Ok spännande den enda nedsidan är ju isåfall ev problem med försäkringsbolaget, annars måste ju detta bli väldigt kostnadseffektivt sett till pris/kwhwheels skrev: ↑24 sep 2024 18:16Det är batteriets egen bms som styr "batterihälsan", sen har jag flashat en Lily go som sköter kommunikationen mellan invertern och batteriet och detta är helt Dalas (the great) förtjänst som lagt ut allting på nätet + det community som har växt upp.niklas12 skrev: ↑24 sep 2024 15:32Ok då verkar du ha säkrat upp då, jag vet de som hade planer på en liknande lösning men den föll pga försäkringskrav och då var det Dina försäkringar men lantbruk då.wheels skrev: ↑24 sep 2024 15:13Det är ju en extremt liten risk för termisk rusning. Men har dock minimerat riskerna allt jag kan. Det är stenväggar med en extra gipsskiva bakom batteriet, har dubbel gips i taket och betonggolv. Har också satt en sprinkler rakt in i batteriet som utlöser vid 68 grader. Har batteriet i ett pannrum. Så jag känner mig väl så säker som med vilket köpebatteri som helst
Verkar vara ännu mer styrt av LF lantbruk som inte tillåter beg batterier alls.
Second life-batterier är inte tillåtna.
Konstigt att kraven på privat är väldigt ostyrda, kanske inte finns så mycket data från husbränder med batterilager ännu ?
Är ju lite olika parametrar att hålla koll på för att bygga ett bra BMS själv vilket inte är för alla, vilka parametrar styr du på är det automatiskt eller behöver du aktivt följa och styra mot elpriset.
Vilken SOC håller du batteriet inom ?
Lily gon är ganska enkel och kan inte göra så jättemycket så det får bli manuell styrning. Det håller dock på att utvecklas hela tiden.
När jag köpte batteriet på skroten, så sa han att dom flesta batterierna gick till Finland utom små hybridbatterier som inte var så intressanta på grund av sin storlek. (så det finns gott om dom i Sverige) Jag kommer inte att behöva köpa någon el alls åtminstone mellan April till September. Jag satte SOC mellan 10-90%, men har ångrat mig lite, så det kommer antagligen att bli 20-80%.
Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?
Moderator: Redaktion
Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Om det inte finns någon klausul om det, så varför börja glappa med munnen. Väck inte den björn som soverniklas12 skrev: ↑24 sep 2024 19:10Ok spännande den enda nedsidan är ju isåfall ev problem med försäkringsbolaget, annars måste ju detta bli väldigt kostnadseffektivt sett till pris/kwhwheels skrev: ↑24 sep 2024 18:16Det är batteriets egen bms som styr "batterihälsan", sen har jag flashat en Lily go som sköter kommunikationen mellan invertern och batteriet och detta är helt Dalas (the great) förtjänst som lagt ut allting på nätet + det community som har växt upp.niklas12 skrev: ↑24 sep 2024 15:32Ok då verkar du ha säkrat upp då, jag vet de som hade planer på en liknande lösning men den föll pga försäkringskrav och då var det Dina försäkringar men lantbruk då.wheels skrev: ↑24 sep 2024 15:13Det är ju en extremt liten risk för termisk rusning. Men har dock minimerat riskerna allt jag kan. Det är stenväggar med en extra gipsskiva bakom batteriet, har dubbel gips i taket och betonggolv. Har också satt en sprinkler rakt in i batteriet som utlöser vid 68 grader. Har batteriet i ett pannrum. Så jag känner mig väl så säker som med vilket köpebatteri som helst
Konstigt att kraven på privat är väldigt ostyrda, kanske inte finns så mycket data från husbränder med batterilager ännu ?
Är ju lite olika parametrar att hålla koll på för att bygga ett bra BMS själv vilket inte är för alla, vilka parametrar styr du på är det automatiskt eller behöver du aktivt följa och styra mot elpriset.
Lily gon är ganska enkel och kan inte göra så jättemycket så det får bli manuell styrning. Det håller dock på att utvecklas hela tiden.
När jag köpte batteriet på skroten, så sa han att dom flesta batterierna gick till Finland utom små hybridbatterier som inte var så intressanta på grund av sin storlek. (så det finns gott om dom i Sverige) Jag kommer inte att behöva köpa någon el alls åtminstone mellan April till September. Jag satte SOC mellan 10-90%, men har ångrat mig lite, så det kommer antagligen att bli 20-80%.
