Vilket lyft med en DIM
Moderator: Redaktion
Vilket lyft med en DIM
Är ny TM Y ägare sedan 14 dagar tillbaks och har alltid tyckt att en Driver Information Modul saknats.
Beställde en DIM samtidigt som jag beställde min LR RWD och den kom häromdagen och jag installerade den igår, det är en plugg&play lösning som sitter på panelen framför ratten så den åker med när ratten justeras, 30 min installation om man är van att mecka.
Grymt imponerad, den harmonierar till 100% med centerskärmen och man får all info koncentrerad framför sig till detta får man BLIS-funktion i insrumentet, när bilar kommer ikapp bakifrån så lyser höger resp vänster sida av skärmen i orange samtidigt som det markeras i bilens ordinarie skärm.
Dessutom så har skärmen både Carplay och Android Auto funktion, som man enkelt växlar mellan med höger scrollhjul.
Allt detta för runt 2500:-, bara att få BLIS funktionen är vär 2500:-
Beställde en DIM samtidigt som jag beställde min LR RWD och den kom häromdagen och jag installerade den igår, det är en plugg&play lösning som sitter på panelen framför ratten så den åker med när ratten justeras, 30 min installation om man är van att mecka.
Grymt imponerad, den harmonierar till 100% med centerskärmen och man får all info koncentrerad framför sig till detta får man BLIS-funktion i insrumentet, när bilar kommer ikapp bakifrån så lyser höger resp vänster sida av skärmen i orange samtidigt som det markeras i bilens ordinarie skärm.
Dessutom så har skärmen både Carplay och Android Auto funktion, som man enkelt växlar mellan med höger scrollhjul.
Allt detta för runt 2500:-, bara att få BLIS funktionen är vär 2500:-
Re: Vilket lyft med en DIM
Var köpte du den?
Model Y RWD LR 24 QS
BYD Atto 3 Design 22
Model 3 SR+ 21 (Såld)
BYD Atto 3 Design 22
Model 3 SR+ 21 (Såld)
- Reklamjojje
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas726458
- Kontakt:
Instrumentkluster (IC) brukar det kallas
Här är en modell:
https://www.tesery.com/products/model-3 ... rd-display
Här är en till länk:
https://www.aliexpress.com/item/1005005004666845.html
Här är en modell:
https://www.tesery.com/products/model-3 ... rd-display
Här är en till länk:
https://www.aliexpress.com/item/1005005004666845.html
Vill bara förtydliga inom bilindustrin står IC for Inflatable Curtain, krockgardin, DIM är förkortningen for instrumentet framför föraren.
Har jobbat hela mitt liv inom bilindustrin, så jag tror mig känna till vilka benämningar och förkortningar som används.
Har jobbat hela mitt liv inom bilindustrin, så jag tror mig känna till vilka benämningar och förkortningar som används.
Verkar som det kan heta många saker. Jag hade aldrig hört begreppet DIM.
Volvo verkar kalla det för DIM så jag gissar du har bakgrund där?. I Teslavärlden heter det IC på Model S/X. Eller Instrument panel. Andra tillverkare har andra benämningar. När service fixade min så benämnde teknikerna den IC.
Även en analog yta med mätare verkar i allmänhet kallas instrument cluster.
På ren svenska skulle jag kalla det instrumentpanel.
Snygg installation hur som helst!
ps. Jag skrev FWD i en rubrik en gång och det kan betyda olika saker för olika personer visar det sig…
Som element i byggsvängen. Betyder olika för vem man pratar medspacecoin skrev: ↑01 nov 2024 19:47Verkar som det kan heta många saker. Jag hade aldrig hört begreppet DIM.
Volvo verkar kalla det för DIM så jag gissar du har bakgrund där?. I Teslavärlden heter det IC på Model S/X. Eller Instrument panel. Andra tillverkare har andra benämningar. När service fixade min så benämnde teknikerna den IC.
Även en analog yta med mätare verkar i allmänhet kallas instrument cluster.
På ren svenska skulle jag kalla det instrumentpanel.
Snygg installation hur som helst!
ps. Jag skrev FWD i en rubrik en gång och det kan betyda olika saker för olika personer visar det sig…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Beställd: Polestar 2 LRSM -25
Beställd: Polestar 2 LRSM -25
-
Har så klart också alltid tyckt att något motsvarande den här prylen borde varit standardutrustning på 3/Y.
Men det har ju funnits X antal liknande sådana är prylar – DIM:ar eller HUD:ar… Hur många av de här är det som fortf. fungerar? Känner åtm. till en tredjeparts–HUD till Model 3 som slutade fungera i samband med att Tesla gjorde ngn uppdatering…
Finns det risk för att den här prylen också slutar fungera, eller har de här tredjepartstillverkarna kommit på någon väg runt den här 'uppdateringsproblematiken'?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Jimel
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jimmie163492
- Kontakt:
Jag gillar att min 3a inte har en instrument panel, det rena utseendet är riktigt trevligt
-21 M3LR
- mYperformance
Trevlig uppdatering!
