Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja vem ska koppla in dom nya stationerna tro?
Jag gissar på att (och hoppas lite såklart iom den i Bollnäs) Tesla
har en lösning i rockärmen, tex att bilda ett nytt bolag som blir
ägare till dom nya stationerna och kopplar in dom snabbt som fan
Sedan börjar proceduren om med ett gäng nya stationer osv…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Funky Runner
- Teslaägare
Är det möjligt att ingen ny anslutning behövs till nätet om ICA/handelsområden har en befintlig anslutning som kan uppgraderas/förlängas? Min hyresvärd fakturerar mig för laddning, detsamma idé men 200x större
Känns som de är ganska långt från de stora vägarna men kul att tesla äntligen bygger något i Malmö.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Nja, hyggligt nära E6:an, fortfarande mycket närmre motorvägen än Toftaholm
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
Jag känner för med lödde då är de långt.. passerar man vara så vill man de ska vara nära såklart.. men detta är ingen laddar jag kommer ladda på oavsett, bor ju för nära så då laddar jag hemma ändå.
Det är väl osannolikt att elektrikerna som ska installera inte märker att det är teslaladdare dom är skickade att installera.Bjelke skrev: ↑02 dec 2024 16:36Ja vem ska koppla in dom nya stationerna tro?
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Rent praktiskt är det inte de fysiska laddarna de satt i blockad, det är företaget Tesla. Skulle Tesla lägga infrastrukturen i ett eget bolag, med inget eller minimalt ägande av moderbolaget, kommer det möjligen bli svårare för facken att agera tillräckligt snabbt. Betänk att det i grunden finns en skyldighet för elnätsbolagen att koppla in infrastrukturen. Jag hoppas Tesla går den vägen på samma sätt som de löst regskyltarna så vi får igång spökstationerna snabbt. Fackens maffiametoder skall bekämpas med alla medel!Fredrik j skrev: ↑13 dec 2024 16:23Det är väl osannolikt att elektrikerna som ska installera inte märker att det är teslaladdare dom är skickade att installera.Bjelke skrev: ↑02 dec 2024 16:36Ja vem ska koppla in dom nya stationerna tro?
Betänk att inte alla elektriker eller företag är antifackliga.A76 skrev: ↑15 dec 2024 12:12Rent praktiskt är det inte de fysiska laddarna de satt i blockad, det är företaget Tesla. Skulle Tesla lägga infrastrukturen i ett eget bolag, med inget eller minimalt ägande av moderbolaget, kommer det möjligen bli svårare för facken att agera tillräckligt snabbt. Betänk att det i grunden finns en skyldighet för elnätsbolagen att koppla in infrastrukturen. Jag hoppas Tesla går den vägen på samma sätt som de löst regskyltarna så vi får igång spökstationerna snabbt. Fackens maffiametoder skall bekämpas med alla medel!Fredrik j skrev: ↑13 dec 2024 16:23Det är väl osannolikt att elektrikerna som ska installera inte märker att det är teslaladdare dom är skickade att installera.Bjelke skrev: ↑02 dec 2024 16:36Ja vem ska koppla in dom nya stationerna tro?
-
Finns det ingen mellan Norrköping och Stockholm längre? Känns som att det kommer bli köer i jul i Norrköping…
- Funky Runner
- Teslaägare
Sant men tredje parti laddare funkar inte riktigt bra eftersom man får inte välj att precondition på väg till en frivillig destination. Jag använder Circle K ibland och har varit begränsat på bara 120kW med låg SoC. Jag fick >200 en gång när jag feijknavigerad till en SuC istället for Circle K, kändes lite dumt.
Jag önskar att Tesla var mer vänlig med andra laddoperatörer i Europa, här har vi många bra märk, inte så i USA där Tesla är kungen. Jag vill inte att bilen väljer Ionity osv men om jag vill det bör bli ingen skillnad för bilen.
Jag önskar att Tesla var mer vänlig med andra laddoperatörer i Europa, här har vi många bra märk, inte så i USA där Tesla är kungen. Jag vill inte att bilen väljer Ionity osv men om jag vill det bör bli ingen skillnad för bilen.
Tesla borde verkligen göra nåt åt suc i åre, fifan vilken urusel lokalisering och köerna till den idag var helt sjuka (+ det extra kaos med alla som bara var där och skulle handla mat och sprit)
Lustigt förövrigt att det inte finns fler snabbladdare i närområdet, 4 vid holiday (upptagna såklart) in och 4 i järpen (dit jag inte hade batteri nog för)
Lustigt förövrigt att det inte finns fler snabbladdare i närområdet, 4 vid holiday (upptagna såklart) in och 4 i järpen (dit jag inte hade batteri nog för)
Fast det är ju mer av ett Tesla problem tycker jag i deras inlåsning till egna produkter att man inte kan klicka i "navigera med andra laddare (kvaliten på laddplats kan ej garanteras"Funky Runner skrev: ↑16 dec 2024 16:38Sant men tredje parti laddare funkar inte riktigt bra eftersom man får inte välj att precondition på väg till en frivillig destination. Jag använder Circle K ibland och har varit begränsat på bara 120kW med låg SoC. Jag fick >200 en gång när jag feijknavigerad till en SuC istället for Circle K, kändes lite dumt.
Finns 8st snabbladdare i Duved med (dock en skaplig omväg om man inte ska dit i andra ärenden - fast betydligt närmare än Järpen)tnjo skrev: ↑23 dec 2024 14:19Tesla borde verkligen göra nåt åt suc i åre, fifan vilken urusel lokalisering och köerna till den idag var helt sjuka (+ det extra kaos med alla som bara var där och skulle handla mat och sprit)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Hmm dom hittade jag inte på chargefinder när jag satt och letade (letade kanske lite uselt) men bra att veta (nu kommer jag inte åka åt åre hållet nåt mer det här året eller nästa hoppas jag dock ) Men jag skulle dessutom mot järpen och vidare så det hade funkat bra med dom för min del.Nect skrev: ↑23 dec 2024 16:29Finns 8st snabbladdare i Duved med (dock en skaplig omväg om man inte ska dit i andra ärenden - fast betydligt närmare än Järpen)tnjo skrev: ↑23 dec 2024 14:19Tesla borde verkligen göra nåt åt suc i åre, fifan vilken urusel lokalisering och köerna till den idag var helt sjuka (+ det extra kaos med alla som bara var där och skulle handla mat och sprit)
Bara en tanke.. ni som åker till Åre sälen och andra semesterorter laddar ni alltid snabbt där. Jag tänker att man laddar på en av laddare när man är framme, men de är kanske inte så många gör?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
När jag varit i Åre har jag långsamladdat i stationshuset. Aldrig snabbladdat.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Beror väl lite på om det finns plats att ladda där man bor eller inte. Personligen så laddar jag vid min stuga och snabbladdar aldrig i Åre.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Om det funnits möjlighet att ladda långsamt utan alldeles för mycket meck så har jag gjort det. Sist jag hade bilen med mig till Åre (några år sedan) så blev det en kombo... Men mängden smidig destinationsladdning behöver öka...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Tesla säger att det kommer vara 100 st stolpar i slutet av 2024 som är installerade men inte får tillgång till nätet pga strejken.
Model Y '24 - LR AWD Quicksilver
Model 3 'Pending - Performance Quicksilver
Model 3 'Pending - Performance Quicksilver
Det borde det göra efter nyår när alla uppvärmda byggnader som inte är bostadshus med mer än 20 parkeringsplatser ska ha minst en laddpunkt.
Många norrmän som stannar på genomresa och annat, själv hamnade jag i kaoset för jag missbedömde hur mycket bilen skulle dra hemifrån och dit och hem igen...
Jag hoppas verkligen att folk som stannar längre använder alla andra laddpunkter som finns, men kändes som många passade på att ladda och handla
Är det inte poängen med laddare som ligger vid affärer?tnjo skrev: ↑23 dec 2024 18:30Många norrmän som stannar på genomresa och annat, själv hamnade jag i kaoset för jag missbedömde hur mycket bilen skulle dra hemifrån och dit och hem igen...
Jag hoppas verkligen att folk som stannar längre använder alla andra laddpunkter som finns, men kändes som många passade på att ladda och handla
Vill dom ha dom inkopplade så är det enkelt fixat! Skriv på kollektivavtalet…
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset