Älskar hur man fick en snabb inblick i ditt liv här.
Värdeminskningstråden Model Y
Moderator: Redaktion
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Instämmer, det här med ryggskott tål att utvecklasCarlsson skrev: ↑10 dec 2024 17:05Älskar hur man fick en snabb inblick i ditt liv här.
M3 LR -20
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 2137
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Värdeminskningstråden Model Y
10-12-000 i månaden är lågt räknat. har du den tre år så ja kanske, har du den 1-2 år så kostar den 12-14.000 i månaden att äga totalt.Carlsson skrev: ↑10 dec 2024 11:02mikebike skrev: ↑10 dec 2024 07:59Jag betalade 756 000. Med 4% ränta.jonasl skrev: ↑10 dec 2024 00:05Hur mycket betalade du egentligen? Det skiljer ungefär 41 000 kr nu mot vad jag betalade för min 2022 LR med dragkrok om man drar bort bonusen. 745k inkl eftermontering av dragkrok, dra bort 70k så gav jag 675k. Nu kostar de 634k. Visst, det är billigare, men någon dramatisk skillnad är det inte.
Jag är dessutom nöjd med bilen den har rullat drygt 5000 mil på 2,5 år.
De sänkte ju priset med först 100' och sedan med ytterligare 50', men sedan har de höjt?
Idag får man cirka 375 000 för en 2021a. 8 600 kronor i värdeminskning i månaden då, plus ca 2 000 i ränta (antar att den gått både upp och ner under åren? Kanske blir snittet högre än 2k?). Då lägger man alltså 10 000 kronor i månaden för att äga den (bonus inräknat). Är det var du tänkte när du köpte den bilen? Nu ställer jag frågan till mikebike här, men andra i samma position får gärna svara också. Eller hur har ni resonerat kring kostnader? Kanske ska ni äga bilen längre - då går TCOn ner lite till men räntekostnaden tickar väl på ungefär samma takt?
Det är ovan kalkyl som sätter stopp för mig hela tiden. Jag kan lixom inte trycka på köpknappen när jag ser hur (enligt mig) dyrt det är. Jag förstår lixom inte hur man har råd att lägga 10k i månaden på bil. Eller alltså, nu betalar man ju oftast inte den pengen månadsvis om man inte sätter undan värdeminskningen på ett konto, men i slutändan blir det ju så. Tänker man bort det? Räknar man med det? Är det jag som är otroligt snål? Och jag förstår att en del har bilen och teknik som sin hobby, många här inne, och att man tycker att det är värt mycket pengar. Men den stora massan som köper bilar för 600+ med teslas nollränta är väl knappast superintresserade av varken bil eller teknik. De vill väl bara ha en bra, populär och "billig" (0% ränta) bil. Men även de kommer få lägga över 8 000 i värdeminskning på tre år, dock slipper de ju räntan så... Men är 8k i månaden en billig bil? Ej inräknat skatt, försäkring, däckkostnader, drivmedel osv. Jag har så svårt att få ihop ekonomin i bilköpet. Men det ska tilläggas att jag ser bilen som en bruksvara. Till och med en förbrukningsvara.
Som jag ser det utifrån vad jag ser här och på Model Y tråden på FB så är det helt enkelt så att folk inte tror att bilen kostar så mkt.
Hade de vetat de så hade många backat, precis som du, (som tänker och räknar innan de handlar)
Har väldigt svårt att tro att de flesta vill lägga lika mycket pengar på sin bil som sitt kära boende.
Isåfall förstår jag inte likt dig - varför?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Efter att ha sett svar i denna och andra trådar så verkar det som om många tänker att de ska ha sin nyköpta bil, oavsett märke, i åtta år. Så de som tänkt och räknat har räknat på åtta år. Och för en del stämmer säkert det. Andra lär sälja tidigare, vissa vid fem år andra kanske redan vid tre. Att man som privatperson säljer en bil efter ett till två år har jag svårt att se, så klart det måste finnas sånna exempel också men de måste vara få? Och är de då rika som ej bryr sig eller är det lönetagare som insett att de ej har råd? Vem vet?pejvic skrev: ↑10 dec 2024 17:2410-12-000 i månaden är lågt räknat. har du den tre år så ja kanske, har du den 1-2 år så kostar den 12-14.000 i månaden att äga totalt.Carlsson skrev: ↑10 dec 2024 11:02mikebike skrev: ↑10 dec 2024 07:59Jag betalade 756 000. Med 4% ränta.jonasl skrev: ↑10 dec 2024 00:05Hur mycket betalade du egentligen? Det skiljer ungefär 41 000 kr nu mot vad jag betalade för min 2022 LR med dragkrok om man drar bort bonusen. 745k inkl eftermontering av dragkrok, dra bort 70k så gav jag 675k. Nu kostar de 634k. Visst, det är billigare, men någon dramatisk skillnad är det inte.
Jag är dessutom nöjd med bilen den har rullat drygt 5000 mil på 2,5 år.
De sänkte ju priset med först 100' och sedan med ytterligare 50', men sedan har de höjt?
Idag får man cirka 375 000 för en 2021a. 8 600 kronor i värdeminskning i månaden då, plus ca 2 000 i ränta (antar att den gått både upp och ner under åren? Kanske blir snittet högre än 2k?). Då lägger man alltså 10 000 kronor i månaden för att äga den (bonus inräknat). Är det var du tänkte när du köpte den bilen? Nu ställer jag frågan till mikebike här, men andra i samma position får gärna svara också. Eller hur har ni resonerat kring kostnader? Kanske ska ni äga bilen längre - då går TCOn ner lite till men räntekostnaden tickar väl på ungefär samma takt?
Det är ovan kalkyl som sätter stopp för mig hela tiden. Jag kan lixom inte trycka på köpknappen när jag ser hur (enligt mig) dyrt det är. Jag förstår lixom inte hur man har råd att lägga 10k i månaden på bil. Eller alltså, nu betalar man ju oftast inte den pengen månadsvis om man inte sätter undan värdeminskningen på ett konto, men i slutändan blir det ju så. Tänker man bort det? Räknar man med det? Är det jag som är otroligt snål? Och jag förstår att en del har bilen och teknik som sin hobby, många här inne, och att man tycker att det är värt mycket pengar. Men den stora massan som köper bilar för 600+ med teslas nollränta är väl knappast superintresserade av varken bil eller teknik. De vill väl bara ha en bra, populär och "billig" (0% ränta) bil. Men även de kommer få lägga över 8 000 i värdeminskning på tre år, dock slipper de ju räntan så... Men är 8k i månaden en billig bil? Ej inräknat skatt, försäkring, däckkostnader, drivmedel osv. Jag har så svårt att få ihop ekonomin i bilköpet. Men det ska tilläggas att jag ser bilen som en bruksvara. Till och med en förbrukningsvara.
Som jag ser det utifrån vad jag ser här och på Model Y tråden på FB så är det helt enkelt så att folk inte tror att bilen kostar så mkt.
Hade de vetat de så hade många backat, precis som du, (som tänker och räknar innan de handlar)
Har väldigt svårt att tro att de flesta vill lägga lika mycket pengar på sin bil som sitt kära boende.
Isåfall förstår jag inte likt dig - varför?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Vad tror du/ni är anledningen att det finns så många privata Teslor på blocket av årsmodell 2022-2023, även 2024? Följt MYP det senaste halvåret och brist på bättre begagnade sådana har det inte varit. Värdetappet är ju minst sagt brutalt för dessa personer.Carlsson skrev: ↑10 dec 2024 17:47Efter att ha sett svar i denna och andra trådar så verkar det som om många tänker att de ska ha sin nyköpta bil, oavsett märke, i åtta år. Så de som tänkt och räknat har räknat på åtta år. Och för en del stämmer säkert det. Andra lär sälja tidigare, vissa vid fem år andra kanske redan vid tre. Att man som privatperson säljer en bil efter ett till två år har jag svårt att se, så klart det måste finnas sånna exempel också men de måste vara få? Och är de då rika som ej bryr sig eller är det lönetagare som insett att de ej har råd? Vem vet?pejvic skrev: ↑10 dec 2024 17:2410-12-000 i månaden är lågt räknat. har du den tre år så ja kanske, har du den 1-2 år så kostar den 12-14.000 i månaden att äga totalt.Carlsson skrev: ↑10 dec 2024 11:02mikebike skrev: ↑10 dec 2024 07:59Jag betalade 756 000. Med 4% ränta.jonasl skrev: ↑10 dec 2024 00:05
Hur mycket betalade du egentligen? Det skiljer ungefär 41 000 kr nu mot vad jag betalade för min 2022 LR med dragkrok om man drar bort bonusen. 745k inkl eftermontering av dragkrok, dra bort 70k så gav jag 675k. Nu kostar de 634k. Visst, det är billigare, men någon dramatisk skillnad är det inte.
Jag är dessutom nöjd med bilen den har rullat drygt 5000 mil på 2,5 år.
De sänkte ju priset med först 100' och sedan med ytterligare 50', men sedan har de höjt?
Idag får man cirka 375 000 för en 2021a. 8 600 kronor i värdeminskning i månaden då, plus ca 2 000 i ränta (antar att den gått både upp och ner under åren? Kanske blir snittet högre än 2k?). Då lägger man alltså 10 000 kronor i månaden för att äga den (bonus inräknat). Är det var du tänkte när du köpte den bilen? Nu ställer jag frågan till mikebike här, men andra i samma position får gärna svara också. Eller hur har ni resonerat kring kostnader? Kanske ska ni äga bilen längre - då går TCOn ner lite till men räntekostnaden tickar väl på ungefär samma takt?
Det är ovan kalkyl som sätter stopp för mig hela tiden. Jag kan lixom inte trycka på köpknappen när jag ser hur (enligt mig) dyrt det är. Jag förstår lixom inte hur man har råd att lägga 10k i månaden på bil. Eller alltså, nu betalar man ju oftast inte den pengen månadsvis om man inte sätter undan värdeminskningen på ett konto, men i slutändan blir det ju så. Tänker man bort det? Räknar man med det? Är det jag som är otroligt snål? Och jag förstår att en del har bilen och teknik som sin hobby, många här inne, och att man tycker att det är värt mycket pengar. Men den stora massan som köper bilar för 600+ med teslas nollränta är väl knappast superintresserade av varken bil eller teknik. De vill väl bara ha en bra, populär och "billig" (0% ränta) bil. Men även de kommer få lägga över 8 000 i värdeminskning på tre år, dock slipper de ju räntan så... Men är 8k i månaden en billig bil? Ej inräknat skatt, försäkring, däckkostnader, drivmedel osv. Jag har så svårt att få ihop ekonomin i bilköpet. Men det ska tilläggas att jag ser bilen som en bruksvara. Till och med en förbrukningsvara.
Som jag ser det utifrån vad jag ser här och på Model Y tråden på FB så är det helt enkelt så att folk inte tror att bilen kostar så mkt.
Hade de vetat de så hade många backat, precis som du, (som tänker och räknar innan de handlar)
Har väldigt svårt att tro att de flesta vill lägga lika mycket pengar på sin bil som sitt kära boende.
Isåfall förstår jag inte likt dig - varför?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Gissar att det blir ännu värre när väl Juniper lanseras
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag hakar på er och ställer mig frågande till både vid vilken lön man tycker det är värt köpa den nollränta och hur mycket man sparar per månad.pejvic skrev: ↑10 dec 2024 17:2410-12-000 i månaden är lågt räknat. har du den tre år så ja kanske, har du den 1-2 år så kostar den 12-14.000 i månaden att äga totalt.Carlsson skrev: ↑10 dec 2024 11:02mikebike skrev: ↑10 dec 2024 07:59Jag betalade 756 000. Med 4% ränta.jonasl skrev: ↑10 dec 2024 00:05Hur mycket betalade du egentligen? Det skiljer ungefär 41 000 kr nu mot vad jag betalade för min 2022 LR med dragkrok om man drar bort bonusen. 745k inkl eftermontering av dragkrok, dra bort 70k så gav jag 675k. Nu kostar de 634k. Visst, det är billigare, men någon dramatisk skillnad är det inte.
Jag är dessutom nöjd med bilen den har rullat drygt 5000 mil på 2,5 år.
De sänkte ju priset med först 100' och sedan med ytterligare 50', men sedan har de höjt?
Idag får man cirka 375 000 för en 2021a. 8 600 kronor i värdeminskning i månaden då, plus ca 2 000 i ränta (antar att den gått både upp och ner under åren? Kanske blir snittet högre än 2k?). Då lägger man alltså 10 000 kronor i månaden för att äga den (bonus inräknat). Är det var du tänkte när du köpte den bilen? Nu ställer jag frågan till mikebike här, men andra i samma position får gärna svara också. Eller hur har ni resonerat kring kostnader? Kanske ska ni äga bilen längre - då går TCOn ner lite till men räntekostnaden tickar väl på ungefär samma takt?
Det är ovan kalkyl som sätter stopp för mig hela tiden. Jag kan lixom inte trycka på köpknappen när jag ser hur (enligt mig) dyrt det är. Jag förstår lixom inte hur man har råd att lägga 10k i månaden på bil. Eller alltså, nu betalar man ju oftast inte den pengen månadsvis om man inte sätter undan värdeminskningen på ett konto, men i slutändan blir det ju så. Tänker man bort det? Räknar man med det? Är det jag som är otroligt snål? Och jag förstår att en del har bilen och teknik som sin hobby, många här inne, och att man tycker att det är värt mycket pengar. Men den stora massan som köper bilar för 600+ med teslas nollränta är väl knappast superintresserade av varken bil eller teknik. De vill väl bara ha en bra, populär och "billig" (0% ränta) bil. Men även de kommer få lägga över 8 000 i värdeminskning på tre år, dock slipper de ju räntan så... Men är 8k i månaden en billig bil? Ej inräknat skatt, försäkring, däckkostnader, drivmedel osv. Jag har så svårt att få ihop ekonomin i bilköpet. Men det ska tilläggas att jag ser bilen som en bruksvara. Till och med en förbrukningsvara.
Som jag ser det utifrån vad jag ser här och på Model Y tråden på FB så är det helt enkelt så att folk inte tror att bilen kostar så mkt.
Hade de vetat de så hade många backat, precis som du, (som tänker och räknar innan de handlar)
Har väldigt svårt att tro att de flesta vill lägga lika mycket pengar på sin bil som sitt kära boende.
Isåfall förstår jag inte likt dig - varför?
Även vid bra löner och säg att man sparar 20 000 kr per månad motsvarar bilens värdeminskning nästan halva ens totala sparande.
Jag försökte motivera till ny bil i somras men likt Carlsson så gick kalkylen och motivation inte ihop, trots ”bra” lön och högt sparande.
M3 LR -20
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Samma här. En forummedlem skrev tidigare i en tråd att han inte ansåg sig ha råd med en ny Model Y trots en lön på +100.000kr/mån. Resonerar likadant men kom fram till att smakar det så kostar det och ibland så får det helt enkelt göra det. Förnuftigt, inte alls, men om det förgyller livet i motsvarande grad så är det i alla fall brake even.Vindens skrev: ↑10 dec 2024 19:18Jag hakar på er och ställer mig frågande till både vid vilken lön man tycker det är värt köpa den nollränta och hur mycket man sparar per månad.pejvic skrev: ↑10 dec 2024 17:2410-12-000 i månaden är lågt räknat. har du den tre år så ja kanske, har du den 1-2 år så kostar den 12-14.000 i månaden att äga totalt.Carlsson skrev: ↑10 dec 2024 11:02mikebike skrev: ↑10 dec 2024 07:59Jag betalade 756 000. Med 4% ränta.jonasl skrev: ↑10 dec 2024 00:05
Hur mycket betalade du egentligen? Det skiljer ungefär 41 000 kr nu mot vad jag betalade för min 2022 LR med dragkrok om man drar bort bonusen. 745k inkl eftermontering av dragkrok, dra bort 70k så gav jag 675k. Nu kostar de 634k. Visst, det är billigare, men någon dramatisk skillnad är det inte.
Jag är dessutom nöjd med bilen den har rullat drygt 5000 mil på 2,5 år.
De sänkte ju priset med först 100' och sedan med ytterligare 50', men sedan har de höjt?
Idag får man cirka 375 000 för en 2021a. 8 600 kronor i värdeminskning i månaden då, plus ca 2 000 i ränta (antar att den gått både upp och ner under åren? Kanske blir snittet högre än 2k?). Då lägger man alltså 10 000 kronor i månaden för att äga den (bonus inräknat). Är det var du tänkte när du köpte den bilen? Nu ställer jag frågan till mikebike här, men andra i samma position får gärna svara också. Eller hur har ni resonerat kring kostnader? Kanske ska ni äga bilen längre - då går TCOn ner lite till men räntekostnaden tickar väl på ungefär samma takt?
Det är ovan kalkyl som sätter stopp för mig hela tiden. Jag kan lixom inte trycka på köpknappen när jag ser hur (enligt mig) dyrt det är. Jag förstår lixom inte hur man har råd att lägga 10k i månaden på bil. Eller alltså, nu betalar man ju oftast inte den pengen månadsvis om man inte sätter undan värdeminskningen på ett konto, men i slutändan blir det ju så. Tänker man bort det? Räknar man med det? Är det jag som är otroligt snål? Och jag förstår att en del har bilen och teknik som sin hobby, många här inne, och att man tycker att det är värt mycket pengar. Men den stora massan som köper bilar för 600+ med teslas nollränta är väl knappast superintresserade av varken bil eller teknik. De vill väl bara ha en bra, populär och "billig" (0% ränta) bil. Men även de kommer få lägga över 8 000 i värdeminskning på tre år, dock slipper de ju räntan så... Men är 8k i månaden en billig bil? Ej inräknat skatt, försäkring, däckkostnader, drivmedel osv. Jag har så svårt att få ihop ekonomin i bilköpet. Men det ska tilläggas att jag ser bilen som en bruksvara. Till och med en förbrukningsvara.
Som jag ser det utifrån vad jag ser här och på Model Y tråden på FB så är det helt enkelt så att folk inte tror att bilen kostar så mkt.
Hade de vetat de så hade många backat, precis som du, (som tänker och räknar innan de handlar)
Har väldigt svårt att tro att de flesta vill lägga lika mycket pengar på sin bil som sitt kära boende.
Isåfall förstår jag inte likt dig - varför?
Även vid bra löner och säg att man sparar 20 000 kr per månad motsvarar bilens värdeminskning nästan halva ens totala sparande.
Jag försökte motivera till ny bil i somras men likt Carlsson så gick kalkylen och motivation inte ihop, trots ”bra” lön och högt sparande.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag har ärligt ingen koll på utbudet på blocket och vet således inte heller vad som anses som många. Men det såldes totalt ca 20 000 Teslas, varav ca 16 000 model Y i Sverige 2023. Hittills i år är det ungefär samma siffror. Sen får man ju också sålla lite i vad som anses vara privat köp/sälj. Leasing och överlåtelse av leasing går ju bort. När jag pratar köp av bil som privatperson är det just det jag menar. Här många som säger att de köpt ny bil men som de facto har leasat en bil. Sidospår.
Ja, varför ser vi då så många 22-23or på blocket? Det såldes 10 000 Teslor 2022, varav 6500 MY. 22orna börjar närma sig tre år. Januariregistrerade är bara dagar bort, är väl kanske inte så konstigt att de böjar komma mer å mer. Samtidigt finns det bara 10 000 st. Så ja, varför säljs de? Och hur vet man att det är privat? Kan en person som tagit en bil på sitt företag avyttra den på blocket till en privatperson? En tanke bara, jag vet inte hur det ligger till.
Enligt car.info ser man att hittills under 2024 är det 212 Tesla Model Y som sålts begagnade mellan privatpersoner. 800+ Leasingövertagande och 600+ Företagsägda som sålts till privatperson. Det visar ju ändå att det är företagen och leasingtagare som byter bil mest frekvent - hur stor del av dessa siffror är vilken årsmodell har jag ingen aning om.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4132
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det kostar ju fläsk att ha hyggligt ny bil oavsett hur man vrider och vänder på det, även fossilbil. Då har man dessutom en bränslekostnad på 10-12-14 kr per mil. Vi tankade för några tusen i månaden förut, nu är det laddning för under 500 kr. Budgeterade ca 1000 kr / mån på service och reparationer också och det räckte inte alltid.
Är man ekonomiskt sinnad på riktigt, och vill ha bil, ska man ju köpa en 30-åring i gott skick, skattebefriad och tappar antagligen nästan inget alls i värde jämfört med en ny bil. Sen mekar man själv och servar regelbundet så den håller sig fungerande.
Det går ju att välja vad man lägger sina pengar på. Det finns till och med fortfarande de som röker, det är rätt obegripligt. Låginkomsttagare som bränner flera tusen i månaden på det.
Är man ekonomiskt sinnad på riktigt, och vill ha bil, ska man ju köpa en 30-åring i gott skick, skattebefriad och tappar antagligen nästan inget alls i värde jämfört med en ny bil. Sen mekar man själv och servar regelbundet så den håller sig fungerande.
Det går ju att välja vad man lägger sina pengar på. Det finns till och med fortfarande de som röker, det är rätt obegripligt. Låginkomsttagare som bränner flera tusen i månaden på det.
Model Y LR AWD 2022
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Intressant. Att företag byter mer frekvent är nog normalt, men att en hel del privatpersoner som nu byter efter 12-18 månader förvånar mig lite. Klart att saker och ting händer i livet men ändå.Carlsson skrev: ↑10 dec 2024 20:05Jag har ärligt ingen koll på utbudet på blocket och vet således inte heller vad som anses som många. Men det såldes totalt ca 20 000 Teslas, varav ca 16 000 model Y i Sverige 2023. Hittills i år är det ungefär samma siffror. Sen får man ju också sålla lite i vad som anses vara privat köp/sälj. Leasing och överlåtelse av leasing går ju bort. När jag pratar köp av bil som privatperson är det just det jag menar. Här många som säger att de köpt ny bil men som de facto har leasat en bil. Sidospår.
Ja, varför ser vi då så många 22-23or på blocket? Det såldes 10 000 Teslor 2022, varav 6500 MY. 22orna börjar närma sig tre år. Januariregistrerade är bara dagar bort, är väl kanske inte så konstigt att de böjar komma mer å mer. Samtidigt finns det bara 10 000 st. Så ja, varför säljs de? Och hur vet man att det är privat? Kan en person som tagit en bil på sitt företag avyttra den på blocket till en privatperson? En tanke bara, jag vet inte hur det ligger till.
Enligt car.info ser man att hittills under 2024 är det 212 Tesla Model Y som sålts begagnade mellan privatpersoner. 800+ Leasingövertagande och 600+ Företagsägda som sålts till privatperson. Det visar ju ändå att det är företagen och leasingtagare som byter bil mest frekvent - hur stor del av dessa siffror är vilken årsmodell har jag ingen aning om.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
För att svara på frågan hur jag resonerade innan jag gjorde ett nyköp av vår Tesla. Vi bor på landet och kör runt 200+ mil / månad. Vår förra bil var en Ford Focus årsmodell 2020. En ganska snål bil men det blev ändå dyrt att köra den med bränslepriserna som då låg på över 20 kr/litern. Skall jag vara ärlig så tänkte jag mest på de löpande kostnaderna och inte så mycket på värdeminskniningen.
Men om man kikar på värdeminskningen så kanske det kan såg ut så här någonting:
Ny Tesla Model Y vs Ford Focus 2020. Körsträcka 200 mil / månad
Tesla
Värdeminskning 8000 / månad. 9400 kr/månad
Bränsle 1000 kr per månad el (endast hemladdning)
Service + underhåll 0 / månad
Försäkring 400 / månad
Ford
Värdeminskning 2000 / månad 7700 kr/månad
Bränsle 4500 kr
Service + underhåll 500 / månad
Försäkring 700 / månad
I så fall skiljer det 1700 kr/månad. Forden var utan garanti också så om något går sönder kan det kosta ytterligare.
Glädjekalkyl, ja kanske?
Men om man kikar på värdeminskningen så kanske det kan såg ut så här någonting:
Ny Tesla Model Y vs Ford Focus 2020. Körsträcka 200 mil / månad
Tesla
Värdeminskning 8000 / månad. 9400 kr/månad
Bränsle 1000 kr per månad el (endast hemladdning)
Service + underhåll 0 / månad
Försäkring 400 / månad
Ford
Värdeminskning 2000 / månad 7700 kr/månad
Bränsle 4500 kr
Service + underhåll 500 / månad
Försäkring 700 / månad
I så fall skiljer det 1700 kr/månad. Forden var utan garanti också så om något går sönder kan det kosta ytterligare.
Glädjekalkyl, ja kanske?
Model Y LR AWD -24
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Tack för att delar med dig. Även om du kanske förgyller kalkylen vad gäller värdeminskning om man ska tro tidigare skrivare, även om Teslan nu skulle vara säg 3000kr/mån dyrare så är det nog värt det för dig och din familj. Ny bil, ny teknik, prestanda, fyrhjulsdrift, säkerhet, glädje mm mm. Förstår dig helt och hålletmussla skrev: ↑10 dec 2024 20:20För att svara på frågan hur jag resonerade innan jag gjorde ett nyköp av vår Tesla. Vi bor på landet och kör runt 200+ mil / månad. Vår förra bil var en Ford Focus årsmodell 2020. En ganska snål bil men det blev ändå dyrt att köra den med bränslepriserna som då låg på över 20 kr/litern. Skall jag vara ärlig så tänkte jag mest på de löpande kostnaderna och inte så mycket på värdeminskniningen.
Men om man kikar på värdeminskningen så kanske det kan såg ut så här någonting:
Ny Tesla Model Y vs Ford Focus 2020. Körsträcka 200 mil / månad
Tesla
Värdeminskning 8000 / månad. 9400 kr/månad
Bränsle 1000 kr per månad el (endast hemladdning)
Service + underhåll 0 / månad
Försäkring 400 / månad
Ford
Värdeminskning 2000 / månad 7700 kr/månad
Bränsle 4500 kr
Service + underhåll 500 / månad
Försäkring 700 / månad
I så fall skiljer det 1700 kr/månad. Forden var utan garanti också så om något går sönder kan det kosta ytterligare.
Glädjekalkyl, ja kanske?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Så är det. Men det som gör just ämnet bil så fascinerande är att det handlar om så stora pengar. Jag snusade och rökte i min ungdoms glada dagar. Snuset hängde med en bit in i vuxenlivet också. Förstår inte heller de som lägger 67 kr per dag för ett paket cigg. 2000 kr i månaden. Men när vi pratar bil i prisklasser över 500 000, och som vissa som köpt för trekvarts miljon (för att inte tala om de som köper EV9's eller BMWs för miljonen!) Det blir ju helt andra summor. Sen är ju hygglig bil subjektivt. De flesta av oss hade ju klarat oss med BETYDLIGT billigare och mindre bilar än vad vi väljer. Men det är ju inte kul och bekvämt.jonasl skrev: ↑10 dec 2024 20:13Det kostar ju fläsk att ha hyggligt ny bil oavsett hur man vrider och vänder på det, även fossilbil. Då har man dessutom en bränslekostnad på 10-12-14 kr per mil. Vi tankade för några tusen i månaden förut, nu är det laddning för under 500 kr. Budgeterade ca 1000 kr / mån på service och reparationer också och det räckte inte alltid.
Är man ekonomiskt sinnad på riktigt, och vill ha bil, ska man ju köpa en 30-åring i gott skick, skattebefriad och tappar antagligen nästan inget alls i värde jämfört med en ny bil. Sen mekar man själv och servar regelbundet så den håller sig fungerande.
Det går ju att välja vad man lägger sina pengar på. Det finns till och med fortfarande de som röker, det är rätt obegripligt. Låginkomsttagare som bränner flera tusen i månaden på det.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Fem år tror jag. Jag brukar ha mina bilar länge.
Model Y LR AWD -24
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Intressant att du tycker att fem år är länge ( i relation till den här tråden, inget personligt).
När jag räknat på först Tesla och sedan andra bilar får man ju räkna in inköp av däck om man ska äga bilen i fem år - speciellt elbilar om är tyngre. Kanske är man en person som kör väldigt lugnt och försiktigt och glider ner långt på millimeter innan man byter men annars får man nog räkna med det. Dyrare däck till tung elbil. Och sen drar ju försäkringen i väg de två sista åren också. Det verkar ju ha lugnat sig lite på skräckhistoriefronten men dyrare än en Passat eller Ford Focus blir det ju absolut
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 2137
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Värdeminskningstråden Model Y
jag vet inte om detta gäller fortfarande, men på 90 och 00-talet var det tex väldigt många invandrare som körde omkring i mycket dyra bilar, utan ekonomisk täckning. Vet att det pågår fortfarande. Känner till fall med människor som bodde väldigt billigt för att köra tex Mercedes mm.Carlsson skrev: ↑10 dec 2024 20:31Så är det. Men det som gör just ämnet bil så fascinerande är att det handlar om så stora pengar. Jag snusade och rökte i min ungdoms glada dagar. Snuset hängde med en bit in i vuxenlivet också. Förstår inte heller de som lägger 67 kr per dag för ett paket cigg. 2000 kr i månaden. Men när vi pratar bil i prisklasser över 500 000, och som vissa som köpt för trekvarts miljon (för att inte tala om de som köper EV9's eller BMWs för miljonen!) Det blir ju helt andra summor. Sen är ju hygglig bil subjektivt. De flesta av oss hade ju klarat oss med BETYDLIGT billigare och mindre bilar än vad vi väljer. Men det är ju inte kul och bekvämt.jonasl skrev: ↑10 dec 2024 20:13Det kostar ju fläsk att ha hyggligt ny bil oavsett hur man vrider och vänder på det, även fossilbil. Då har man dessutom en bränslekostnad på 10-12-14 kr per mil. Vi tankade för några tusen i månaden förut, nu är det laddning för under 500 kr. Budgeterade ca 1000 kr / mån på service och reparationer också och det räckte inte alltid.
Är man ekonomiskt sinnad på riktigt, och vill ha bil, ska man ju köpa en 30-åring i gott skick, skattebefriad och tappar antagligen nästan inget alls i värde jämfört med en ny bil. Sen mekar man själv och servar regelbundet så den håller sig fungerande.
Det går ju att välja vad man lägger sina pengar på. Det finns till och med fortfarande de som röker, det är rätt obegripligt. Låginkomsttagare som bränner flera tusen i månaden på det.
Tänker att det lever kvar lite fortfarande i villaområdena? "grannarna har Tesla, jag kan ju inte ha en Ford Focus på uppfarten".
Folk med dåligt självförtroende alltså. Ganska högt belånade männískor utan egentlig ekonomisk täckning för bilen.
jag hoppas dock och förmodar att de som verkligen köper dessa 0-ränteTeslor med värdeminskning på 10k per månad faktiskt
har pengarna till bilen på ett konto. Annars är det kris. Likaså om de har 70-80% belåning på radhuset.
Det är nog många som borde haft Focusen kvar på uppfarten och istället åkt kommunalt till jobbet. (Eftersom de inte har råd att tanka heller egentligen)
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag gillade min Ford Focus och hade inte bytt till Teslan om inte Forden varit så dyr att köra. Inga problem att ha den på villauppfarten men så har jag aldrig sett bilar som en statussymbol heller.pejvic skrev: ↑10 dec 2024 20:41jag vet inte om detta gäller fortfarande, men på 90 och 00-talet var det tex väldigt många invandrare som körde omkring i mycket dyra bilar, utan ekonomisk täckning. Vet att det pågår fortfarande. Känner till fall med människor som bodde väldigt billigt för att köra tex Mercedes mm.Carlsson skrev: ↑10 dec 2024 20:31Så är det. Men det som gör just ämnet bil så fascinerande är att det handlar om så stora pengar. Jag snusade och rökte i min ungdoms glada dagar. Snuset hängde med en bit in i vuxenlivet också. Förstår inte heller de som lägger 67 kr per dag för ett paket cigg. 2000 kr i månaden. Men när vi pratar bil i prisklasser över 500 000, och som vissa som köpt för trekvarts miljon (för att inte tala om de som köper EV9's eller BMWs för miljonen!) Det blir ju helt andra summor. Sen är ju hygglig bil subjektivt. De flesta av oss hade ju klarat oss med BETYDLIGT billigare och mindre bilar än vad vi väljer. Men det är ju inte kul och bekvämt.jonasl skrev: ↑10 dec 2024 20:13Det kostar ju fläsk att ha hyggligt ny bil oavsett hur man vrider och vänder på det, även fossilbil. Då har man dessutom en bränslekostnad på 10-12-14 kr per mil. Vi tankade för några tusen i månaden förut, nu är det laddning för under 500 kr. Budgeterade ca 1000 kr / mån på service och reparationer också och det räckte inte alltid.
Är man ekonomiskt sinnad på riktigt, och vill ha bil, ska man ju köpa en 30-åring i gott skick, skattebefriad och tappar antagligen nästan inget alls i värde jämfört med en ny bil. Sen mekar man själv och servar regelbundet så den håller sig fungerande.
Det går ju att välja vad man lägger sina pengar på. Det finns till och med fortfarande de som röker, det är rätt obegripligt. Låginkomsttagare som bränner flera tusen i månaden på det.
Tänker att det lever kvar lite fortfarande i villaområdena? "grannarna har Tesla, jag kan ju inte ha en Ford Focus på uppfarten".
Folk med dåligt självförtroende alltså. Ganska högt belånade männískor utan egentlig ekonomisk täckning för bilen.
jag hoppas dock och förmodar att de som verkligen köper dessa 0-ränteTeslor med värdeminskning på 10k per månad faktiskt
har pengarna till bilen på ett konto. Annars är det kris. Likaså om de har 70-80% belåning på radhuset.
Det är nog många som borde haft Focusen kvar på uppfarten och istället åkt kommunalt till jobbet. (Eftersom de inte har råd att tanka heller egentligen)
Model Y LR AWD -24
Re: Värdeminskningstråden Model Y
En del lär falla på statussnöret. Vi alla gör väl det i mer eller mindre grad, det är en del av vår natur. Det är väl egentligen också delvis därför jag vill ha en ny bil. Det går lixom hand i hand med att jag redan börjat tycka att min iPhone 12 är gammal... Hade man inte sett massor av nya fina elbilar på vägarna, i garaget, på parkeringen då hade man kanske inte heller varit lika intresserad. Hade jag inte hängt här (hur hamnade jag ens här? ) hade jag inte heller varit på jakt. Jag startade denna tråden eftersom jag satt och bevakade priser på en MY. När den var tillräckligt billig skulle jag slå till. Sen insåg jag efter ganska lång tid av trånande och extremt stark villhöver-känsla att... jag vill inte ens ha en Tesla. Jag tycker inte den är skön att köra eller att åka i. Det finns i mitt tycke snyggare bilar, om man ska väga in det. Och jag tycker om knappar osv på ratten. En bil med Teslas infotainmentsystem OCH fysiska knappar - då snackar vi. Synd att man måste välja. Vart skulle jag nu med detta resonemang? Ah jo, jag tror som du pejvic, att flera av 0%-köparna kommer att få en kalldusch när de antingen tröttnat på bilen och ska sälja den eller när lånet går ut och restskulden ska in. "VA?! SKA DU HA 250 000 AV MIG? Jag har ju redan betalat massa tusenlappar i månaden ju!?"pejvic skrev: ↑10 dec 2024 20:41[
jag vet inte om detta gäller fortfarande, men på 90 och 00-talet var det tex väldigt många invandrare som körde omkring i mycket dyra bilar, utan ekonomisk täckning. Vet att det pågår fortfarande. Känner till fall med människor som bodde väldigt billigt för att köra tex Mercedes mm.
Tänker att det lever kvar lite fortfarande i villaområdena? "grannarna har Tesla, jag kan ju inte ha en Ford Focus på uppfarten".
Folk med dåligt självförtroende alltså. Ganska högt belånade männískor utan egentlig ekonomisk täckning för bilen.
jag hoppas dock och förmodar att de som verkligen köper dessa 0-ränteTeslor med värdeminskning på 10k per månad faktiskt
har pengarna till bilen på ett konto. Annars är det kris. Likaså om de har 70-80% belåning på radhuset.
Det är nog många som borde haft Focusen kvar på uppfarten och istället åkt kommunalt till jobbet. (Eftersom de inte har råd att tanka heller egentligen)
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Förstår inte diskussionen ang. status. MY är Sveriges mest sålda bil. Alltså svennebananernas svennebananbil nummer ett. Som att käka tacos varje fredag, kolla på Beck-filmer på TV4 och dricka nån hemsk Ripasso eller Côtes du Rhône. När blev det hög status att ha en bil som alla andra har?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Gjorde jag rätt som privatleasade Y av Arval?
Tänkte behålla den efter tre år (om priset blir vettigt).
Synpunkter?
Tänkte behålla den efter tre år (om priset blir vettigt).
Synpunkter?
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det är väl just det som är grejen med Sverige.d3marcus skrev: ↑10 dec 2024 22:18Förstår inte diskussionen ang. status. MY är Sveriges mest sålda bil. Alltså svennebananernas svennebananbil nummer ett. Som att käka tacos varje fredag, kolla på Beck-filmer på TV4 och dricka nån hemsk Ripasso eller Côtes du Rhône. När blev det hög status att ha en bil som alla andra har?
Man skall vara som alla andra, inte sticka ut. Det är hög status.
Förr var det Villa, Volvo, Vovve. Nu är det Villa, Tesla, Vovve.
-
- Inlägg: 6902
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Om man vill vara som alla andra så kan jag väl tänka mig att det kan finnas en viss status i att ha samma bil som alla andra har. Att få vara med i svennebananklubben liksom…d3marcus skrev: ↑10 dec 2024 22:18Förstår inte diskussionen ang. status. MY är Sveriges mest sålda bil. Alltså svennebananernas svennebananbil nummer ett. Som att käka tacos varje fredag, kolla på Beck-filmer på TV4 och dricka nån hemsk Ripasso eller Côtes du Rhône. När blev det hög status att ha en bil som alla andra har?
EDIT:
Missade att manneson redan hade skrivit typ samma sak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Som manneson och Swedishadvocate skriver. Det är status att ha det andra har. Att ha en ny bil är med status. Eller den senaste telefonen. Eller en Airfryer. Förr var det sous-vide osv osv. Tillhörarklubben och vi alla vill vara med. På olika nivåer.d3marcus skrev: ↑10 dec 2024 22:18Förstår inte diskussionen ang. status. MY är Sveriges mest sålda bil. Alltså svennebananernas svennebananbil nummer ett. Som att käka tacos varje fredag, kolla på Beck-filmer på TV4 och dricka nån hemsk Ripasso eller Côtes du Rhône. När blev det hög status att ha en bil som alla andra har?
Det är ju inte som Lamborghini eller Rolex, som också är status. Men oavsett är det en statusgrej för många. Kanske inte för alla.