Långsamma servrar

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Långsamma servrar

Inlägg av Niklas Z »

Är det fler som upplever att det är strul med saker och ting nu?
I går kunde jag vid flera tillfällen inte aktivera värmen i min bil från appen, oavsett om den stod hemma eller på annan plats. Sedan igår har jag försökt ladda ner version 2024.44.25.2. Efter 22 timmar har 87 % hämtats.
Är det fler som upplever att det är sirap i Teslas servrar för närvarande?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
null
Teslaägare

Re: Långsamma servrar

Inlägg av null »

Yes, samma för mig. Har inte fått nya uppdatering ännu, men många kommandon dröjer. Började för ett par dagar sedan.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias525177

Inlägg av Freez »

Niklas Z skrev: 10 dec 2024 08:48
Är det fler som upplever att det är strul med saker och ting nu?
I går kunde jag vid flera tillfällen inte aktivera värmen i min bil från appen, oavsett om den stod hemma eller på annan plats. Sedan igår har jag försökt ladda ner version 2024.44.25.2. Efter 22 timmar har 87 % hämtats.
Är det fler som upplever att det är sirap i Teslas servrar för närvarande?
Nix, det var inga problem för min del. Har du kollat din internetuppkoppling?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Nu står bilen hemma, så det är den gamla vanliga, men det var segt att kontakta bilen för att starta värmning av kupén från appen, även när den stod på platser där den inte hade WiFi, utan att den fick förlita sig på 4G.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Sedan någon uppdatering tillbaka är bilen seg på att svara på det första kommandot man skickar till den. Tidigare vaknade bilen så fort man kollade i appen, numera vaknar den först när man skickar ett kommando.
Är den fortfarande seg om du någon minut senare slår av och/eller på klimatanläggningen igen? Alternativt skicka ett annat kommando först (Lås upp t ex), och sedan slår på klimatanläggningen, fortfarande seg då? Glöm inte låsa den igen sedan :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Jag tror två problem råkade sammanfalla i tiden för mig. Att bilen inte ville svara på start av värmen via appen skedde oavsett om den stod hemma eller inte. Men dessutom hade jag nog ett WiFi-problem hemma. Det var inget problem inne i bostaden. Dator och mobil fungerade utmärkt, men jag provade att starta om den extender som bilen använder sig av. Därefter laddades uppdateringen ner mycket snabbare.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Jag känner igen mig i dessa grejer. Det är intressant när Tesla också lider av samma sak vi råkar göra ibland. Jag jobbar med att routa alla meddelanden från och till alla bilar i MEB-plattformen, som även utökas till att hantera lite fler bilar inom en snar framtid.

När vi skjuter upp vissa förändringar med komprimering, minneshantering etc så kan vår skalning bli lidande i ett par timmar, eller dagar beroende på hur djupa problem man stöter på. Det är lite tufft att fixa så allt routing sker bra utan hickups.

Det har skrivits något år om att alla ägare av ID.4, Enyaq etc fick problem att sätta på värmen samtidigt när det blev vinter. Kombinationen av för dålig infrastruktur, proaktiv skalning, pratglada bilar ledde till rätt mycket huvudvärk. Detta är såklart numera löst.

Jag lider inte av samma problem med Teslas just nu, om man ska vara on-topic.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Skriv svar