Tesla Redwood compact crossover
Moderator: Redaktion
-
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tesla Redwood compact crossover
Spännande, men mon inte den först kommer i slutet av 2026 - Elon time
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Synd att den kommer när jag redan hämtat ut en ny bil… men spännande iaf
Får vi se om det är Elon-år och Elon-pengar
Låter dock offensivt prismässigt att bygga den på befintlig plattform och ha en tillverkningskostnad på 50%?
https://www.di.se/live/uppgifter-da-lan ... n-model-q/
Cybertruck skulle kosta $39k... Jag gissar att den här nya modellen kommer att bli endast Kina till att börja med. Vi får se.
Antagligen ser den ut mer eller mindre exakt som cybercab och blir autonom "när som helst".
Antagligen ser den ut mer eller mindre exakt som cybercab och blir autonom "när som helst".
Undrar om Elon börjar fatta att robotaxi ligger långt bort för Tesla och svänger igen pga det?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Cybercab har spelat ut sin roll. Kursen gick upp 50%. Mission completed.
1.@travisraxelrod met with DB for its Autonomous Driving Day on December 5 in NYC.
2. DB describes "the new Tesla model" which it calls "Model Q".
3. DB says it will launch in the first half of 2025, and will cost less than $30k with subsidies, or $37,499 if Trump cancels the IRA tax credit.
4. DB says it will be built on Tesla's existing lines.
The report doesn't say anything about Redwood, the internal code name for a mass market vehicle, built on a new platform, which Musk paused earlier this year. It also doesn't say anything about the size or cost, or how it might differ from a Model 3.
Förklara för mig vad det är för skillnad på det här och Model 3. Låter ju snarare som en budgetvariant av M3.
-
Elon snackade tidigare i år om att de skrotat model 2 och ska göra billigare varianter av 3 och Y …
Jo jag vet, men hela TSLA-bubblan har ju någon form av genensam orgasm nu. För att man ska återuppliva M3 RWD SR?Teslasemitruck skrev: ↑10 dec 2024 11:30Elon snackade tidigare i år om att de skrotat model 2 och ska göra billigare varianter av 3 och Y …
-
Man vet inte. hoppas att det kommer en ny model.spacecoin skrev: ↑10 dec 2024 11:34Jo jag vet, men hela TSLA-bubblan har ju någon form av genensam orgasm nu. För att man ska återuppliva M3 RWD SR?Teslasemitruck skrev: ↑10 dec 2024 11:30Elon snackade tidigare i år om att de skrotat model 2 och ska göra billigare varianter av 3 och Y …
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Bra sammanfattning av Kristofer:
Falska uppgifter om ny Tesla skapade hopp om ny billig elbil
https://alltomelbil.se/falska-uppgifter ... lig-elbil/
Däremot kan de nya mer prisvärda modellerna bli mer än en "återupplivad M3 RWD SR".
Jag tror Tesla har gått igenom allt i M3/MY och förenklat och reducerat. Cybercab sägs ha hälften så många delar som Model 3. Jag tror de kommer ta över ett antal sådana designfilosofiska drag från Cc. Delar som förut bestod av 10 komponenter blir nu kanske 5. Jag gissar på 48V elsystem och förenklade ledningsdragningen Tesla tog patent på redan 2019:
https://teslaclubsweden.se/tesla-ateruppfinner-kabeln/
Ska jag spekulera så blir "prisvärda modellen" fortfarande av samma storlek och form som M3/MY, troligtvis till och med heta M3/MY men med rejält förenklade byggstenar och rejält kapat prislapp.
Anledningen till att jag skriver M3/MY är att jag tror Tesla kommer införa förändringarna på båda modellerna. Ett litet frågetecken dock vilken av dem som kommer först.
Att Tesla skulle släppa en helt ny bilmodell med andra mått och sånt motsägs av att de skulle byggas på samma monteringslinor som dagens bilar. Vad jag sett av Teslas fabriker är de inte tillräckligt flexibla för sånt.
https://teslaclubsweden.se/tesla-forber ... -modellen/
Falska uppgifter om ny Tesla skapade hopp om ny billig elbil
https://alltomelbil.se/falska-uppgifter ... lig-elbil/
Däremot kan de nya mer prisvärda modellerna bli mer än en "återupplivad M3 RWD SR".
Jag tror Tesla har gått igenom allt i M3/MY och förenklat och reducerat. Cybercab sägs ha hälften så många delar som Model 3. Jag tror de kommer ta över ett antal sådana designfilosofiska drag från Cc. Delar som förut bestod av 10 komponenter blir nu kanske 5. Jag gissar på 48V elsystem och förenklade ledningsdragningen Tesla tog patent på redan 2019:
https://teslaclubsweden.se/tesla-ateruppfinner-kabeln/
Ska jag spekulera så blir "prisvärda modellen" fortfarande av samma storlek och form som M3/MY, troligtvis till och med heta M3/MY men med rejält förenklade byggstenar och rejält kapat prislapp.
Anledningen till att jag skriver M3/MY är att jag tror Tesla kommer införa förändringarna på båda modellerna. Ett litet frågetecken dock vilken av dem som kommer först.
Att Tesla skulle släppa en helt ny bilmodell med andra mått och sånt motsägs av att de skulle byggas på samma monteringslinor som dagens bilar. Vad jag sett av Teslas fabriker är de inte tillräckligt flexibla för sånt.
https://teslaclubsweden.se/tesla-forber ... -modellen/
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Jag hoppas på att bilen blir av en annan modell än model 3 och/eller Y. Att den faktiskt blir mindre enligt rykte. Det skulle vara riktigt bra för många som antingen sällan använder bil, eller som vill ha en prisvärd andrabil.
Vågar man tro på en variant av CyberCab?
En model 3 är lite stor för enbart jobbpendling för en person, samt att bagaget verkligen suger med det lilla brevinkast som finns. Men vad finns annars i Teslakläder?
Vågar man tro på en variant av CyberCab?
En model 3 är lite stor för enbart jobbpendling för en person, samt att bagaget verkligen suger med det lilla brevinkast som finns. Men vad finns annars i Teslakläder?
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Så länge de säljer bra av Model 3 och kanske framför allt Y så verkar det korkat att sänka priset radikalt. Nä, jag tror mer på en mindre modell.
Model Y LR AWD 2022
-
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Eller åtminstone hatchback...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
En slimmad model 3 tror-hoppas-spekulerar jag på. Fokus på effektivitet för att minimera batteri-kostnad och vikt och bort med ”premium”-prylar både för kostnad, vikt och för att skapa gap till vanliga 3:
- lägre effekt och toppfart
- smala däck på enkel fälg
- bort med kameror och självkörningsdator
- nya aerodetaljer
- enklare bilstereo
- komposittak
- ej värmepump
- litet LFP-batteri
- tygklädsel
- Manuell stol/ratt/ventilation/trunk/frunk
- mindre skärm
- enklare framljus
- ingen parkeringsassistans alls
=model low qost
- nya aerodetaljer
- enklare bilstereo
- komposittak
- ej värmepump
- litet LFP-batteri
- tygklädsel
- mindre skärm
- enklare framljus
=model low qost
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Ja, bakluckan är väl den enda delen av Y jag tycker är bättre än min model 3.
Vad är premium i en model 3, i jämförelse med Audi, BMW och Mercedes?SkipperO skrev: ↑10 dec 2024 18:27En slimmad model 3 tror-hoppas-spekulerar jag på. Fokus på effektivitet för att minimera batteri-kostnad och vikt och bort med ”premium”-prylar både för kostnad, vikt och för att skapa gap till vanliga 3:
- nya aerodetaljer
- enklare bilstereo
- komposittak
- ej värmepump
- litet LFP-batteri
- tygklädsel
- mindre skärm
- enklare framljus
=model low qost
Model Y LR.
Model S70D
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Den är inte bara bra även om det är mera lättlastat. Takhöjden för baksätespassagerare är bättre i 3:an eftersom man kommer rakt i tvärbalken med huvudet på Y. Jag är 195 cm och får den rakt i huvudet på Y. På 3:an hamnade jag med huvudet nära taket men allt gick fritt!
Trean har sina förtjänster helt klart, framför allt är den klart mera lätt på foten och agil jämfört med Y.
Trean har sina förtjänster helt klart, framför allt är den klart mera lätt på foten och agil jämfört med Y.
Model Y LR AWD 2022
Satte fnuttar runt premium just av den anledningen. Tyskarna du nämner brukar väll dock ofta refereras till som premium, och tar man snikversionen av många lite billigare bilar, så är mycket i listan exkluderat, emedan mycket ingår om man väljer till något ”premium”-paket.frippe skrev: ↑10 dec 2024 20:04Vad är premium i en model 3, i jämförelse med Audi, BMW och Mercedes?SkipperO skrev: ↑10 dec 2024 18:27En slimmad model 3 tror-hoppas-spekulerar jag på. Fokus på effektivitet för att minimera batteri-kostnad och vikt och bort med ”premium”-prylar både för kostnad, vikt och för att skapa gap till vanliga 3:
- nya aerodetaljer
- enklare bilstereo
- komposittak
- ej värmepump
- litet LFP-batteri
- tygklädsel
- mindre skärm
- enklare framljus
=model low qost
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Vinyl är redan ett billigt klädselmaterial.SkipperO skrev: ↑10 dec 2024 18:27En slimmad model 3 tror-hoppas-spekulerar jag på. Fokus på effektivitet för att minimera batteri-kostnad och vikt och bort med ”premium”-prylar både för kostnad, vikt och för att skapa gap till vanliga 3:
- nya aerodetaljer
- enklare bilstereo
- komposittak
- ej värmepump
- litet LFP-batteri
- tygklädsel
- mindre skärm
- enklare framljus
=model low qost
-
Den tvärbalken verkar ju rent utrymmesmässigt inte vara ett problem i BMW i4 som ju också har en halvkombibaklucka…jonasl skrev: ↑10 dec 2024 20:04Den är inte bara bra även om det är mera lättlastat. Takhöjden för baksätespassagerare är bättre i 3:an eftersom man kommer rakt i tvärbalken med huvudet på Y. Jag är 195 cm och får den rakt i huvudet på Y. På 3:an hamnade jag med huvudet nära taket men allt gick fritt! [Min u.]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Baksätet i i4 är inte bra, minns inte hur det var med balken men när jag provkörde den kändes det betydligt sämre än Polestar 2. Barnen tyckte samma.SwedishAdvocate skrev: ↑11 dec 2024 07:13Den tvärbalken verkar ju rent utrymmesmässigt inte vara ett problem i BMW i4 som ju också har en halvkombibaklucka…jonasl skrev: ↑10 dec 2024 20:04Den är inte bara bra även om det är mera lättlastat. Takhöjden för baksätespassagerare är bättre i 3:an eftersom man kommer rakt i tvärbalken med huvudet på Y. Jag är 195 cm och får den rakt i huvudet på Y. På 3:an hamnade jag med huvudet nära taket men allt gick fritt! [Min u.]
VW ID.7 GTX Tourer -25