Har en fråga gällande skärmen.
Vad visas som startscreen när du startar upp för första gången för dagen, men även när du varit borta en kort stund?
Är det den klassiska Android texten, eller kan du själv välja upplevelsen av startskärm om du förstår vad jag är ute efter ?
Model Y Performance-24
Funkar Apple carplay som det brukar; att man kan spela upp poddar och musik i bilens högtalare, prata med Siri och diktera sms osv?
Bara det skulle göra det värt att skaffa en sån tänker jag.
Bara det skulle göra det värt att skaffa en sån tänker jag.
Model Y LR AWD -24
Det är väl inte för inte att man säger att dessa paneler är den minst använda prylen av allt som köps på nätet. Folk beställer när de köpt en Tesla och bara ett par dagar bakom ratten har de vant sig vid mittskärmen och monterar aldrig panelen..
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Själv tycker jag det är skitfult.
Jag tänkte egentligen köpa nåt likande som TS, men dels fungerar det såpass bra utan, dels har man läst om paneler som slutat fungera så..
Ja, första dagarna kändes det konstigt att vara utan instrumentpanel men sedan insåg jag att det var helt onödigt.
Det enda som skulle få mig att köpa något sådant här vore om det gav mig ”riktig” BLIS, dvs varnade för bilar även UTAN att jag slagit på min blinkers.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Mm på bilden i första inlägget blir det ju tydligt att det inte är någon uppenbar förbättring.
Hastighetsmätaren är lika tydlig, om inte mer tydlig, på mittskärmen - då man slipper titta ner genom ratten. Den sitter mkt närmare rutan så man behöver inte ta ögonen från vägen så mkt.
- emlan
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
Såg att det fanns en frontkamera som tillbehör till dessa tingestar.
Någon som provat?
Någon som provat?
MY LR -23
-
Håller med. Jag gillar inte heller Teslas design på instrumentbrädan till 3 och Y. Känns bara som någon slags minimalistisk version av en äldre Prius. Tycker inte det ser något bra ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
På gamla 3 och Y ser det lite tråkigt ut(men det blir inte snyggare med en extra skärm heller...).SwedishAdvocate skrev: ↑02 nov 2024 14:30Håller med. Jag gillar inte heller Teslas design på instrumentbrädan till 3 och Y. Känns bara som någon slags minimalistisk version av en äldre Prius. Tycker inte det ser något bra ut.
3 Highland däremot både ser riktigt snyggt ut på bild och känns riktigt premium i verkligheten IMO.
-
Håller med om att det mig veterligt inte finns någon riktigt snygg tredjepartslösning ifall man vill ha instrumentering bakom ratten. Men jag är övertygad om att ifall Tesla hade designat interiören med instrumentering bakom ratten så hade jag tyckt att det sett mycket, mycket bättre ut än det gör idag.manneson skrev: ↑02 nov 2024 14:35På gamla 3 och Y ser det lite tråkigt ut(men det blir inte snyggare med en extra skärm heller...).SwedishAdvocate skrev: ↑02 nov 2024 14:30Håller med. Jag gillar inte heller Teslas design på instrumentbrädan till 3 och Y. Känns bara som någon slags minimalistisk version av en äldre Prius. Tycker inte det ser något bra ut.
3 Highland däremot både ser riktigt snyggt ut på bild och känns riktigt premium i verkligheten IMO.
Har inte själv suttit i en 3 Highland, men håller inte med om att det ser snyggt ut på bild. Har sett bilder tidigare. Letade efter en bra stor bild på den mörka interiören för att klistra in i det här inlägget, men lyckades inte hitta någon vettig på en ~halv minut…
Jag har bara suttit i en som hastigast, men jag tycker den interiören är ÄNNU fulare, både designen (ratten tex) och materialvalen. Skillnaden är dock inte gigantisk.
Dessutom stör jag mej extremt på att man plockat bort spakarna.
..Sen kan jag erkänna att få nyare bilar har en interiör jag gillar.
- Sportbilsentusiasten
Dito * 2
Opersonligt och plastigt.
Men jag gillar verkligen körställningen i modell 3.
Det kan uppväga mycket
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
DIMen OTA uppdateras enl beskrivning i manualen som medföljer där beskrivs också hur både SIRI och Google spelas upp i Tesla systemet, har inte brytt mig om detta ännu.
Utöver den förnämliga BLIS funktionen så gillar jag att däckstryck alltid kommer upp när man stannat tex vid rödljus, man har alltid uppdaterad info istf få varning och leta ställe för att fylla luft.
Vad är 2-3000 spänn om man kör bil för runt halvmiljonen - funkar det nu och framåt et tag så är det fine för mig
Några bilder på efterlysningar
Utöver den förnämliga BLIS funktionen så gillar jag att däckstryck alltid kommer upp när man stannat tex vid rödljus, man har alltid uppdaterad info istf få varning och leta ställe för att fylla luft.
Vad är 2-3000 spänn om man kör bil för runt halvmiljonen - funkar det nu och framåt et tag så är det fine för mig
Några bilder på efterlysningar