Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Moderator: Redaktion
- qnx
- Teslaägare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 25 jan 2020 20:59
- Referralkod: ts.la/jacob88004
Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Jag var på väg att falla för Tibbers erbjudande. 0 kr i månadsavgift låter ju fint. (Förvisso såg jag ett påslag på drygt 8 öre/kWh, vilket är rätt surt, då min nuvarande elhandelsleverantör inte tar ut något påslag, men har 58 kr i månadsavgift, så det går "typ" jämt ut vid vår förbrukning.
Nåja, jag tecknade avtalet på Tibber, laddade ner appen och skulle lägga till bilen. Eftersom vi har Teslas Wall Connector så kan vi inte nyttja laddboxens integration (stöds ej), men man kan ju lägga till själva bilen i det fallet. Så jag valde det, skickades in till Tesla, loggade in, möttes av följande val:
"Det sistnämnda är ju tillräckligt", tänkte jag.
Så jag godkände det och gick vidare. I nästa steg fick jag ett "Ooops, gick inte att lägga till".
Så jag provade igen. Och då uppmärksammade jag att Tibber faktiskt talar om för mig att de vill att man ger dem total, fullständig tillgång till fordonet:
Är det bara jag som reagerar på att det känns olustigt att godkänna att Tibers API ska bl a få:
- lägga till/ta bort förare
- ägarskap, uppgifter om service
- realtidsdata, inkl plats
- upplåsning
- och, kanske min favorit, åtkomst till livekamera
Kom igen?!
Anledningen till att jag reagerar är att jag har godkänt en tredjepartsapp att få tillgång till allt detta och därmed ser jag faktiskt exakt hur mycket data det är. Men då är det Teslamate, som jag kör på min lokala server och läser in i Home Assistant, så allting är självhostat. Men att låta en extern part (Tibber eller någon annan) få tillgång till precis allt som har med min bil att göra, det känns ju bara inte bra.
Hur har ni resonerat? Bara jag som tycker de begär för mycket? Särskilt när Tesla faktiskt har en access-nivå som verkar vara till för att styra laddning.
Nåja, jag tecknade avtalet på Tibber, laddade ner appen och skulle lägga till bilen. Eftersom vi har Teslas Wall Connector så kan vi inte nyttja laddboxens integration (stöds ej), men man kan ju lägga till själva bilen i det fallet. Så jag valde det, skickades in till Tesla, loggade in, möttes av följande val:
"Det sistnämnda är ju tillräckligt", tänkte jag.
Så jag godkände det och gick vidare. I nästa steg fick jag ett "Ooops, gick inte att lägga till".
Så jag provade igen. Och då uppmärksammade jag att Tibber faktiskt talar om för mig att de vill att man ger dem total, fullständig tillgång till fordonet:
Är det bara jag som reagerar på att det känns olustigt att godkänna att Tibers API ska bl a få:
- lägga till/ta bort förare
- ägarskap, uppgifter om service
- realtidsdata, inkl plats
- upplåsning
- och, kanske min favorit, åtkomst till livekamera
Kom igen?!
Anledningen till att jag reagerar är att jag har godkänt en tredjepartsapp att få tillgång till allt detta och därmed ser jag faktiskt exakt hur mycket data det är. Men då är det Teslamate, som jag kör på min lokala server och läser in i Home Assistant, så allting är självhostat. Men att låta en extern part (Tibber eller någon annan) få tillgång till precis allt som har med min bil att göra, det känns ju bara inte bra.
Hur har ni resonerat? Bara jag som tycker de begär för mycket? Särskilt när Tesla faktiskt har en access-nivå som verkar vara till för att styra laddning.
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Helt bisarrt.
Kollade vad Fortum skriver om sin Smartladdning:
Vilken data din bil samlar in beror lite på vilket bilmärke du har. När din bil är uppkopplad får vi tillgång till allt biltillverkaren har gjort tillgängligt i sitt API (vilket är den teknik vi använder för att ansluta till bilen). Du kan läsa mer om vilken data som kommer att behandlas i villkoren för Fortum-appen.
Smart Charging använder vissa datapunkter för att fungera korrekt:
Data som samlats in via biltillverkarens API:
Bilens platsinformation för att veta om bilen är på den smarta laddningsplats som kunden definierat.
Laddningsstatus (%)
Batterikapacitet (kWh)
Bilens och hemladdarens laddningshastighet
Kollade vad Fortum skriver om sin Smartladdning:
Vilken data din bil samlar in beror lite på vilket bilmärke du har. När din bil är uppkopplad får vi tillgång till allt biltillverkaren har gjort tillgängligt i sitt API (vilket är den teknik vi använder för att ansluta till bilen). Du kan läsa mer om vilken data som kommer att behandlas i villkoren för Fortum-appen.
Smart Charging använder vissa datapunkter för att fungera korrekt:
Data som samlats in via biltillverkarens API:
Bilens platsinformation för att veta om bilen är på den smarta laddningsplats som kunden definierat.
Laddningsstatus (%)
Batterikapacitet (kWh)
Bilens och hemladdarens laddningshastighet
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Hann ångra Tibber när jag såg vad de ville ha tillgång till för att kunna ansluta bilen, är ju sinnessjukt långtgående, i synnerhet (som nämnts ovan) när det går att ge tillgång till de funktioner som behövs för att styra laddning
MY AWD LR 2024
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6123
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Har kinesiska staten gått in som ägare i Tibber, eller?
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 254
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Borde fungera att hoppa av inom 14 dagar genom vanlig ångerrätt tänker jag.
Och tibber brukar köra riktigt högt påslag för elcertifikat. Sist jag kollade var det tredubbla mot vad min elleverantör har.
Och tibber brukar köra riktigt högt påslag för elcertifikat. Sist jag kollade var det tredubbla mot vad min elleverantör har.
M3 LR 2023
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Vilken leverantör har du? Jag känner inte till någon som har mindre påslag än Tibber.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 254
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Ja hade då fritt från minnet bestel men satt med ett bra gammalt avtal med ingen månadsavgift och lågt påslag. Då, 2021, körde tibber med typ noll i påslag, men deras pris för elcert var typ dubbelt så högt som det påslag jag hade på bestel. totalt var (då) bestel billigast av de båda om man slog ihop påslaget samt elcert. Gammal info så har troligen begränsad relevans.
M3 LR 2023
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 465
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Lite såhär
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Skit i Tibber eller köp en smart laddbox istället för Teslas dumma. Tjänsten som sådan är dock överlägsen alla andra konkurrenter, speciellt om du har solceller (hejdå optimerande i HA).
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Vad är det som är så överlägset med Tibber när man har solceller jämfört med andra? Har själv Tibber och solceller men ser inte någon större fördel…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- qnx
- Teslaägare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 25 jan 2020 20:59
- Referralkod: ts.la/jacob88004
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Det måste ju vara så att kunderna inte läser vad de accepterar, alternativt har endast en smart laddbox (så man slipper ge tillgång till bilen), alternativt inte bryr sig utan delar gladeligen med sig av allt. (Det finns nog en del i den sistnämnda kategorin som bara ser till att appen är snygg och tjänsten fungerar - då får man väl acceptera allt de begär…)
Nej, för min del så ångrar jag avtalet.
Gällande elhandelsföretag med lågt påslag: om jag tolkar det rätt har Halmstads Energi och Miljö 0 kr/kWh i påslag på timpriset: "Vi har inget påslag på elen du köper, det enda du betalar är 58 kr/mån i fast kostnad."
Nej, för min del så ångrar jag avtalet.
Gällande elhandelsföretag med lågt påslag: om jag tolkar det rätt har Halmstads Energi och Miljö 0 kr/kWh i påslag på timpriset: "Vi har inget påslag på elen du köper, det enda du betalar är 58 kr/mån i fast kostnad."
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
En stor fördel med Tibber är ju Grid Rewards. Jag har fått pengar för att ladda min bil sedan i juni när jag slog på det.
Angånde tillgången så behövs tydligen bara åtkomsten initialt. Jag fick följande svar från tibber när min smartladdning betedde sig mysko.
"Flera kunder har upplevt samma problem förmodligen för att det ligger kvar på gamla API:t. Kan du göra följande: Radera Teslan och ta bort den som power-up, därefter lägg till den igen genom ''du fliken''-elbilar-integrerad-Tesla''
Kom ihåg att ha samtliga 3 boxar för accesser ibockade.
Kan du i Teslas egna app kika under
"Säkerhet och integritet" i kontoinställningarna "Hantera tredjepartsappar"
i Tesla-appen och återkalla Tibber-åtkomst.
Prova sedan att paira bilen igen, och godkänn all åtkomst till allt om du får en sådan fråga.
(Vi checkar sedan ur några av de boxarna senare automatiskt)
Prova denna länk hos Tesla
Guide:
I Tesla appen:
Klicka på profil bild i övre högra hörnet
Välj "Konto"
"Säkerhet och integritet"
"Administrera tredjepartsappar"
Du får sedan en inloggning igen
Sedan tillgång till att administrera tredjeparts appar, och ta bort Tibber"
Angånde tillgången så behövs tydligen bara åtkomsten initialt. Jag fick följande svar från tibber när min smartladdning betedde sig mysko.
"Flera kunder har upplevt samma problem förmodligen för att det ligger kvar på gamla API:t. Kan du göra följande: Radera Teslan och ta bort den som power-up, därefter lägg till den igen genom ''du fliken''-elbilar-integrerad-Tesla''
Kom ihåg att ha samtliga 3 boxar för accesser ibockade.
Kan du i Teslas egna app kika under
"Säkerhet och integritet" i kontoinställningarna "Hantera tredjepartsappar"
i Tesla-appen och återkalla Tibber-åtkomst.
Prova sedan att paira bilen igen, och godkänn all åtkomst till allt om du får en sådan fråga.
(Vi checkar sedan ur några av de boxarna senare automatiskt)
Prova denna länk hos Tesla
Guide:
I Tesla appen:
Klicka på profil bild i övre högra hörnet
Välj "Konto"
"Säkerhet och integritet"
"Administrera tredjepartsappar"
Du får sedan en inloggning igen
Sedan tillgång till att administrera tredjeparts appar, och ta bort Tibber"
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Det har Tibber med. Deras ”påslag” är kostnaden för handel osv. Sånt alla bolag har.qnx skrev: ↑20 nov 2024 08:05Det måste ju vara så att kunderna inte läser vad de accepterar, alternativt har endast en smart laddbox (så man slipper ge tillgång till bilen), alternativt inte bryr sig utan delar gladeligen med sig av allt. (Det finns nog en del i den sistnämnda kategorin som bara ser till att appen är snygg och tjänsten fungerar - då får man väl acceptera allt de begär…)
Nej, för min del så ångrar jag avtalet.
Gällande elhandelsföretag med lågt påslag: om jag tolkar det rätt har Halmstads Energi och Miljö 0 kr/kWh i påslag på timpriset: "Vi har inget påslag på elen du köper, det enda du betalar är 58 kr/mån i fast kostnad."
- qnx
- Teslaägare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 25 jan 2020 20:59
- Referralkod: ts.la/jacob88004
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Vad som "behövs" vs vad som är "möjligt att fiska ut" korrelerar tyvärr sällan när man bygger integrationer. Man läser ofta ut det som APIet tillhandahåller.
Helt ny bil här, inte ens en månad sedan leverans. Aldrig haft konto hos Tibber förrän igår.velig skrev: ↑20 nov 2024 08:21Jag fick följande svar från tibber när min smartladdning betedde sig mysko.
"Flera kunder har upplevt samma problem förmodligen för att det ligger kvar på gamla API:t. Kan du göra följande: Radera Teslan och ta bort den som power-up, därefter lägg till den igen genom ''du fliken''-elbilar-integrerad-Tesla''
Tibber kräver det jag redovisade i mitt första inlägg. Som ni ser så provade jag att explicit endast lämna godkännande för fordonsladdning, men då misslyckades Tibbers integration att parkoppla mot Tesla.
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Antagligen är det Tesla du ska skälla på, inte Tibber. Troligen behöver man tillgång till API-endpoints som skyddas av en högre säkerhetsnivå. Exakt samma problem har t.ex. smartcharge.dev och jag vill minnas att ovanstående förklaring gällde iaf där och eftersom den appen gör i princip samma sak så är det rimligt att anta att Tibber har samma problem.
Model S P85DL+
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1336
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Låter ju egentligt helt galet. Någon som har kontaktat Tibber och frågat varför dom behöver så mycket åtkomst? (är det likadan på andra elbilar man vill koppla på Tibber?)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Jag är Tibberkund sedan många år, och integrationen med min SMA växelriktare och frugans BMW i3 för smartladdning har aldrig funkat längre än några månader/veckor i stöten, sedan lägger den ned verksamheten och rapporterar att bilen inte är hemma och att solcellerna producerar 0W. Integrationen med värmepumpen (Nibe) är värdelös om man inte har ett Nibe premiumabbonemang så den har jag inte ens orkat koppla in.
Om jag anropar BMW:s API manuellt med egen kod då funkar den bra, och likaså SMA:ns molnkoppling till SunnyPortal, som funkat oklanderligt i 6 års tid.
Det hela luktar problem i mjukvaruavdelningen, för dålig styrning och prioritering av projekt.
Hittar jag någon leverantör med samma eller lägre påslag och månadsavgift då blir det byte.
Om jag anropar BMW:s API manuellt med egen kod då funkar den bra, och likaså SMA:ns molnkoppling till SunnyPortal, som funkat oklanderligt i 6 års tid.
Det hela luktar problem i mjukvaruavdelningen, för dålig styrning och prioritering av projekt.
Hittar jag någon leverantör med samma eller lägre påslag och månadsavgift då blir det byte.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- alfons
- Teslaägare
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 14 jul 2024 15:17
- Referralkod: ts.la/daniel565963
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Jag kollade min Tesla-app och har kryssat i 1 och 3 (tvåan är ju helt galet att släppa ifrån sig till en tredje part). Jag anslöt i mitten av September i år.
All anslutning och styrning fungerar problemfritt för mig utan att kryssa i nummer två.
All anslutning och styrning fungerar problemfritt för mig utan att kryssa i nummer två.
BMW i3 120Ah -19
Model 3 LR -24
Model 3 LR -24
- qnx
- Teslaägare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 25 jan 2020 20:59
- Referralkod: ts.la/jacob88004
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Jag sade iaf upp avtalet direkt, samma dag, när jag insåg vad de kräver för att få igång "smart laddning".
Tänker som sagt inte lämna över "nycklarna" till bilen till någon tredjepart. Istället är det integration hemma mot lokalt driftade Home Assistant samt styrning av laddningen via Tesla Fleet och EV Smart Charging-integrationen (https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging).
Tänker som sagt inte lämna över "nycklarna" till bilen till någon tredjepart. Istället är det integration hemma mot lokalt driftade Home Assistant samt styrning av laddningen via Tesla Fleet och EV Smart Charging-integrationen (https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging).
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 465
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Tibber kräver åtkomst till allt för att integrera med Tesla
Välkommen in i värmen. Har kört samma app i 2 år. Funkar klockrent!qnx skrev: ↑26 nov 2024 09:20Jag sade iaf upp avtalet direkt, samma dag, när jag insåg vad de kräver för att få igång "smart laddning".
Tänker som sagt inte lämna över "nycklarna" till bilen till någon tredjepart. Istället är det integration hemma mot lokalt driftade Home Assistant samt styrning av laddningen via Tesla Fleet och EV Smart Charging-integrationen (https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging).
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld