Men företagen vill inte betala över 1 kr över hela året, när de vant sig vid att betala närmare nolla vid många och långa perioder.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 09:46Här är du ju spot on.. de är ju detta som gör vi behöver mer planerbar kraft så att priserna inte fluktuerar så mycket. Vindkraften är en kostnad när de blir så fluktuerarnde men den industrin brus sig inte för kostanden hamnar ju inte på dem.Lerumsexpressen skrev: ↑11 dec 2024 08:38Hur många procent motsvarar 2 dygn?Airlift skrev: ↑10 dec 2024 21:48Ah. Titta inte hur det ser ut imorgon då…
För varje timme med priser på 2kr, så behöver ha 6 timmar på 54öre för att komma ner till 74öre snitt (då har vi inte räknat in kostnadsbesparing i elöverföring som kk medför men 6öre/kWh är lågt räknat..)
Så 12 timmar på 2kr behöver kompas ut med 72tim på 54 öre… det går fort att bli blind när man är enögd.
På två dagar med 24 timmar över 2kr är du snabbt uppe i att kompensera närmre en vecka med god medelvind.
En vecka med höga elpriser och du behöver i 21 dagar med god medelvind.. ja du kan extrapolera själv.
Som grädde på moset har vi alltid oturen att ha de höga priserna när förbrukningen är av kylan högre mot årssnitt vilket såklart får förhållandet att kantra ytterligare.
Effekt när det behövs är bra, när det inte behövs skapar det kostsamma stödsystem och överföringskapaciteten tar stryk.
Svårt sargat är elsystemet i syd pga bristen på stabil effekt.
Kärnkraft i syd kommer inte höja priset i SE1/2 så det motsvarar kostnaderna för överföring idag, det är ju ett slag i luften..
Nämnde jag att vi har den lägsta elanvändningen sen 1986? Kom för f.. inte dragande med att folk inte gör vad de kan, Marie Antoinette
Förstår att folk kan känna oro av höga elpriser.
Men jag får inte bygga nya dyra anläggningar för några få procent och det till obefintlig lönsamhet
Kärnkraft är inte framtiden
Moderator: Redaktion
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Re: Kärnkraft är inte framtiden
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Beror på vad man använder elen till.Nect skrev: ↑11 dec 2024 10:01Problemet med de höga elpriserna är vår industri som förbrukar elen när den är som dyrast.Lerumsexpressen skrev: ↑11 dec 2024 08:38Hur många procent motsvarar 2 dygn?Airlift skrev: ↑10 dec 2024 21:48Ah. Titta inte hur det ser ut imorgon då…
För varje timme med priser på 2kr, så behöver ha 6 timmar på 54öre för att komma ner till 74öre snitt (då har vi inte räknat in kostnadsbesparing i elöverföring som kk medför men 6öre/kWh är lågt räknat..)
Så 12 timmar på 2kr behöver kompas ut med 72tim på 54 öre… det går fort att bli blind när man är enögd.
På två dagar med 24 timmar över 2kr är du snabbt uppe i att kompensera närmre en vecka med god medelvind.
En vecka med höga elpriser och du behöver i 21 dagar med god medelvind.. ja du kan extrapolera själv.
Som grädde på moset har vi alltid oturen att ha de höga priserna när förbrukningen är av kylan högre mot årssnitt vilket såklart får förhållandet att kantra ytterligare.
Effekt när det behövs är bra, när det inte behövs skapar det kostsamma stödsystem och överföringskapaciteten tar stryk.
Kärnkraft i syd kommer inte höja priset i SE1/2 så det motsvarar kostnaderna för överföring idag, det är ju ett slag i luften..
Nämnde jag att vi har den lägsta elanvändningen sen 1986? Kom för f.. inte dragande med att folk inte gör vad de kan, Marie Antoinette
Men jag får inte bygga nya dyra anläggningar för några få procent och det till obefintlig lönsamhet
Många företag använder det som råvara och inte till värme.
Så de använder el året och dygnet runt.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Beror på förbrukningen eller hur? Det är inte ens vinter än. Vi får väl se… om kostnaden för 10% av förbrukningen blir 50% av årskostnad..Lerumsexpressen skrev: ↑11 dec 2024 08:38Hur många procent motsvarar 2 dygn?Airlift skrev: ↑10 dec 2024 21:48Ah. Titta inte hur det ser ut imorgon då…
Under tiden.
Jäklar!
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Med tanke på pris utvecklingen så lär de får betala mer än 1 kr snart.Lerumsexpressen skrev: ↑11 dec 2024 12:26Men företagen vill inte betala över 1 kr över hela året, när de vant sig vid att betala närmare nolla vid många och långa perioder.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 09:46Här är du ju spot on.. de är ju detta som gör vi behöver mer planerbar kraft så att priserna inte fluktuerar så mycket. Vindkraften är en kostnad när de blir så fluktuerarnde men den industrin brus sig inte för kostanden hamnar ju inte på dem.Lerumsexpressen skrev: ↑11 dec 2024 08:38Hur många procent motsvarar 2 dygn?Airlift skrev: ↑10 dec 2024 21:48Ah. Titta inte hur det ser ut imorgon då…Lerumsexpressen skrev: ↑10 dec 2024 18:37
Kontext, ett normalår består av 8760 timmar.
Ergo 12 timmar är 0,14 % av ett år.
Sen går ju vindkrafts industrin med förlust så den verkliga kostnaden är något annat än vad marknaden visar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Ökade kostnader för elöverföring kan härledas till ökad andel fluktuerande effekt. Den reella kostnaden för vind och sol är väl dold och fantasifulla siffror presenteras som sanning. Men plånboken ljuger inte.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 14:47Med tanke på pris utvecklingen så lär de får betala mer än 1 kr snart.Lerumsexpressen skrev: ↑11 dec 2024 12:26Men företagen vill inte betala över 1 kr över hela året, när de vant sig vid att betala närmare nolla vid många och långa perioder.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 09:46Här är du ju spot on.. de är ju detta som gör vi behöver mer planerbar kraft så att priserna inte fluktuerar så mycket. Vindkraften är en kostnad när de blir så fluktuerarnde men den industrin brus sig inte för kostanden hamnar ju inte på dem.Lerumsexpressen skrev: ↑11 dec 2024 08:38Hur många procent motsvarar 2 dygn?Airlift skrev: ↑10 dec 2024 21:48
Ah. Titta inte hur det ser ut imorgon då…
Sen går ju vindkrafts industrin med förlust så den verkliga kostnaden är något annat än vad marknaden visar.
Edit, ca 4kr idag i se3&4. Hur många dagar äter det upp?…. Går fort i..
SE3-4 samt Danmark och Tyskland har dunkelflaute. Det hjälper inte att det blåser i Norrland. Effekt behövs lokalt och vind hjälper inte.
Jo exakt.. en sak till som många lätt glömmer är ju att hela inflationen vi haft ett tag nu beror till stor del på hur energipriserna gick i höjden, man skylde på Ukraina kriget men de kan man inte skylla på längre, dessutom började energipriserna skena redan innan kriget även om de inte är på samma nivå som nu.Airlift skrev: ↑11 dec 2024 14:59IMG_7197.jpegÖkade kostnader för elöverföring kan härledas till ökad andel fluktuerande effekt. Den reella kostnaden för vind och sol är väl dold och fantasifulla siffror presenteras som sanning. Men plånboken ljuger inte.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 14:47Med tanke på pris utvecklingen så lär de får betala mer än 1 kr snart.Lerumsexpressen skrev: ↑11 dec 2024 12:26Men företagen vill inte betala över 1 kr över hela året, när de vant sig vid att betala närmare nolla vid många och långa perioder.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 09:46Här är du ju spot on.. de är ju detta som gör vi behöver mer planerbar kraft så att priserna inte fluktuerar så mycket. Vindkraften är en kostnad när de blir så fluktuerarnde men den industrin brus sig inte för kostanden hamnar ju inte på dem.Lerumsexpressen skrev: ↑11 dec 2024 08:38
Hur många procent motsvarar 2 dygn?
SE3-4 samt Danmark och Tyskland har dunkelflaute. Det hjälper inte att det blåser i Norrland. Effekt behövs lokalt och vind hjälper inte.
Bara för att vara tydlig, ja Ukraina kriget är en faktor och spädde på effekten men de är inte de grundläggande problemet.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Visst tillgång och efterfrågan påverkar elpriset men rejält ökad valutamängd (nya lån ökar penningmängden) är också en anledning till de höga priserna vi ser. Hade guld varit valuta så hade inte elpriset varit lika extremt. Peak allt (kol, olja,naturgas och uran där vi nog får vänja oss vid lägre EROI) i kombination med rejält ökad penningmängd gör att saker och ting är intressanta just nu.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 15:32Jo exakt.. en sak till som många lätt glömmer är ju att hela inflationen vi haft ett tag nu beror till stor del på hur energipriserna gick i höjden, man skylde på Ukraina kriget men de kan man inte skylla på längre, dessutom började energipriserna skena redan innan kriget även om de inte är på samma nivå som nu.Airlift skrev: ↑11 dec 2024 14:59IMG_7197.jpegÖkade kostnader för elöverföring kan härledas till ökad andel fluktuerande effekt. Den reella kostnaden för vind och sol är väl dold och fantasifulla siffror presenteras som sanning. Men plånboken ljuger inte.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 14:47Med tanke på pris utvecklingen så lär de får betala mer än 1 kr snart.Lerumsexpressen skrev: ↑11 dec 2024 12:26Men företagen vill inte betala över 1 kr över hela året, när de vant sig vid att betala närmare nolla vid många och långa perioder.
Bara för att vara tydlig, ja Ukraina kriget är en faktor och spädde på effekten men de är inte de grundläggande problemet.
Mer förnybar energi (kanske gen 4 kärnkraft), lagring, energieffektivisering och valutareform är lösning på problematiken (annars lär vi snart gå mot hyperinflation).
MVH
8kr/kWh imorgon under höglast i SE3/4. Kul.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Du hade ju nollpriser i somras (när du inte använde mycket) så totalt sett har elen aldrig varit billigare hävdar en del här inne. Frågan är hur många lager leverpastej de putsar sina glasögon med
På vilket sätt har Ebba med detta att göra. Inte för jag gillar henne så mycket men de finns väl ingen som kan vända de detta bekymmer som väster sidan skapar på bara 2 år?
Jag tycker de är bra att forsmark inte är igång, säkerhet först.
Däremot kan man lägga ett tungt ansvar på de såkallade väster partierna. Finns även visst ansvar på högern anser jag.
Idé på toxiskt beteende;
Lägg ner redundans, gnäll när systemet haltar.
Läs på lite. Regeringen (Ebba) har tryckt igenom en EU förordning onödigt tidigt som ökar överföringskapaciteten mellan elområden. Detta har gett effekten att elen i söder kostar som i Tyskland samtidigt som den är gratis i norra Sverige.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:23På vilket sätt har Ebba med detta att göra. Inte för jag gillar henne så mycket men de finns väl ingen som kan vända de detta bekymmer som väster sidan skapar på bara 2 år?
Däremot kan man lägga ett tungt ansvar på de såkallade väster partierna. Finns även visst ansvar på högern anser jag.
De är inte Ebba. Detta har varit pågång i typ 10-15 är. Om jag minns rätt.. ja massor av år åtminstone. Och jag kan lova vi hade haft höga priser oavsett, ja kanske till och med högre, i se4 framförallt.ermase skrev: ↑11 dec 2024 17:35Läs på lite. Regeringen (Ebba) har tryckt igenom en EU förordning onödigt tidigt som ökar överföringskapaciteten mellan elområden. Detta har gett effekten att elen i söder kostar som i Tyskland samtidigt som den är gratis i norra Sverige.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:23På vilket sätt har Ebba med detta att göra. Inte för jag gillar henne så mycket men de finns väl ingen som kan vända de detta bekymmer som väster sidan skapar på bara 2 år?
Och om R1 och R2 varit kvar i drift så hade elpriserna i södra Sverige varit 30-50% lägre.ermase skrev: ↑11 dec 2024 17:35Läs på lite. Regeringen (Ebba) har tryckt igenom en EU förordning onödigt tidigt som ökar överföringskapaciteten mellan elområden. Detta har gett effekten att elen i söder kostar som i Tyskland samtidigt som den är gratis i norra Sverige.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:23På vilket sätt har Ebba med detta att göra. Inte för jag gillar henne så mycket men de finns väl ingen som kan vända de detta bekymmer som väster sidan skapar på bara 2 år?
Men detta röstade S,Mp,V och C mot
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... m-ringhals
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Ser massiva mängder rökpelare över Sverige. Tydligen är ved inne igen. Bra miljöval med vindkraft inte sant?niklas12 skrev: ↑11 dec 2024 18:00Och om R1 och R2 varit kvar i drift så hade elpriserna i södra Sverige varit 30-50% lägre.ermase skrev: ↑11 dec 2024 17:35Läs på lite. Regeringen (Ebba) har tryckt igenom en EU förordning onödigt tidigt som ökar överföringskapaciteten mellan elområden. Detta har gett effekten att elen i söder kostar som i Tyskland samtidigt som den är gratis i norra Sverige.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:23På vilket sätt har Ebba med detta att göra. Inte för jag gillar henne så mycket men de finns väl ingen som kan vända de detta bekymmer som väster sidan skapar på bara 2 år?
Men detta röstade S,Mp,V och C mot
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... m-ringhals
Ajdå verkar sådär när folk börjar tokelda för att ha råd med elräkningen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... e-ofarligt
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/luft ... kordar-liv
Vi accepterar mycket mer ohälsa från vedeldning än vi gör från andra källor, och det kan man ju fundera över. När det gäller utsläpp från fordon till exempel så kan man göra miljözoner och säga att ”i det här området får inte gamla dieselbilar köras för då blir luften för dålig”. Man kan tänka sig att samma princip borde kunna gälla för vedeldning
Vedeldning är en av de största källorna till att sot sprids norr om polcirkeln, vilket påskyndar snö- och issmältning i Arktis.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/luft ... kordar-liv
Vi accepterar mycket mer ohälsa från vedeldning än vi gör från andra källor, och det kan man ju fundera över. När det gäller utsläpp från fordon till exempel så kan man göra miljözoner och säga att ”i det här området får inte gamla dieselbilar köras för då blir luften för dålig”. Man kan tänka sig att samma princip borde kunna gälla för vedeldning
Vedeldning är en av de största källorna till att sot sprids norr om polcirkeln, vilket påskyndar snö- och issmältning i Arktis.
Senast redigerad av niklas12, redigerad totalt 1 gånger.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Vedförbud ska gälla alla inom C, S, MP och V samt deras väljare.niklas12 skrev: ↑11 dec 2024 18:06Ajdå verkar sådär när folk börjar tokelda för att ha råd med elräkningen
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Det är vinter det kan väl omöjligen vara en överraskning?
Företagen och privatpersoner kan välja elavtal som passar sin riskaptit.
Jag väljer månadsmedelpris jag kapar topparna och dalarna.
Men fortfarande, ett år består av 365 dagar och ingen ny kärnkraft räddar kommande 15 vintrar.
Men fortfarande, ett år består av 365 dagar och ingen ny kärnkraft räddar kommande 15 vintrar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Definitivt räddar ingen vindkraft något. Så vi får sota för S makthunger tills ny kärnkraft är på plats eller så blir Sveriges ekonomi ungersk. Välj ditt gift så att säga.Lerumsexpressen skrev: ↑11 dec 2024 18:14Det är vinter det kan väl omöjligen vara en överraskning?
Nä 29/10 införde SVK en ny beräkningsmodell som enligt väldigt många experter förstärkt beroendet till Tysklands elpris och ökat skillnaderna mellan söder och norr i Sverige. Ebba hade kunnat vänta med detta.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:48De är inte Ebba. Detta har varit pågång i typ 10-15 är. Om jag minns rätt.. ja massor av år åtminstone. Och jag kan lova vi hade haft höga priser oavsett, ja kanske till och med högre, i se4 framförallt.ermase skrev: ↑11 dec 2024 17:35Läs på lite. Regeringen (Ebba) har tryckt igenom en EU förordning onödigt tidigt som ökar överföringskapaciteten mellan elområden. Detta har gett effekten att elen i söder kostar som i Tyskland samtidigt som den är gratis i norra Sverige.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:23På vilket sätt har Ebba med detta att göra. Inte för jag gillar henne så mycket men de finns väl ingen som kan vända de detta bekymmer som väster sidan skapar på bara 2 år?
Troligtvis den nya beräkningsmodellen som gör att priserna skenar extra mycket.ermase skrev: ↑11 dec 2024 18:22Nä 29/10 införde SVK en ny beräkningsmodell som enligt väldigt många experter förstärkt beroendet till Tysklands elpris och ökat skillnaderna mellan söder och norr i Sverige. Ebba hade kunnat vänta med detta.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:48De är inte Ebba. Detta har varit pågång i typ 10-15 är. Om jag minns rätt.. ja massor av år åtminstone. Och jag kan lova vi hade haft höga priser oavsett, ja kanske till och med högre, i se4 framförallt.ermase skrev: ↑11 dec 2024 17:35Läs på lite. Regeringen (Ebba) har tryckt igenom en EU förordning onödigt tidigt som ökar överföringskapaciteten mellan elområden. Detta har gett effekten att elen i söder kostar som i Tyskland samtidigt som den är gratis i norra Sverige.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:23På vilket sätt har Ebba med detta att göra. Inte för jag gillar henne så mycket men de finns väl ingen som kan vända de detta bekymmer som väster sidan skapar på bara 2 år?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Jo prognosen sa ca 200 miljoner kronor dyrare el i veckan för de svenska elkonsumenterna, men för SE3 och 4 så ser det bra mycket värre ut än beräknat. Någon har prognostiserat tredubbelt elpris.Nect skrev: ↑11 dec 2024 18:49Troligtvis den nya beräkningsmodellen som gör att priserna skenar extra mycket.ermase skrev: ↑11 dec 2024 18:22Nä 29/10 införde SVK en ny beräkningsmodell som enligt väldigt många experter förstärkt beroendet till Tysklands elpris och ökat skillnaderna mellan söder och norr i Sverige. Ebba hade kunnat vänta med detta.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:48De är inte Ebba. Detta har varit pågång i typ 10-15 är. Om jag minns rätt.. ja massor av år åtminstone. Och jag kan lova vi hade haft höga priser oavsett, ja kanske till och med högre, i se4 framförallt.ermase skrev: ↑11 dec 2024 17:35Läs på lite. Regeringen (Ebba) har tryckt igenom en EU förordning onödigt tidigt som ökar överföringskapaciteten mellan elområden. Detta har gett effekten att elen i söder kostar som i Tyskland samtidigt som den är gratis i norra Sverige.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:23
På vilket sätt har Ebba med detta att göra. Inte för jag gillar henne så mycket men de finns väl ingen som kan vända de detta bekymmer som väster sidan skapar på bara 2 år?
Många inklusive S försökte övertala Ebba att pausa men hon trodd på lägre priser
https://www.tn.se/naringsliv/32960/nya- ... -i-veckan/
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Naturskyddsföreningen har beräknat att denna väntan och fördröjning på kärnkraft orsakar enorma mängder CO2 utsläpp.Airlift skrev: ↑11 dec 2024 18:20Definitivt räddar ingen vindkraft något. Så vi får sota för S makthunger tills ny kärnkraft är på plats eller så blir Sveriges ekonomi ungersk. Välj ditt gift så att säga.Lerumsexpressen skrev: ↑11 dec 2024 18:14Det är vinter det kan väl omöjligen vara en överraskning?
Då borde regeringens linje med kärnkraftverk vara en omöjlighet för den som tycker att CO2 är en ödesfråga?
"Det kan resultera i att utsläppen av koldioxid blir cirka 220 miljoner ton högre jämfört med en fortsatt utbyggnad av förnybar el, vilket motsvarar fem gånger de inhemska utsläppen i Sverige 2023."
"Produktionsgapet. Visar skillnaden i elproduktion mellan kärnkraftfallet och förnybartfallet. Sverige skulle kunna “förlora” 276 terawatttimmar till 2045 om man väljer att fokusera på kärnkraft"
"Istället för att slösa med dyra mångmiljardlån till långsam kärnkraft borde regeringen satsa på energieffektivisering och förnybar energi. Det är billigare, går snabbt att bygga ut och sänker utsläppen här och nu"
https://www.naturskyddsforeningen.se/ar ... karnkraft/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022