Enhauto - Commander - S3xy Buttons / Knob / Stalks
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Enhauto - Commander - S3xy Buttons / Knob / Stalks
Hittade ingen generell tråd om deras prylar så jag skapar en tänkte jag.
Har just köpt en Knob, mest för att jag vill få automatisk återgång till AP efter filbyte och sen gillar jag möjligheten att kunna minska på regen både vid blixthalka och för att kunna motionera bromsarna enkelt.
Andra favoritfunktioner än så länge är att kunna öppna frunken med förardörrens handtag.
Än så länge har jag inte ändrat något från standard på Knobens menyer men ser fram mot att leka lite med det. Måste säga att det ser väldigt OEM ut vilket jag uppskattar!
Installerade commandern fram vilket sägs ge mera möjligheter i framtiden, lite bökigare än bak men ändå enkelt, tog max 10 minuter i lugn och ro.
(Det här blev inlägg 4000, kanske dags för en liten paus )
Har just köpt en Knob, mest för att jag vill få automatisk återgång till AP efter filbyte och sen gillar jag möjligheten att kunna minska på regen både vid blixthalka och för att kunna motionera bromsarna enkelt.
Andra favoritfunktioner än så länge är att kunna öppna frunken med förardörrens handtag.
Än så länge har jag inte ändrat något från standard på Knobens menyer men ser fram mot att leka lite med det. Måste säga att det ser väldigt OEM ut vilket jag uppskattar!
Installerade commandern fram vilket sägs ge mera möjligheter i framtiden, lite bökigare än bak men ändå enkelt, tog max 10 minuter i lugn och ro.
(Det här blev inlägg 4000, kanske dags för en liten paus )
Model Y LR AWD 2022
Re: Enhauto - Commander - S3xy Buttons / Knob / Stalks
Det är trist att dom inte kan få till så WIFI alltid är på (lagliga skäl enligt Reddit). Köpte endast en Commander själv för att få bilen att sluta torrtorka och det funkar utmärkt förutom att torkar-popupen kommer upp då och då men det är 100% värt det.
- jonasl
- Teslaägare
Tycker just det beteendet är borta numera.
De verkar precis ha släppt Stalks också såg jag nyss.
De verkar precis ha släppt Stalks också såg jag nyss.
Model Y LR AWD 2022
- MNA
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin705425
Har knobben och två buttons. Riktigt nöjd, har även deras laddare som dom sålde förut som sitter på rattstången (vann den på en tävling här på forumet ) gillar den skarpt när man kör deras s3xy dash på telefonen. Sen speglar den knobben mitt i dashen oxå. Plus hastighetsskyltar och lite andra bra saker.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
- jonasl
- Teslaägare
Telefonhållaren finns inte längre men jag läste nånstans att det ska vara en ny på gång.
Vilka funktioner har du lagt på knapparna?
Vilka funktioner har du lagt på knapparna?
Model Y LR AWD 2022
- SagittariusA
- Teslaägare
Har också knob och två knappar.
Knapp 1: Två programmerade sätespositioner för höger framsäte, pos 1 för normalt läge och pos 2 sätet långt fram och ryggstöd framåtlutat för att enkelt kunna lasta långa grejor vid behov. Hålla ner knappen = tända/släcka belysning.
Knapp 2 på center console: Autopilot Max.
Bästa funktionerna tycker jag är:
mute speed limit sound
door handles - unlock charge port/open frunk (har alltid varmt kaffe i ena handen på morgonen)
continuous autopilot
autopilot speed change 5 kph för att sakta ner lite lugnare exv. från 70- till 40väg utan att stänga av AP
force manual wipers
park if unbuckled
Sämst:
det finns många glitchar
går inte riktigt att lita på fullt ut
installationsvideon visar inte detaljer och diffar från hur min bil ser ut
presenting trunk/doors = kaos eller funkar inte alls
Uppskattar också om fler delar hur ni använder commandern, knob och buttons.
Passar på att ställa en fråga kring premium connectivity som jag försöker undvika betala för. Bilen stänger av wifi hela tiden och jag börjar bli trött på att starta varje dag med att sätta igång wifi, öppna personal hotspot på telefonen. Finns det nån lösning?
Knapp 1: Två programmerade sätespositioner för höger framsäte, pos 1 för normalt läge och pos 2 sätet långt fram och ryggstöd framåtlutat för att enkelt kunna lasta långa grejor vid behov. Hålla ner knappen = tända/släcka belysning.
Knapp 2 på center console: Autopilot Max.
Bästa funktionerna tycker jag är:
mute speed limit sound
door handles - unlock charge port/open frunk (har alltid varmt kaffe i ena handen på morgonen)
continuous autopilot
autopilot speed change 5 kph för att sakta ner lite lugnare exv. från 70- till 40väg utan att stänga av AP
force manual wipers
park if unbuckled
Sämst:
det finns många glitchar
går inte riktigt att lita på fullt ut
installationsvideon visar inte detaljer och diffar från hur min bil ser ut
presenting trunk/doors = kaos eller funkar inte alls
Uppskattar också om fler delar hur ni använder commandern, knob och buttons.
Passar på att ställa en fråga kring premium connectivity som jag försöker undvika betala för. Bilen stänger av wifi hela tiden och jag börjar bli trött på att starta varje dag med att sätta igång wifi, öppna personal hotspot på telefonen. Finns det nån lösning?
- MNA
- Teslaägare
Ja den finns inte att köpa längre tyvärr, var en väldigt enkel installation, enda jag inte gillar är att den gnekar lite när det är väldigt ojämn väg.
Jag har mina två knappar på baksidan av ratten, en på varsin sida. Vänster kör jag cruise control på kort tryck, dubbeltryck ap max. Long press stänga av eller slå på dimringen på backspeglarna. Höger sida har jag för att kunna styra torkarna.
Men att öppna frunk/laddport med handtagen använder jag varje dag då jag var snål och inte köpte en laddkabel med teslaknapp.
Har provat presenting trunk litegran men tycker den funkar sådär tyvärr.
- SagittariusA
- Teslaägare
Ska man på och pilla på ratten kan man lika gärna jiddra med stalken? Jag föredrar att sitta bakåtlutad, dricka kaffe och titta på utsikten. Jag är 183cm, har inte onormalt korta armar, ratten så nära mig det går och hade inte nått baksidan av ratten utan att behövt luta mig framåt/sitta i en mindre bekväm position.MNA skrev: ↑29 nov 2024 23:13Ja den finns inte att köpa längre tyvärr, var en väldigt enkel installation, enda jag inte gillar är att den gnekar lite när det är väldigt ojämn väg.
Jag har mina två knappar på baksidan av ratten, en på varsin sida. Vänster kör jag cruise control på kort tryck, dubbeltryck ap max. Long press stänga av eller slå på dimringen på backspeglarna. Höger sida har jag för att kunna styra torkarna.
Men att öppna frunk/laddport med handtagen använder jag varje dag då jag var snål och inte köpte en laddkabel med teslaknapp.
Jag skulle önska en force cruise control off-funktion för att slippa spökbromsningar. För mig är cruise control det sämsta med bilen och gör medpassagerare nervösa samt förstör hela körupplevelsen.
- MNA
- Teslaägare
Jag når dom med fingrarna utan att ändra ställning. Så inga problem alls.SagittariusA skrev: ↑29 nov 2024 23:40Ska man på och pilla på ratten kan man lika gärna jiddra med stalken? Jag föredrar att sitta bakåtlutad, dricka kaffe och titta på utsikten. Jag är 183cm, har inte onormalt korta armar, ratten så nära mig det går och hade inte nått baksidan av ratten utan att behövt luta mig framåt/sitta i en mindre bekväm position.MNA skrev: ↑29 nov 2024 23:13Ja den finns inte att köpa längre tyvärr, var en väldigt enkel installation, enda jag inte gillar är att den gnekar lite när det är väldigt ojämn väg.
Jag skulle önska en force cruise control off-funktion för att slippa spökbromsningar. För mig är cruise control det sämsta med bilen och gör medpassagerare nervösa samt förstör hela körupplevelsen.
Har ni commandern rekommenderar jag att slå på bakljusen så de lyser dagtid.
Hur EU kunde komma på att gå över lik för att spara några Wh* är helt över mitt förstånd.
Jag tycker man dagligen ser bilar som inte har baklysenaigång ens i mörker, i princip alla av såpass sent snitt att de är bilar som ska ha automatik med bakljusen avslagna dagtid.
*) Jag förstår att det blir mer än några Wh i Eutopa men det kan ändå inte vara värt det i en riskanalys av frågan.
Hur EU kunde komma på att gå över lik för att spara några Wh* är helt över mitt förstånd.
Jag tycker man dagligen ser bilar som inte har baklysenaigång ens i mörker, i princip alla av såpass sent snitt att de är bilar som ska ha automatik med bakljusen avslagna dagtid.
*) Jag förstår att det blir mer än några Wh i Eutopa men det kan ändå inte vara värt det i en riskanalys av frågan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- MNA
- Teslaägare
Den funktionen har dom tagit bort tyvärr. Var en hel del bilar som hade flimmrande baklysen med det på tyvärr.AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 14:16Har ni commandern rekommenderar jag att slå på bakljusen så de lyser dagtid.
Säker?MNA skrev: ↑30 nov 2024 14:22Den funktionen har dom tagit bort tyvärr. Var en hel del bilar som hade flimmrande baklysen med det på tyvärr.AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 14:16Har ni commandern rekommenderar jag att slå på bakljusen så de lyser dagtid.
Min flimrade vid ett tillfälle. Endast, vad jag såg
Det är inte längesedan jag såg frun köra iväg dagtid ovh noterade att bakljusen lyste dagtid.
(Kan förresten ha vart före senaste uppdateringen jag gjorde av commandern.)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- MNA
- Teslaägare
Hittar då inte den funktionen i appen längre. Var mycket diskussioner om den funktionen i deras discord kanal iaf. Synd dom inte fick den att funka för alla bara. Gillade den funktionen.AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 14:56Säker?MNA skrev: ↑30 nov 2024 14:22Den funktionen har dom tagit bort tyvärr. Var en hel del bilar som hade flimmrande baklysen med det på tyvärr.AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 14:16Har ni commandern rekommenderar jag att slå på bakljusen så de lyser dagtid.
Det är inte längesedan jag såg frun köra iväg dagtid ovh noterade att bakljusen lyste dagtid.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ja, jag är i princip beredd att köpa bara för att få den funktionen, fast det vore ännu bättre om Tesla kunde införa den.MNA skrev: ↑30 nov 2024 19:38Hittar då inte den funktionen i appen längre. Var mycket diskussioner om den funktionen i deras discord kanal iaf. Synd dom inte fick den att funka för alla bara. Gillade den funktionen.AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 14:56Säker?MNA skrev: ↑30 nov 2024 14:22Den funktionen har dom tagit bort tyvärr. Var en hel del bilar som hade flimmrande baklysen med det på tyvärr.AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 14:16Har ni commandern rekommenderar jag att slå på bakljusen så de lyser dagtid.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- SagittariusA
- Teslaägare
Ingen som vill dela med sig om sin setup gällande knob & buttons?
- nicklas11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/nicklas264349
Installerade Commander och Knob igår, men har inte hunnit pilla så mycket med den än...
Skaffade den främst för Regen control-funktionen, på 50% så blir den mer lik andrabilen (Opel Mokka E), som hustrun kör till vardags... Mute speed limit warning, Continuous autopilot och Battery pre-heat är också funktioner som kommer uppskattas.
Skaffade den främst för Regen control-funktionen, på 50% så blir den mer lik andrabilen (Opel Mokka E), som hustrun kör till vardags... Mute speed limit warning, Continuous autopilot och Battery pre-heat är också funktioner som kommer uppskattas.
Kollade, men inte i bilen utan bara i appen utan att connecta mot commandern och den är borta.MNA skrev: ↑30 nov 2024 19:38Hittar då inte den funktionen i appen längre. Var mycket diskussioner om den funktionen i deras discord kanal iaf. Synd dom inte fick den att funka för alla bara. Gillade den funktionen.AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 14:56Säker?MNA skrev: ↑30 nov 2024 14:22Den funktionen har dom tagit bort tyvärr. Var en hel del bilar som hade flimmrande baklysen med det på tyvärr.AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 14:16Har ni commandern rekommenderar jag att slå på bakljusen så de lyser dagtid.
Måste kolla nästa gång det är dagsljus (2025, i Maj då ) om baklysena har slocknat.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- MNA
- Teslaägare
Hahha ja nu lever vi i evigt mörker känns det som. Jag slog faktist av det på min, märkte att min släpvagn flimmrade när jag hade den kopplad så det var rätt irriterande när det är så starka positionsljusAAKEE skrev: ↑30 nov 2024 22:18Kollade, men inte i bilen utan bara i appen utan att connecta mot commandern och den är borta.MNA skrev: ↑30 nov 2024 19:38Hittar då inte den funktionen i appen längre. Var mycket diskussioner om den funktionen i deras discord kanal iaf. Synd dom inte fick den att funka för alla bara. Gillade den funktionen.AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 14:56Säker?MNA skrev: ↑30 nov 2024 14:22Den funktionen har dom tagit bort tyvärr. Var en hel del bilar som hade flimmrande baklysen med det på tyvärr.AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 14:16Har ni commandern rekommenderar jag att slå på bakljusen så de lyser dagtid.
Måste kolla nästa gång det är dagsljus (2025, i Maj då ) om baklysena har slocknat.
Jag höll rätt mycket koll på det med bakljusen på min, iom att det beskrevs som att det kunde ske.MNA skrev: ↑30 nov 2024 22:46Hahha ja nu lever vi i evigt mörker känns det som. Jag slog faktist av det på min, märkte att min släpvagn flimmrade när jag hade den kopplad så det var rätt irriterande när det är så starka positionsljusAAKEE skrev: ↑30 nov 2024 22:18Kollade, men inte i bilen utan bara i appen utan att connecta mot commandern och den är borta.MNA skrev: ↑30 nov 2024 19:38Hittar då inte den funktionen i appen längre. Var mycket diskussioner om den funktionen i deras discord kanal iaf. Synd dom inte fick den att funka för alla bara. Gillade den funktionen.
Såg enbart vänster bak flimra vid ett tillfälle, på > 1 år.
Synd att det verkar vara borta. Skulle inte ha uppdaterat commandern då.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- MNA
- Teslaägare
Precis, var vänster bak som flimmrade på min, men på släpvagnen blev det sidomarkeringarna på skärmen som flimmrade.AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 23:10Jag höll rätt mycket koll på det med bakljusen på min, iom att det beskrevs som att det kunde ske.MNA skrev: ↑30 nov 2024 22:46Hahha ja nu lever vi i evigt mörker känns det som. Jag slog faktist av det på min, märkte att min släpvagn flimmrade när jag hade den kopplad så det var rätt irriterande när det är så starka positionsljusAAKEE skrev: ↑30 nov 2024 22:18Kollade, men inte i bilen utan bara i appen utan att connecta mot commandern och den är borta.
Såg enbart vänster bak flimra vid ett tillfälle, på > 1 år.
Synd att det verkar vara borta. Skulle inte ha uppdaterat commandern då.
Nä ibland bör man inte uppdatera fungerande saker!
- jonasl
- Teslaägare
Kommer funktionen tillbaka (alternativt att automatiskt aktivera halvljus alltid) så slår jag gladeligen på det. Idioti, precis som AAKEE skriver, att köra runt med släckta bakljus med energibesparing som motivation.
Har för övrigt inte ens kört med bilen annat än att flytta den på parkeringen sen jag installerade Knoben igår
Har för övrigt inte ens kört med bilen annat än att flytta den på parkeringen sen jag installerade Knoben igår
Model Y LR AWD 2022
Jag fick kommentarer flera gånger på parkeringsplatser etc av andra medtrafikanter om att lamporna flimrade så det var nog kanske lika bra att ta bort funktionen.
Själv har jag precis uppgraderat till gen 2 commandern eftersom reengage autopilot inte fungerar på Plaid i gen 1 commandern. Något som inte stod i informationen på hemsidan eller någon annanstans så jag slösade någon timme på att testa och kontakta Enhauto tills jag fick den informationen (ska vara uppdaterat på hemsidan nu).
Viktigaste funktionerna på Enhauto som LÄTT gör att det är värt pengarna.
Själv har jag precis uppgraderat till gen 2 commandern eftersom reengage autopilot inte fungerar på Plaid i gen 1 commandern. Något som inte stod i informationen på hemsidan eller någon annanstans så jag slösade någon timme på att testa och kontakta Enhauto tills jag fick den informationen (ska vara uppdaterat på hemsidan nu).
Viktigaste funktionerna på Enhauto som LÄTT gör att det är värt pengarna.
- Höger blinkers. Satt en knapp på baksidan av min yoke som gör att jag kan blinka ut ur rondeller, något som är i princip omöjligt med standardknapparna på ratten.
- Lås upp laddhandsken. Model S har inga möjligheter som i 3/Y att koppla det till handtaget så jag har en knapp vid dörrhandtaget på insidan förardörren så slipper jag leta fram telefonen eller häva mig in i bilen bara för att låsa upp laddhandsken.
- Ställ regen i 25%. Har en knapp för det eller så använder jag appen. En nödvändig funktion vintertid som jag tycker det är öken att Tesla inte längre har i vanliga menyn. Detta är ju en säkerhetsfråga på vintern i Sverige.
- Lås upp handskfacket. Satt en knapp nära handskfacket eftersom man numera måste in i menyn för att göra detta.
- Re-engage autopilot och disengage autopilot above max speed limit. Två funktioner som gör uppgraderingen till gen 2 commander värt det alla dagar i veckan!
Model S Plaid 2023 (vit)
Model 3 Standard Range 2024 (Ultra red)
Model S Plaid 2023 (vit)
Model 3 Standard Range 2024 (Ultra red)
Men roterar inte den knappen med när du vrider ratten? Då blir det väl samma sak som de vanliga knapparna?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Den följer med ratten ja.
Nej, det blir exakt som med växelpaddlar på en bil, fungerar perfekt!
Jag kör en på varje sida på yoke’n, klockrent.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Så du trycker på baksidan (framsidan egentligen) isf sidan som vetter emot dig, men på samma plats? Vad är det som är lättare? Att ytan är större?AAKEE skrev: ↑01 dec 2024 21:02
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"