Jämfört med att det var gratis för en vecka sedan är det ju skitdyrt!Freez skrev: ↑08 dec 2024 13:47Dyrt? Vad finns inte menar du?repulsiv skrev: ↑08 dec 2024 13:17Flera av dom där finns väl inte än(?), så dom ska jag inte uttala mej om, men ok, fartkameravarningen är ju ett plus.
Men satellitkartor, kunde inte bry mej mindre, på andra bilar är der gratis och jag brukar stänga av dom för der blir så plottrigt, det var kanske något som kunde imponera på andra en gång i tiden, men nu har ju i princip alla andra bilar det eftersom det ingår gratis i android auto (och gissningvis i apple carplay ?)
Jag tycker det är ohemult dyrt för det man får, å andra sidan så är det valbart så jag klagar inte så, hade det avrit påtvingat hade det varit surare.
Jag var mer intresserad av vilka funktioner som andra tycker är så viktiga, eftersom jag anser det vara ganska oviktigt.
Det skulle f.ö aldrig falla mej in att betala för spotify, jag har redan betalt för den musiken jag lyssnar på FLERA GÅNGER, jag avser inte att betala igen.
Du har köpt eller planerar att köpa en bil för +600K men tycker 99kr/mån är dyrt.
Spotify är förmodligen en av världens mest prisvärda tjänster. 119kr/mån för att få tillgång till all världens musik är billigt!!
Premium Connectivity
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Premium Connectivity
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Spotify ?
Men aniedningn att det känns dyrt är att det enda jag vill ha av det där är fartkameravarningarna typ.
Jag har varken köpt eller planerar att köpa en bil för 600k nej.
Du har köpt eller planerar att köpa en bil för +600K men tycker 99kr/mån är dyrt.
Sen är det något som adderar till driftskostnader, som redan idag ser sämre ut på teslan än vad det hade gjort med en 8 år gammal bensinbil.
Själv gillar jag att äga den musiken jag lyssnar på, jag köper skivorna och sen rippar eller digitaliserar jag och lägger på min telefon.Spotify är förmodligen en av världens mest prisvärda tjänster. 119kr/mån för att få tillgång till all världens musik är billigt!!
Dessutom sakans väldigt mycket av den musik jag lyssnar på på spotify.
Det finns musik jag ofta lyssnar på som jag betalat för 4-5 gånger redan, typ först köpt på LP, sen CD, sen nån singel, kanske nån återutgåva och en samlingsskiva.. jag vill inte betala IGEN.
.Sen gör det inte saken bättre att artisterna får uselt betalt av spotify heller.
Har du fått till det så att du kan se inspelade klipp i telefonen? Jag har uppdaterat bilen (och aktiverat mobilkamera) men det dyker inte upp någon funktion i telefonappen…flamman skrev: ↑08 dec 2024 05:18Tycker det mesta i PC är värt och användbart.
Jag och resten av familjen gillar satellit-kartorna, kul för alla att se vad man har runt omkring sig. De gråa standard-kartorna känns lite ”fattiga” och tråkiga.
Kolla till bilen med Sentry mode och nu även kunna kolla alla inspelade klipp i mobil-appen istället för att behöva sitta framför skärmen.
Streaming för Spotify-spelaren och Apple Podcasts. Barnen gillar också att kolla lite Netflix eller YouTube vid stoppen.
Samt såklart fartkamera-varningen (som man lätt kan spara in 99kr på att använda ).
- Pete
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias397333
Ligger under Säkerhet och förare -> Bilkameraspelare. Det kommer även upp en notis på förstasidan om det finns nya events som inte granskats.Ostberg skrev: ↑08 dec 2024 15:35Har du fått till det så att du kan se inspelade klipp i telefonen? Jag har uppdaterat bilen (och aktiverat mobilkamera) men det dyker inte upp någon funktion i telefonappen…flamman skrev: ↑08 dec 2024 05:18Tycker det mesta i PC är värt och användbart.
Jag och resten av familjen gillar satellit-kartorna, kul för alla att se vad man har runt omkring sig. De gråa standard-kartorna känns lite ”fattiga” och tråkiga.
Kolla till bilen med Sentry mode och nu även kunna kolla alla inspelade klipp i mobil-appen istället för att behöva sitta framför skärmen.
Streaming för Spotify-spelaren och Apple Podcasts. Barnen gillar också att kolla lite Netflix eller YouTube vid stoppen.
Samt såklart fartkamera-varningen (som man lätt kan spara in 99kr på att använda ).
Jag har 2024.44.25.2 i bilen samt app version 4.39.6.
- Freez
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias525177
Varför denna diskussion om du inte tänkt köpa en Tesla? 99kr är en struntsumma i sammanhanget. Dessutom har De flesta människor redan ett Spotify konto. Det är inte det som avgör om man köper en Tesla eller inte.repulsiv skrev: ↑08 dec 2024 14:30Spotify ?
Men aniedningn att det känns dyrt är att det enda jag vill ha av det där är fartkameravarningarna typ.
Sen är det något som adderar till driftskostnader, som redan idag ser sämre ut på teslan än vad det hade gjort med en 8 år gammal bensinbil.
Själv gillar jag att äga den musiken jag lyssnar på, jag köper skivorna och sen rippar eller digitaliserar jag och lägger på min telefon.Spotify är förmodligen en av världens mest prisvärda tjänster. 119kr/mån för att få tillgång till all världens musik är billigt!!
Det finns musik jag ofta lyssnar på som jag betalat för 4-5 gånger redan, typ först köpt på LP, sen CD, sen nån singel, kanske nån återutgåva och en samlingsskiva.. jag vill inte betala IGEN.
.Sen gör det inte saken bättre att artisterna får uselt betalt av spotify heller.
Även om man äger mängder med CD/LP skivor blir det ganska svårt att spela dem i bilen.
MY RWD Vit 2023
Och jag har app version 4.39.1 så det är troligtvis det då, får vänta tills jag blir föreslagen en uppdatering av Tesla appen då. Tackar för hjälpen.
- Freez
- Teslaägare
Om du går in på appen via AppStore kan du starta en uppdatering redan nu.
MY RWD Vit 2023
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Du kan vara lugn, Standard Connectivity ingår bara i 8 år i bilarna som säljs idag. Gäller bilar beställda efter 20 juli 2022 om jag googlar rätt.
Model Y LR AWD 2022
Uhm, nu äger jag redan en tesla, så det är tämligen relevant.
Det är ännu en utgift som adderar på driftskostnaderna, jag kör ca 200mil/mån, varav ca 150 i teslan, det är alltså 66 öre milen bara för premium connectivity, vilket förstås hade varit ok om det var saker jag tycker jag behöver, men nu är det ju inte så.99kr är en struntsumma i sammanhanget. Dessutom har De flesta människor redan ett Spotify konto. Det är inte det som avgör om man köper en Tesla eller inte.
Jag har haft spotify ett antal gånger i mitt liv, men jag tycker det är surt att betala för det eftersom jag redan äger musiken, och mycket av musiken ändå inte finns där.. det är alltså inte värt pengarna.
Och citat "de flesta människor" har inte ett spotifykonto, många kanske har det men inte de flesta.
Nej det är det inte, det mesta jag äger har jag digitaliserat eller rippat, och det mesta jag vill lyssna på ligger lagrat i mobilen så jag kan spela det i vilken bil jag än sitter i, eller på jobbet, eller när jag sitter på ett flyg eller vad som helst.Även om man äger mängder med CD/LP skivor blir det ganska svårt att spela dem i bilen.
Förr innan google la ner google play music så hade jag laddat upp allt där och kunde lyssna på det gratis var jag än befann mig, nuvarande lösning är inte lika snygg men funkar.
- mikebike
- Teslaägare
Jag har alla mina CD (och några till) på ett USB i bilen.Freez skrev: ↑08 dec 2024 16:06Varför denna diskussion om du inte tänkt köpa en Tesla? 99kr är en struntsumma i sammanhanget. Dessutom har De flesta människor redan ett Spotify konto. Det är inte det som avgör om man köper en Tesla eller inte.repulsiv skrev: ↑08 dec 2024 14:30Spotify ?
Även om man äger mängder med CD/LP skivor blir det ganska svårt att spela dem i bilen.
- jonasl
- Teslaägare
Det du lade upp där finns i YT Music nu. Rimligen även i bilen men det har jag faktiskt inte testat..
Håller egentligen med om ditt resonemang om att det är dyrt ser till vad man får. Tänk om det gått att få WiFi hotspot i bilen det hade varit en bra funktion i PC.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
Youtube Music kostar ju också....
- jonasl
- Teslaägare
Ja och dyrare har det blivit också. Men för oss som är fem i familjen är YT Premium fortfarande prisvärt med 279 kr / mån för reklamfritt Youtube och YT Music. Än mer så för några månader sen när det bara kostade 179!
De verkar ha fixat till så det går att skicka upp egna filer igen också: https://support.google.com/youtubemusic ... 6522?hl=en
Det är en rätt kul finess faktiskt.
Model Y LR AWD 2022
- Freez
- Teslaägare
Med tanke på att en MY/M3 tappar 8-10K i värdeminskning varje månad är det väl inte 99 kr man bör oroa sig över .repulsiv skrev: ↑08 dec 2024 16:20Uhm, nu äger jag redan en tesla, så det är tämligen relevant.
Det är ännu en utgift som adderar på driftskostnaderna, jag kör ca 200mil/mån, varav ca 150 i teslan, det är alltså 66 öre milen bara för premium connectivity, vilket förstås hade varit ok om det var saker jag tycker jag behöver, men nu är det ju inte så.99kr är en struntsumma i sammanhanget. Dessutom har De flesta människor redan ett Spotify konto. Det är inte det som avgör om man köper en Tesla eller inte.
Jag har haft spotify ett antal gånger i mitt liv, men jag tycker det är surt att betala för det eftersom jag redan äger musiken, och mycket av musiken ändå inte finns där.. det är alltså inte värt pengarna.
Och citat "de flesta människor" har inte ett spotifykonto, många kanske har det men inte de flesta.
Nej det är det inte, det mesta jag äger har jag digitaliserat eller rippat, och det mesta jag vill lyssna på ligger lagrat i mobilen så jag kan spela det i vilken bil jag än sitter i, eller på jobbet, eller när jag sitter på ett flyg eller vad som helst.Även om man äger mängder med CD/LP skivor blir det ganska svårt att spela dem i bilen.
Förr innan google la ner google play music så hade jag laddat upp allt där och kunde lyssna på det gratis var jag än befann mig, nuvarande lösning är inte lika snygg men funkar.
Jo men visst vill man fortsätta konsumera musik som på 90-talet kan man ju göra det om man vill. Jag har själv tusentals CD/vinyl skivor och MP3 låtar som bara ligger och samlar damm. Inte alla men +600 miljoner använder Spotify och du kan välja gratisversionen om du inte vill betala.
Men summerat on topic PC adderar ett värde som vida överstiger 99 kr/mån.
MY RWD Vit 2023
Det gör nog inte min förvisso, men helt oavsett är det väl knappast en anledning att kasta bort en hundring i månaden på något onödigt ?
Det var väldigt vad du raljerar.Jo men visst vill man fortsätta konsumera musik som på 90-talet kan man ju göra det om man vill.
Jag var med på 90-talet och då bar man vanligen omkring på en stor freestyle och kunde lyssna på typ 90min musik i den ordningen man hade spelat in den på på bandet, i hörlurar.. Sen skaffade folk stora CD-spelare dom bar omkring på, då kunde man lyssna på EN skiva. Minidisc kom också lite senare, svindyrt och mycket få förutbestämda låtar. (Jo jag har haft såväl freestyle som bärbar CD och MD.. jag gillar musik.)
I bilen hade man en kasettbandare eller möjligen en CD-spelare, med samma begränsningar. Möjligen hade man en långsam CD-växlare.
Nu har jag ett stort personligt musikbibliotek i min ficka som jag kan söka i, spela olika playlists, randomisera och spela upp i olika bilar, på jobbet, hemma och ja via hörlurar med om man vill det.
På vettiga bilar (med android auto) kan man styra allt via bilens touchskärm, men även i en tesla kan man iaf växla mellan låtar med displayen/rattknapparna, man får till och med upp coverart.
Kul för dej (även om jag inte tror ett ögonblick på att du har TUSENTALS (alltså över 2000) CD/vinylskivor), men attJag har själv tusentals CD/vinyl skivor och MP3 låtar som bara ligger och samlar damm. Inte alla men +600 miljoner använder Spotify och du kan välja gratisversionen om du inte vill betala.
äga skivan gör att du äger rätten att lyssna på musiken, jag har som sagt rippat och digitaliserar all den musik jag vill lyssna
på, och lyssnar alltså gratis på den, eftersom jag redan betalt den.
Sporify free suger på många sätt, framförallt reklamen men även avsaknad av funktioner, och även betald spotify (som jag haft flera gånger) är kass för att mycket av den musiken jag vill lyssna på inte finns där, utbudet är rätt uselt om man inte bara lyssnar på samma sak som alla andra.
För dej kanske, inte för mej och många andra.Men summerat on topic PC adderar ett värde som vida överstiger 99 kr/mån.
Hade premium krävts för att schedulera klimatanläggningen och värma upp bilen från telefonen hade det varit en annan sak, det är nog den absolut största fördelen med att åka tesla jämfört med min gamla bil och det skulle vara svårt att vara utan.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Hmm skall ju gå ändå att använda Spotify i bilen men med reklam. Får det dock inte att fungera. Någon som lyckats?
MVH
MVH
Allt funkar som vanligt hos mig, men jag får reklam eftersom jag inte betalar till Spotify.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Tack för info (var du tvungen att göra något)? Skall prova att ladda ner ny uppdatering till bilen och se om det hjälper. MVH
Jag testade ett par veckor utan Premium Connectivity och körde med internetdelning från min iPhone. Det fungerade tyvärr inte särskilt bra vilket i praktiken gjorde det ohållbart att använda streaming och webbläsare.
För mig är det helt klart värt 99 kr för att ha en problemfri uppkoppling och tillgång till kartor för livetrafik, fartkameror och alla sentry mode funktioner.
För mig är det helt klart värt 99 kr för att ha en problemfri uppkoppling och tillgång till kartor för livetrafik, fartkameror och alla sentry mode funktioner.
Audi Q8 e-tron quattro 2024
Tesla M3 Highland RWD Ultra red 2024
- SagittariusA
- Teslaägare
Vad var det som inte fungerade särskilt bra och gjorde det ohållbart i praktiken?3lancer skrev: ↑11 dec 2024 18:40Jag testade ett par veckor utan Premium Connectivity och körde med internetdelning från min iPhone. Det fungerade tyvärr inte särskilt bra vilket i praktiken gjorde det ohållbart att använda streaming och webbläsare.
För min del funkar det toppen med hjälp av iPhone shortcuts.
Att jag ständigt drabbades av ”drop outs” under körning så att internet försvann.SagittariusA skrev: ↑11 dec 2024 22:24Vad var det som inte fungerade särskilt bra och gjorde det ohållbart i praktiken?3lancer skrev: ↑11 dec 2024 18:40Jag testade ett par veckor utan Premium Connectivity och körde med internetdelning från min iPhone. Det fungerade tyvärr inte särskilt bra vilket i praktiken gjorde det ohållbart att använda streaming och webbläsare.
För min del funkar det toppen med hjälp av iPhone shortcuts.
Audi Q8 e-tron quattro 2024
Nej, körde på som vanligt
Model 3-24/Polestar 3-24
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Jag har också alla fyra och betalar gladeligen för Premium Connectivity. Är en fröjd att se satellitkartorna i bilen.
Förstår faktiskt inte alls allt gnällande om att det är dyrt, speciellt inte ett Spotify- eller Apple Music-abonnemang.
Jämför med en öl på krogen eller liknande så är det ju svinbilligt.
Jag är å andra sidan så pass gammal att jag kommer ihåg när en CD-skiva kostade mer än ett månadsabonnemang på Spotify.
Då fick man ju dessutom typ två bra låtar och resten sånt man ändå inte ville lyssna på
Svart Model Y Performance
- mikebike
- Teslaägare
Det är just därför PC är dyrt (numera).
När Spotify Premium som kostar 119:- ingick i PC var det prisvärt, nu är det dyrt.