FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Intressant gräv om Teslas interna FSD-tester:
"Inside 'Project Rodeo,' the Tesla effort pushing the limits of self-driving technology"
https://archive.is/SzojM
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael80503

Inlägg av twinor »

Tesla postade vad som kommer härnäst i FSD för USA med fokus på AI4 datorerna, men också att vi kommer få A.S.S här i Europa, frågan är vilka begränsningar som kommer till den här dock. Den gamla var ju tragisk när man var tvungen att vara max 3 meter bort typ för att styra bilen.

What's coming next:
- Full rollout of end-to-end highway driving to all AI4 users, targeted for early next week, including enhancements in stop smoothness, less annoying bad weather notifications, and other safety improvements
- Improved v12.5.x models for AI3 city driving
- Actually Smart Summon release to Europe, China and other regions of the world
- v13 is a package of following major technology upgrades:
- 36 Hz, full-resolution AI4 video inputs
- Native AI4 inputs and neural network architectures
- 3x model size scaling
- 3x model context length scaling
- 4.2x data scaling
- 5x training compute scaling (enabled by the Cortex training cluster)
- Much improved reward predictions for collision avoidance, following traffic controls, navigation, etc.
- Efficient representation of maps and navigation inputs
- Audio inputs for better handling of emergency vehicles
- Redesigned controller for smoother, more accurate tracking
- Integrated unpark, reverse, and park capabilities
- Support for destination options including pulling over, parking in a spot, driveway, or garage
- Improved camera cleaning and handling of camera occlusions

We have integrated several of these improvements and are already seeing a 4x increase in miles between necessary interventions compared to v12.5.4.
This lays the foundation for the v13 series, and we are targeting to ship v13.0 to internal customers by the end of this week.
Most of the remaining items are independently validated and will be integrated over November in a series of point releases.

We are targeting a wide release with v13.3 with most of the above improvements for AI4 vehicles around Thanksgiving!
Model 3 Performance -24
Model Y LR AWD -21
Model 3 Performance -19, Såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

twinor skrev: 31 okt 2024 13:22
Tesla postade vad som kommer härnäst i FSD för USA med fokus på AI4 datorerna, men också att vi kommer få A.S.S här i Europa, frågan är vilka begränsningar som kommer till den här dock. Den gamla var ju tragisk när man var tvungen att vara max 3 meter bort typ för att styra bilen.
Tack. bra info. Hoppas alla buzz-words omsätts till verkliga skillnader som märks ordentligt! Posten påminner om release notes till FSD-betan (diverse olika datapunkter, en del som är helt irrelevanta för prestanda) som gör att det är svårt att kvantifiera effekten.

Jag skulle önska att Tesla var mer transparenta med motsvarande prestandarelaterade KPI:er som t ex:
https://teslafsdtracker.com/

Ang smart summon så skulle jag aldrig våga använde det även om det (till dess att Tesla tar ansvar för funktionen, om det nu någonsin händer) gick med tanke på alla skador man ser från USA.
Användarvisningsbild
twinor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael80503

Inlägg av twinor »

Ang smart summon så skulle jag aldrig våga använde det även om det (till dess att Tesla tar ansvar för funktionen, om det nu någonsin händer) gick med tanke på alla skador man ser från USA.
Ja det blir nog mer som partytrick ungefär som pruttkudden än något man kommer använda till vardags.
Model 3 Performance -24
Model Y LR AWD -21
Model 3 Performance -19, Såld
Xanthopteryx

Inlägg av Xanthopteryx »

spacecoin skrev: 31 okt 2024 14:02
Tack. bra info. Hoppas alla buzz-words omsätts till verkliga skillnader som märks ordentligt! Posten påminner om release notes till FSD-betan (diverse olika datapunkter, en del som är helt irrelevanta för prestanda) som gör att det är svårt att kvantifiera effekten.

