Värdeminskningstråden Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Priserna verkar sjunka på bred front på både MY och M3. Köpte min M3 2021 från arbetsgivaren i april för restvärdet 330k och idag är den värd ungefär 40k mindre. Även MY tycks ha tappat en hel del i pris under samma period.
Hur är det då med fossilbilar? Har en dieselbil tappat lika mycket under samma period eller har de behållit sitt värde?
Man pratar om omvänt tomterally för elbilar på vintern alltså nära temperaturen blir kalla så blir intresse för elbilar också kallt med lägre priser. Vad tror ni om detta?
Hur är det då med fossilbilar? Har en dieselbil tappat lika mycket under samma period eller har de behållit sitt värde?
Man pratar om omvänt tomterally för elbilar på vintern alltså nära temperaturen blir kalla så blir intresse för elbilar också kallt med lägre priser. Vad tror ni om detta?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Fossilbilarnas nypriser har ökat extremt mycket sen 2020 vilket pressat upp begagnatprisern rejält, köpte du en bil 2019 så har den inte tappat mycket fram till nu sjukt nog.
Model Y LR AWD 2022
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag köpte en begagnad Passat 2021, den var tillverkad 2018. Gav 180 för den. I januari i år skulle jag få 170 om jag sålde den till Riddermark. I somras dippade den ner till 130 hos bilhandlarna och i förrgår ville Karmux ge 150 för den. Marknaden är högst osäker just nu och beror mycket på vad handlarna har i lager osv.
Men sen är det nog som föregående skriver, att vintern kyler av elbilsmarknad något också. Men handlarna är pressade och likaså tillverkarna. Det väntas stora bötesbelopp för de tillverkade som inte når utsläppsmål och ett sätt att nå målen är att sälja elbilar. Det är delvis därför vi sett väldigt fina privatleasingerbjudanden det senaste.
Framtiden då? 2027 spås bensin och dieselpriserna öka med upp till 8 kr litern. Lyssnar man på våra fantastiska politiker är det igen fara - det ska subventioneras och inte innebära någon ökad kostnad vid pump. Troligt? Nej. Förmodligen hamnar vi närmare åtta kronor dyrare än noll vid pump under 2027. Så kanske är det läge att sälja sin ICE nu - för under 2027 och 2028 lär många vilja bli av med sina till fördel för elbil. Vi lär då även se en hel del subventioner på nya elbilar och en begagnatmarknad som kanske ökar (elbilar) eller i alla fall normaliseras.
Men det handlar ju mycket om vad politiker gör som sagt. De kanske väljer att offra skola och omsorg för att vi ska ha råd att köra med bensin ett tag till. Kortsiktiga populistiska beslut verkar ju vara det man vinner röster på så.
Artikel om framtida prishöjning på drivmedel
Fördjupning om drivmedelspriser och utsläppsrätter
Fördjupning om ev. framtida andrahandsvärde
Tillägg:
Legacy biltillverkare erkänner på flera fronter att de ligger efter i utveckling av elbilar. De är omsprungna av Kina som målmedvetet och strategiskt tagit väldigt många marknadsandelar. Säga vad man vill om Kina, men deras strategi har verkligen slagit undan benen för Legacy. Flera stormärken går nu ut och säger att de ska dra tillbaka, minska eller helt avsluta elbilsatsning och istället utveckla ICE och hybrid. Detta kommer såklart få konsekvenser om ett par år. I USA pratas det om tullar, rubriker nämner handelskrik. En av de "värsta" utfallen kan bli att Tesla är ensam elbilsproducent i USA. Att de, på grund av att de redan äger så många marknadsandelar, är de ända som klarar sig när Legacy drar sig undan. Kanske ser vi nått mer märke som puttrar på, typ Lucid. Men det krävs, likt Fiskar, att man är beredd att gå minus på kontot länge. Något som Fisker inte klarade.
I Europa ser det väl kanske lite annorlunda ut. De stora legacytillverkarna väntar böter om de inte möter utsläppsmål. Kanske revideras målen för att rädda företagen. Kanske skrotar man allt som har med elbilar att göra. Hur ska man ta sig ikapp Kina?
Även detta kommer såklart påverka, men framtiden är något oviss. Vilka biter sig kvar och satsar? Vilka ligger, likt Eriksson och Nokia på den tiden, redan för långt bakom?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Om du inte känner till det så kommer nya fossilbilar vara förbjudna i EU 2035. Menar du att legacy skall satsa på ICE fram tills dess och sedan lägga ner?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Man kan ju tänka sig massiv lobbyverksamhet från fossilerna också, både i USA och EU, för att hänga kvar "annars kommer vi gå i konkurs".
Model Y LR AWD 2022
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Nej, jag menade ingenting. Jag spekulerade i framtiden inom EU. Som jag skrev, kanske revideras målen. Men tydligt är att många Legacy backar. Varför lägger de pengar i R&D på ICE-sidan är de inte får tillverka dem om 10 år? Varför satsar man inte på att vinna elbilsracet istället? Varför backar de? Jag vet inte. Kanske kommer vi att se några legacy försvinna efter 2035 då. De ligger redan många år efter Kina i utveckling av elbilar. Om det nu är framtiden är det väl kanske där man borde lägga krutet? Som sagt. Spekulationer från en amatör utan vidare inblick i varesig industri eller politik.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Med privatleasing slipper man risken med osäkert värdetapp. Men det kostar att försäkra sig. 8,2 kkr som jag betalar Y LR (4wd), 2kmil, silver känns verkligen som mycket pengar för en ”svennebananbil”. Annat var det med S, kändes kul att amortera av den så att kostnaden per mil sjönk till nära noll.
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Det var väl ett skapligt erbjudande på den marknad som rådde då.lem skrev: ↑11 dec 2024 13:59Med privatleasing slipper man risken med osäkert värdetapp. Men det kostar att försäkra sig. 8,2 kkr som jag betalar Y LR (4wd), 2kmil, silver känns verkligen som mycket pengar för en ”svennebananbil”. Annat var det med S, kändes kul att amortera av den så att kostnaden per mil sjönk till nära noll.
Idag ser det annorlunda ut och du skulle nu kunna köra en Mercedes EQE SUV istället och spara 2000kr/mån.
Men det kunde du ju inte vetat då.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Vad kostar ovanstående Mercedes att privatleasa? Googlade och kunde inte hitta något särskilt erbjudande.
Finns det några andra bra elbilar man kan privatleasa till attraktivt pris?
Polestar hade ju utomordentligt bra erbjudande tidigare för 4.500 kr i månaden.
Svårt att ha koll på hela bilbranschen.
Finns det några andra bra elbilar man kan privatleasa till attraktivt pris?
Polestar hade ju utomordentligt bra erbjudande tidigare för 4.500 kr i månaden.
Svårt att ha koll på hela bilbranschen.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Finns en privatleasingtråd. Föreslår att du kollar där.Arn skrev: ↑11 dec 2024 15:00Vad kostar ovanstående Mercedes att privatleasa? Googlade och kunde inte hitta något särskilt erbjudande.
Finns det några andra bra elbilar man kan privatleasa till attraktivt pris?
Polestar hade ju utomordentligt bra erbjudande tidigare för 4.500 kr i månaden.
Svårt att ha koll på hela bilbranschen.
viewtopic.php?p=828954#p828954
-
- Inlägg: 6822
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Lucid är inte längre majoritetsägt av västerländska intressen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Vad anser ni om slutspriset på denna? Vad bedömer ni vara marknadsvärdet eller pris som handlare erbjuder för inbyte?
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-237211
Finns foto på ena laddkabeln som går till vägguttag men inte på typ 2 kabeln. Ska man tolka det som att typ 2 kabeln saknas eller att KVD missat att fota? Bör inte en så viktig grej noteras som brist om elbil kommer utan laddkabel?
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-237211
Finns foto på ena laddkabeln som går till vägguttag men inte på typ 2 kabeln. Ska man tolka det som att typ 2 kabeln saknas eller att KVD missat att fota? Bör inte en så viktig grej noteras som brist om elbil kommer utan laddkabel?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Priset var helt ok.
Bjöd på den men inte riktigt på slutet.
Den saknade en uppsättning fälgar samt att den snart är utanför garanti. Med tanke på att det gått en del 2023 MYP med 5-7000 mil för drygt 450 så borde den vara värd runt 420 inkl inrop.
Utan bra finans som den saknar.
Den gick dock högre än så och oklart om det blev avslut?
Bjöd på den men inte riktigt på slutet.
Den saknade en uppsättning fälgar samt att den snart är utanför garanti. Med tanke på att det gått en del 2023 MYP med 5-7000 mil för drygt 450 så borde den vara värd runt 420 inkl inrop.
Utan bra finans som den saknar.
Den gick dock högre än så och oklart om det blev avslut?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Den verkar ha både sommar och vinterdäck på fälg men ganska dåligt mönsterdjup på sommardäcken. Dock har man bara fotat ena kabeln så typ två kabeln Det finns inte med på fotot och undrar om den kan sakna det?
Re: Värdeminskningstråden Model Y
640 - 420 = ca 220 värdetapp = ca 20 kkr/månadpejvic skrev: ↑13 dec 2024 01:02Priset var helt ok.
Bjöd på den men inte riktigt på slutet.
Den saknade en uppsättning fälgar samt att den snart är utanför garanti. Med tanke på att det gått en del 2023 MYP med 5-7000 mil för drygt 450 så borde den vara värd runt 420 inkl inrop.
Utan bra finans som den saknar.
Den gick dock högre än så och oklart om det blev avslut?
Stackars leasingbolag (eller tidigare ägare)!
Undrar vad värdet är om två år??
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Värdeminskningstråden Model Y
@arn - den saknar fälgar till andra däcken. Det står i beskrivningen och det finns även bild på det.
och frågan om en firma betalar det i inbyte? nej! Carla sålde en Y PERFORMANCE 2023 för 489.
Då är den tillfixad utan skador, har krok och kompletta sommar- vinterhjul.
De skall ha marginaler också. 489 på firma, för en P, då får man inte mer än max 430 privat
Vd man får av firma vet jag ej men de skall ha marginal, sen skall de fixa allt, inga skador någonstans, inte ens ett fälgskrap isåfall.
De leverarar endast bilar med små små stenskott eller mindre defekter, defekter som ej syns om man inte går nära.
@lem - den kostar nog lite mer än 640 med Quicksilver samt extra däcken?
och frågan om en firma betalar det i inbyte? nej! Carla sålde en Y PERFORMANCE 2023 för 489.
Då är den tillfixad utan skador, har krok och kompletta sommar- vinterhjul.
De skall ha marginaler också. 489 på firma, för en P, då får man inte mer än max 430 privat
Vd man får av firma vet jag ej men de skall ha marginal, sen skall de fixa allt, inga skador någonstans, inte ens ett fälgskrap isåfall.
De leverarar endast bilar med små små stenskott eller mindre defekter, defekter som ej syns om man inte går nära.
@lem - den kostar nog lite mer än 640 med Quicksilver samt extra däcken?
- Vindens
- Teslaägare
- Inlägg: 317
- Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Re: Värdeminskningstråden Model Y
På tal om värdeminskning kanske det snart är dags att det byggs en modell såsom Legato hade för M3 (har han lämnat forumet?). Dvs vad bilen är värd enligt kvd avslut.
Är det någon som har påbörjat samla in data för detta? Jag har tidigare sett att någon hade samlat in massa statistik men inte en modell, samtidigt rör sig marknaden fort just nu.
Jag tycker det hade varit intressant med en egen/modell tråd för Y, om ingen tar pucken kanske jag får för mig att göra det
Är det någon som har påbörjat samla in data för detta? Jag har tidigare sett att någon hade samlat in massa statistik men inte en modell, samtidigt rör sig marknaden fort just nu.
Jag tycker det hade varit intressant med en egen/modell tråd för Y, om ingen tar pucken kanske jag får för mig att göra det
M3 LR -20
Re: Värdeminskningstråden Model Y
pejvic skrev: ↑13 dec 2024 08:11@arn - den saknar fälgar till andra däcken. Det står i beskrivningen och det finns även bild på det.
och frågan om en firma betalar det i inbyte? nej! Carla sålde en Y PERFORMANCE 2023 för 489.
Då är den tillfixad utan skador, har krok och kompletta sommar- vinterhjul.
De skall ha marginaler också. 489 på firma, för en P, då får man inte mer än max 430 privat
Vd man får av firma vet jag ej men de skall ha marginal, sen skall de fixa allt, inga skador någonstans, inte ens ett fälgskrap isåfall.
De leverarar endast bilar med små små stenskott eller mindre defekter, defekter som ej syns om man inte går nära.
@lem - den kostar nog lite mer än 640 med Quicksilver samt extra däcken?
Det har du rätt i. Saknades fälgar till sommardäcken så redan där åker man på en tråkig utgift på 10k för att skaffa fälgar. Frågan är om typ två kabeln medföljer.
Menar du att en firma skulle erbjuda 430k för denna eller för en Performance?
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Jag är ingen handlare, och sitter och gissar, @legato kanske har svaret!Arn skrev: ↑13 dec 2024 09:27pejvic skrev: ↑13 dec 2024 08:11@arn - den saknar fälgar till andra däcken. Det står i beskrivningen och det finns även bild på det.
och frågan om en firma betalar det i inbyte? nej! Carla sålde en Y PERFORMANCE 2023 för 489.
Då är den tillfixad utan skador, har krok och kompletta sommar- vinterhjul.
De skall ha marginaler också. 489 på firma, för en P, då får man inte mer än max 430 privat
Vd man får av firma vet jag ej men de skall ha marginal, sen skall de fixa allt, inga skador någonstans, inte ens ett fälgskrap isåfall.
De leverarar endast bilar med små små stenskott eller mindre defekter, defekter som ej syns om man inte går nära.
@lem - den kostar nog lite mer än 640 med Quicksilver samt extra däcken?
Det har du rätt i. Saknades fälgar till sommardäcken så redan där åker man på en tråkig utgift på 10k för att skaffa fälgar. Frågan är om typ två kabeln medföljer.
Menar du att en firma skulle erbjuda 430k för denna eller för en Performance?
Först måste man gissa skillnaden mellan en YP och LR när det gäller 2023.
Är skillanden i nypriset 40.000? isåfall bör en LR vara värd 459 hos firma med de milen. (dvs 30.000 mindre)
Isåfall kan de ej ge mer än max 420 för den. Även om skadorna var få på den så kostar varje fälg 2500 att fixa, och jag vet att de fixar fälgar, de skickas iväg på reparation. så minst 10k i reparation, och att de skall ha mindre än 29000 i marginal det är helt omöjligt..
Även där kan säkert @Legato svara.
Det är extremt svårt att sälja en Y privat utan finans just nu. Man kan nog med säkerhet säga att man får mindre allafall än avslutet på KVD för bilen om man ångrar sig efter en månad. Så är det. Den svarta Performance-2023 i Norrland som gick för 459.000 var ganska bra. den hade kompletta hjul mm. Du såg säkert den på blocket. Men undra vad han släppte den för.... den låg på blocket ett tag. Svart tar jag inte i dock, då skall det vara riktigt billigt. Är allergisk mot repor.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Svar: vad jag kommer ihåg var priset 640 och hjul köpte jag separat då jag planerar köpa ut bilen. Det var dyrt med vinterhjul då de skrivs av på mindre än tre år.
Sedan värdesätter jag inte däckshotell / skifte vilket inte är gratis.
Kul tråd! Undrar vad läget är om två år!! Vi får läsa tråden då! Det vore kul att köra legatos modell!
Sedan värdesätter jag inte däckshotell / skifte vilket inte är gratis.
Kul tråd! Undrar vad läget är om två år!! Vi får läsa tråden då! Det vore kul att köra legatos modell!
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 2136
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Ja det stämmer nog. sen kostar i detta fall Quicksilver och hjul 60.000 till så värdeminskningen är ännu högre.
Men denna hade lite mil. så värdeminskning per mil var 52kr. Har sett betydligt värre värdeminskningar.
Det ligger exempelvis en jättefin Midnight Cherry på blocket med vit inredning. Den har tappat 100kr / milen.
Och den har legat länge och ej färdigprutad. Den säljs inte. Tänk 100kr milen bara värdeminskning. Sen har du även kapitalkostnad, däckslitaget, försäkring, tillbehör, samt kostnad för el och parkering osv.
Det är väldigt mycket pengar. Men bilen är ju en frihet för många.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1081
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Absolut, bilar och alkohol kommer aldrig kunna bli för dyrt!pejvic skrev: ↑13 dec 2024 10:28Ja det stämmer nog. sen kostar i detta fall Quicksilver och hjul 60.000 till så värdeminskningen är ännu högre.
Men denna hade lite mil. så värdeminskning per mil var 52kr. Har sett betydligt värre värdeminskningar.
Det ligger exempelvis en jättefin Midnight Cherry på blocket med vit inredning. Den har tappat 100kr / milen.
Och den har legat länge och ej färdigprutad. Den säljs inte. Tänk 100kr milen bara värdeminskning. Sen har du även kapitalkostnad, däckslitaget, försäkring, tillbehör, samt kostnad för el och parkering osv.
Det är väldigt mycket pengar. Men bilen är ju en frihet för många.
Tesla Model Y Performance
Re: Värdeminskningstråden Model Y
nypris och skillnader i kostnad mellan olika versioner på andrahandsmarknaden är av mindre innebörd vid prissättning.
som alltid, värdet av bilen är vad någon är villig att betala. (tillgång och efterfrågan) allt annat är struntsnack .
När jag för några år sen sa att man inte skulle räkna med mer än 50% restvärde på 3år blev folk(tm) upprörda. Idag skulle jag inte räkna på mer än 40% restvärde över 3år.
som alltid, värdet av bilen är vad någon är villig att betala. (tillgång och efterfrågan) allt annat är struntsnack .
När jag för några år sen sa att man inte skulle räkna med mer än 50% restvärde på 3år blev folk(tm) upprörda. Idag skulle jag inte räkna på mer än 40% restvärde över 3år.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Glöm inte valutans rörelse. Det påverkar mycket! De som köpte Tesla för billig dollar hade fantastiska restvärden.
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Framförallt kanske avsaknaden i insikten att "coronaeffekten" inte var i spel längre.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |