Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
I slutet av november spekulerade media i att kinesiska batteritillverkaren CATL skulle kunna investera i eller rent av köpa upp krisande svenska Northvolt. Ända tills de dementerade ryktena, “en investering i Northvolt är inte prioriterat”.
En viktig anledning till CATL beslut kan vara att deras batterifabrik i Debrecen, Ungern har precis blivit färdigbyggd, har precis börjat provköras och ska börja leverera batterier om några månader. När full produktionstakt uppnås under 2026 kommer den ha samma kapacitet som Northvolt siktat på, 100 GWh batterier per år. Enligt lokal media ska nuvarande arbetsstyrka på 400 man öka till över tusen nästa år och 2 600 år 2026.
CATL siktar på att alla deras 13 batterifabriker runt om i världen ska bli koldioxidneutrala till nästa år, så även den i Debrecen. De kan dock inte uppnå det enbart via gröna energikällor utan tar även hjälp av trädplantering och andra koldioxidreducerande åtgärder. Fabriken ska även förbruka hälften så mycket vatten som brukligt, med hjälp av Industri 4.0 teknologi och adiabatisk kylning.
Source: https://teslaclubsweden.se/darfor-ar-ca ... northvolt/
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Packade inte Brittishvolt-fabriken ihop helt (”också”)?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Ja, samma modus operandi. Italvolt är en till. Ser man ett mönster? Alla verkar heta *volt, och det är svenskar iblandade.
Obs: Köp inte en bil med kinesiska batterier. Dom kan avlyssna dig! Bättre med en tysk ICE.
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Jag tror inte CATL har blivit världsledande genom att hålla på med kortsiktig taktik.manneson skrev: ↑09 dec 2024 16:18De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3546
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Vad menar du med att efterfrågan på batterier är så låg? Försäljningen av elbilar 2024 verkar bli klart större än 2022. Menar du att det idag finns en så pass mycket större kapacitet att tillverka batterier, att det för en enskild fabrik blir svårare att hävda sig än 2022?
https://thedriven.io/2024/11/13/global- ... -slowdown/
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 751
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Medhåll, man kan inte driva innovation genom kortsiktig planering.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Samtidigt är det ingen som överlever om de inte anpassar sig till rådande marknad.spacecoin skrev: ↑09 dec 2024 16:34Jag tror inte CATL har blivit världsledande genom att hålla på med kortsiktig taktik.manneson skrev: ↑09 dec 2024 16:18De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
Cellpriserna idag är 1/3 av vad de var 2022.
Då hade northvolt också mångmiljardkontrakt med tex BMW, som nu hävts. En stor anledning till deras konkurs.
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Jag tror som sagt du har fel. NV gick omkull pga att de expanderade för snabbt och inte kunde leverera. Det var inte på grund av vikande priser eller efterfrågan. Scania stod ju och skrek att de inte fick tillräckligt.manneson skrev: ↑10 dec 2024 10:58Samtidigt är det ingen som överlever om de inte anpassar sig till rådande marknad.spacecoin skrev: ↑09 dec 2024 16:34Jag tror inte CATL har blivit världsledande genom att hålla på med kortsiktig taktik.manneson skrev: ↑09 dec 2024 16:18De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
Cellpriserna idag är 1/3 av vad de var 2022.
Då hade northvolt också mångmiljardkontrakt med tex BMW, som nu hävts. En stor anledning till deras konkurs.
Litiumpriset och även andra råvaror hade en tillfällig spike 2022, så vad det kostade då är inte relevant. Trenden är så klart sjunkande som med allt annat som skalar upp.
CATL fortsätter med fabrik #3 i EU:
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Nja, Scania sa väl senast tvärtom, dvs att de fick tillräckligt med batterier från Northvolt.spacecoin skrev: ↑10 dec 2024 11:02Jag tror som sagt du har fel. NV gick omkull pga att de inte kunde leverera, inte på grund av vikande priser eller efterfrågan. Scania stod ju och skrek att de inte fick tillräckligt.manneson skrev: ↑10 dec 2024 10:58Samtidigt är det ingen som överlever om de inte anpassar sig till rådande marknad.spacecoin skrev: ↑09 dec 2024 16:34Jag tror inte CATL har blivit världsledande genom att hålla på med kortsiktig taktik.manneson skrev: ↑09 dec 2024 16:18De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
Cellpriserna idag är 1/3 av vad de var 2022.
