Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7732
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

I slutet av november spekulerade media i att kinesiska batteritillverkaren CATL skulle kunna investera i eller rent av köpa upp krisande svenska Northvolt. Ända tills de dementerade ryktena, “en investering i Northvolt är inte prioriterat”.

En viktig anledning till CATL beslut kan vara att deras batterifabrik i Debrecen, Ungern har precis blivit färdigbyggd, har precis börjat provköras och ska börja leverera batterier om några månader. När full produktionstakt uppnås under 2026 kommer den ha samma kapacitet som Northvolt siktat på, 100 GWh batterier per år. Enligt lokal media ska nuvarande arbetsstyrka på 400 man öka till över tusen nästa år och 2 600 år 2026.

CATL siktar på att alla deras 13 batterifabriker runt om i världen ska bli koldioxidneutrala till nästa år, så även den i Debrecen. De kan dock inte uppnå det enbart via gröna energikällor utan tar även hjälp av trädplantering och andra koldioxidreducerande åtgärder. Fabriken ska även förbruka hälften så mycket vatten som brukligt, med hjälp av Industri 4.0 teknologi och adiabatisk kylning.



Source: https://teslaclubsweden.se/darfor-ar-ca ... northvolt/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7694
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av spacecoin »

Relaterat - too little, 10 years too late:

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5084
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av AAKEE »

Packade inte Brittishvolt-fabriken ihop helt (”också”)?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7694
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 09 dec 2024 12:34
Packade inte Brittishvolt-fabriken ihop helt (”också”)?
Ja, samma modus operandi. Italvolt är en till. Ser man ett mönster? Alla verkar heta *volt, och det är svenskar iblandade.

Obs: Köp inte en bil med kinesiska batterier. Dom kan avlyssna dig! Bättre med en tysk ICE.
manneson
Inlägg: 433
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av manneson »

De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7694
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av spacecoin »

manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
Jag tror inte CATL har blivit världsledande genom att hålla på med kortsiktig taktik.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3546
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av Niklas Z »

manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
Vad menar du med att efterfrågan på batterier är så låg? Försäljningen av elbilar 2024 verkar bli klart större än 2022. Menar du att det idag finns en så pass mycket större kapacitet att tillverka batterier, att det för en enskild fabrik blir svårare att hävda sig än 2022?

https://thedriven.io/2024/11/13/global- ... -slowdown/
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 748
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

spacecoin skrev: 09 dec 2024 16:34
Jag tror inte CATL har blivit världsledande genom att hålla på med kortsiktig taktik.
Medhåll, man kan inte driva innovation genom kortsiktig planering.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
manneson
Inlägg: 433
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av manneson »

spacecoin skrev: 09 dec 2024 16:34
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
Jag tror inte CATL har blivit världsledande genom att hålla på med kortsiktig taktik.
Samtidigt är det ingen som överlever om de inte anpassar sig till rådande marknad.
Cellpriserna idag är 1/3 av vad de var 2022.
Då hade northvolt också mångmiljardkontrakt med tex BMW, som nu hävts. En stor anledning till deras konkurs.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7694
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av spacecoin »

manneson skrev: 10 dec 2024 10:58
spacecoin skrev: 09 dec 2024 16:34
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
Jag tror inte CATL har blivit världsledande genom att hålla på med kortsiktig taktik.
Samtidigt är det ingen som överlever om de inte anpassar sig till rådande marknad.
Cellpriserna idag är 1/3 av vad de var 2022.
Då hade northvolt också mångmiljardkontrakt med tex BMW, som nu hävts. En stor anledning till deras konkurs.
Jag tror som sagt du har fel. NV gick omkull pga att de expanderade för snabbt och inte kunde leverera. Det var inte på grund av vikande priser eller efterfrågan. Scania stod ju och skrek att de inte fick tillräckligt.

Litiumpriset och även andra råvaror hade en tillfällig spike 2022, så vad det kostade då är inte relevant. Trenden är så klart sjunkande som med allt annat som skalar upp.

CATL fortsätter med fabrik #3 i EU:
manneson
Inlägg: 433
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av manneson »

spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:02
manneson skrev: 10 dec 2024 10:58
spacecoin skrev: 09 dec 2024 16:34
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
(De har säkerligen massvis med kontrakt och "förköpt' kapacitet från diverse biltillverkare, men de har nog inte fått mkt nytt senaste året och säkert en del som omförhandlat/dragit sig ur.)
Jag tror inte CATL har blivit världsledande genom att hålla på med kortsiktig taktik.
Samtidigt är det ingen som överlever om de inte anpassar sig till rådande marknad.
Cellpriserna idag är 1/3 av vad de var 2022.
Då hade northvolt också mångmiljardkontrakt med tex BMW, som nu hävts. En stor anledning till deras konkurs.
Jag tror som sagt du har fel. NV gick omkull pga att de inte kunde leverera, inte på grund av vikande priser eller efterfrågan. Scania stod ju och skrek att de inte fick tillräckligt.

CATL fortsätter med fabrik #3 i EU:
Nja, Scania sa väl senast tvärtom, dvs att de fick tillräckligt med batterier från Northvolt.

