Hur fungerar ACn?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Keftn
Teslaägare

Hur fungerar ACn?

Inlägg av Keftn »

Som många andra nybliven modelY ägare, kommer närmast från volvo.

Upplever att ACn är ojämn i teslan, ofta bra komfort och sedan plötsligt är det varmt och det känns som att luften blir dålig, blir också inte riktigt klok på om jag dka göra bågot annat än att ställa tempen, verkar tex som att jag kan påverka fläkthastigheten i autoläget.

Är det något i inställningarna jag inte förstår?
Diesel_SUV

Re: Hur fungerar ACn?

Inlägg av Diesel_SUV »

Har hänt mig två gånger under första månaden. Råkat stänga av helt genom att råka trycka på temp siffran. 😂 kom på mig själv just av att luften plötsligt kändes unken och det till och med immade bak, klantigt men hänt som sagt. Väl på tycker jag den är bra och effektiv
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

Keftn skrev: 01 jul 2024 23:50

Upplever att ACn är ojämn i teslan, ofta bra komfort och sedan plötsligt är det varmt och det känns som att luften blir dålig, blir också inte riktigt klok på om jag dka göra bågot annat än att ställa tempen, verkar tex som att jag kan påverka fläkthastigheten i autoläget.

Har samma erfarenhet, det är ett väldigt pillande upp och ner på temperaturen för att få en behaglig temperatur och luftflöde.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Och jag ändrar nästan aldrig någonting....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

19.5 på sommaren och 21 på vintern, rör aldrig något. Men jag saknar möjligheten att kunna ställa in en separat temperatur för baksätet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

jonasl skrev: 02 jul 2024 15:16
19.5 på sommaren och 21 på vintern, rör aldrig något. Men jag saknar möjligheten att kunna ställa in en separat temperatur för baksätet.
Det går alldeles utmärkt att göra i min X iaf, och i dom S jag har kört, saknas det i 3/Y?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

fth skrev: 02 jul 2024 15:19
Det går alldeles utmärkt att göra i min X iaf, och i dom S jag har kört, saknas det i 3/Y?

/fth
Japp, i 3 och Y kan man stänga av/sätta på utblåset bak, that's it. Ingen separat temperaturreglering alls.Oklart hur det är på nya Highland dock.
Användarvisningsbild
Keftn
Teslaägare

Inlägg av Keftn »

Jag upplever att jag inte behöver ratta temperaturen på samma sätt längre. Kan det vara en kalibrering på nya bilar och att systemet blir bättre med tiden?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 02 jul 2024 15:19

/fth
Det här finns inte i Raven och framåt iaf. Det finns två olika inställningar men de är för "driver's side" resp "passenger side". Det är väl inte fram och bak som avses?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Keftn skrev: 01 jul 2024 23:50

Tesla är inte lika stabil som andra bilar. Det är galet stor skillnad på kvalitetsbilar och Tesla på många saker. Ojämn värme är en.

På totalt 50.000 mil med två olika Audi har jag i princip alsrig rört settingen från 21.5-22C (små ändringar om man ör frusen eller varm någon gång per år förstås. Men 22C är alltid behagligt där.

Min M3P behövde man i princip justera flera ggr per dag, kontinuerligt. När bilen började värma batteriet för snabbladdning blev det svalt ombord om det var vinter ute.

Min S är betydligt bättre, men Tesla har dålig koll på logik för värme ombord så ibland blåser denninte på rutan när det behövs, och ibland blåser den bara på rutan när det inte behövs.

Ändrar man var det ska blåsa (för att man måste hjälpa bilen), så går den ur ”Auto” på så vis att den slutar att jobba för inställd temperatur. Detta är helt kasst att man inte kan flytta luften dit den behövs (speciellt eftersom Teslas praktikanter till programmerare tydligen inte klarar att göra det bättre) utan att hela logiken ger upp och man då måste styra fläkthastighet och temperatur själv.

Så, nej och åter nej. Tesla har inte bra koll på detta.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

När pumpen värmer batteriet märks det på att det blir kallare luft i kupén. Jag fattar att det beror på att de vill göra det så effektivt som möjligt men här borde komforten ges maximal prioritet. Märktes inte alls på samma sätt på äldre Tesla. Visst, de drog mer energi men åtminstone borde det vara valbart (tänk range mode).

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Jag behöver aldrig röra temperaturinställningen i min Y LR. Fungerar klockrent.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Upplevt problem en gång och det var i somras med 3 pers i baksätet och AC var inställd på Min. Borde känna av hur många som sitter där och justera själv.
Model Y '24 - LR AWD Quicksilver
Model 3 'Pending - Performance Quicksilver
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Jag upplever ofta att det är svårt att få upp värmen i bilen nu när det är kallt och man ska iväg. Slår jag på recirkulationen i bilen blir det dock varmt och sedan håller det sig varmt. Har skaffat en termometer så jag kan få lite siffror på hur det faktiskt ser ut och inte bara tycker det är kallt. Antar att det har att göra med att bilen värmer batteriet så här års när man ska iväg.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jimmie163492
Kontakt:

Inlägg av Jimel »

Tyckte bilen hade lite sämre värme i höstas och ja det stämde tydligen för nu har de bytt kompressorn och värmen är mycket bättre, lite svajigare än mina tidigare bilar (VW) men det blir iaf tillräckligt varmt :)
-21 M3LR
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Körde just 25 mil i -4 till 12C.

Kallt om knäna hela resan, öka värmen gjorde ingen skillnad.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

AAKEE skrev: 29 nov 2024 21:03

Tror tyvärr det är ett Model S-specifikt problem. Vet att bland annat Teslabjörn har klagat på ojämn värme i Model S. Har kört min Model Y i hyfsat kalla temperatur och det är bara vid dörren det kan upplevas kallt.

EDIT: Hittade klippet där Teslabjörn klagar:
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

tesla newbie skrev: 30 nov 2024 07:36
AAKEE skrev: 29 nov 2024 21:03

Tror tyvärr det är ett Model S-specifikt problem. Vet att bland annat Teslabjörn har klagat på ojämn värme i Model S. Har kört min Model Y i hyfsat kalla temperatur och det är bara vid dörren det kan upplevas kallt.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är värmen mycket jämnare i min S än den var i min 3 (2021).

I modell 3 blev det ibland kallt och ibland varmt och man fick justera upp och ned ganska ofta.

Igår var det lagom varmt i hela kupén utom just knäna som var aningen svalt. Normalt är det behagligt med konstant temp.

Bor i norra Norrland så bilen är provad ned till -42C, bla en 30-milaresa i -36 till -32C.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Min MY LR har det bästa klimatsystemet jag haft i någon bil, behöver i stort sett aldrig ändra något. Ett par saker stör en aning: defroster bakruta och backspeglar borde starta automatiskt under en viss temperatur, t ex 5 grader. Vid uppvärmning av kupén när man startar kallt kör den maxvärme en aning för länge, så det blir på gränsen för varmt innan den backar ner till normal temperatur.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Min 2018 har klart bättre värmekomfort än min Palladium. Tystare fläkt också. De manuella spjällen i de äldre är lättare att styra dit man vill ha luften. Den är inte kass på Palladium, men kalla lår. Men även de äldre (2015 som jag haft tidigare) hade ojämn värme, men efter någon mjukvaruuppgradering blev det i stort sett perfekt. Har inte fått .44 till palladium ännu dock, det var väl en del vinterfixar i den.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar