3D printning

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 3D printning

Inlägg av fth »

AAKEE skrev: 30 nov 2024 10:46

Det torde finnas en till fördel som förenklar när man väljer filament från tillverkaren* av printern, att en 3D-printer har utprovade presets för tillverkarens egna filament vilket borgar för att printarna bör komma ut i det närmaste perfekta utan att man ska behöva tweaka några parametrar (det finns typ en miljon parametrar så man vill inte börja sin första print med det).
Japp, håller helt med, man undviker sannolikt som sagt en massa strul om man håller sig till samma tillverkare, och Bambu Labs filament har som sagt gediget rykte och helt ok priser.

När man började med detta så var ju typ 90% av alla utskrifter antingen uppgraderingar av skrivaren eller benchys för att se om uppgraderingarna lyckades. :D

Det slipper man ju till stor del idag, så man kan fokusera på att skriva ut det man egentligen vill tillverka, och intelligenta val av leverantör och kvalitet för filamenten hjälper nog till då.

/fth
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

AAKEE skrev: 30 nov 2024 10:53
Gustafsson skrev: 30 nov 2024 10:04
lite praktiska tips!
Fusion360 är kung.

Sitter man inte redan på något fullskale CAD-CAM-program så rekommenderas Fusion360.

Det är gratis för privatpersoner ovh studenter och väldigt lättlärt/logiskt.

Det finns ett fåtal begränsningar i gratisversionen men inget som direkt påverkar funktionen. Köpesversionen är 7K exkl. moms per år, om man vill ha det i företaget. De har knogat och höjt priset ganska mycket senaste åren så ingen garanti att det inte far iväg.
Instämmer helt här också.

Jag använder själv SketchUp, främst pga jag redan hade, kunde, och använde det när jag började med 3D-printing (jag har ritat dom hus jag har byggt i det programmet), och det funkar förstås också utmärkt, men skulle jag börja "från scratch" idag så skulle jag definitivt välja Fusion360.

En "lyx" i det sammanhanget är att skaffa en 3D-kontroll, jag har själv 3DConnexion SpaceMouse, inte alls strängt nödvändigt, men när man har lärt sig handhavandet så gör det design-arbetet både snabbare och trevligare enligt mig.

/fth
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

fth skrev: 30 nov 2024 10:53
Japp, håller helt med, man undviker sannolikt som sagt en massa strul om man håller sig till samma tillverkare, och Bambu Labs filament har som sagt gediget rykte och helt ok priser.

När man började med detta så var ju typ 90% av alla utskrifter antingen uppgraderingar av skrivaren eller benchys för att se om uppgraderingarna lyckades. :D

Det slipper man ju till stor del idag, så man kan fokusera på att skriva ut det man egentligen vill tillverka, och intelligenta val av leverantör och kvalitet för filamenten hjälper nog till då.

/frh
Ja, det är bra att börja med i vart fall.

Jag har ganska ofta hamnat utanför *normala filament* och även om Prusa inte har ett dåligt sortiment så har de inte full bräda av specialfilament.

Med det sagt, testade Clasolsons PLA för länge sedan eftersom det hade exakt rätt kulör för en produkt jag skulle tillverka.

Det har printat grymt bra, och jag har fortsatt leverera produkten med Clas’O PLA (Biologiskt nedbrytningsbart är en del av profilen då produkten är en form av engångsmaterial.)

Clasolson har sällan bra lager, så jag köper sällan där men det har faktiskt fungerat över förväntan.
Nöd-köpte en rulle Luxorparts ABS på Kjell för ~ 6-7 år sedan, den är inte bra och jag tvivlar på att det är riktig ABS i den rullen. Det är faktiskt enda gången det vart undermålig kvalitet på säkert 100 kg filament.
(Å andra sidan kör jag till 98% märkesfilament jag vet är av hög kvalitet).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

AAKEE skrev: 30 nov 2024 11:06
fth skrev: 30 nov 2024 10:53

/frh
Ja, det är bra att börja med i vart fall.

Jag har ganska ofta hamnat utanför *normala filament* och även om Prusa inte har ett dåligt sortiment så har de inte full bräda av specialfilament.

Med det sagt, testade Clasolsons PLA för länge sedan eftersom det hade exakt rätt kulör för en produkt jag skulle tillverka.

Det har printat grymt bra, och jag har fortsatt leverera produkten med Clas’O PLA (Biologiskt nedbrytningsbart är en del av profilen då produkten är en form av engångsmaterial.)

Clasolson har sällan bra lager, så jag köper sällan där men det har faktiskt fungerat över förväntan.
Nöd-köpte en rulle Luxorparts ABS på Kjell för ~ 6-7 år sedan, den är inte bra och jag tvivlar på att det är riktig ABS i den rullen. Det är faktiskt enda gången det vart undermålig kvalitet på säkert 100 kg filament.
(Å andra sidan kör jag till 98% märkesfilament jag vet är av hög kvalitet).
Instämmer igen, Clas Ohlson PLA står nog för 75% av alla mina utskrifter genom åren, bra kvalitet och pris! :D

Främsta orsaken är dock att jag (i Sverige) bor bokstavligen en hissfärd från CO, så det var det överlägset mest bekväma och snabba alternativet... ;)

/fth
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Underbart med så många initierade svar. Forumet levererar :-) Ovärderliga tips. Kommer lite bilder framåt våren...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Bambu Labs "PLA Basic" är ju dock billigare än CO ser jag, så det finns väl egentligen ingen anledning att välja något annat?

/fth
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

fth skrev: 30 nov 2024 11:02
AAKEE skrev: 30 nov 2024 10:53
Gustafsson skrev: 30 nov 2024 10:04
lite praktiska tips!
Fusion360 är kung.

Sitter man inte redan på något fullskale CAD-CAM-program så rekommenderas Fusion360.

Det är gratis för privatpersoner ovh studenter och väldigt lättlärt/logiskt.

Det finns ett fåtal begränsningar i gratisversionen men inget som direkt påverkar funktionen. Köpesversionen är 7K exkl. moms per år, om man vill ha det i företaget. De har knogat och höjt priset ganska mycket senaste åren så ingen garanti att det inte far iväg.
Instämmer helt här också.

Jag använder själv SketchUp, främst pga jag redan hade, kunde, och använde det när jag började med 3D-printing (jag har ritat dom hus jag har byggt i det programmet), och det funkar förstås också utmärkt, men skulle jag börja "från scratch" idag så skulle jag definitivt välja Fusion360.

En "lyx" i det sammanhanget är att skaffa en 3D-kontroll, jag har själv 3DConnexion SpaceMouse, inte alls strängt nödvändigt, men när man har lärt sig handhavandet så gör det design-arbetet både snabbare och trevligare enligt mig.

/fth
Japp, Sketchup fungerar också. Har ritat lite husgrejer i det. Men som du säger, ska man liks’ börja så är Fusion i princip som gjort för detta ändamål. Jag hade CAD:at under utbildning tidigare och även haft Autocad en period för länge sen iom att en polare var säljare för Autodesk. Steget var kort den vägen till Fusion.

Rekommenderar att se Lars Cristianssens utbildningsvideos för att komma igång. Bra beskrivet och redan efter ett par avsnitt kommer man göra det mesta man ritar, på basicnivån.
( https://youtu.be/A5bc9c3S12g?si=ldmPugqAUi6W-e7s Riktigt bra. Fusion har utvecklats under tiden med grunderna är samma.)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

fth skrev: 30 nov 2024 11:15
Bambu Labs "PLA Basic" är ju dock billigare än CO ser jag, så det finns väl egentligen ingen anledning att välja något annat?

/fth
Nej, oavsett pris är garanterad kvalitet bäst i början (*alltid*).

Jag kunde vart tydligare med det jag ville säga:
Även om det är bäst att safea i början är de flesta filament helt okey. Med lite erfarenhet så ser man om tex extrudertemperaturen behöver tunas lite.

Det är alltså ingen fara att använda andra filament än tillverkarens, men det jag (och mest troligt även fth menar är att man bör safea i början).

De flesta filament utom PLA är hygroskopiska så man ska hålla dem torrt, i påse med torkkulor.
PETG är inte speciellt känsligt.

Börjar man med sportigare filament är nästan en filamenttork ett behov (filament torkar även i en enclosure under en print).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
msb
elbilist

Inlägg av msb »

Jag vet inte vilken typ av saker du tänker skriva ut men som nybörjare är Tinkercad (webbaserat) väldigt bra för att förstå hur man ska tänka.

Därefter när behoven ökade så tittade jag på YT och testade flera program och fastnade till slut för https://www.plasticity.xyz som mer är ett rit-/designprogram än ett CAD-program.

Passar min hjärna perfekt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

msb skrev: 30 nov 2024 12:56
Jag vet inte vilken typ av saker du tänker skriva ut men som nybörjare är Tinkercad (webbaserat) väldigt bra för att förstå hur man ska tänka.

Därefter när behoven ökade så tittade jag på YT och testade flera program och fastnade till slut för https://www.plasticity.xyz som mer är ett rit-/designprogram än ett CAD-program.

Passar min hjärna perfekt.
Jag kikade lite på bla det.

Rekommenderar Fusion360 till alla som ska börja på ruta noll.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Det svider en aning att behöva lära sig ett nytt 3d-program då jag tycker insteget är för högt. När jag var yngre (innan år 2000) satt jag timmar i Photoshop eller lärde mig koda för webben eller grottade ner mig djupt i något musikprogram men 3d var väldigt långt ifrån mitt sätt att tänka. Försökte då lära mig Maya och 3d studio Max men fasiken vad svårt det var.

När jag köpte min första skrivare för fem år sedan använde jag Thinkercad. Det går att använda rätt långt, men har sina begränsningar. Lite som att man kan använda PowerPoint (eller kanske snarare något lågbudget-ritprogram typ Paint) till mycket om man inte har Photoshop. Men för att ladda ner och fixa till någon annans design så att den passar ens egna behov så duger Thinkercad ganska bra.

Nu tänkte jag dock ta tag i detta en gång för alla. Men insteget i Fusion, att lära sig ”riktig” 3d-modulering, känns fortfarande som sagt väldigt högt. Det finns mängder med kurser som alla är olika pedagogiska. I mitt tycke skitsvåra. Jag vill inte plöja ner så mycket timmar som det verkar att man behöver göra för att bli flytande i verktyget.

Eventuellt kan Plasticity vara ett enklare (?) alternativ.

Håller på att kika på detta just nu. Återkommer med en åsikt längre fram. Tyvärr kostar det en aning, men.. kanske att det är värt det.

För husbehov, typ skriva ut saker som andra designat, eller enklare geometriska figurer, så räcker Thinkercad långt. Tycker jag.

En annan sak som är spännande är AI till 3d-utskrift. Håller på att kika på detta också. Lite i sin linda fortfarande men rätt ballt ändå. Synd bara att jag inte gillar att skriva ut små plastgubbar eller att leka med svärd. Då hade livet varit enklare. För att rita karrosseridelar eller designa verktyg så behöver man nog fortfarande kunna ett mer avancerat 3-d program.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 01 dec 2024 10:08
Det svider en aning att behöva lära sig ett nytt 3d-program då jag tycker insteget är för högt. När jag var yngre (innan år 2000) satt jag timmar i Photoshop eller lärde mig koda för webben eller grottade ner mig djupt i något musikprogram men 3d var väldigt långt ifrån mitt sätt att tänka. Försökte då lära mig Maya och 3d studio Max men fasiken vad svårt det var.

När jag köpte min första skrivare för fem år sedan använde jag Thinkercad. Det går att använda rätt långt, men har sina begränsningar. Lite som att man kan använda PowerPoint (eller kanske snarare något lågbudget-ritprogram typ Paint) till mycket om man inte har Photoshop. Men för att ladda ner och fixa till någon annans design så att den passar ens egna behov så duger Thinkercad ganska bra.

Nu tänkte jag dock ta tag i detta en gång för alla. Men insteget i Fusion, att lära sig ”riktig” 3d-modulering, känns fortfarande som sagt väldigt högt. Det finns mängder med kurser som alla är olika pedagogiska. I mitt tycke skitsvåra. Jag vill inte plöja ner så mycket timmar som det verkar att man behöver göra för att bli flytande i verktyget.

Eventuellt kan Plasticity vara ett enklare (?) alternativ.

Håller på att kika på detta just nu. Återkommer med en åsikt längre fram. Tyvärr kostar det en aning, men.. kanske att det är värt det.

För husbehov, typ skriva ut saker som andra designat, eller enklare geometriska figurer, så räcker Thinkercad långt. Tycker jag.

En annan sak som är spännande är AI till 3d-utskrift. Håller på att kika på detta också. Lite i sin linda fortfarande men rätt ballt ändå. Synd bara att jag inte gillar att skriva ut små plastgubbar eller att leka med svärd. Då hade livet varit enklare. För att rita karrosseridelar eller designa verktyg så behöver man nog fortfarande kunna ett mer avancerat 3-d program.
Nej, kör Fusion.
Det är enkelt/intuitivt.
En dag behöver du mer funktioner.

Insteget är inte stort.

Jag hade kört Autocad i utbildning för grymt länge sedan samt lite hemma, men bedömt hade jag glömt bort allt utom hur gränssnittet såg ut. Var ändå igång på mindre än en timme med Fusion.
Det kan se oöverstigligt ut men det är faktiskt väldigt enkelt att använda.

Jag skulle säga att det inte finns något bättre alternativ förutom om man redan är halvkung på ett annat program.

Att ha bra möjligheter att rita/konstruera/designa är A och O.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Det bör gå göra en enkel startup-instruktion i tex teams eller skype. Jag tror en timme eller 1.5 räcker långt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Satsar på fusion.
Min nye inneboende- chatGPT heter hen, kom med förslag på denna site: https://www.matterhackers.com/3d-printe ... nt-compare

Tyckte det var ett bra förslag. Min inneboende fixar också det mesta av den enkla kod jag vill skriva i python och C. Önskar jag lärt känna vederbörande för 30 år sedan då jag programmerade mycket!
Ska fråga vad hen kan om 3D också. Tyvärr narras vedb lite ibland, men inget som inte lite kritiskt tänkande avslöjar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 01 dec 2024 11:21
Satsar på fusion.
Min nye inneboende- chatGPT heter hen, kom med förslag på denna site: https://www.matterhackers.com/3d-printe ... nt-compare

Tyckte det var ett bra förslag. Min inneboende fixar också det mesta av den enkla kod jag vill skriva i python och C. Önskar jag lärt känna vederbörande för 30 år sedan då jag programmerade mycket!
Ska fråga vad hen kan om 3D också. Tyvärr narras vedb lite ibland, men inget som inte lite kritiskt tänkande avslöjar.
Jag testade ChatGPT när det kom och frågade om hur man bäst minimerar degraderingen.
Svaret var tick in the box på alla myter som finns, ungefär :shock:

Svaret på frågan om ChatGPT har läst någon forskning om det var i princip ett frågetecken :-)

Men AI vet säkert andra saker bättre än batteriteknik 😂
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

AI är skitbra som träningskompis. Har skrivit in resultatet från senaste omgångarna på gymmet och får numera träningsverk på ställen jag inte visste fanns. Så det går att använda till mycket, fantasin sätter nog gränsen.

Tack AAKEE för erbjudandet (?) om en snabbkurs av Fusion men det här ska jag nog fixa med det som går att hitta på internet. Fortsätter med Fusion-kursen som jag börjat på. Har än så länge byggt en legobit men snubben som lär ut är så fruktansvärt snabbfotad i både engelskan och verktyget så man får pausa och spola tillbaka mer än något annat varför en timme tar fem gånger så lång tid.. Lägger ut här om jag hittar någon som är mer pedagogisk.

För övrigt har jag fått 10 kg filament att hämta ut på posten så börjar bli galet preppad. Bara skrivaren kvar nu..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 01 dec 2024 15:08
AI är skitbra som träningskompis. Har skrivit in resultatet från senaste omgångarna på gymmet och får numera träningsverk på ställen jag inte visste fanns. Så det går att använda till mycket, fantasin sätter nog gränsen.

Tack AAKEE för erbjudandet (?) om en snabbkurs av Fusion men det här ska jag nog fixa med det som går att hitta på internet. Fortsätter med Fusion-kursen som jag börjat på. Har än så länge byggt en legobit men snubben som lär ut är så fruktansvärt snabbfotad i både engelskan och verktyget så man får pausa och spola tillbaka mer än något annat varför en timme tar fem gånger så lång tid.. Lägger ut här om jag hittar någon som är mer pedagogisk.

För övrigt har jag fått 10 kg filament att hämta ut på posten så börjar bli galet preppad. Bara skrivaren kvar nu..
Lars Cristianssen? Han är lugn och fin tycker jag iaff.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel114610

Inlägg av DanielOrneling »

fth skrev: 21 nov 2024 11:08
DanielOrneling skrev: 21 nov 2024 11:06
Det ska vi väl absolut kunna fixa ;)
Första bildbeviset blir på priset, väntar fortfarande på att Postnord ska leverera den till mitt ombud. Återkommer med lite första intryck osv ikväll eller imorgon :)
Jag ser i min kristallkula en AMS-beställning i din nära framtid ;)

/fth
Det tog 10 dagar så kom beställningen av en AMS också :mrgreen: Såg att deras egna shop sålde den för ca 3300kr så klippte en nu innan den går upp igen i pris.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 01 dec 2024 11:07
Det bör gå göra en enkel startup-instruktion i tex teams eller skype. Jag tror en timme eller 1.5 räcker långt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 01 dec 2024 11:07
Det finns en kurs på som länkas till när man installerat fusion. Grunderna på 90 min.
Kört några lektioner där, än så länge bra tycker jag.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 01 dec 2024 11:30
Gustafsson skrev: 01 dec 2024 11:21
Satsar på fusion.

Jag testade ChatGPT när det kom och frågade om hur man bäst minimerar degraderingen.
Svaret var tick in the box på alla myter som finns, ungefär :shock:

Svaret på frågan om ChatGPT har läst någon forskning om det var i princip ett frågetecken :-)

Men AI vet säkert andra saker bättre än batteriteknik 😂
Är man väldigt insatt i något hjälper inte chatgpt särskilt mycket och lämnar rent felaktiga svar emellanåt.
Men rätt bra på att skriva kod till hobbyprojekt, de flesta går att köra /kompilera direkt! Övriga är mer tidsbesparande då man får ett kodförslag man kan utgå ifrån.
Men som jag skrev, den narras ibland.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Någon som har lite stalltips kring hur jag förhindrar warping? PLA och en bed temp på 65 grader. Skrev just ut åtta likadana små detaljer på ca 30x10 mm och en av dem warpade och släppte från plattan. Det var bara några lager kvar så jag hann ta bort den och kunde rädda de övriga 7.

Konstigt att det bara var en som warpade. Har hänt både med billig Amazon Basic PLA och en dyrare variant från 3dFilament.se. Både små och stora detaljer, men oftast går det bra.

Just den här gången hade jag ingen "brim" men jag har inte uplevt att det gör någon större skillnad.

Vad jag skrev ut? Små hållare för sladden till en adventsstjärna. Gjorda för att klämmas mellan en gardinskena och väggen, fungerade 100%. Tog fem minuter att rita i Sketchup.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

jonasl skrev: 02 dec 2024 21:48
Någon som har lite stalltips kring hur jag förhindrar warping? PLA och en bed temp på 65 grader. Skrev just ut åtta likadana små detaljer på ca 30x10 mm och en av dem warpade och släppte från plattan. Det var bara några lager kvar så jag hann ta bort den och kunde rädda de övriga 7.

Konstigt att det bara var en som warpade. Har hänt både med billig Amazon Basic PLA och en dyrare variant från 3dFilament.se. Både små och stora detaljer, men oftast går det bra.

Just den här gången hade jag ingen "brim" men jag har inte uplevt att det gör någon större skillnad.

Vad jag skrev ut? Små hållare för sladden till en adventsstjärna. Gjorda för att klämmas mellan en gardinskena och väggen, fungerade 100%. Tog fem minuter att rita i Sketchup.
Du har ingen enclosure gissar jag?

Vilken printer, eller snarare vilken sorts printboard? Är det PEI?

PLA brukar inte, har nog inte warpat för mig.
Rätt vidhäftning vid printboardet är steg 1.

Har man PEI kan man rugga ytan med en ny scotch brite-svamp, medan man spolar ljummet vatten på boardet.

Jag gar någon spray som är fantastisk på att hålla fast saker, tex ABS och ngt annat.
Ska kolla vad den hette men vet inte ens om det fungerar på PLA.

Platta saker med långa strängar av filament i på längden av detaljen ger filamentet mer kraft att warpa än om man har linjerna på tvären.
Botten korsläggs oftast men då går det se till att man minimerar lagrena som får god möjlighet att dra i längsta riktningen. Det är inte nybörjarnivån och det ska absolut inte behövas för PLA.

Enclosure gör hela skillnaden eftersom den stänger inne värmen så att delen inte svalnar.

Jag byggde en enclosure nästan direkt så jag gar väldigt lite printtid utan.

Det finns dock lösningar. Hade med mig printern till jobbet för att tillverka några sol/värmeskydd till iPads, började med nåt nytt filament som var omtalat (ASA) men det imponerade inte alls, som jag gjorde dem i ABS istället. Men de är ipad normalstora, dvs ca 25cm på längsta måttet och enclosuren hade jag lämnat hemma :shock:
Jag ville inte bara inte att det skulle släppa utan ville även att de skulle vara representabelt plana (del i bulanshelikopteritrustning).

Så jag gick i soprummet och letade lagom stora kartonger, sen byggde jag en temporär enclosure:
Fungerade perfekt. Det är inte helt enkelt med helt platta stora föremål. Minns inte om jag arbetade med lagrens riktningat nånting.
IMG_4488.jpeg
Resultatet: helt plana i ABS!
IMG_2261.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Skrivaren är en fådd Anycubic Mega I3-S med lite uppgraderingar, bland annat nya stegmotordrivare (bra svenskt ord?) och fläktar. Skriver på en "flexplate" med lite struktur från Prima. Men den är helt öppen som du misstänkte. Det är ju en "äldre" modell också men den kostade mig exakt noll kronor och har ändå fungerat rimligt bra. Kartongtipset var bra, det ska jag testa. Faktum är att jag tänkt ställa in den i ett rätt litet skåp, nu har den stått framme i köket ett halvår. Fast det är svårt att hålla sig från att titta hur det går.

Använder PrusaSlicer, enbart för att det var rekommendationen jag fick tillsammans med skrivaren.

Men det är lite slumpmässigt, oftast blir det bra men när jag gjort större utskrifter är det vanligare att något av hörnen släpper lite.

Borde lära mig Fusion360 men har jobbat rätt mycket i Sketchup tidigare så det bär emot lite att lära nytt. Fast antagligen är det rätt enkelt eftersom jag cadat en del genom åren. Sketchup kunde leverera en STL i alla fall.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar