Scan my plaid

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1261
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Scan my plaid

Inlägg av bjornnilsson »

MNA skrev: 10 nov 2024 14:14
AAKEE skrev: 04 nov 2024 11:11
bjornnilsson skrev: 04 nov 2024 10:23
Är det fortfarande detta som gäller om man vill mäta sitt Plaid-batteri med iphone?

Tellus » 11 jul 2023 22:22
https://sl-elements.com/en/collections/ ... B+Plaid%29

AAKEE » 11 jul 2023 22:29
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).


Dvs är det MX+ som jag ska beställa?
Och sen är det appen scan my T3SLA som gäller, eller?

MX+ fungerar för både ios och android.

Övriga, ofta bara android.

Jag kör med MX+, och en androidtablett.

Men iPhone i övrigt och det är smidigt om man ska kolla ngn annans bil… vilket händer 😅


Japp, rätt app:
IMG_1760.jpeg
vLinker FS funkar oxå för både android och iOS och är billigare än MX+. Blev tipsad om den i SMT’s discord.

Nu är vLinker FS beställd. Blir spännande det här. :D

Vad spelar det för roll om BMS visar fel? Kan något gå sönder eller slitas fortare? Eller är det bara exakthet i beräknad räckvidd som drabbas?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 4933
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Scan my plaid

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 11 nov 2024 15:22
MNA skrev: 10 nov 2024 14:14
AAKEE skrev: 04 nov 2024 11:11
bjornnilsson skrev: 04 nov 2024 10:23
Är det fortfarande detta som gäller om man vill mäta sitt Plaid-batteri med iphone?

Tellus » 11 jul 2023 22:22
https://sl-elements.com/en/collections/ ... B+Plaid%29

AAKEE » 11 jul 2023 22:29
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).


Dvs är det MX+ som jag ska beställa?
Och sen är det appen scan my T3SLA som gäller, eller?

MX+ fungerar för både ios och android.

Övriga, ofta bara android.

Jag kör med MX+, och en androidtablett.

Men iPhone i övrigt och det är smidigt om man ska kolla ngn annans bil… vilket händer 😅


Japp, rätt app:
IMG_1760.jpeg
vLinker FS funkar oxå för både android och iOS och är billigare än MX+. Blev tipsad om den i SMT’s discord.

Nu är vLinker FS beställd. Blir spännande det här. :D

Vad spelar det för roll om BMS visar fel? Kan något gå sönder eller slitas fortare? Eller är det bara exakthet i beräknad räckvidd som drabbas?
Spelar ingen roll.


Generellt verkar 11 miljoner människor göra BMS-kalibrering för att få upp den displayade räckvidden. Vilket bara är siffran på skärmen man höjer.

Skulle bilen vara överoptimistisk på räckvidd skulle det kunna bli problem, om man vill köra till 0% och kanske en bit till, dvs att bilen stannar. (Det är dock inte de med överoptimistiska BMS:er som BMS-kalibrerar :-) )


Det har ingen betydelse och marginalen i BMS för att kunna köra ned till 0 medger ganska ordentlig felräkning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: Scan my plaid

Inlägg av MNA »

bjornnilsson skrev: 11 nov 2024 15:22
MNA skrev: 10 nov 2024 14:14
AAKEE skrev: 04 nov 2024 11:11
bjornnilsson skrev: 04 nov 2024 10:23
Är det fortfarande detta som gäller om man vill mäta sitt Plaid-batteri med iphone?

Tellus » 11 jul 2023 22:22
https://sl-elements.com/en/collections/ ... B+Plaid%29

AAKEE » 11 jul 2023 22:29
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).


Dvs är det MX+ som jag ska beställa?
Och sen är det appen scan my T3SLA som gäller, eller?

MX+ fungerar för både ios och android.

Övriga, ofta bara android.

Jag kör med MX+, och en androidtablett.

Men iPhone i övrigt och det är smidigt om man ska kolla ngn annans bil… vilket händer 😅


Japp, rätt app:
IMG_1760.jpeg
vLinker FS funkar oxå för både android och iOS och är billigare än MX+. Blev tipsad om den i SMT’s discord.

Nu är vLinker FS beställd. Blir spännande det här. :D

Vad spelar det för roll om BMS visar fel? Kan något gå sönder eller slitas fortare? Eller är det bara exakthet i beräknad räckvidd som drabbas?
Min har funkat jättebra! Lite bättre pris var det när jag köpte den oxå jämfört med mx+, vad gick du betala?
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1261
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Scan my plaid

Inlägg av bjornnilsson »

MNA skrev: 12 nov 2024 10:56
Min har funkat jättebra! Lite bättre pris var det när jag köpte den oxå jämfört med mx+, vad gick du betala?
Med frakten inkluderad så blev det 845,55 riksdaler. :)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2820
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Scan my plaid

Inlägg av NEO »

AAKEE skrev: 10 nov 2024 18:28
NEO skrev: 10 nov 2024 14:08
Laddade fullt idag, mätaren visar 532km och följande ur SMT. Haft SMT sedan bilen var ny, högsta värdet jag sett var runt 97kWh. Bilen har gått 3900mil. Bilen stod parkerad länge hos Tesla i somras, när jag lämnade den hade jag 94-95kWh NFP, märkligt att den tappat 2-3kWh när den haft under 40% SOC under sommaren.


IMG_2925.jpeg
Hade du koll på din CAC Max och CAC Min alt. CAC Imbalance? (Jag minnsch it)

Laddade också fullt idag.
Bil 1 år,7mån/3300 mil/538km

NFP 92.6, nominal remaining 93.1
IMG_1847.jpeg

Körde 90km, parkerade med 80% som steg till 81%, trots att bilen stod med sentry på.
Tog inga exakta data, men det är rätt troligt att BMS underskattar kapaciteteten en del just nu.

Får kolla mer i detalj när jag får en längre körning.
IMG_1849.jpeg


[Edit]Kunde inte hålla mig så jag kikade lite på teslaloggerdata. Bilen trodde det hade gått ~20.0% men i verkligheten var det 19.3% för 17.63kWh, så som det verkar från dagens (alltför korta mätning) ligger kapaciteten på ~95.6kWh.

Det skulle kunna vara så att låg-SOC inte ger tillräckliga data för BMS att hålla full koll.
Jag hade inga såna problem med min M3P. Enda gången den tog en rejäl cykeltur på kapacitetsberäkning var i en period med mycket lång körning och många 80% eller fulla laddningar.

Jag gjorde en 575km överdagen-körning i sensomras som pekade på ungefär samma kapacitet som nu (95.5-ish) trots att BMS då låg på 94kWh har jag för mig.

För Plaid- och Palladiumägare som är orolig över det kan man kanske köra en period med någon full laddning och ladda 80% nu när det är svalare ute, om man vill testa att BMS-kalibrera.

Jag kommer inte aktivt BMS-kalibrera utan fortsätter med låg-SOC som vanligt.
Nope, men körde från 100-83% så steg den till 85%, körde 85% till 70% så klättrade den igen till 73%. Vill minnas cell imba på 4mV
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 4933
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Scan my plaid

Inlägg av AAKEE »

NEO skrev: 12 nov 2024 19:16
AAKEE skrev: 10 nov 2024 18:28
NEO skrev: 10 nov 2024 14:08
Laddade fullt idag, mätaren visar 532km och följande ur SMT. Haft SMT sedan bilen var ny, högsta värdet jag sett var runt 97kWh. Bilen har gått 3900mil. Bilen stod parkerad länge hos Tesla i somras, när jag lämnade den hade jag 94-95kWh NFP, märkligt att den tappat 2-3kWh när den haft under 40% SOC under sommaren.


IMG_2925.jpeg
Hade du koll på din CAC Max och CAC Min alt. CAC Imbalance? (Jag minnsch it)

Laddade också fullt idag.
Bil 1 år,7mån/3300 mil/538km

NFP 92.6, nominal remaining 93.1
IMG_1847.jpeg

Körde 90km, parkerade med 80% som steg till 81%, trots att bilen stod med sentry på.
Tog inga exakta data, men det är rätt troligt att BMS underskattar kapaciteteten en del just nu.

Får kolla mer i detalj när jag får en längre körning.
IMG_1849.jpeg


[Edit]Kunde inte hålla mig så jag kikade lite på teslaloggerdata. Bilen trodde det hade gått ~20.0% men i verkligheten var det 19.3% för 17.63kWh, så som det verkar från dagens (alltför korta mätning) ligger kapaciteten på ~95.6kWh.

Det skulle kunna vara så att låg-SOC inte ger tillräckliga data för BMS att hålla full koll.
Jag hade inga såna problem med min M3P. Enda gången den tog en rejäl cykeltur på kapacitetsberäkning var i en period med mycket lång körning och många 80% eller fulla laddningar.

Jag gjorde en 575km överdagen-körning i sensomras som pekade på ungefär samma kapacitet som nu (95.5-ish) trots att BMS då låg på 94kWh har jag för mig.

För Plaid- och Palladiumägare som är orolig över det kan man kanske köra en period med någon full laddning och ladda 80% nu när det är svalare ute, om man vill testa att BMS-kalibrera.

Jag kommer inte aktivt BMS-kalibrera utan fortsätter med låg-SOC som vanligt.
Nope, men körde från 100-83% så steg den till 85%, körde 85% till 70% så klättrade den igen till 73%. Vill minnas cell imba på 4mV
Om den gör det flera ggr så är det nog på grund av underskattad kapacitet:-)

Vad händer efter laddning?

Om du laddar till tex 55 eller 80, visar bilen 54 eller 79 en timme efter?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
Referralkod: ts.la/martin705425

Re: Scan my plaid

Inlägg av MNA »

bjornnilsson skrev: 12 nov 2024 16:16
MNA skrev: 12 nov 2024 10:56
Min har funkat jättebra! Lite bättre pris var det när jag köpte den oxå jämfört med mx+, vad gick du betala?
Med frakten inkluderad så blev det 845,55 riksdaler. :)
Snyggt!
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Skriv svar