Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7694
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

N H skrev: 07 dec 2024 17:14
spacecoin skrev: 07 dec 2024 16:17
N H skrev: 07 dec 2024 15:04
spacecoin skrev: 07 dec 2024 11:57
N H skrev: 07 dec 2024 11:55
Verklighetsförankring i det här sammanhanget är ju ett högst subjektivt begrepp. Om du är Cathie Woods är din verklighet att tsla är sjukt undervärderad, om du är spacecoin är den sjukt övervärderad.
Håller inte med om att det är subjektivt tills någon på allvar visar, med en verklighetsbaserad kalkyl, på hur intäkterna ökar och i vilket takt.

Det finns inget som Cathie Wood gör som är verklighetsbaserat. Du måste väl förstå att hennes enda jobb är att prata upp Tesla och resten av hennes innehav? Huruvida man ska tro på henne, kan du kolla på genom att jämföra avkastning mellan ARKK med Nasdaq index. hon underpresterar massivt mot index och jag slår index med marginal.
N H skrev: 07 dec 2024 11:55
Gott så, det är naturligt att vi alla har olika uppfattningar. Det jag har problem med är när någon uttrycker sin verklighet som den enda möjliga och alla andra åsikter är fel.
Nu tycker jag du får ta och ge konkreta exempel istället för att komma med dessa vaga påhopp tycker jag. Det är omöjligt att försvara sig annars.

Någon säger: Tesla kommer att ha robotaxi 2026.
Jag säger: Det verkar inte troligt för z.y.x och å,ä,ö.

Du kallar det härskarteknik? En bättre diskussion hade väl varit "jag tror inte på a för att e.f"?

ps. Tibor, du behöver inte städa upp för min del. Jag är inte så lättkränkt.
Ja, "jag tror inte på för att..." är ju jättebra. Här är några exempel, som du efterfrågade, som jag tycker är motsatsen till det goda exempel på hur man bör framföra sina teorier.

"Du tycker inte värdering och resultat-tillväxt ska hänga ihop? Tesla har mer eller mindre noll-tillväxt och ett p/e på 100. Du tycker 300 är rimligare?"

"Då är det nästa grej som “kommer senare”. Robotar och robotaxi. Det första är så löjligt långt bort att det inte ens går att diskutera."

"Det finns inget som Cathie Wood gör som är verklighetsbaserat. Du måste väl förstå att hennes enda jobb är att prata upp Tesla och resten av hennes innehav?"

Om du kollar på sammanhanget där du svarat så tycker jag du borde se att det är en raljant, konfliktsökande och icke konstruktiv ton. Dålig respekt tycker jag, det blir inte mycket till diskussion eller så roligt att försöka diskutera när nån systematiskt går loss så här med enögt perspektiv. Om nån skriver så nån gång är väl inga problem, det är inga supergrova saker i sig, men jag upplever att det är systematiskt återkommande och att den här tråden spårat ur med nästan mer off topic Waymo-propagande än on topic om tsla.
Tack. Det var konkret. Jag tycker att du bör sätta in mina svar i sitt kontext, men skit i det.

Jag vill dock be dig att avstå från fler personangrepp som t ex ovan "raljant, konfliktsökande och icke konstruktiv ton.". "Systematiskt", "Enögt". Du menar väl ändå att jag har fel i sak? Låt oss då avstå från pajkastning och diskutera sakerna? Det blir ju smått märkligt när du gör det som du anklagar mig för.

1) Jag har fortfarande inte fått någon konkret återkoppling på frågan om du eller någon annan tycker att P/E 100 är rimligt för ett bolag utan meningsfull tillväxt. För vi är väl överens om att det är så?

2) Det är ett absolut och obestridligt faktum att humanoida robotar är ett forskningsområde och att Tesla styr sina robotar med människor och teleoperation annat än till demos med att plocka upp klossar et.c. Detta beror på att dagens AI-system inte ens är nära att uppvisa en bråkdel av vad som krävs för att kunna skapa en generell agent ens i mjukvara. Att deploya fysiska humanoida robotar som jobbar bland folk kommer högst troligen inte att hända de kommande 10 åren. Det kommer troligen att behövas en handfull genombrott inom AI likt transformers (2017).

3) CW:s "analyser" är inte neutrala och hon har haft fel i 10 år om det mesta. Vad mer vill du att jag ska säga? Det reflekteras i hennes fonders avkastning och hur fel hennes "analyser" om TSLA är. Ska jag verkligen behöva citera hennes Bear case för att vi ska komma till den slutsatsen?

4) Hela tesen om TSLA:s värdering verkar ju ligga i robotaxi, så det blir ju omöjligt att inte jämföra med Waymo tänker jag. Om du vill diskutera vad som skiljer mellan L4 (Waymo) och L2 (Tesla) så kan vi göra det. I ett ord: skalbarhet. Teslas teknik gör fel för ofta, även v13. Det är i det närmaste irrelevant om nu de här fyra influencer-killarna som har v13.2 har noll ingripanden eller fel. Nu har jag bara tittat på kanske 60 minuters körning men under den tiden har jag sett körning mot rödljus, kameror som blivit bländande av solen "ta över omedelbart" och bilar som var på väg att köra in i inhängnader. Man behöver kunna köra i månader eller snarare år utan att göra den här typen av fel.

Välj ämne så kör vi?
Och punkterna.

1. Vad är rimligt - vad händer i framtiden? Historisk tillväxt är inte anledningen att marknaden värderar tsla med p/e 100. 10, 100 eller 1000 - framtiden och marknaden avgör. Det går att göra analyser och räkneexempel som visar att nuvarande p/e är alldeles för lågt eller alldeles för högt.

2. Igen, nu vs framtiden.

3. Du tycker inte CWs analyser är neutrala, ok. Jag kan ju tycka att både spacecoins och CWs är extrema. Vem som har minst fel får vi se nån gång i framtiden.
Du säger bara att jag har "raljant, konfliktsökande och icke konstruktiv ton", men sedan när jag frågar dig vad konkret som jag har fel om eller vad du vill diskutera så är det bara radiotystnad?

Du verkar ju personifiera min tes om "faith based investing". Inget fel med det, men då ska du kanske inte kritisera mig när jag vill diskutera detaljer och konkreta, mätbara saker, baserat på verklig evidens och sluta kalla det för "härskarteknik".

Det jag kanske gör är att jag utmanar din tro med resonemang och datapunkter. Jag kan förstå att det kan upplevas provocerande.
N H
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av N H »

Bjelke skrev: 04 dec 2024 12:34
Väldigt blygsamma reaktioner på dessa saker, jag trodde det skulle bli
ett rejält ras…

Tänkte samma, men FSD 13 och höjda riktkurser från analytiker (bla Bank of America) verkar väga upp.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av d3marcus »

N H skrev: 07 dec 2024 17:00
spacecoin skrev: 07 dec 2024 16:17
N H skrev: 07 dec 2024 15:04
spacecoin skrev: 07 dec 2024 11:57
N H skrev: 07 dec 2024 11:55
Verklighetsförankring i det här sammanhanget är ju ett högst subjektivt begrepp. Om du är Cathie Woods är din verklighet att tsla är sjukt undervärderad, om du är spacecoin är den sjukt övervärderad.
Håller inte med om att det är subjektivt tills någon på allvar visar, med en verklighetsbaserad kalkyl, på hur intäkterna ökar och i vilket takt.

Det finns inget som Cathie Wood gör som är verklighetsbaserat. Du måste väl förstå att hennes enda jobb är att prata upp Tesla och resten av hennes innehav? Huruvida man ska tro på henne, kan du kolla på genom att jämföra avkastning mellan ARKK med Nasdaq index. hon underpresterar massivt mot index och jag slår index med marginal.
N H skrev: 07 dec 2024 11:55
Gott så, det är naturligt att vi alla har olika uppfattningar. Det jag har problem med är när någon uttrycker sin verklighet som den enda möjliga och alla andra åsikter är fel.
Nu tycker jag du får ta och ge konkreta exempel istället för att komma med dessa vaga påhopp tycker jag. Det är omöjligt att försvara sig annars.

Någon säger: Tesla kommer att ha robotaxi 2026.
Jag säger: Det verkar inte troligt för z.y.x och å,ä,ö.

Du kallar det härskarteknik? En bättre diskussion hade väl varit "jag tror inte på a för att e.f"?

ps. Tibor, du behöver inte städa upp för min del. Jag är inte så lättkränkt.
Ja, "jag tror inte på för att..." är ju jättebra. Här är några exempel, som du efterfrågade, som jag tycker är motsatsen till det goda exempel på hur man bör framföra sina teorier.

"Du tycker inte värdering och resultat-tillväxt ska hänga ihop? Tesla har mer eller mindre noll-tillväxt och ett p/e på 100. Du tycker 300 är rimligare?"

"Då är det nästa grej som “kommer senare”. Robotar och robotaxi. Det första är så löjligt långt bort att det inte ens går att diskutera."

"Det finns inget som Cathie Wood gör som är verklighetsbaserat. Du måste väl förstå att hennes enda jobb är att prata upp Tesla och resten av hennes innehav?"

Om du kollar på sammanhanget där du svarat så tycker jag du borde se att det är en raljant, konfliktsökande och icke konstruktiv ton. Dålig respekt tycker jag, det blir inte mycket till diskussion eller så roligt att försöka diskutera när nån systematiskt går loss så här med enögt perspektiv. Om nån skriver så nån gång är väl inga problem, det är inga supergrova saker i sig, men jag upplever att det är systematiskt återkommande och att den här tråden spårat ur med nästan mer off topic Waymo-propagande än on topic om tsla.
Tack. Det var konkret. Jag tycker att du bör sätta in mina svar i sitt kontext, men skit i det.

1) Jag har fortfarande inte fått någon konkret återkoppling på frågan om du eller någon annan tycker att P/E 100 är rimligt för ett bolag utan meningsfull tillväxt. För vi är väl överens om att det är så?

2) Det är ett absolut och obestridligt faktum att humanoida robotar är ett forskningsområde och att Tesla styr sina robotar med människor annat än till demos med att plocka upp klossar et.c. Detta beror på att dagens AI-system inte ens är nära att uppvisa en bråkdel av vad som krävs för att kunna skapa en generell agent ens i mjukvara. Att deploya fysiska robotar bland folk kommer inte att hända de kommande 10 åren. Det kommer troligen att behövas en handfull genombrott inom AI likt transformers (2017).

3) CW:s "analyser" är inte neutrala och hon har haft fel i 10 år om det mesta. Vad mer vill du att jag ska säga? Det reflekteras i hennes fonders avkastning och hur fel hennes "analyser" om TSLA är. Ska jag verkligen behöva citera hennes Bear case för att vi ska komma till den slutsatsen?

4) Om du vill diskutera vad som skiljer mellan L4 (Waymo) och L2 (Tesla) så kan vi göra det. I ett ord: skalbarhet. Teslas teknik gör fel för ofta, även v13. Det är i det närmaste irrelevant om nu de här fyra influencer-killarna som har v13.2 har noll ingripanden eller fel. Nu har jag bara tittat på kanske 60 minuters körning men under den tiden har jag sett körning mot rödljus, kameror som blivit bländande av solen "ta över omedelbart" och bilar som var påväg att köra in i inhängnader.

Välj ämne så kör vi?
Nu var diskussionen om ton, härskarteknik osv. Du går hårt in för att vinna och trycka till de som har ett annat perspektiv, gång på gång. Jag tycker det blir ett ganska dåligt diskussionsforum av det.

Min tolkning är att du bygger dina analyser mycket på vad som finns nu och data som stödjer det, du vill ha bevis. Jag erkänner gärna att det är mycket jag inte har koll på, speciellt om vad som ska hända de kommande 1-20 åren. Det är mycket vi alla inte har koll på vad det gäller Tesla och andra bolags framtid. Affärshemligheter där vi får ta del av fragment av planerna vid olika tillfällen. Tesla målar upp stora visioner och det är väldigt naturligt att vi inte får alla detaljer. Tro på det eller inte? Elon är optimist och Tesla sätter inte allt perfekt, men de visar också att det kan genomföra stora saker på ett sätt som många andra företag inte är i närheten av. Vi har vi olika perspektiv.
Helt klart olika perspektiv. Det är helt uppenbart att din inställning till Tesla styrs av känslor/tro/tillhölighet, och då går det inte att ha en vettig, intellektuell diskussion. Du argumenterar med åsikter, spacecoin med fakta.
Användarvisningsbild
SagittariusA
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 09 okt 2024 17:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SagittariusA »

Börjar närma oss all time high från 1/11 2021. To the moon!
N H
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Aktien TSLA

Inlägg av N H »

d3marcus skrev: 07 dec 2024 23:28
N H skrev: 07 dec 2024 17:00
spacecoin skrev: 07 dec 2024 16:17
N H skrev: 07 dec 2024 15:04
spacecoin skrev: 07 dec 2024 11:57

Håller inte med om att det är subjektivt tills någon på allvar visar, med en verklighetsbaserad kalkyl, på hur intäkterna ökar och i vilket takt.

Det finns inget som Cathie Wood gör som är verklighetsbaserat. Du måste väl förstå att hennes enda jobb är att prata upp Tesla och resten av hennes innehav? Huruvida man ska tro på henne, kan du kolla på genom att jämföra avkastning mellan ARKK med Nasdaq index. hon underpresterar massivt mot index och jag slår index med marginal.


Nu tycker jag du får ta och ge konkreta exempel istället för att komma med dessa vaga påhopp tycker jag. Det är omöjligt att försvara sig annars.

Någon säger: Tesla kommer att ha robotaxi 2026.
Jag säger: Det verkar inte troligt för z.y.x och å,ä,ö.

Du kallar det härskarteknik? En bättre diskussion hade väl varit "jag tror inte på a för att e.f"?

ps. Tibor, du behöver inte städa upp för min del. Jag är inte så lättkränkt.
Ja, "jag tror inte på för att..." är ju jättebra. Här är några exempel, som du efterfrågade, som jag tycker är motsatsen till det goda exempel på hur man bör framföra sina teorier.

"Du tycker inte värdering och resultat-tillväxt ska hänga ihop? Tesla har mer eller mindre noll-tillväxt och ett p/e på 100. Du tycker 300 är rimligare?"

"Då är det nästa grej som “kommer senare”. Robotar och robotaxi. Det första är så löjligt långt bort att det inte ens går att diskutera."

"Det finns inget som Cathie Wood gör som är verklighetsbaserat. Du måste väl förstå att hennes enda jobb är att prata upp Tesla och resten av hennes innehav?"

Om du kollar på sammanhanget där du svarat så tycker jag du borde se att det är en raljant, konfliktsökande och icke konstruktiv ton. Dålig respekt tycker jag, det blir inte mycket till diskussion eller så roligt att försöka diskutera när nån systematiskt går loss så här med enögt perspektiv. Om nån skriver så nån gång är väl inga problem, det är inga supergrova saker i sig, men jag upplever att det är systematiskt återkommande och att den här tråden spårat ur med nästan mer off topic Waymo-propagande än on topic om tsla.
Tack. Det var konkret. Jag tycker att du bör sätta in mina svar i sitt kontext, men skit i det.

1) Jag har fortfarande inte fått någon konkret återkoppling på frågan om du eller någon annan tycker att P/E 100 är rimligt för ett bolag utan meningsfull tillväxt. För vi är väl överens om att det är så?

2) Det är ett absolut och obestridligt faktum att humanoida robotar är ett forskningsområde och att Tesla styr sina robotar med människor annat än till demos med att plocka upp klossar et.c. Detta beror på att dagens AI-system inte ens är nära att uppvisa en bråkdel av vad som krävs för att kunna skapa en generell agent ens i mjukvara. Att deploya fysiska robotar bland folk kommer inte att hända de kommande 10 åren. Det kommer troligen att behövas en handfull genombrott inom AI likt transformers (2017).

3) CW:s "analyser" är inte neutrala och hon har haft fel i 10 år om det mesta. Vad mer vill du att jag ska säga? Det reflekteras i hennes fonders avkastning och hur fel hennes "analyser" om TSLA är. Ska jag verkligen behöva citera hennes Bear case för att vi ska komma till den slutsatsen?

4) Om du vill diskutera vad som skiljer mellan L4 (Waymo) och L2 (Tesla) så kan vi göra det. I ett ord: skalbarhet. Teslas teknik gör fel för ofta, även v13. Det är i det närmaste irrelevant om nu de här fyra influencer-killarna som har v13.2 har noll ingripanden eller fel. Nu har jag bara tittat på kanske 60 minuters körning men under den tiden har jag sett körning mot rödljus, kameror som blivit bländande av solen "ta över omedelbart" och bilar som var påväg att köra in i inhängnader.

Välj ämne så kör vi?
Nu var diskussionen om ton, härskarteknik osv. Du går hårt in för att vinna och trycka till de som har ett annat perspektiv, gång på gång. Jag tycker det blir ett ganska dåligt diskussionsforum av det.

Min tolkning är att du bygger dina analyser mycket på vad som finns nu och data som stödjer det, du vill ha bevis. Jag erkänner gärna att det är mycket jag inte har koll på, speciellt om vad som ska hända de kommande 1-20 åren. Det är mycket vi alla inte har koll på vad det gäller Tesla och andra bolags framtid. Affärshemligheter där vi får ta del av fragment av planerna vid olika tillfällen. Tesla målar upp stora visioner och det är väldigt naturligt att vi inte får alla detaljer. Tro på det eller inte? Elon är optimist och Tesla sätter inte allt perfekt, men de visar också att det kan genomföra stora saker på ett sätt som många andra företag inte är i närheten av. Vi har vi olika perspektiv.
Helt klart olika perspektiv. Det är helt uppenbart att din inställning till Tesla styrs av känslor/tro/tillhölighet, och då går det inte att ha en vettig, intellektuell diskussion. Du argumenterar med åsikter, spacecoin med fakta.
Jag tror det är lätt att missa den stora bilden om vi bara tittar på datapunkter nu och i historien, så kallad "fakta". Ja, jag må vara en som tror att Tesla kommer att leverera på stora delar av deras visioner. Hög risk och volatilt, ja. Men jag tror också det är stora möjligheter.

"Du säger bara att jag har "raljant, konfliktsökande och icke konstruktiv ton", men sedan när jag frågar dig vad konkret som jag har fel om eller vad du vill diskutera så är det bara radiotystnad?"

Spacecoin, härskarteknik har inget med vad du konkret vill diskutera. Dina datapunkter och analyser har absolut sin poäng och kan vara värdefulla, men ditt sätt att såga när något inte går att mäta eller analysera på det sätt du tycker är rätt är det jag menar med härksartekniker. Du går som sagt på ganska hårt när någon postar utan "fakta" och avfärdar det som bla trams från "Farzad och hans vänner", sekt osv.

Läste precis detta och tycker det är tänkvärt appropå fsd och transformation från biltillverkning till fsd/SaaS som det som ska driva vinsten inom auto framöver. Det är Teslas vision och vi har inte så mycket datapunkter på det än, men ändock viktigt för mig ang tslas framtida värde:

"In January 2023, Tesla did something unthinkable:
They slashed ALL prices by 20% & destroyed their profit margins overnight.
No one understood why they did it.
But Elon saw something no one else did...
Here's the real explanation (& why it's his boldest move yet)
For years, Tesla had dominated the EV market with premium pricing.
Their strategy was simple: Position as a luxury brand, maintain high margins.
But on January 12, 2023, Musk made an unprecedented move that shocked the industry...
Tesla slashed prices across ALL models by 10-20%.
• The Model Y: Down $13,000.
• The Model 3: Down $7,000.
Wall Street was stunned. Billions in market value vanished overnight.
But that was just the beginning...
The ripple effects were immediate:
• Used Tesla prices plummeted
• Existing owners protested
• Competitors panicked
Ford had to cut Mach-E prices by $5,900 just to stay competitive.
The entire EV market was in chaos. But why did Musk do it?
The answer lies in Tesla's unique business model:
Unlike traditional car makers who sell through dealerships...
Tesla sells direct-to-consumer.
This means they can adjust prices instantly based on demand.
But there was a bigger strategy at play...
Musk was playing 4D chess:
By slashing prices, he forced competitors into a price war they couldn't win.
But the results shocked everyone...
Tesla's Q3 2023 numbers tell the story:
• Operating margin crashed from 17.2% to 7.6%
• Operating income plunged 52% to $1.7B
• Stock price fell 40% since January
Wall Street was panicking. But the damage went deeper...
The used car market imploded:
Some Tesla models lost 28.9% of their value in ONE year.
Even more shocking:
A 2020 Model 3 saw the same depreciation in 3 years as a 2022 Model 3 saw in 1 year.
The entire industry was in chaos. But Musk had a secret weapon...
While competitors focused on car prices, Tesla was building their real profit engine:
Full Self-Driving (FSD) software.
At $12,000 per vehicle, it's nearly pure profit.
And that's just the beginning...
Musk's master plan:
1. Cut prices to gain market share
2. Get more Teslas on the road
3. Upsell high-margin software
4. Launch robotaxi network
Traditional automakers can't compete with this model. They don't have the software expertise.
Think about it:
Even with lower margins on cars, Tesla can make it up through:
• FSD subscriptions
• Over-the-air upgrades
• Future robotaxi revenue
It's the ultimate moat. The most amazing part about this all:
Despite this massive transformation...
Despite the price wars...
Despite the chaos...
They still spend $0 on advertising.
Meanwhile:
• Ford spends $2.2B on ads yearly
• GM spends $3.3B
• Toyota spends $4.1B
Yet...
Tesla sells more electric vehicles than all of them combined.
How? They cracked the modern marketing code:
Traditional advertising is dying:
• TV ads get skipped
• Billboards get ignored
• Digital ads get blocked
But Tesla?
They get millions in free publicity through:
• Musk's tweets
• Word-of-mouth
• Customer evangelism
All because they built in public. This is the future of business:
People don't trust corporate ads anymore. They trust authentic voices.
Instead of burning cash on ads, the best founders are building personal brands that:
• Create trust at scale
• Attract customers organically
• Generate opportunities on autopilot
Just like Elon did. 🫰"

https://www.facebook.com/share/p/15FzPR ... tid=WC7FNe
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7694
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

N H skrev: 08 dec 2024 12:39
Dina datapunkter och analyser har absolut sin poäng och kan vara värdefulla, men ditt sätt att såga när något inte går att mäta eller analysera på det sätt du tycker är rätt är det jag menar med härksartekniker. Du går som sagt på ganska hårt när någon postar utan "fakta" och avfärdar det som bla trams från "Farzad och hans vänner", sekt osv.
Menar du att man ska väga information från Farzads podcast på samma vis som man väger information från en domänexpert? Vad tror du Farzads motivation är? Allmän och balanserad information? Har han eller hans gäster någon specialkompetens inom det de spekulerar om?
N H skrev: 08 dec 2024 12:39
"In January 2023, Tesla did something unthinkable:
They slashed ALL prices by 20% & destroyed their profit margins overnight.
No one understood why they did it."
Har du hört talas om Occam's Razor? Hela det där resonemanget tycker jag känns som en väldigt krånglig efterhandskonstruktion som bortser från verkligheten.

Min bild är att Tesla sänkte priserna 2023 av två anledningar;
1) De var tvungna att göra det eftersom de tillverkade fler bilar än vad folk ville köpa.
2) De kunde sänka priset på grund av att litium (som starkt påverkar batteripriset) sjönk till en 1/3 av priset (som var 60k 2022 -> 25k 2023). Nu är priset 10k, dvs en halvering till.

Det som hänt sedan 2022 är att fler och fler länder dumpar bidragen, konkurrensen ökar. Marginalerna som fanns på BEV i början är borta. Det kommer att bli marginaler som branschstandard i auto, 5-10%. Det har jag sagt i fem år.

Teslas största marknad är Kina. Där är det helt galen konkurrens jfr med i EU/USA.

Det som fascinerar mig mest när att Elon lovar Robotaxi igen med playbooken från 2019-2021 (som drev upp kursen till dessa nivåer första gången) - är att folk fortfarande tror på vad han säger. Tesla har fortfarande 0 förarlösa kilometer på allmän väg.

"I feel very confident predicting autonomous robotaxis for Tesla next year,” Musk said on stage at the Tesla Autonomy Investor Day in Palo Alto, California. They won’t be “in all jurisdictions, because we won’t have regulatory approval everywhere, but I am confident we will have at least regulatory approval somewhere, literally next year,” he said.

-- Elon Musk, april 2019

https://www.cnbc.com/2019/04/22/elon-mu ... -year.html
Sabbe
Inlägg: 1489
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Aktien TSLA

Inlägg av HerrNilsson »

Satan vad aktien tuffar på! Mycket trevligt.

Grattis till alla som valt att INTE betta mot Elon 8-)

Skärmavbild 2024-12-09 kl. 15.51.36.png
Mvh
Nilsson


Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3867
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

Brukar vara många inlägg här när det är bull, men inte nu.
Har alla sålt av sina innehav?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla

Är väl typ ATH nu så jag gissar på en rekyl på 50-100
(Så jag kan köpa tillbaka det jag sålt) :lol:
IMG_7391.jpeg
IMG_7390.jpeg
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Tellus skrev: 10 dec 2024 20:31
Brukar vara många inlägg här när det är bull, men inte nu.
Har alla sålt av sina innehav?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla

Är väl typ ATH nu så jag gissar på en rekyl på 50-100
(Så jag kan köpa tillbaka det jag sålt) :lol:
De skall upp till 420.69 minst innan de vänder nedåt :D
Sabbe
Inlägg: 1489
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Det är inte lätt att konkurrera med Tesla

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7694
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 11 dec 2024 14:57
Det är inte lätt att konkurrera med Tesla

Ja, Tesla har ju så många taxibilar deployade att det är lätt att förstå att Cruise packade ihop... Vem kan konkurrera med det liksom? :roll:

Om du läste på forumet så skulle du veta att Cruise-nyheten redan är avhandlad i rätt tråd. Om något så är det här bearish för autonoma fordon i allmänhet eller så kan man tolka det som att ingen har chans att komma i kapp Waymo i närtid för vettiga pengar.

Det är inte supersannolikt att Tesla når autonomi, men det kan inte uteslutas att det händer det här årtiondet.

Ska man tro på FSD tracker så trendar det inte åt det hållet.
Screenshot 2024-12-11 at 15.30.37.png
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7846
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Nu är kursen uppe och nosar på ATH ($414.5 2021-11-04):
ATH.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7846
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

fth skrev: 08 nov 2024 20:40
spacecoin skrev: 08 nov 2024 20:35
fth skrev: 08 nov 2024 20:25
Intressant att följa hur högt denna tämligen omotiverade rusning når.

Jag klev ur halva min position i TSLA på $325 nyss, det blir nog lättare att sova i helgen nu. :D
Tror det var smart. Du kan ju köpa mer för 250 inom ett par månader.
Det var tanken, jag har dock en rätt dålig track record vad gäller timing. ;)

Det känns just nu ganska skönt iaf, nästan oavsett vart kursen tar vägen, sinnesro är värt en del också.

/fth
Japp, ny ATH $415, "nästan oavsett vart kursen tar vägen", med betoning på "nästan"... :? :shock: :D

Skönt att jag inte sålde av hela min position iaf... :lol:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Elmil »

pejvic skrev: 10 dec 2024 20:53
Tellus skrev: 10 dec 2024 20:31
Brukar vara många inlägg här när det är bull, men inte nu.
Har alla sålt av sina innehav?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla

Är väl typ ATH nu så jag gissar på en rekyl på 50-100
(Så jag kan köpa tillbaka det jag sålt) :lol:
De skall upp till 420.69 minst innan de vänder nedåt :D
3.51 kvar :)
417.jpg
Model 3 LR 2019
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Sabbe
Inlägg: 1489
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

backe
Inlägg: 2115
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev: 11 dec 2024 19:27
Vad kan en biltillverkare tänkas betala för att licensiera ett L2 system?
Och mest troligt så funkar inte detta utan att man köper hela hårdvaran av Tesla, känns mer eller mindre osannolikt enligt mig att någon vill låsa in sig och vara beroende av någon som är så inkonsekvent som Elon är.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7694
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

backe skrev: 11 dec 2024 19:54
Sabbe skrev: 11 dec 2024 19:27
Vad kan en biltillverkare tänkas betala för att licensiera ett L2 system?
Och mest troligt så funkar inte detta utan att man köper hela hårdvaran av Tesla, känns mer eller mindre osannolikt enligt mig att någon vill låsa in sig och vara beroende av någon som är så inkonsekvent som Elon är.
Kommer aldrig att hända.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7846
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

$420 :shock:
IMG_7041.jpeg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3867
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

pejvic skrev: 10 dec 2024 20:53
Tellus skrev: 10 dec 2024 20:31
Brukar vara många inlägg här när det är bull, men inte nu.
Har alla sålt av sina innehav?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla

Är väl typ ATH nu så jag gissar på en rekyl på 50-100
(Så jag kan köpa tillbaka det jag sålt) :lol:
De skall upp till 420.69 minst innan de vänder nedåt :D
:D
IMG_0789.png
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Användarvisningsbild
SagittariusA
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 09 okt 2024 17:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SagittariusA »

426,52 after market :-)
To the moon!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Masspsykos
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 7694
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Remuz skrev: 11 dec 2024 22:32
Masspsykos
Det är ingen skillnad på TSLA och GME eller på Dan Ives och Roaring Kitty,

$TSLA needs to gain 7% more to be worth more than all other automakers worldwide combined.
$TSLA has about 2% market share worldwide with shrinking revenue and profits.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 759
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Tack Elon, det gjorde du bra!!
tsla.jpg
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12076
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Larofo skrev: 12 dec 2024 00:39
Tack Elon, det gjorde du bra!!
tsla.jpg
Har du sålt?
Skriv svar