Oväntade (och väntade) skillnader mellan SR+ 2021 och Highland RWD 2024

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Oväntade (och väntade) skillnader mellan SR+ 2021 och Highland RWD 2024

Inlägg av Dinsdale »

Bytte efter mycket velande mellan Polestar 2 RWD och Model 3 RWD till den senare. Köpte i tron att det skulle vara i stort sett samma bil som min SR+ (2021). Tystare men utan blinkersspak. Provkörde därför inte, har bara provsuttit. Efter den flera timmar långa hemfärden (tog en redo för leverans på annan ort) noterade jag flera skillnader jag inte väntat mig:
  • Stereon låter mycket bättre, det finns eventuellt en subwoofer nånstans också.
  • Fjädringen är mycket mjukare. Det känns lite som att man svävar jämfört med SR+ som har en mycket fastare fjädring. Ger man full gas sjunker bakdelen ner och framänden lyfter, även vid rödljus och en jättelätt gasfot syns det att framänden lyfter lite. SR+ kan man ge full gas utan att framänden lyfter det minsta känns det som. Däremot är RWD inte svajig i sidled vad jag märkte.
  • Bakluckan sitter rejält hårt, man får ta i väldigt mycket för att pressa upp den fullt om man har ställt in den i ett annat läge än max pga att tex garaget är för lågt. SR+ baklucka är jättelätt att pressa upp vid behov.
  • Det finns ingen knapp för farthållare som jag trodde, istället ska man trycka in höger scrollhjul. Det fungerar bra för att aktivera farthållare, men dubbelklick för filhållaren (autopilot) får jag bara till kanske 10% av gångerna. Istället för att registrera dubbelklick stängs farthållaren av. Har aldrig varit något sådant problem med spaken på SR+, kanske funkar det bättre när man slitit in höger scrollhjul.
  • Gummimattorna från SR+ passar i Highland, iaf originalet med låga kanter som eventuellt inte längre säljs. Inte 100% men kanske 98%. Även bagagerumsmattan går att lägga in, det glappar lite i framkant pga annan utformning men mattan går ner och ligger still. Så gummimattorna kan man återanvända om man vill.
  • Det går att ändra färg på ljuslisten, jag trodde RWD var nedlåst till att bara ha en färg.
  • Ratten går mycket lättare att ratta, fast iställning på RWD känns som normal eller lätt på SR+
  • Regenereringen är svagare än på SR+, jag fick använda bromspedalen några gånger trots full regen. Bättre komfort för passagerare, och enklare att köra när man inte behöver moderera regen med gaspedalen lika mycket.
  • Jag trodde inte Highland skulle kännas som en helt annan bil, men det gör den verkligen. Körkänslan är helt annorlunda, den är mycket mer lättkörd. Det är nästan uteslutande positivt att ändringarna var så stora, lite tråkigt att köpa nytt och få exakt samma som det man redan hade.
  • Kamerorna verkar vara den nya typen, känns igen på att man ser en röd prick om man tittar in i dem. Vet inte om det är HW4 helt och fullt, men kamerorna är iaf HW4 vilket jag inte tycker framgått nånstans.
Väntade skillnader:
  • Det märks att motorn inte alls har samma klipp i RWD som SR+. SR+ verkligen trycker en framåt, kör man på standard måste man smyga med gaspedalen för att bilen inte ska sticka iväg till förtret för medpassagerarna som får en väldigt ryckig färd. Model 3 RWD i standard känns lite som SR+ i chill, mycket mer lättkörd och komfortabel för alla i bilen. Tycker faktiskt den påminner mer om Polestar 2 RWD än Model 3 SR+ i det avseendet
  • Blinkersknapparna är mycket sämre än spak, men inte så dåliga att de är oanvändbara. Man får korsa armarna på väldigt märkliga sätt i rondeller exempelvis.
  • Mycket lägre vägbuller
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Re: Oväntade (och väntade) skillnader mellan SR+ 2021 och Highland RWD 2024

Inlägg av Dinsdale »

Fotnot: den som har en SR+ men inte vill förlora effekt kan med fördel titta på Model 3 Long Range RWD som verkar ha en kraftigare motor. Där uppges 0-100 gå på 5,2 sek, vilket är något snabbare än SR+ som väl har 5,6 sek. (Vanliga Highland RWD har 6,1 sek.) Så man får inte bara ett större batteri för de 55000 som skiljer, man får även en kraftigare motor.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
manneson

Inlägg av manneson »

Tror du kan ändra i inställningarna så det räcker med enkelklick för att aktivera AP.

Förövrigt lär det vara samma motor Long Range RWD, bara högre effektuttag.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

manneson skrev: 24 okt 2024 16:23
Tror du kan ändra i inställningarna så det räcker med enkelklick för att aktivera AP.
Det funkar sämre för om man har enkelklick slås farthållaren av helt när man blinkar för omkörning på motorväg, då blir det full regen. Eller så får man möta upp med gasen innan man blinkar. Sen är AP trög att aktiveras igen, en tredjedel av filbytena så återaktiveras den inte vid första klicket utan det tar två tre klick till innan den går igång. Har man dessutom råkat ändra hastigheten med pedalen får man hålla på och fippla med det där.
Kör man med dubbelklick faller AP tillbaka på adaptiv farthållare när man blinkar, vilket är mycket bättre för då ändras inte inställd fart. Enkelklick är tyvärr ingen lösning. Men tack för tipset, jag hade absolut kunnat missa det.
manneson skrev: 24 okt 2024 16:23
Förövrigt lär det vara samma motor Long Range RWD, bara högre effektuttag.
Jag har antagit att LR RWD har samma motor bak som LR AWD, Tesla gör det så enkelt som möjligt för sig. Plocka ur motorn fram och låta resten av drivlinan vara är kanske enklare än att smacka dit stora batteripacket på en standard RWD?
När man ändrade från SR+ till standard RWD bytte man också ut motorn till nån kinestillverkad som var slöare minns jag, så effekttappet kom redan då. Har man en vanlig RWD idag och byter till en highland RWD skulle jag bli förvånad om man tycker något annat än att Highland är exakt lika rapp som den gamla. Det är bara vi som haft SR+ som märker nån skillnad, jag vet att jag läste inlägg från nån annan som också bytt från SR+ till RWD och märkte att den senare var slöare. SR+ känns som en nervöst häst på helspänn, minsta ljud så sticker den med ett otroligt angenämt motorljud. Väldigt rolig att köra. RWD känns värdig och lugn, kraftfull men stressar inte upp sig i onödan. Känns mycket mer premium, samtidigt som den borde vara en jättebra förstabil för den som just byter från fossilt.

Sen är RWD verkligen ingen slö bil om man jämför med en fossildriven bil eller för den delen många elbilar.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

En annan jättemärklig skillnad är att man i mugghållarna satt dit tre fyra tjocka räfflor som gör att vattenflaskor som förut passade utan problem nu helt plötsligt måste pressas ner med rejäl kraft. Jag förstår inte varför man behållit samma diameter på hålen upptill men pga räfflorna sedan minskat diametern med nästan 1cm?
Man hade väl åtminstone kunnat kosta på sig fjädrande räfflor då istället för det här tjocka gummit eller vad det är för nånting. Undrar om det går att plocka ur räfflorna på något sätt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Tack för intressant info !!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Det visar sig att dubbelklick för att aktivera autopilot är missvisande. Man ska inte dubbelklicka, man ska trycka två gånger. Klickklick (alltså dubbelklick) registreras antingen inte alls eller så stängs autopiloten av med full regen som följd. Man ska klicka rejält två gånger, utan att för den skull hålla inne knappen. Klick. Klick. Då funkar det i 99% av gångerna. Det långsamma tryckandet maskar också det faktum att autopiloten tar tid på sig att bli tillgänglig efter filbyten.

Har än så länge inte hittat något annat sätt att omedelbart avaktivera autopilot/farthållare än att hålla inne scrollhjulet och sen vänta 1-2 sek. Det är en väldig fördröjning som gör att jag istället börjat dutta till på bromsen istället. Med spak slås autopiloten av omedelbart utan fördröjning (användbart inför rödljus tex) och bromsljusen tänds då bara om inbromsningen är kraftig nog att motivera det.

För övrigt jättekorkat att det sitter en farthållar-symbol på ratten med precis samma formspråk som resten av knapparna, men farthållarsymbolen är den enda som inte är nån knapp. Den satt jag och bankade på i en halvtimme-timme på väg hem efter upphämtning innan jag av en slump råkade klicka på höger scrollhjul. Det borde ha varit en knapp för resten av knapparna har en väldigt bra känsla. Antingen är det riktiga knappar som fysiskt vippar eller så är det en vibrator som på iphone med icke-mekanisk touch-id som får det att kännas som att man klickar.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Att växla via skärmen är helt okontroversiellt. Faktum är att det fungerar bättre än med spak, jag upplevde ibland att jag inför avfärd när bilen vilat ett tag fick dra i spaken flera gånger innan rätt växel lades i. Med den nya funkar ju inte växlingen innan skärmen vaknat, så det blir naturligt så att man väntar in det. (Det finns växlingsknappar i taket också, har inte testat dessa.)

Men jag tycker växelreglaget på skärmen går åt fel håll, det är omvänt mot hur det var med spaken. Uppåt är back och nedåt är fram med spak, men på skärmen är det tvärtom. Jag förstår inte varför man vänt på det, jag får sitta och fundera en sekund vid fickparkering vilket kan vara irriterande om det kommer andra bilar som får vänta. Det är annars nästan exakt samma rörelse som förut med samma hand, man behöver knappt titta heller om man bara följer skärmkanten med handen. Eller jo, man måste titta för att kolla vilken växel det blev eftersom det oftast blir åt fel håll. Men med tiden lär man sig säkert.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Jag tycker växlingen är bättre, mer logisk nu. Att föra spaken framåt när man vill åka bakåt tycker jag låter riktigt dåligt.
Titta på bilden av din Tesla på skärmen. Den har fronten uppåt. Du växlar på samma sätt, uppåt för att åka framåt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
manneson

Inlägg av manneson »

Jag hade nog skaffat en "sexy knob" för växling.
Samt för att kunna disable diverse grejer(AP nag etc) via commandern.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

kenjon skrev: 01 nov 2024 11:23
Jag tycker växlingen är bättre, mer logisk nu. Att föra spaken framåt när man vill åka bakåt tycker jag låter riktigt dåligt.
Titta på bilden av din Tesla på skärmen. Den har fronten uppåt. Du växlar på samma sätt, uppåt för att åka framåt.
Muskelminnet har lärt sig från den förra bilen att framåt är nedåt och nu är nedåt helt plötsligt bakåt. Växelreglaget på skärmen är så pass bra placerat man faktiskt inte behöver titta. Man känner övre vänstra hörnet på skärmen och kan sen bara följa kanten. Jättebra! Men det är omvänt mot förr, och därmed en skillnad om man vill återgå till att inte titta på reglagen som kan kan med spakar.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

manneson skrev: 01 nov 2024 12:52
Växlingen behöver man inte skaffa nån extrautrustning för tycker jag. Den fungerar väl så länge man tittar på skärmen och inte litar på muskelminnet i början.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
manneson

Inlägg av manneson »

Dinsdale skrev: 01 nov 2024 12:56
Växlingen behöver man inte skaffa nån extrautrustning för tycker jag. Den fungerar väl så länge man tittar på skärmen och inte litar på muskelminnet i början.
Gillar att sitta långt bak och bakåtlutad, med ratten max utsträckt och längst ned, så det funkar dåligt för mig.
Har bara provkört Highland, men vad jag minns fick jag liksom sträcka mig fram för att nå så högt upp på skärmen som växlingsfunktionen krävde.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Rätt värdelöst att behöva titta på skärmen när man skall växla.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Ja växlingen funkar mycket bra nu. Bara sätta på sig bältet och trampa på bromsen så är rätt växel i.
Nu är det även så att när man till exempel backar ur garaget så behöver man bara nudda till bromsen när bilen fortfarande rullar så läggs motsatt växel i, alltså framåt om man backat ur garaget. Sällan man behöver röra skärmen för att växla numera.

På konventionella bilar
1. Ta fram nyckeln
2. Låsa upp dörren eller trycka på fjärren
3. Sätta på sig bältet.
4. Trycka på bromsen
5. Sätta i nyckeln och vrida och/eller trycka på startknapp.
6. Trycka ner koppling och lägga i växel alternativt lägga i växel på automatlådan.
7. Köra

Tesla
1. Sätta på sig bältet
2. Trycka på bromsen
3. Köra
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Tellus skrev: 01 nov 2024 20:42
Ja växlingen funkar mycket bra nu. Bara sätta på sig bältet och trampa på bromsen så är rätt växel i.
Nu är det även så att när man till exempel backar ur garaget så behöver man bara nudda till bromsen när bilen fortfarande rullar så läggs motsatt växel i, alltså framåt om man backat ur garaget. Sällan man behöver röra skärmen för att växla numera.

På konventionella bilar
1. Ta fram nyckeln
3. Sätta på sig bältet.
4. Trycka på bromsen
6. Trycka ner koppling och lägga i växel alternativt lägga i växel på automatlådan.
7. Köra

Tesla
1. Sätta på sig bältet
2. Trycka på bromsen
3. Köra
Sant, har inte testat automatiska växelväljaren. Får göra det.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Positiv överraskning: Lastvikten är högre på Highland. 364 kg på nya mot 301 på gamla. Kanske var så redan med gamla RWD?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

En fråga om automatisk växling.
Jag fickparkerar nästan varje dag på jobbet och det är trångt och knixigt.
Hur funkar fickparkering med Highland?

Jag har enorma fördelar med att hitta en parkering med min lilla bil, mycket större utmaningar med att hitta lämpliga parkeringsplatser när jag haft teslorna till jobbet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Lerumsexpressen skrev: 03 nov 2024 07:45
En fråga om automatisk växling.
Jag fickparkerar nästan varje dag på jobbet och det är trångt och knixigt.
Hur funkar fickparkering med Highland?

Jag har enorma fördelar med att hitta en parkering med min lilla bil, mycket större utmaningar med att hitta lämpliga parkeringsplatser när jag haft teslorna till jobbet.
Det tar längre tid att byta växel eftersom växelreglaget går åt fel håll och jag därför måste kontroll-titta på skärmen så här i början. Spaken drar man ju bara åt rätt håll när man kommit i position, sen glider man snabbt in och kan släppa förbi bakomvarande. Men här blir det istället så att man står still i en sekund eller två (som känns som fem om man blockerar nåns väg) bara för skärmväxlingen, när man bara vill ur vägen så fort som möjligt för att inte stoppa upp i onödan. Men det är en vanesak som kommer gå att lära sig. Jag ska testa tipset med autoväxling, då kanske det räcker att bromsa två gånger för att byta riktning. Där finns heller inget muskelminne att lära om. (Men det ser kanske skumt ut för de bakom att man blinkar med bromsljusen.)

Avsaknaden av parkeringssensorer gör för övrigt att jag känner mig nödgad att välja större luckor än jag behövde med den andra som hade sensorer, jag skulle säga att det är det stora problemet om det verkligen är tight. Och de plockades ju bort redan 2022 eller vad det var.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

På konventionella bilar
1. Ta fram nyckeln
3. Sätta på sig bältet.
4. Trycka på bromsen
7. Köra

Tesla
1. Sätta på sig bältet
2. Trycka på bromsen
3. Köra
1 öppna dörren
2. Ta på bälte
3. Tryck broms för att få upp pin
4. Slå kod
5. Tryck broms för att starta
6. Köra

Antar att det borde bli dom stegen på highland med pin?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

tnjo skrev: 03 nov 2024 12:58

På konventionella bilar
1. Ta fram nyckeln
3. Sätta på sig bältet.
4. Trycka på bromsen
7. Köra

Tesla
1. Sätta på sig bältet
2. Trycka på bromsen
3. Köra
1 öppna dörren
2. Ta på bälte
3. Tryck broms för att få upp pin
4. Slå kod
5. Tryck broms för att starta
6. Köra

Antar att det borde bli dom stegen på highland med pin?
Testade, funkar inte med fickparkering. Automatisk färdriktning är bara aktiv när man går ur P-läget, dvs ej användbart vid fickparkering. Eftersom jag ändå knappar in pinkoden på skärmen kan jag lika gärna växla där också.
Däremot kör man utan pinkod är det nog smidigt.
Senast redigerad av Dinsdale, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Oväntad skillnad: spökbromsningarna på RWD är rejält mycket hårdare än vad de är på SR+. SR+ bromsar till mer som en markering och vid färre tillfällen, highland tvärbromsar och gör det på fler ställen. Kanske en skillnad på hw3 vs hw4 eller vad det nu kan vara i highland. Eller så tar bromsarna bara mycket bättre för de är nya.

En annan skillnad är att man ser en röd plutt i kameraappen ibland (en spegling från det röda man ser om man tittar in i HW4-kamerorna).

Ytterligare en skillnad är att bilen är utrustad med en fattigmans-hud. Om solen lyser bakifrån speglas den grå plasten vid ljuslisten i vindrutan, den hamnar ungefär där en hud hade hamnat. Märkligt nog speglas inte själva ljuslisten i rutan, det är plasten som ligger ovanför eller om det är under ljuslisten som man ser. Det är en så pass smal remsa att det inte gör något men en märklig designmiss. Däremot är det inget problem med ljuslisten i mörker.

Upplever möjligen helljuset som något sämre, men halvljuset bättre än SR+. Det finns på highland en mörkare triangel i halvljusbilden, som ett V som pekar åt klockan 11 ungefär. Det är konstigt men halvljuset är ändå bättre (lyser längre och bredare, framför allt på vänster sida).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

manneson skrev: 01 nov 2024 13:32
Gillar att sitta långt bak och bakåtlutad, med ratten max utsträckt och längst ned, så det funkar dåligt för mig.
Har bara provkört Highland, men vad jag minns fick jag liksom sträcka mig fram för att nå så högt upp på skärmen som växlingsfunktionen krävde.
Samma här.
Kass med vx på skärmen.
Knappar för blinkers = OK för mig
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar