Efficiency, power, luxury: The 2025 Lucid Gravity SUV nails all three
https://arstechnica.com/features/2024/1 ... agic-ride/
Moderator: Redaktion
Efficiency, power, luxury: The 2025 Lucid Gravity SUV nails all three
Lucid Motors began manufacturing its Gravity SUV last week, and now the EPA has finalized the vehicle’s all-electric range, which is 450 miles on a full charge.
Känns inte riktigt rättvist att jämföra med Fisker, den hann knappt lanseras innan bolaget imploderade.HelectriC skrev: ↑02 mar 2025 09:02Gravity verkar som en riktigt schysst bil, men med rädsla för att göra en ”Fisker” och sitta med en närmast osäljbar och värdelös bil, så tror jag inte jag vågar köpa en oavsett hur konkurrenskraftigt priset blir. Och med tanke på allmänna elbilshatet, så lär det ju inte gå bättre i närmaste framtiden för små nisch-tillverkare. Tyvärr![]()
Exakt, finns inget alls gemensamt med fisker. Denna bil utklassar de flesta bilar på allt, de ska bara få igång produktionen lite mer samt få ner priserna.backe skrev: ↑02 mar 2025 09:11Känns inte riktigt rättvist att jämföra med Fisker, den hann knappt lanseras innan bolaget imploderade.HelectriC skrev: ↑02 mar 2025 09:02Gravity verkar som en riktigt schysst bil, men med rädsla för att göra en ”Fisker” och sitta med en närmast osäljbar och värdelös bil, så tror jag inte jag vågar köpa en oavsett hur konkurrenskraftigt priset blir. Och med tanke på allmänna elbilshatet, så lär det ju inte gå bättre i närmaste framtiden för små nisch-tillverkare. Tyvärr![]()
Lucid har ändå sålt bilar i flera år, man har PIF i ryggen och två egna fabriker i två olika världsdelar och mer eller mindre världsledande teknik/effektivitet. Man har väl t.o.m. licensierat ut sin teknologi till åtminstone en biltillverkare.
Dom följer Teslas mönster men bättre finansiering och snabbare utvecklingskurva. Man följer även sin egen plan mer eller mindre.
Vad har Lucid som USP?backe skrev: ↑02 mar 2025 09:11Känns inte riktigt rättvist att jämföra med Fisker, den hann knappt lanseras innan bolaget imploderade.HelectriC skrev: ↑02 mar 2025 09:02Gravity verkar som en riktigt schysst bil, men med rädsla för att göra en ”Fisker” och sitta med en närmast osäljbar och värdelös bil, så tror jag inte jag vågar köpa en oavsett hur konkurrenskraftigt priset blir. Och med tanke på allmänna elbilshatet, så lär det ju inte gå bättre i närmaste framtiden för små nisch-tillverkare. Tyvärr![]()
Lucid har ändå sålt bilar i flera år, man har PIF i ryggen och två egna fabriker i två olika världsdelar och mer eller mindre världsledande teknik/effektivitet. Man har väl t.o.m. licensierat ut sin teknologi till åtminstone en biltillverkare.
Dom följer Teslas mönster men bättre finansiering och snabbare utvecklingskurva. Man följer även sin egen plan mer eller mindre.
Lyx-el. Men det är ju en smal nisch.manneson skrev: ↑02 mar 2025 12:18Vad har Lucid som USP?backe skrev: ↑02 mar 2025 09:11Känns inte riktigt rättvist att jämföra med Fisker, den hann knappt lanseras innan bolaget imploderade.HelectriC skrev: ↑02 mar 2025 09:02Gravity verkar som en riktigt schysst bil, men med rädsla för att göra en ”Fisker” och sitta med en närmast osäljbar och värdelös bil, så tror jag inte jag vågar köpa en oavsett hur konkurrenskraftigt priset blir. Och med tanke på allmänna elbilshatet, så lär det ju inte gå bättre i närmaste framtiden för små nisch-tillverkare. Tyvärr![]()
Jag ser inte riktigt något, de är bara en i mängden. Blir kämpigt.
Mer effektiva, laddar snabbare och har bättre prestanda än Tesla är en ganska bra början ändå. Sen verkar alla biltestare tycka att dom är mer premium än Tesla också, vilket iofs inte är så svårt.manneson skrev: ↑02 mar 2025 12:18Vad har Lucid som USP?backe skrev: ↑02 mar 2025 09:11Känns inte riktigt rättvist att jämföra med Fisker, den hann knappt lanseras innan bolaget imploderade.HelectriC skrev: ↑02 mar 2025 09:02Gravity verkar som en riktigt schysst bil, men med rädsla för att göra en ”Fisker” och sitta med en närmast osäljbar och värdelös bil, så tror jag inte jag vågar köpa en oavsett hur konkurrenskraftigt priset blir. Och med tanke på allmänna elbilshatet, så lär det ju inte gå bättre i närmaste framtiden för små nisch-tillverkare. Tyvärr![]()
Jag ser inte riktigt något, de är bara en i mängden. Blir kämpigt.
Vad är skillnaden mot Tesla? Förutom att dom tog mycket längre tid på sig att nå dit Lucid är nu och inte hade riktigt starkt kapital i ryggen.HelectriC skrev: ↑02 mar 2025 13:09Får bara hoppas 3miljoner förlust per bil just nu blir något annat snart, annars blir det nog Fisker av hela satsningen. Att enbart erbjuda lyx-elbilar är nog lite kämpigt i längden. Missförstå mig rätt, jag vill gärna att dom lyckas, men jag vågar inte hoppa på ännu en elbil som hänger i en tunn tråd.
backe skrev: ↑02 mar 2025 13:37Vad är skillnaden mot Tesla? Förutom att dom tog mycket längre tid på sig att nå dit Lucid är nu och inte hade riktigt starkt kapital i ryggen.HelectriC skrev: ↑02 mar 2025 13:09Får bara hoppas 3miljoner förlust per bil just nu blir något annat snart, annars blir det nog Fisker av hela satsningen. Att enbart erbjuda lyx-elbilar är nog lite kämpigt i längden. Missförstå mig rätt, jag vill gärna att dom lyckas, men jag vågar inte hoppa på ännu en elbil som hänger i en tunn tråd.
Så länge du tar väldigt stora investeringar i fabriker och utveckling så kommer förluster/bil vara väldigt stor, men har du ekonomisk backning för det och följer din plan spelar det mindre roll.
En viktig skillnad är att Tesla gjorde motsvarande resa för drygt 10 år sedan. Konkurrensen har hårdnat en smula sedan dessbacke skrev: ↑02 mar 2025 13:37Vad är skillnaden mot Tesla? Förutom att dom tog mycket längre tid på sig att nå dit Lucid är nu och inte hade riktigt starkt kapital i ryggen.HelectriC skrev: ↑02 mar 2025 13:09Får bara hoppas 3miljoner förlust per bil just nu blir något annat snart, annars blir det nog Fisker av hela satsningen. Att enbart erbjuda lyx-elbilar är nog lite kämpigt i längden. Missförstå mig rätt, jag vill gärna att dom lyckas, men jag vågar inte hoppa på ännu en elbil som hänger i en tunn tråd.
Så länge du tar väldigt stora investeringar i fabriker och utveckling så kommer förluster/bil vara väldigt stor, men har du ekonomisk backning för det och följer din plan spelar det mindre roll.
Och bidragen är färre.Maw skrev: ↑02 mar 2025 14:15En viktig skillnad är att Tesla gjorde motsvarande resa för drygt 10 år sedan. Konkurrensen har hårdnat en smula sedan dessbacke skrev: ↑02 mar 2025 13:37Vad är skillnaden mot Tesla? Förutom att dom tog mycket längre tid på sig att nå dit Lucid är nu och inte hade riktigt starkt kapital i ryggen.HelectriC skrev: ↑02 mar 2025 13:09Får bara hoppas 3miljoner förlust per bil just nu blir något annat snart, annars blir det nog Fisker av hela satsningen. Att enbart erbjuda lyx-elbilar är nog lite kämpigt i längden. Missförstå mig rätt, jag vill gärna att dom lyckas, men jag vågar inte hoppa på ännu en elbil som hänger i en tunn tråd.
Så länge du tar väldigt stora investeringar i fabriker och utveckling så kommer förluster/bil vara väldigt stor, men har du ekonomisk backning för det och följer din plan spelar det mindre roll.![]()
Absolut, men strategin att satsa på en stor dyr sedan, en stor dyr SUV för att sedan gå på en mellanklass med lägre pris följer mönstret. Och som sagt, man följer en plan och har väldigt starka finansiärer i ryggen, så att dom ska gå i konkurs nu helt plötsligt känns väldigt oväntat skulle jag säga. Och utifrån mitt perspektiv så har Gravity en mycket större möjlighet att bli en succé än Air.Maw skrev: ↑02 mar 2025 14:15En viktig skillnad är att Tesla gjorde motsvarande resa för drygt 10 år sedan. Konkurrensen har hårdnat en smula sedan dessbacke skrev: ↑02 mar 2025 13:37Vad är skillnaden mot Tesla? Förutom att dom tog mycket längre tid på sig att nå dit Lucid är nu och inte hade riktigt starkt kapital i ryggen.HelectriC skrev: ↑02 mar 2025 13:09Får bara hoppas 3miljoner förlust per bil just nu blir något annat snart, annars blir det nog Fisker av hela satsningen. Att enbart erbjuda lyx-elbilar är nog lite kämpigt i längden. Missförstå mig rätt, jag vill gärna att dom lyckas, men jag vågar inte hoppa på ännu en elbil som hänger i en tunn tråd.
Så länge du tar väldigt stora investeringar i fabriker och utveckling så kommer förluster/bil vara väldigt stor, men har du ekonomisk backning för det och följer din plan spelar det mindre roll.![]()
Absolut, jag tror och hoppas också på Lucidbacke skrev: ↑02 mar 2025 17:13Absolut, men strategin att satsa på en stor dyr sedan, en stor dyr SUV för att sedan gå på en mellanklass med lägre pris följer mönstret. Och som sagt, man följer en plan och har väldigt starka finansiärer i ryggen, så att dom ska gå i konkurs nu helt plötsligt känns väldigt oväntat skulle jag säga. Och utifrån mitt perspektiv så har Gravity en mycket större möjlighet att bli en succé än Air.Maw skrev: ↑02 mar 2025 14:15En viktig skillnad är att Tesla gjorde motsvarande resa för drygt 10 år sedan. Konkurrensen har hårdnat en smula sedan dessbacke skrev: ↑02 mar 2025 13:37Vad är skillnaden mot Tesla? Förutom att dom tog mycket längre tid på sig att nå dit Lucid är nu och inte hade riktigt starkt kapital i ryggen.HelectriC skrev: ↑02 mar 2025 13:09Får bara hoppas 3miljoner förlust per bil just nu blir något annat snart, annars blir det nog Fisker av hela satsningen. Att enbart erbjuda lyx-elbilar är nog lite kämpigt i längden. Missförstå mig rätt, jag vill gärna att dom lyckas, men jag vågar inte hoppa på ännu en elbil som hänger i en tunn tråd.
Mellanklassmodellen är inte så mycket mer än 18 månader bort som jag förstår det, så förhoppningsvis så klarar man ekonomin tills dess.
Jag tycker man har en skön teknisk approach och hoppas att man överlever, sen är det såklart inte säkert då det kostar mycket pengar att hålla ett sånt bolag igång.
Även om det är möjligt att han inte valde det helt själv så är det inget som kommunicerats officiellt att han fick gå? Det är dock rimligt att man har en VD som är bättre på att kommersialisera i den fas man är i.
https://ir.lucidmotors.com/news-release ... transition"Now that we have successfully launched the Lucid Gravity, I have decided it is finally the right time for me to step aside from my roles at Lucid," said Rawlinson.
Jag fattar inte. Säger du att du tycker att Cadillac Escalade IQ är traditionell SUV? Vad är det för skillnad på en stor SUV och andra stora bilar t ex pickup-trucks? En del människor vill ha stora bilar eller dyra bilar. Det är väl ok?tesla newbie skrev: ↑06 apr 2025 09:55Tycker bilderna visar med all tydlighet allt som är fel med traditionella stora SUV:ar.
Aha, Du menar att Escalade är som t ex Cybertruck?tesla newbie skrev: ↑06 apr 2025 23:39Min poäng är att Lucid med Gravity visar att en rymlig, eldriven SUV inte behöver ha en jättehuv och en vägg till front. Gravity har likvärdiga utrymmen med Escalade och har närapå identisk räckvidd med ett 80 kWh mindre batteri (120 kWh vs. 205 kWh). Och det endast genom bättre design och ”engineering”. Bilar som Escalade hoppas jag snart hör till en svunnen tid. Absurt tunga vilket ger onödigt höga partikelutsläpp från däcken och kräver enorma batteripack. Dessutom höga frontpartier som är livsfarliga för oskyddade trafikanter.