manneson skrev: ↑24 okt 2024 16:23
Tror du kan ändra i inställningarna så det räcker med enkelklick för att aktivera AP.
Det funkar sämre för om man har enkelklick slås farthållaren av helt när man blinkar för omkörning på motorväg, då blir det full regen. Eller så får man möta upp med gasen innan man blinkar. Sen är AP trög att aktiveras igen, en tredjedel av filbytena så återaktiveras den inte vid första klicket utan det tar två tre klick till innan den går igång. Har man dessutom råkat ändra hastigheten med pedalen får man hålla på och fippla med det där.
Kör man med dubbelklick faller AP tillbaka på adaptiv farthållare när man blinkar, vilket är mycket bättre för då ändras inte inställd fart. Enkelklick är tyvärr ingen lösning. Men tack för tipset, jag hade absolut kunnat missa det.
manneson skrev: ↑24 okt 2024 16:23
Förövrigt lär det vara samma motor Long Range RWD, bara högre effektuttag.
Jag har antagit att LR RWD har samma motor bak som LR AWD, Tesla gör det så enkelt som möjligt för sig. Plocka ur motorn fram och låta resten av drivlinan vara är kanske enklare än att smacka dit stora batteripacket på en standard RWD?
När man ändrade från SR+ till standard RWD bytte man också ut motorn till nån kinestillverkad som var slöare minns jag, så effekttappet kom redan då. Har man en vanlig RWD idag och byter till en highland RWD skulle jag bli förvånad om man tycker något annat än att Highland är exakt lika rapp som den gamla. Det är bara vi som haft SR+ som märker nån skillnad, jag vet att jag läste inlägg från nån annan som också bytt från SR+ till RWD och märkte att den senare var slöare. SR+ känns som en nervöst häst på helspänn, minsta ljud så sticker den med ett otroligt angenämt motorljud. Väldigt rolig att köra. RWD känns värdig och lugn, kraftfull men stressar inte upp sig i onödan. Känns mycket mer premium, samtidigt som den borde vara en jättebra förstabil för den som just byter från fossilt.
Sen är RWD verkligen ingen slö bil om man jämför med en fossildriven bil eller för den delen många elbilar.