Då hade northvolt också mångmiljardkontrakt med tex BMW, som nu hävts. En stor anledning till deras konkurs.
CATL fortsätter med fabrik #3 i EU:
Marknaden är ju snabbt på väg mot LFP, vilket den där fabriken visar.
Dessutom är den 50% ägd av Stellantis och de har "förköpt" kapacitet där.
Northvolt är/var "gammal" NMC AFAIK.
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Det här var vad du skrev:
Uppenbarligen har du ändrat dig nu. Helt ok.
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Ändrat vad? Menar du att en fabrik som finansieras av en biltillverkare med utsåld kapacitet är detsamma som en fabrik utan varken kapacitetskontrakt eller finansiering?
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Du sa att CATL "hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad".
Sedan sa du att NV har NCM, och ingen vill ha det för LFP gäller.
Jag ser tyvärr inte att någon skulle vilja ha NV:s lapptäcke av maskiner och halvfärdiga processer.
Vidare, NV hade kontrakt och finansiering från tillverkare. (VW, BMW etc) även om det inte var en JV på samma sätt som Stellantis. VW hade 10%. Tyskarna drog sig ur först när det var uppenbart att det höll på att gå åt skogen.
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Som sagt 2022 såg marknaden annorlunda ut. Då sålde man allt man (potentiellt) kunde tillverka, oavsett kemi.spacecoin skrev: ↑10 dec 2024 11:27Du sa att CATL "hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad".
Sedan sa du att NV har NCM, och ingen vill ha det för LFP gäller.
Jag ser tyvärr inte att någon skulle vilja ha NV:s lapptäcke av maskiner och halvfärdiga processer.
Vidare, NV hade kontrakt och finansiering från tillverkare. (VW, BMW etc) även om det inte var en JV på samma sätt som Stellantis. VW hade 10%. Tyskarna drog sig ur först när det var uppenbart att det höll på att gå åt skogen.
CATL om någon borde kunna kunna få styr på tillverkningen.
Precis, de hade. Det har dom inte längre, därför är de ointressanta.
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Jag tror inte din grundanalys stämmer, men sak samma.manneson skrev: ↑10 dec 2024 11:43Som sagt 2022 såg marknaden annorlunda ut. Då sålde man allt man (potentiellt) kunde tillverka, oavsett kemi.spacecoin skrev: ↑10 dec 2024 11:27Du sa att CATL "hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad".
Sedan sa du att NV har NCM, och ingen vill ha det för LFP gäller.
Jag ser tyvärr inte att någon skulle vilja ha NV:s lapptäcke av maskiner och halvfärdiga processer.
Vidare, NV hade kontrakt och finansiering från tillverkare. (VW, BMW etc) även om det inte var en JV på samma sätt som Stellantis. VW hade 10%. Tyskarna drog sig ur först när det var uppenbart att det höll på att gå åt skogen.
CATL om någon borde kunna kunna få styr på tillverkningen.
Precis, de hade. Det har dom inte längre, därför är de ointressanta.
Tydligen är det hur som helst billigare att bygga en fabrik från grunden i Spanien än att trassla ut NV-röran.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 751
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Ja, att skala upp något som redan funkar (utgår från att CATL gör just det i Spanien) är enklare/billigare/lägre risk, än att ta över en verksamhet de inte känner till, som dessutom inte fungerar...alls.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt
Det är väl inte direkt förvånande att CATL inte visar intresse. De har säkert en långsiktig plan ochvdet är säkert enklare att fortsätta på den än att börja med ett havererat projekt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑10 dec 2024 18:16Ja, att skala upp något som redan funkar (utgår från att CATL gör just det i Spanien) är enklare/billigare/lägre risk, än att ta över en verksamhet de inte känner till, som dessutom inte fungerar...alls.
Det är ju inte heller säkert att det är billigare?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5