Undrar varför?Electron skrev: ↑10 nov 2024 09:45Har inte gått så bra i tidigare domstolsbeslut. Ser mörkt ut.A76 skrev: ↑10 nov 2024 09:42Vi får hoppas att domstol snart avgör frågan med ett för alla elbilsägare positivt utfall.Fredrik j skrev: ↑10 nov 2024 09:31Elnätbolaget lär ju märka att det är jobb för Tesla.Nect skrev: ↑10 nov 2024 07:24Men siterna hinner kanske bli inkopplade innan den nya blockaden träder i kraft. Måste inte en blockad/strejk aviseras nån vecka(or) i förväg när det gäller ett helt separat bolag som inte ingått i den aviserade strejken TM Sweden AB?
Förutsatt att Tesla skapar ett helt fristående bolag från huvudbolaget som inte ingår i koncernen. Men där Tesla äger 100% av aktierna. Då behövs det utlysas en helt ny strejk mot det bolaget. Men bolaget behöver inte ha några anställda.
Man deltar ju i en blockad mot att koppla in laddstationerna oavsett.
Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Nya superchargers i Sverige
Tänkte du att Tesla skulle runda konflikten genom att starta ett nytt bolag som man tecknar kollektivavtal för?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Ja, först. Sen insåg jag att hela det bolaget skulle tas ut i blockad av Metall då.
Model Y LR AWD 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Har för mig att jag skrev det men nu kan jag inte hitte. I Sillekrog står det ett gäng OKQ8-laddare med avspärrningsband runt men i övrigt såg de ut att vara redo att tas i bruk. Gissar att de kommer igång när Teslas stängs, då lär det ju frigöras lite kapacitet till den platsen.
Har inte varit på norrgående sidan men det vore ju väldigt bra om det blev några där med.
Model Y LR AWD 2022
Nej, det hade faktiskt varit en lösning på konflikten som accepterats av metall. Att Tesla köper tjänster av ett bolag som har kollektivavtal.
Ja och nej, det kan ju då mycket väl bli som Jonasl skriver, att det nya bolagets anställda tas ut i strejk eftersom dom levererar till tesla.
Den springande punkten är om dom anställda flyttas över till det nya företaget (som har kollektivavtal).
Det räcker för metall. Men annars blir det som du säger att även det nya företaget kommer tas ut i blockaden. Förmodligen skulle detta uppmärksammas av nätbolaget som ju ser att det egentligen är Tesla som försöker en manöver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag hoppas oavsett lösning att laddaren i Bollnäs går att få i drift snabbt
Jag kan ju berätta för Metall att jag har två bilar med gratis laddning så Tesla kommer
att förlora ännu mera pengar om laddarna tas i drift, den ena bilen rullar iaf
typ 90-100 mil/vecka…
(Den laddas förvisso en hel del i Gävle men det behöver jag ju inte nämna )
Jag kan ju berätta för Metall att jag har två bilar med gratis laddning så Tesla kommer
att förlora ännu mera pengar om laddarna tas i drift, den ena bilen rullar iaf
typ 90-100 mil/vecka…
(Den laddas förvisso en hel del i Gävle men det behöver jag ju inte nämna )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias73650
Är det någon som haft vägarna förbi nyligen? Har bygget fortsatt? Är detta kanske redan den tredje i raden av "spökstationer"?
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Åtta nya V4-stolpar i Ytterhogdal, bredvid Eviny, mittemot ICA.
Vi får väl se när de kopplas in.
/Anders
Vi får väl se när de kopplas in.
/Anders
Kör titangrå X 90D "med extra allt" utom L&P&Dubbelladdare
Hade varit bättre att utöka den i åsarna med 8st till.
Är ofta fullt där nu. Eller varför inte både och?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Beställd: Polestar 2 LRSM -25
Beställd: Polestar 2 LRSM -25
Jag passerar denna SuC ett par gånger i veckan. Den har stått färdig i knappt två månader, så ja - den kan sorteras in i facket "spökstation".Tobbelibobbe skrev: ↑13 nov 2024 09:22Är det någon som haft vägarna förbi nyligen? Har bygget fortsatt? Är detta kanske redan den tredje i raden av "spökstationer"?
Model S P85 -13
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Fortsatt rörlighet på SuC-kartan: Nya planerade stationer i Kåbdalis och Karlskoga, Tierp borttagen.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Lika som i Bollnäs, men dom kör på med grävandet osv iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det står just nu 19/20 lediga i Mora och max 250kW i appen. Någon som sett i verkligheten att det är 20 nya (V3?) fungerande laddstolpar där?Nicke Nyfiken skrev: ↑18 okt 2024 12:14Är det någon som känner till status för SuC i Mora?
Som jag minns det så skulle den stängas för att byggas om och utökas. Och samtidigt skulle Ionity bygga laddare brevid.
Men på Teslas SuC-karta står det fortfarande att det bara finns 8 st V2 stolpar. Har planerna ändrats/försenats/stoppats?
Någon här som vet?
Ett fantastiskt lyft från de 8st V2 som var där innan och som var högt belastade på vinterhelger. Kanske ger stationen 5ggr högre kapacitet i praktiken?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- Elmil
- Teslaägare
ChargefinderSkipperO skrev: ↑17 nov 2024 14:01Det står just nu 19/20 lediga i Mora och max 250kW i appen. Någon som sett i verkligheten att det är 20 nya (V3?) fungerande laddstolpar där?Nicke Nyfiken skrev: ↑18 okt 2024 12:14Är det någon som känner till status för SuC i Mora?
Som jag minns det så skulle den stängas för att byggas om och utökas. Och samtidigt skulle Ionity bygga laddare brevid.
Men på Teslas SuC-karta står det fortfarande att det bara finns 8 st V2 stolpar. Har planerna ändrats/försenats/stoppats?
Någon här som vet?
Ett fantastiskt lyft från de 8st V2 som var där innan och som var högt belastade på vinterhelger. Kanske ger stationen 5ggr högre kapacitet i praktiken?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Även om matningen skulle vara densamma så blir det ju mindre kaotiskt köande vid hård belastning om fler kan koppla in.SkipperO skrev: ↑17 nov 2024 14:01Det står just nu 19/20 lediga i Mora och max 250kW i appen. Någon som sett i verkligheten att det är 20 nya (V3?) fungerande laddstolpar där?Nicke Nyfiken skrev: ↑18 okt 2024 12:14Är det någon som känner till status för SuC i Mora?
Någon här som vet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Elmil
- Teslaägare
Ljungby är tillbaks på kartan, förmodligen uppdaterar Tesla med påbörjade/byggda stationer, eller har EI yttrat sig?wheels skrev: ↑18 okt 2024 12:43https://alltomelbil.se/strejk-stoppade- ... ndigheter/
Skall bli intressant att se vad domen blir. Skall facket kunna fortsätta att diktera hur Sveriges elenergi används, genom att blockera en samhällsviktig tjänst som en utbyggnad av laddinfrastrukturen faktiskt är.
Edit: Noterar också att "Under utveckling", vilket stått på samtliga planerade stationer, ändrats till "Under uppbyggnad" på Ljungby, Katrineholm, Gävle och Ytterhogdal...
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Trist upplevelse med Sillekrog stängd. Var uppe i sthlm utan möjlighet att ladda över natten. På resan hem tänkte jag först Circkl-k stavsjö men den var full med flera bilar som laddade över 90%! Tesla Nkpg 15 min kö..
Blev E-ons fina med tak istället.
Det jag stör mig mest på med min MY är att den inte klara tor Lkpg-sthlm….
Tesla MYLR -23
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
T o R blir svårt, men nog borde det gått att hitta en laddstolpe i Stockholm?Oscar11 skrev: ↑25 nov 2024 08:59Trist upplevelse med Sillekrog stängd. Var uppe i sthlm utan möjlighet att ladda över natten. På resan hem tänkte jag först Circkl-k stavsjö men den var full med flera bilar som laddade över 90%! Tesla Nkpg 15 min kö..
Jag har ofta fått ställa mig 1,5 km hemifrån för att kunna ladda.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag drog lkp-kista många år men stannade alltid och sträckte på benen på hemresan, jag tipsar om ionity Nyköping.Oscar11 skrev: ↑25 nov 2024 08:59Trist upplevelse med Sillekrog stängd. Var uppe i sthlm utan möjlighet att ladda över natten. På resan hem tänkte jag först Circkl-k stavsjö men den var full med flera bilar som laddade över 90%! Tesla Nkpg 15 min kö..
https://chargefinder.com/se/share?minsp ... 02&zoom=12
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
Blir troligtvis 16 st laddare på Toftanäs. Alla fundamenten till laddarna är utplacerade. Ser dock bara 14 fundament men kan ha missat någon. Men kartongerna ser ut att innehålla 16 st V4 laddare.
Men vem ska koppla in dom?
Men vem ska koppla in dom?