Jag skulle önska att Tesla var mer transparenta med motsvarande prestandarelaterade KPI:er som t ex:

Det finns endast EN anledning till att Tesla inte är transparenta och visar alla korten på borden:
Systemet är SKITDÅLIGT helt enkelt.
Det finns INGET att skryta med och detta Vet man hos Tesla och man hittar då på allsköns saker för att försöka hålla igång aktiekursen och intresset för Teslas bilar, och även deras FSD-programvara.
Man har igen delat ut gratis provmånad till folk. Antagligen för att det inte gick något bra och väldigt få har nappat på det. Det intressanta är också att man ger en provmånad på en numera väldigt gammal version! Man ger alltså inte ens ut den senaste - antagligen för att den är sämre.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Xanthopteryx skrev: 31 okt 2024 17:06
spacecoin skrev: 31 okt 2024 14:02

Det finns endast EN anledning till att Tesla inte är transparenta och visar alla korten på borden:
Systemet är SKITDÅLIGT helt enkelt.
Det finns INGET att skryta med och detta Vet man hos Tesla och man hittar då på allsköns saker för att försöka hålla igång aktiekursen och intresset för Teslas bilar, och även deras FSD-programvara.
Man har igen delat ut gratis provmånad till folk. Antagligen för att det inte gick något bra och väldigt få har nappat på det. Det intressanta är också att man ger en provmånad på en numera väldigt gammal version! Man ger alltså inte ens ut den senaste - antagligen för att den är sämre.
Jag håller ju inte med om att systemet är "skitdåligt" om man diskuterar det i sammanhanget förarstöd. Jag håller däremot med om att det är dåligt ur ett "robotaxi"-perspektiv, minst 2-3 år bort och troligen aldrig "allmän självkörning" på befintlig hw.
Xanthopteryx

Inlägg av Xanthopteryx »

Vi pratar såklart inte om förarstöd. VI pratar om självkörande, förslagsvis enligt SAE-definitionerna som är rätt så vedertagna. SAE L3-5 är självkörande. L5 är omöjligt och kommer inte hända på 15-20 år, om ens någonsin, oavsett vem som ligger bakom.
Så realistiskt är det L3-4 vi pratar om.

Tesla kommer inte ha någon "robotaxi" typ Waymo inom 2-3 år. Det är bara att glömma.
Inom 2-3 år KANSKE de kan ha börjat extremt småskaliga tester (seriösa tester) i en väldigt begränsad miljö, tillsammans med säkerhetsförare såklart.
Waymo har 20 år i branschen varav de senaste 10 åren som självkörande och de senaste snart över 4 åren som självkörande utan säkerhetsförare, inom nu flertalet städer.
När Tesla kanske får en mjukvara som är bra nog, på en hårdvara som är bra nog, så kommer det ta ett par år att validera systemet. OM dessa tester går väl ut så kommer man kunna påbörja utan förare, i en väldigt liten skala.

Problem 1 är:
Tesla är inte i närheten av ett fungerande mjukvarusystem och ej heller hårdvarusystem. Detta ligger flera år framåt i tiden.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Xanthopteryx skrev: 31 okt 2024 18:13
Tesla är inte i närheten av ett fungerande mjukvarusystem och ej heller hårdvarusystem. Detta ligger flera år framåt i tiden.
Jag håller med. Men autonomi är inte binärt på så sätt. På en parkeringsplats kanske Tesla skulle kunna vara autonom om 18 månader om det ville. Med nuvarande system och hårdvara ser jag inte någon robotaxi-tjänst i sikte heller annat än i Elons Las Vegas-tunnlar eller någon annan begränsad ODD. Man ska inte utesluta att det händer något magiskt men det är enligt min bedömning under 10% chans att de har hundratals bilar i en del av en större stad inom 36 månader utan förare och öppet för allmänheten i upp till 70 km/h.
Xanthopteryx

Inlägg av Xanthopteryx »

Du säger en nyckelsak där: Elons tunnlar.

OM man verkligen faktiskt seriöst hade något på G som kan fungera så är ju dessa tunnlar ett YPPERLIGT tillfälle till att visa det på.
Men bara det faktum att man har exakt 0 självkörande bilar (ens med säkerhetsförare) i dessa tunnlar talar sitt tydliga språk.

Tunnlarna är extremt enkla att navigera genom Det finns inga mötande hinder what so ever. Det är enbart trafik åt samma håll. Det är extremt avgränsat. Inga störande omgivningar att försöka tolka. Så trivialt så att studenter skulle kunna få till en självkörande bil där.
Men. Tesla har intet av detta. Inte ens en enda bil.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Xanthopteryx skrev: 31 okt 2024 19:10
Du säger en nyckelsak där: Elons tunnlar.

OM man verkligen faktiskt seriöst hade något på G som kan fungera så är ju dessa tunnlar ett YPPERLIGT tillfälle till att visa det på.
Men bara det faktum att man har exakt 0 självkörande bilar (ens med säkerhetsförare) i dessa tunnlar talar sitt tydliga språk.

Tunnlarna är extremt enkla att navigera genom Det finns inga mötande hinder what so ever. Det är enbart trafik åt samma håll. Det är extremt avgränsat. Inga störande omgivningar att försöka tolka. Så trivialt så att studenter skulle kunna få till en självkörande bil där.
Men. Tesla har intet av detta. Inte ens en enda bil.
Det är för att praktisk deployment i en liten ODD inte påverkar aktiekursen positivt, snarare tvärt om. Då skulle Tesla erkänna att det är så det går till. En liten bit i taget. Efter 10 år från idag har man flera soliga städer till och med.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

"I really think they should've never sent this update out, not even because E2E is slow, but because I believe it is a genuine safety hazard now. It follows way too close and cannot safely enter or exit the highway. I probably will not use FSD on the highway until they fix these problems."

OP är på HW4 btw. Robotaxi 2025??? LOL.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: FSD Beta är imponerand

Inlägg av spacecoin »

FSD 13.2 hos utvalda reklamgubbar
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

"Release notes" (mycket technobabble, lite konkreta KPI:er):
FSD (Supervised) v13 upgrades every part of the end- to-end driving network.

​Includes:​
36 Hz, full-resolution Al4 video inputs
Native Al4 inputs and neural network architectures
4.2x data scaling
5x training compute scaling (enabled by the Cortex cluster)
Reduced photon-to-control latency by 2x
Speed Profiles on both City Streets and Highways
Start FSD (Supervised) from Park with the touch of a button
Integrated unpark, reverse, and park capabilities
Improved reward predictions for collision avoidance
Improved camera cleaning
Redesigned controller for smoother, more accurate tracking
Dynamic routing around road closures, which displays them along an affected route when they are detected by the fleet

Upcoming Improvements:​
3x model size scaling
3x model context length scaling
Audio inputs for better handling of emergency vehicles
Improved reward predictions for navigation
Improvements to false braking and slower driving in parking lots
Support for destination options including pulling over, parking in a spot, driveway, or garage
Efficient representation of maps and navigation inputs
Improved handling of camera occlusions
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Exempel på lite snö, natt och blänk i blöt asfalt :shock:
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Ett annat här:

Helt kass!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

enoch85 skrev: 03 dec 2024 12:40
Ett annat här:

Helt kass!
Förvånansvärt bra tycker jag, men det visar ju att det är en bit kvar till Level 5 (dvs "Full Self Driving").
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Tidsskillnaden berodde mycket på att Tesla tog motorvägen, Waymo undviker att göra det.

Orkar man titta i x1 hastighet:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 05 dec 2024 10:21
Waymo vågar inte göra det.
Waymo körde med en människa som säkerhetsgarant på motorväg 2012 och testar förarlöst med Waymo-folk i baksätet sedan över ett år tillbaka i flera orter. Fortfarande inte tillgängligt till kunder, men jag tror väldigt snart. Ärlig fråga: Varför tror du att det är som du skriver?

En annan datapunkt är att Waymo kör över 320 000 mil i veckan (svenska mil) med endast betalande kunder i bilen och skalar exponentiellt.

Om man tror att förarlösa bilar handlar om att göra något en gång har man totalt missuppfattat problemet tycker jag. Hela problemet handlar om att kunna ha en så hög tillförlitlighet att man dels han ta bort människan, och i andra hand skala upp till hundratusentals enheter i drift.

FSD är väldigt imponerande, men gapet till att ta bort föraren är väldigt stort. Det är sedan ännu större till att kunna skala upp.
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev: 05 dec 2024 10:21

Tidsskillnaden berodde mycket på att Tesla tog motorvägen, Waymo vågar inte göra det.

Orkar man titta i x1 hastighet:
Tesla vågar ju inte köra utan förare alls, inte ens i sina egna underjordiska tunnlar, så det blir ganska meningslöst eller rentav missvisande att påpeka att Waymo inte kör på motorväg utan förare…

… fast det kanske var det som var avsikten? ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Konstaterade bara att Waymo brukar undvika köra på motorväg och krångliga vänstersväng. Vilket iofs kanske är en bra strategi om man vill minimera risker. Försökte bara förklara den stora tidsskillnaden.

Men jag förstår att "vågar inte" var kanske lite laddat, ändrat till "undviker". Väger mina ord på guldvåg.
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev: 05 dec 2024 12:18
Konstaterade bara att Waymo brukar undvika köra på motorväg och krångliga vänstersväng. Vilket iofs kanske är en bra strategi om man vill minimera risker. Försökte bara förklara den stora tidsskillnaden.

Men jag förstår att "vågar inte" var kanske lite laddat, ändrat till "undviker". Väger mina ord på guldvåg.
Det som är viktigt att komma ihåg här är att Teslan inte är självkörande utan har ett avancerat förarstöd som i just det här fallet klarade sig utan att föraren la sig i men där föraren alltid har ansvaret och måste vara beredd på att ta över. Waymo däremot kör helt själv och bilen har ansvar för körningen, ingen förare behövs.

Tesla ligger ungefär 12 år efter Waymo som det ser ut nu och avståndet verkar än så länge att öka.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 05 dec 2024 13:27

Det som är viktigt att komma ihåg här är att Teslan inte är självkörande utan har ett avancerat förarstöd som i just det här fallet klarade sig utan att föraren la sig i men där föraren alltid har ansvaret och måste vara beredd på att ta över. Waymo däremot kör helt själv och bilen har ansvar för körningen, ingen förare behövs.

Tesla ligger ungefär 12 år efter Waymo som det ser ut nu och avståndet verkar än så länge att öka.
Jag tror 12 år är lite att ta i, men 3-5 år är det troligen.
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 05 dec 2024 13:54

Nej, det stämmer inte, man kan förstås dividera om exakt antal år som Tesla ligger efter men det är definitivt mer än 3-5 år. Exempelvis så startade Waymo sin första begränsade men publika självkörande ride service utan säkerhetsförare i Poenix för över 7 år sedan. Tesla är inte i närheten av det ännu.

https://historytimelines.co/timeline/waymo
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 05 dec 2024 14:30
spacecoin skrev: 05 dec 2024 13:54

Nej, det stämmer inte, man kan förstås dividera om exakt antal år som Tesla ligger efter men det är definitivt mer än 3-5 år. Exempelvis så startade Waymo sin första begränsade men publika självkörande ride service utan säkerhetsförare i Poenix för över 7 år sedan. Tesla är inte i närheten av det ännu.

https://historytimelines.co/timeline/waymo
Ja det är antagligen mer än 3-4 år. Jag brukar ju säga att jag bli förvånad om det händer det här årtiondet i större skala.

Det som är uppenbart är att om man ska bygga ut en taxiverksamhet i egen regi så tar det tid. Det behövs de förutom teknik som funkar dessutom tillstånd, mark-avtal, depåer för städ/laddning och personal.

Att Tesla kan få igång något i en liten stad i liten skala inom 2-3 år (och max 60-70 km/h) tror jag är möjligt, men vid det laget är Waymo i 30 städer minst.

Sundar Pichai sa att Waymo kommer att vara i 10 städer nästa år, men då tror jag inte han menar i drift. Phoenix, SF, LA, ATL, Houston kommer ju att vara i full sving snart. Sedan tippar jag Austin, Miami och andra liknande städer.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Titta nu sa Waymo Miami 2026. :D
Skriv svar