Parkeringshus ett alternativ?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Parkeringshus ett alternativ?

Inlägg av mikebike »

MY_piraya skrev: 04 nov 2024 13:59
ni som bor i storstaden, med dessa möjligheter :D är det 3fas 11kw på alla dessa platser?
11 kW är nog det vanligaste, men Hagastaden som jag nämnde är tydligen bara på 3,7 kW, d.v.s. enfas 16A.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Squiddy
Teslaägare

Inlägg av Squiddy »

Jag har parkerat över natten många gånger på p-plats med skylten "endast pågående laddning" utan att flytta bilen. Det är ju bara att ställa in max laddström så att man anpassar tiden tills man ska iväg. Ställer jag in max 5A så laddar jag från 30 till 80% på 10 timmar. På detta sätt laddar man ju och får således stå kvar på platsen utan att få den förtretliga gula lappen på rutan...
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Den Varianten är naturligtvis också bra om det är fullt på alla p-platser och bara laddplatser lediga. Då får man passa på att ladda lite men man behöver ju inte maxa ut strömstyrkan på den offentliga p-platsen. 🫣
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Fredrik j skrev: 03 nov 2024 22:33
Är det AC-laddning ser jag det som en parkeringsplats med laddmöjlighet. DC-laddning ser jag som först och främst en laddare där man kan parkera medans man laddar.
Beror på skyltningen. Om det är skyltat som laddningsplats är det det och inte parkeringsplats.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

RareEarth skrev: 11 nov 2024 12:55
Fredrik j skrev: 03 nov 2024 22:33
Är det AC-laddning ser jag det som en parkeringsplats med laddmöjlighet. DC-laddning ser jag som först och främst en laddare där man kan parkera medans man laddar.
Beror på skyltningen. Om det är skyltat som laddningsplats är det det och inte parkeringsplats.
Naturligtvis. Men diskussionen var om det är ok att parkera där med sladden men inte ladda hela tiden.
Skriv svar