Skulle säga att det är en effekt av att samla mer kapital att man får bättre förhandlingsläge. Men det skulle andra aktörer kunna göra också om de får mer kapital. Och andra aktörer skulle kunna sänka avgifter för att konkurrera om kapitalet. Så om marknaden öppnas upp där skulle jag ändå säga att den delen skulle marknaden kunna styra.Fredrik j skrev: ↑19 nov 2024 14:40Ja, rimligtvis skulle detta kunna regleras i avtal mellan parterna. Anledningen till varför tjänstepensionerna hanteras av ett bolag som är samägt av parterna är väl i botten att säkra låga avgifter och stabil avkastning vilket ju inte alltid är det samma som maximal avkastning.Lurence skrev: ↑19 nov 2024 13:22Började på ett inlägg som svar i morse där jag likt andra här under dagen konstaterat att vi börjar gå runt i en loop igen.Fredrik j skrev: ↑19 nov 2024 11:03”Råkar ha en punkt”?Fosilfri2035 skrev: ↑19 nov 2024 09:24Den här argumentationstekniken har nyttjats förr på forumet men bara för att folk har röstat och partierna råkar har en punkt där de tycker något så innebär det inte att samtliga, inkl. Politiker, som röstat håller med.SwedishAdvocate skrev: ↑18 nov 2024 23:52
Tycker du och ~4 andra som gillat ditt inlägg. ~68% av alla förvärvsarbetande i Sverige, dvs lite drygt 3,5 miljoner människor tycker annorlunda – inkl. samtliga riksdagspartier…
Som i USA, Harris mot Trump, pest eller kolera.
Bara för att Trump vann en jordskredsseger så betyder inte det att samtliga Amerikaner anser att Trump har 100% rätt i allt han säger.
Såvida du inte har en folkomröstning att hänvisa till med en specifik fråga kring ämnet så kanske vi kan avstå med liknande hänvisningar?
Bara en tanke
Den svenska modellen är inte en liten detalj.
Du bör inte rösta på ett parti som inte delar din åsikt.
Gör du det ändå får du acceptera politiken.
Så du menar att man ska bortse från demokratiska beslut i riksdagen men som det inte hållts en folkomröstning om?
Det är inte så vårt demokratiska system fungerar. Vi har representativ demokrati med rådgivande omröstningar.
Om vi tar och försöker bryta den loopen och hitta de delar vi egentligen tycker lika eller olika om.
Kollektivavtal i Sverige enligt svenska modellen har blivit ett för stort begrepp tycker jag. Där det egentligen är omöjligt att säga att man står bakom eller inte hela biten.
Om vi bryter ut en fråga för att se om vi kan hitta lite delar som vi har samsyn om.
För arbetstagarnas rätt till tjänstepension enligt förhandlade nivåer i avtal. Skulle det räcka att kollektivavtalet enbart sätter minimikraven för hur tjänstepension ska utformas?
Det är väl den vanliga dragkampen, facket vill ha mer och arbetsgivaren vill ge mindre?
Att även sätta en maxnivå på avgifter skulle kunna gå via avtalet. Vilket då också skulle göra att andra aktörer måste anpassa sig eller helt enkelt inte kunna vara med.
Det blir en jävsituation att facket (och arbetsorganisationer) både ska "sälja" in tjänsten, tillhandahålla den och samtidigt tjäna pengar på den. Dessutom så används kapitalet i påtryckningar på företag som jag inte vill. Där pensionsfonden kan acceptera att göra en lägre vinst, för att de ska visa principer. Eller där pensionsfonden går in i gröna projekt för att det är bra för samhället, fin ESG status, inte för min avkastning.
För min del är detta en jättestor del i att varför jag inte vill ha kollektivavtal. Och lite så enkelt är det, det finns vissa i sammanhanget små frågor som gör att vi diskuterar här sida efter sida, men som gör att vi alltid kommer vara på var sin sida i diskussionen.
Slänger ut en till fråga att diskutera.
För arbetstagarnas rätt till försäkring enligt förhandlade nivåer i avtal. Skulle det räcka att kollektivavtalet enbart sätter minimikraven för vad försäkring ska innehålla, nivåer på ersättning, tid den gäller etc?