Marknaden är ju snabbt på väg mot LFP, vilket den där fabriken visar.
Dessutom är den 50% ägd av Stellantis och de har "förköpt" kapacitet där.
Northvolt är/var "gammal" NMC AFAIK.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7694
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av spacecoin »

Det här var vad du skrev:
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
Uppenbarligen har du ändrat dig nu. Helt ok.
manneson
Inlägg: 433
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av manneson »

spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:11
Det här var vad du skrev:
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
Uppenbarligen har du ändrat dig nu. Helt ok.
Ändrat vad? Menar du att en fabrik som finansieras av en biltillverkare med utsåld kapacitet är detsamma som en fabrik utan varken kapacitetskontrakt eller finansiering?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7694
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av spacecoin »

manneson skrev: 10 dec 2024 11:20
spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:11
Det här var vad du skrev:
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
Uppenbarligen har du ändrat dig nu. Helt ok.
Ändrat vad? Menar du att en fabrik som finansieras av en biltillverkare med utsåld kapacitet är detsamma som en fabrik utan varken kapacitetskontrakt eller finansiering?
Du sa att CATL "hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad".
Sedan sa du att NV har NCM, och ingen vill ha det för LFP gäller.

Jag ser tyvärr inte att någon skulle vilja ha NV:s lapptäcke av maskiner och halvfärdiga processer.

Vidare, NV hade kontrakt och finansiering från tillverkare. (VW, BMW etc) även om det inte var en JV på samma sätt som Stellantis. VW hade 10%. Tyskarna drog sig ur först när det var uppenbart att det höll på att gå åt skogen.
manneson
Inlägg: 433
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av manneson »

spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:27
manneson skrev: 10 dec 2024 11:20
spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:11
Det här var vad du skrev:
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
Uppenbarligen har du ändrat dig nu. Helt ok.
Ändrat vad? Menar du att en fabrik som finansieras av en biltillverkare med utsåld kapacitet är detsamma som en fabrik utan varken kapacitetskontrakt eller finansiering?
Du sa att CATL "hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad".
Sedan sa du att NV har NCM, och ingen vill ha det för LFP gäller.

Jag ser tyvärr inte att någon skulle vilja ha NV:s lapptäcke av maskiner och halvfärdiga processer.

Vidare, NV hade kontrakt och finansiering från tillverkare. (VW, BMW etc) även om det inte var en JV på samma sätt som Stellantis. VW hade 10%. Tyskarna drog sig ur först när det var uppenbart att det höll på att gå åt skogen.
Som sagt 2022 såg marknaden annorlunda ut. Då sålde man allt man (potentiellt) kunde tillverka, oavsett kemi.

CATL om någon borde kunna kunna få styr på tillverkningen.

Precis, de hade. Det har dom inte längre, därför är de ointressanta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7694
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av spacecoin »

manneson skrev: 10 dec 2024 11:43
spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:27
manneson skrev: 10 dec 2024 11:20
spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:11
Det här var vad du skrev:
manneson skrev: 09 dec 2024 16:18
De hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad...
Men nu är ju efterfrågan på batterier så låg att de kan få svårt att gå plus på fabriken i Ungern.
Uppenbarligen har du ändrat dig nu. Helt ok.
Ändrat vad? Menar du att en fabrik som finansieras av en biltillverkare med utsåld kapacitet är detsamma som en fabrik utan varken kapacitetskontrakt eller finansiering?
Du sa att CATL "hade garanterat varit intresserade om vi haft 2022 års elbilsmarknad".
Sedan sa du att NV har NCM, och ingen vill ha det för LFP gäller.

Jag ser tyvärr inte att någon skulle vilja ha NV:s lapptäcke av maskiner och halvfärdiga processer.

Vidare, NV hade kontrakt och finansiering från tillverkare. (VW, BMW etc) även om det inte var en JV på samma sätt som Stellantis. VW hade 10%. Tyskarna drog sig ur först när det var uppenbart att det höll på att gå åt skogen.
Som sagt 2022 såg marknaden annorlunda ut. Då sålde man allt man (potentiellt) kunde tillverka, oavsett kemi.

CATL om någon borde kunna kunna få styr på tillverkningen.

Precis, de hade. Det har dom inte längre, därför är de ointressanta.
Jag tror inte din grundanalys stämmer, men sak samma.

Tydligen är det hur som helst billigare att bygga en fabrik från grunden i Spanien än att trassla ut NV-röran.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 748
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:47
Tydligen är det hur som helst billigare att bygga en fabrik från grunden i Spanien än att trassla ut NV-röran.
Ja, att skala upp något som redan funkar (utgår från att CATL gör just det i Spanien) är enklare/billigare/lägre risk, än att ta över en verksamhet de inte känner till, som dessutom inte fungerar...alls.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5084
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Därför är CATL inte intresserad av Northvolt

Inlägg av AAKEE »

Sportbilsentusiasten skrev: 10 dec 2024 18:16
spacecoin skrev: 10 dec 2024 11:47
Tydligen är det hur som helst billigare att bygga en fabrik från grunden i Spanien än att trassla ut NV-röran.
Ja, att skala upp något som redan funkar (utgår från att CATL gör just det i Spanien) är enklare/billigare/lägre risk, än att ta över en verksamhet de inte känner till, som dessutom inte fungerar...alls.
Det är väl inte direkt förvånande att CATL inte visar intresse. De har säkert en långsiktig plan ochvdet är säkert enklare att fortsätta på den än att börja med ett havererat projekt.
Det är ju inte heller säkert att det är billigare?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar