Döda kameror visualisering mm
Moderator: Redaktion
Döda kameror visualisering mm
Plocka ut en m3p förra veckan. Fungerat fint tills idag.
Då sluta all kameror fungera. Startade om datorn till ingen nytta….
Vanligt fel? Har gjort ärende….
Då sluta all kameror fungera. Startade om datorn till ingen nytta….
Vanligt fel? Har gjort ärende….
Re: Döda kameror visualisering mm
Hände även mig igår. Ny bil, som jag hämtade förra veckan. Alla kameror, och alla funktioner som hör dessa till slutade fungera. Ringde supporten. Hon sa: jag vet vad det är. Du måste boka en service-tid.
- solo-tourist
- Teslaägare
Jag sällar mig till denna exklusiva klubb. Också ny bil, efter 2 veckor drygt slutade allt smart/auto/safety funktioner att fungera.
Diagnos - Kortslutning i AP4 computer.
Diagnos - Kortslutning i AP4 computer.
Ställer mig i samma skara.
Ny M3P, 250 mil, med samma symptom.
Varit av med den i en vecka nu och enligt Tesla blir den klar om 1 månad.
Sjukt tråkigt när man haft en M3LR som var felfri innan.
Ny M3P, 250 mil, med samma symptom.
Varit av med den i en vecka nu och enligt Tesla blir den klar om 1 månad.
Sjukt tråkigt när man haft en M3LR som var felfri innan.
———————————————————————
2022 Model 3 LR Acceleration Boost - Såld
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
- solo-tourist
- Teslaägare
Ja 1 månads väntan är inte kul.
Gav Tesla nån förklaring till varför det skulle ta så lång tid?
Inte annat än att reservdelen är på väg.
Men ska jag vara helt ärlig så fattar jag inte hur det kan ta 1 månad att få en reservdel skickad och monterad.
Om det nu är som supporttekniker sa att "det är vanligare än du tror" så borde man ha reservdelar på lager...rätt irriterad över detta
Men ska jag vara helt ärlig så fattar jag inte hur det kan ta 1 månad att få en reservdel skickad och monterad.
Om det nu är som supporttekniker sa att "det är vanligare än du tror" så borde man ha reservdelar på lager...rätt irriterad över detta
———————————————————————
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
- solo-tourist
- Teslaägare
Ja, de verkar ha lite logistik-problem, själv har det har gått nästan 2 veckor nu sen jag skapade mitt ärende.Chill skrev: ↑16 nov 2024 11:02Inte annat än att reservdelen är på väg.
Men du har alltså redan lämnat in bilen till Tesla?
Svårt att förutse att det ska bli stora problem med en komponent i förväg.
Dels kommer de kanske behöva designa om komponenten så att samma fel inte uppstår igen, dels införa den i produktionen av nya bilar.
Sedan behöver de skala upp produktionen så de har tillräcklig volym för såväl utbyten som nybilstillverkning.
Kort sagt det är komplicerat, dyrt och tidskrävande.
Mao för lite testning som vanligtmanneson skrev: ↑16 nov 2024 12:17Svårt att förutse att det ska bli stora problem med en komponent i förväg.
Dels kommer de kanske behöva designa om komponenten så att samma fel inte uppstår igen, dels införa den i produktionen av nya bilar.
Sedan behöver de skala upp produktionen så de har tillräcklig volym för såväl utbyten som nybilstillverkning.
———————————————————————
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
Toyota byter hela motorn i över 100 000 Tundras strax. Testade de för lite?Chill skrev: ↑16 nov 2024 12:31Mao för lite testning som vanligtmanneson skrev: ↑16 nov 2024 12:17Svårt att förutse att det ska bli stora problem med en komponent i förväg.
Kanske, kanske inte.. det är alltid en risk när man bygger något nytt och biltillverkarna försäkrar sig såklart mot det.
Njaaa, med risk för att detta blir Off-topic men i Toyotas fall byter motorer då de hittat skräp i motorerna från fabriken vilket kan få ganska allvarliga konsekvenser.
Toyota byter hela motorn i över 100 000 Tundras strax. Testade de för lite?
Kanske, kanske inte.. det är alltid en risk när man bygger något nytt och biltillverkarna försäkrar sig såklart mot det.
I Teslas fall när de kommer till att datorer eller delar av datorer som fallerar efter en uppdatering är det i min mening dåligt testat...och ja...lite jävig i detta då jag jobbar med det så sorry om jag låter som en messerschmidt.
Jag hoppas iaf att de hittar en lösning så att vi som är drabbade kan börja rulla igen
———————————————————————
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
Hej,
Är det någon som fått chippet utbytt i närtid? Skulle fått min bil förra veckan men pga felet på chippet så får jag inte ut bilen. Tesla upplever jag som ett av dom sämre bolagen på att ge info till kunden! Man borde kunna ge någon info om leveranstider när chippen ska komma.
Är det någon som fått chippet utbytt i närtid? Skulle fått min bil förra veckan men pga felet på chippet så får jag inte ut bilen. Tesla upplever jag som ett av dom sämre bolagen på att ge info till kunden! Man borde kunna ge någon info om leveranstider när chippen ska komma.
Kan ansluta mig till skaran av de som har fått detta problem med, M3LR med ca 280 mil på nacken.
Har ett serviceärende med planerad tid den 4:e dec.
I mitt ärende så står det att dom inte har något exakt leveransdatum för de nya datorerna men de förväntas att anlända i månadsskiftet.
Bilen går ju fortfarande att använda men det är ju inte direkt samma upplevelse som när allt fungerar.
Har ett serviceärende med planerad tid den 4:e dec.
I mitt ärende så står det att dom inte har något exakt leveransdatum för de nya datorerna men de förväntas att anlända i månadsskiftet.
Bilen går ju fortfarande att använda men det är ju inte direkt samma upplevelse som när allt fungerar.
Fick idag att jag kanske får hämta bilen nästa fredag men troligtvis nästnästa då dom inte vet när det kommer reservdelar
Idag dog kamerorna på min bil (M3P) också. Uthämtad 15 november och har gått 45mil.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Detta är ju katastrof, värre än värmepumparna.
Är det inte samma dator i Model Y (med HW4)?
Jag tror inte jag läst om någon Model Y dessa problem.
Är det inte samma dator i Model Y (med HW4)?
Jag tror inte jag läst om någon Model Y dessa problem.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla måste ju ha lyckats skapa en dålig batch med HW4-datorer. Verkar ju vara väldigt utbrett.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det måste väl gå att köra med bilen ändå utan fungerande kameror? Hur mycket funktionalitet tappar man?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Köra går men mycket försvinner:
Autopilot (kanske farthållare också)
Alla varningar vid parkering samt backkamera
Automatiskt ljus
GPS/navigering (GPS-position låst) Dvs du kan tex inte navigera till laddare eller spåra resor om man som jag har förmånsbil och ska rapportera resor.
Döda vinkelvarningen
Fartkamera varning
Sentry
Kupékamera med tillhörande funktioner
Ja alla funktioner som förlitar sig på kamerorna.
Autopilot (kanske farthållare också)
Alla varningar vid parkering samt backkamera
Automatiskt ljus
GPS/navigering (GPS-position låst) Dvs du kan tex inte navigera till laddare eller spåra resor om man som jag har förmånsbil och ska rapportera resor.
Döda vinkelvarningen
Fartkamera varning
Sentry
Kupékamera med tillhörande funktioner
Ja alla funktioner som förlitar sig på kamerorna.
+1 på detta...
Också M3 LR AWD som tillverkades 240821 och hämtades upp för två veckor sedan... Lagt serviceärende så inte ngn slutgiltig diagnos ännu, men allt pekar på att det är datorn som spökar.
Ingen formell Tesla-recall ännu vad jag kunnat se.
Lär bli trångt i verkstan en tid framöver...
Också M3 LR AWD som tillverkades 240821 och hämtades upp för två veckor sedan... Lagt serviceärende så inte ngn slutgiltig diagnos ännu, men allt pekar på att det är datorn som spökar.
Ingen formell Tesla-recall ännu vad jag kunnat se.
Lär bli trångt i verkstan en tid framöver...
Senast redigerad av Pitstop, redigerad totalt 5 gång.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Ni andra som blivit drabbade, när tillverkades era bilar? Syns på https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/ under fordonsidentitet.
Peppar peppar har jag inte drabbats än, min är tillverkad 20 juli.
Peppar peppar har jag inte drabbats än, min är tillverkad 20 juli.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Hade samma problem på min M3P, 4 dagar efter att jag hämtade bilen...den 4e Oktober. Internt fel i HW4-dator MCU.
Åtgärdades inom 1 vecka genom byte av dator, sedan dess har den fungerat bra
Jag hade även problem att komma in i bilen/låsa upp, samt att bilen parkerad stod och drog onormalt mkt ström, 2-3% av HV-batteri per dygn. Nej, inget Sentry mode aktiverat...
Jag tycker inte att man skall acceptera att köra vidare med detta fel i flera veckor, eftersom alla kamerabaserade funktioner försvinner fungerar väl inte heller "nödbromsen" tex? Med detta fel borde bilen klassas som "icke körbar".
Jag hade även problem att komma in i bilen/låsa upp, samt att bilen parkerad stod och drog onormalt mkt ström, 2-3% av HV-batteri per dygn. Nej, inget Sentry mode aktiverat...
Jag tycker inte att man skall acceptera att köra vidare med detta fel i flera veckor, eftersom alla kamerabaserade funktioner försvinner fungerar väl inte heller "nödbromsen" tex? Med detta fel borde bilen klassas som "icke körbar".
Model 3 Performance Highland
Stämmer, nödbroms upphör att fungera. Intressant nog så vet bilen fortfarande vilken växel jag vill starta med.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Man slipper spökbromsningar?TobbeW skrev: ↑23 nov 2024 15:03Hade samma problem på min M3P, 4 dagar efter att jag hämtade bilen...den 4e Oktober. Internt fel i HW4-dator MCU.
Volvo PV 544 Special 1963