Fler Kinesiska testbilar
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2371
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Fler Kinesiska testbilar
Vad är detta för nytt Kinesiskt bilmärke?
Testföraren var väldigt fåordig.
.
Testföraren var väldigt fåordig.
.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7746
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Fler Kinesiska testbilar
Ännu fler "premium" Kinabilar alltså.
När ska dom fatta att ingen vill ha det här?
Ska de få nått sålt behöver de vara budget, mkt billigare än västerländska märken, med 10 års garanti.
Det var ju så Kia etablerade sig tex.
När ska dom fatta att ingen vill ha det här?
Ska de få nått sålt behöver de vara budget, mkt billigare än västerländska märken, med 10 års garanti.
Det var ju så Kia etablerade sig tex.
Re: Fler Kinesiska testbilar
Du kommer bli överraskad inom några år när kinesiska bolagen har fabriker i Europa och har lika bra eller bättre bilar än västerländska märken men till lägre priser.
Xiaomi har producerat fler bilar på 9 månader i premiumklass än vad Tesla gjorde på 13 år, man producerar nu ca 24 000 bilar per månad. Inget "production hell" som Tesla gick igenom trots att Tesla producerat bilar i ca 15 år innan man släppte Model 3, det här är första försöket för Xiaomi.
Sen är det väl i stort sett samma sak med Tesla, dom måste vara billigare än motsvarande europeiska bilar för att sälja.
Re: Fler Kinesiska testbilar
Hur många köper kinesiska vitvarumärken? Hemelektronik? Nått annat överhuvudtaget kinesiskt?backe skrev: ↑11 dec 2024 14:41Du kommer bli överraskad inom några år när kinesiska bolagen har fabriker i Europa och har lika bra eller bättre bilar än västerländska märken men till lägre priser.
Xiaomi har producerat fler bilar på 9 månader i premiumklass än vad Tesla gjorde på 13 år, man producerar nu ca 24 000 bilar per månad. Inget "production hell" som Tesla gick igenom trots att Tesla producerat bilar i ca 15 år innan man släppte Model 3, det här är första försöket för Xiaomi.
Sen är det väl i stort sett samma sak med Tesla, dom måste vara billigare än motsvarande europeiska bilar för att sälja.
De är mkt billigare, men ändå väljer folk fortfarande nästan uteslutande västerländska märken(som dock förstås tillverkas i Kina...).
Jag tror vi kommer se samma utveckling bland biltillverkarna. Det kommer fortsatt vara västerländska märken(många av dom uppköpta av kinesiska märken, likt Geely gjorde med Volvo och SAIC med MG). De kommer dock i stor utsträckning tillverkas antingen i Kina, eller i fabriker här ägda av de kinesiska märkena.
Re: Fler Kinesiska testbilar
Menar du att det är svårt för okända varumärken att etablera sig hos konsumenter, eller menar du specifikt att det gäller kinesiska märken? Eller menar du att det finns en specialregel för bilar?
DJI och Xiaomi verkar inte ha några problem t.ex när det gäller konsumentvaror som drönare och telefoner et.c..
Håller med om att en snabb väg in är att köpa något/några varumärken som i fallet Geely.
Att etablera ett varumärke är en 5-10-årsprocess om man inte har en USP.
Re: Fler Kinesiska testbilar
Samma sades av bakåtsträvare om märken som Samsung och LG för ett antal år sedan, verkar vara ganska mainstream nuförtiden.manneson skrev: ↑11 dec 2024 14:51Hur många köper kinesiska vitvarumärken? Hemelektronik? Nått annat överhuvudtaget kinesiskt?backe skrev: ↑11 dec 2024 14:41Du kommer bli överraskad inom några år när kinesiska bolagen har fabriker i Europa och har lika bra eller bättre bilar än västerländska märken men till lägre priser.
Xiaomi har producerat fler bilar på 9 månader i premiumklass än vad Tesla gjorde på 13 år, man producerar nu ca 24 000 bilar per månad. Inget "production hell" som Tesla gick igenom trots att Tesla producerat bilar i ca 15 år innan man släppte Model 3, det här är första försöket för Xiaomi.
Sen är det väl i stort sett samma sak med Tesla, dom måste vara billigare än motsvarande europeiska bilar för att sälja.
De är mkt billigare, men ändå väljer folk fortfarande nästan uteslutande västerländska märken(som dock förstås tillverkas i Kina...).
Jag tror vi kommer se samma utveckling bland biltillverkarna. Det kommer fortsatt vara västerländska märken(många av dom uppköpta av kinesiska märken, likt Geely gjorde med Volvo och SAIC med MG). De kommer dock i stor utsträckning tillverkas antingen i Kina, eller i fabriker här ägda av de kinesiska märkena.
Sen motverkas kineserna kraftigt av väst då man är livrädd för både prispress men även för spionage/kartläggning (med rätta).
Men som jag skrev, jag tror du kommer bli förvånad om några år. Förövrigt så kör VD för Ford en SU7 som sin daily. Sen är inte amerikanska vitvaror nån större hit i Europa heller, kanske därför Tesla måste konkurrera med pris också
https://www.businessinsider.com/ford-ce ... ev-2024-10
Re: Fler Kinesiska testbilar
Blir svårsålt om inte priserna är galet låga, vilket dom inte kommer vara.
Re: Fler Kinesiska testbilar
Du är medveten om att "alla" sa samma sak när de japanska biltillverkarna försökte etablera sej på premiummarknaden ?
När "toyota lexus" (som Lexus LS400 kallades först) lanserades toksågades den av ungefär de skälen, nu säljer man >800k bilar om året i det dyra segmentet.
Det klart att det finns en marknad för eldrivna premiumbilar också.
(Sen kan jag inte uttala mej hur premium bilarna ovan är förstås.)
Re: Fler Kinesiska testbilar
Haha, jag. Har just storhandlat Xiaomi-prylar. Sjukt billigt, så värt att chansa tyckte jag. Sen tror jag att Xiaomi gör bra prylar. Får ta risken att kina håller koll på när jag kokar vatten. Får se om jag var dumsnål eller smart smålänning.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19849
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 755
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Fler Kinesiska testbilar
Jag köper Sony och Panasonic TV, kameror mm, inte kinesprodukter.backe skrev: ↑11 dec 2024 15:24Samma sades av bakåtsträvare om märken som Samsung och LG för ett antal år sedan, verkar vara ganska mainstream nuförtiden.manneson skrev: ↑11 dec 2024 14:51Hur många köper kinesiska vitvarumärken? Hemelektronik? Nått annat överhuvudtaget kinesiskt?backe skrev: ↑11 dec 2024 14:41Du kommer bli överraskad inom några år när kinesiska bolagen har fabriker i Europa och har lika bra eller bättre bilar än västerländska märken men till lägre priser.
Xiaomi har producerat fler bilar på 9 månader i premiumklass än vad Tesla gjorde på 13 år, man producerar nu ca 24 000 bilar per månad. Inget "production hell" som Tesla gick igenom trots att Tesla producerat bilar i ca 15 år innan man släppte Model 3, det här är första försöket för Xiaomi.
Sen är det väl i stort sett samma sak med Tesla, dom måste vara billigare än motsvarande europeiska bilar för att sälja.
De är mkt billigare, men ändå väljer folk fortfarande nästan uteslutande västerländska märken(som dock förstås tillverkas i Kina...).
Jag tror vi kommer se samma utveckling bland biltillverkarna. Det kommer fortsatt vara västerländska märken(många av dom uppköpta av kinesiska märken, likt Geely gjorde med Volvo och SAIC med MG). De kommer dock i stor utsträckning tillverkas antingen i Kina, eller i fabriker här ägda av de kinesiska märkena.
Dyrare men klart bättre, tycker jag.
Undviker att sponsa en diktatur, men alla gör som de vill såklart.
Köper ofta kapitalvaror begagnat för att kunna få det JAG söker, till rimlig kostnad.
Jag har full respekt som vill köpa nya produkter och väljer kines-alternativ.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Fler Kinesiska testbilar
Jag försöker också undvika kinaprodukter så länge det är rimligt, men jag tror ändå att vi alla kommer bli förvånade om några år när ett antal kinamärken kommer vara mainstream och säkert riktigt bra.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 dec 2024 22:17Jag köper Sony och Panasonic TV, kameror mm, inte kinesprodukter.backe skrev: ↑11 dec 2024 15:24Samma sades av bakåtsträvare om märken som Samsung och LG för ett antal år sedan, verkar vara ganska mainstream nuförtiden.manneson skrev: ↑11 dec 2024 14:51Hur många köper kinesiska vitvarumärken? Hemelektronik? Nått annat överhuvudtaget kinesiskt?backe skrev: ↑11 dec 2024 14:41Du kommer bli överraskad inom några år när kinesiska bolagen har fabriker i Europa och har lika bra eller bättre bilar än västerländska märken men till lägre priser.
Xiaomi har producerat fler bilar på 9 månader i premiumklass än vad Tesla gjorde på 13 år, man producerar nu ca 24 000 bilar per månad. Inget "production hell" som Tesla gick igenom trots att Tesla producerat bilar i ca 15 år innan man släppte Model 3, det här är första försöket för Xiaomi.
Sen är det väl i stort sett samma sak med Tesla, dom måste vara billigare än motsvarande europeiska bilar för att sälja.
De är mkt billigare, men ändå väljer folk fortfarande nästan uteslutande västerländska märken(som dock förstås tillverkas i Kina...).
Jag tror vi kommer se samma utveckling bland biltillverkarna. Det kommer fortsatt vara västerländska märken(många av dom uppköpta av kinesiska märken, likt Geely gjorde med Volvo och SAIC med MG). De kommer dock i stor utsträckning tillverkas antingen i Kina, eller i fabriker här ägda av de kinesiska märkena.
Dyrare men klart bättre, tycker jag.
Undviker att sponsa en diktatur, men alla gör som de vill såklart.
Köper ofta kapitalvaror begagnat för att kunna få det JAG söker, till rimlig kostnad.
Jag har full respekt som vill köpa nya produkter och väljer kines-alternativ.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 755
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Fler Kinesiska testbilar
Ja deras produkter är redan mycket bra.backe skrev: ↑11 dec 2024 22:42Jag försöker också undvika kinaprodukter så länge det är rimligt, men jag tror ändå att vi alla kommer bli förvånade om några år när ett antal kinamärken kommer vara mainstream och säkert riktigt bra.Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 dec 2024 22:17Jag köper Sony och Panasonic TV, kameror mm, inte kinesprodukter.backe skrev: ↑11 dec 2024 15:24Samma sades av bakåtsträvare om märken som Samsung och LG för ett antal år sedan, verkar vara ganska mainstream nuförtiden.manneson skrev: ↑11 dec 2024 14:51Hur många köper kinesiska vitvarumärken? Hemelektronik? Nått annat överhuvudtaget kinesiskt?backe skrev: ↑11 dec 2024 14:41
Du kommer bli överraskad inom några år när kinesiska bolagen har fabriker i Europa och har lika bra eller bättre bilar än västerländska märken men till lägre priser.
Xiaomi har producerat fler bilar på 9 månader i premiumklass än vad Tesla gjorde på 13 år, man producerar nu ca 24 000 bilar per månad. Inget "production hell" som Tesla gick igenom trots att Tesla producerat bilar i ca 15 år innan man släppte Model 3, det här är första försöket för Xiaomi.
Sen är det väl i stort sett samma sak med Tesla, dom måste vara billigare än motsvarande europeiska bilar för att sälja.
De är mkt billigare, men ändå väljer folk fortfarande nästan uteslutande västerländska märken(som dock förstås tillverkas i Kina...).
Jag tror vi kommer se samma utveckling bland biltillverkarna. Det kommer fortsatt vara västerländska märken(många av dom uppköpta av kinesiska märken, likt Geely gjorde med Volvo och SAIC med MG). De kommer dock i stor utsträckning tillverkas antingen i Kina, eller i fabriker här ägda av de kinesiska märkena.
Dyrare men klart bättre, tycker jag.
Undviker att sponsa en diktatur, men alla gör som de vill såklart.
Köper ofta kapitalvaror begagnat för att kunna få det JAG söker, till rimlig kostnad.
Jag har full respekt som vill köpa nya produkter och väljer kines-alternativ.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp