattformens ålder. Ingen elektrisk automatik här inte! In i bagaget och hämta dragkrok för att montera manuellt är det som gäller. Själv har jag flyttat dragkroken inkl. hållaren till frunken eftersom vi har hundbur bak. Tur att vi inte behöver dragkroken jätteofta....
Vi valde mellan Q6 och Q8. Priserna var jämförbara men Q8 kändes betydligt mer välbyggd och påkostad i interiören. Sedan var jag inte särskilt sugen på ännu en bil med ett nyutvecklat MMI. Q8 har också betydligt bättre reglage och knappar. Sparivern har inte slagit till där på samma sätt som i Q6. Jag gillar nog helt enkelt den lite mer traditionella Audi-stilen när det kommer till att bygga inredning.
Framförallt trivs vår hund betydligt bättre nu
Även tack till Off Grid Byggaren !
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Audi e-tron
Släpvagnsvy? Den har jag helt missat. Iof väldigt sällan jag drar släp.
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Vill minnas att man fick fokus mot dragkulan vilket var väldigt smidigt när man skulle backa in mot släpet. Dock ingen trailer assist vid backning som ice-audis med lite modernare krok. Inte vad jag sett iaf.
Körde med släp några gånger i början tills jag förstod att jag inte fick då bilen är så tung att B behörighet inte duger.
Senast redigerad av macky, redigerad totalt 1 gånger.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2342
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Ja, den underlättar verkligen när framförallt tyngre släp ska kopplas på.
Det som inte beskrivs är hur du sedan lyckas få bilen att stå helt stilla i rätt läge.
- Ta av dig bilbältet först
- Backa tills dragkulan precis nås, håll bilen där med vänster fot på bromspedalen.
- Släpp sedan gaspedalen helt och lägg därefter i vanliga handbromsen ( ej P-läget)
- Släpp fotbromsen sist
Annars gungar bilen ur läget för att kunna koppla på dragkrok en.
.
Det som inte beskrivs är hur du sedan lyckas få bilen att stå helt stilla i rätt läge.
- Ta av dig bilbältet först
- Backa tills dragkulan precis nås, håll bilen där med vänster fot på bromspedalen.
- Släpp sedan gaspedalen helt och lägg därefter i vanliga handbromsen ( ej P-läget)
- Släpp fotbromsen sist
Annars gungar bilen ur läget för att kunna koppla på dragkrok en.
.
Re: Audi e-tron
Hade jag helt missat! Tack @Off Grid Byggaren
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Fabriken i Bryssel stänger i februari. Då är sagan q8 e-tron slut. Inte sett ngt om ersättare på g än på länge. Undra om det kommer fina erbjudanden på lagerbilarna nästa år? Kan tänka mig att gå tillbaka.
Re: Audi e-tron
Det ska inte bli någon ersättare och det var aldrig tanken. Fatboy har gjort sitt och varit pionjären för Audis elbilssatsning. Inge konstigt att den läggs ner.
Men media och personer vill få det att se ut så.
Re: Audi e-tron
Det är ju riktigt bra. Tänker på att det ska komma ngt privatleasingerbjudande liknande det man kan läsa om i annan tråd för EQE SUV. Men jag sitter i leasing till sommaren så man får se efter det. Men som priserna rör sig nu vill jag inte ta finansiell risk på restvärden på miljonbilar.
Re: Audi e-tron
Ropa hem en sån? Eller du vill inte ha en beggad?macky skrev: ↑01 nov 2024 19:30Det är ju riktigt bra. Tänker på att det ska komma ngt privatleasingerbjudande liknande det man kan läsa om i annan tråd för EQE SUV. Men jag sitter i leasing till sommaren så man får se efter det. Men som priserna rör sig nu vill jag inte ta finansiell risk på restvärden på miljonbilar.
Re: Audi e-tron
Visst ska (skulle) det bli en ersättare till Q8, det är rätt självklart. Men plattformen finns inte ännu. Jämna nummer ska bli elbilar och ojämna ice. Det talades om att ersättaren till A8 skulle bli eldriven. Plattformen bortom PPE skulle vara helt koncerngemensam för VW, Audi och Porsche men såklart med hög anpassningsbarhet. Status på den vet jag inte i nulägets krisande VW-koncern. Att fabriken nu läggs ned är ju pga låg produktion och besparingskrav. Så ngt säger det om efterfrågan i världen på så dyra elbilar. De hade såklart fortsatt om fabriken gått på högvarv.
Re: Audi e-tron
Nej, inget beggat. Sålde min förra sommaren efter 8500 mil och knappa 4 år. Fick 485k då. Men vill ha en privatleasing då tjänstebilserbjudandet försvinner och nuvarande leasing går ut till sommaren. Men först köp loss GTn. Antingen köra vidare eller sälja och privatleasa ngt. Bara ha ngt tillräckligt bra som funkar. Men privatleasing kräver ju tillspetsade erbjudanden för att vara ekonomiskt ok.manneson skrev: ↑02 nov 2024 10:44IMG_0673.jpegmacky skrev: ↑01 nov 2024 19:30Det är ju riktigt bra. Tänker på att det ska komma ngt privatleasingerbjudande liknande det man kan läsa om i annan tråd för EQE SUV. Men jag sitter i leasing till sommaren så man får se efter det. Men som priserna rör sig nu vill jag inte ta finansiell risk på restvärden på miljonbilar.
Ropa hem en sån? Eller du vill inte ha en beggad?
Re: Audi e-tron
Inte vad som kommunicerats. Fatboy var starten på en era precis som UrQuattron. Q4 och Q6 är det som tar över och suget på större suv är för dåligt inom Audis kunder. Så det är liksom ingen happening att det blir vad det blir.macky skrev: ↑03 nov 2024 09:26Visst ska (skulle) det bli en ersättare till Q8, det är rätt självklart. Men plattformen finns inte ännu. Jämna nummer ska bli elbilar och ojämna ice. Det talades om att ersättaren till A8 skulle bli eldriven. Plattformen bortom PPE skulle vara helt koncerngemensam för VW, Audi och Porsche men såklart med hög anpassningsbarhet. Status på den vet jag inte i nulägets krisande VW-koncern. Att fabriken nu läggs ned är ju pga låg produktion och besparingskrav. Så ngt säger det om efterfrågan i världen på så dyra elbilar. De hade såklart fortsatt om fabriken gått på högvarv.
Re: Audi e-tron
Kommer garanterat en ny Q8 etron. Någon sjusits SUV måste de ha.Love_O skrev: ↑03 nov 2024 19:23Inte vad som kommunicerats. Fatboy var starten på en era precis som UrQuattron. Q4 och Q6 är det som tar över och suget på större suv är för dåligt inom Audis kunder. Så det är liksom ingen happening att det blir vad det blir.macky skrev: ↑03 nov 2024 09:26Visst ska (skulle) det bli en ersättare till Q8, det är rätt självklart. Men plattformen finns inte ännu. Jämna nummer ska bli elbilar och ojämna ice. Det talades om att ersättaren till A8 skulle bli eldriven. Plattformen bortom PPE skulle vara helt koncerngemensam för VW, Audi och Porsche men såklart med hög anpassningsbarhet. Status på den vet jag inte i nulägets krisande VW-koncern. Att fabriken nu läggs ned är ju pga låg produktion och besparingskrav. Så ngt säger det om efterfrågan i världen på så dyra elbilar. De hade såklart fortsatt om fabriken gått på högvarv.
Dvs det lär vara sittplatserna som driver. Dagens Q8 etron är egentligen för liten…
Re: Audi e-tron
Jo, det har kommunicerats otaliga gånger tidigare som en del av elektrifieringsplanerna. Det är ju därför den bytte namn till Q8 e-tron. Sen om planerna ser annorlunda ut nu vet jag inte, marknaden är inte vad man förutsåg är ju tydligt. Men för ett par år sedan så skulle det bli elektrifierat. Se exemplevis denna länk:Love_O skrev: ↑03 nov 2024 19:23Inte vad som kommunicerats. Fatboy var starten på en era precis som UrQuattron. Q4 och Q6 är det som tar över och suget på större suv är för dåligt inom Audis kunder. Så det är liksom ingen happening att det blir vad det blir.macky skrev: ↑03 nov 2024 09:26Visst ska (skulle) det bli en ersättare till Q8, det är rätt självklart. Men plattformen finns inte ännu. Jämna nummer ska bli elbilar och ojämna ice. Det talades om att ersättaren till A8 skulle bli eldriven. Plattformen bortom PPE skulle vara helt koncerngemensam för VW, Audi och Porsche men såklart med hög anpassningsbarhet. Status på den vet jag inte i nulägets krisande VW-koncern. Att fabriken nu läggs ned är ju pga låg produktion och besparingskrav. Så ngt säger det om efterfrågan i världen på så dyra elbilar. De hade såklart fortsatt om fabriken gått på högvarv.
https://www.electrive.com/2024/02/23/au ... in-mexico/