Absolut tyvärr så har alla försäkringsbolag för gård specifikt förbjudet eller kraftigt begränsat lagring.wheels skrev: ↑24 sep 2024 20:36Om det inte finns någon klausul om det, så varför börja glappa med munnen. Väck inte den björn som soverniklas12 skrev: ↑24 sep 2024 19:10Ok spännande den enda nedsidan är ju isåfall ev problem med försäkringsbolaget, annars måste ju detta bli väldigt kostnadseffektivt sett till pris/kwhwheels skrev: ↑24 sep 2024 18:16Det är batteriets egen bms som styr "batterihälsan", sen har jag flashat en Lily go som sköter kommunikationen mellan invertern och batteriet och detta är helt Dalas (the great) förtjänst som lagt ut allting på nätet + det community som har växt upp.niklas12 skrev: ↑24 sep 2024 15:32Ok då verkar du ha säkrat upp då, jag vet de som hade planer på en liknande lösning men den föll pga försäkringskrav och då var det Dina försäkringar men lantbruk då.wheels skrev: ↑24 sep 2024 15:13Det är ju en extremt liten risk för termisk rusning. Men har dock minimerat riskerna allt jag kan. Det är stenväggar med en extra gipsskiva bakom batteriet, har dubbel gips i taket och betonggolv. Har också satt en sprinkler rakt in i batteriet som utlöser vid 68 grader. Har batteriet i ett pannrum. Så jag känner mig väl så säker som med vilket köpebatteri som helst
Det är väl mer frågan om något händer inte värt att chansa om man blir ersättningslös vid brand t.ex.
Villa/småhus verkar mindre nogräknade när det gäller batterilager
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Nu är mitt Nissan Leaf batteri "up and running"
Elektrikern kopplade det sista igår, och jag spenderade ett par tre timmar på att lära mig en inte helt logisk meny
Elektrikern kopplade det sista igår, och jag spenderade ett par tre timmar på att lära mig en inte helt logisk meny
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Kul! Det vore som sagt väldigt intressant att läsa/se mer om ditt projekt.
Det låter helt klart värt en egen tråd, med mycket bilder!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Fick besök av försäljare som genom stora gruppköp sade sig kunna erbjuda prisvärda solcellspaket. Fick se nån lista från september i år där en installation på 6,3 kWp (14x0,450W) kostade ca 12500 kr/kW. Samma med 9,6kWh batteri kostade 16000 kr/kW.
(Vi har tak åt öst/väst, så egentligen borde man väl räkna 14x0,45x0,80 eller något sådant).
Använder jag https://www.energimyndigheten.se/effekt ... lelkalkyl/ och tar bort "60-öringen" tycker jag det även på prisnivån 12500 kr/kW krävs en egenanvändning på 65-70% för att man ska komma ner på 10 år eller mindre med kalkylränta 3,5-4,5%. Vilket känns helt orimligt högt om man inte har batteri.
Väljer man batteri (16000 kr/kW) blir det som lägst 11 år vid 100% egenutnyttjande, vilket även det känns orealistiskt med tanke på batteriets livslängd.
Det lät hur som helst sett inte chockerande dyrt - men fortfarande inte tillräckligt billigt för att lägga pengarna på. Tänker jag rätt eller fel?
(Vi har tak åt öst/väst, så egentligen borde man väl räkna 14x0,45x0,80 eller något sådant).
Använder jag https://www.energimyndigheten.se/effekt ... lelkalkyl/ och tar bort "60-öringen" tycker jag det även på prisnivån 12500 kr/kW krävs en egenanvändning på 65-70% för att man ska komma ner på 10 år eller mindre med kalkylränta 3,5-4,5%. Vilket känns helt orimligt högt om man inte har batteri.
Väljer man batteri (16000 kr/kW) blir det som lägst 11 år vid 100% egenutnyttjande, vilket även det känns orealistiskt med tanke på batteriets livslängd.
Det lät hur som helst sett inte chockerande dyrt - men fortfarande inte tillräckligt billigt för att lägga pengarna på. Tänker jag rätt eller fel?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Jag tycker du tänker fel. Det är egentligen definitionen på "att löna sig" som jag vänder mig emot.
Något förenklat tycker jag man ska tänka så här: Solcellerna håller 30 år, växelriktaren 10 år, batterierna 10 år. Anläggningen höjer värdet på huset med samma belopp som investering - avskrivning per år.
Så om man delar upp investeringen i tre delar med att dom antingen ska betala tillbaka sig på 10 eller 30 år. Då blir för mig definitionen av "att löna sig" (per år): investering solceller / 30 + växelriktare /10 + batteri/10 + kapitalkostnad < intäkt per år.
Den stora skillnaden är väl att jag anser anläggningen har ett värde även efter den har betalat sig själv.
Något förenklat tycker jag man ska tänka så här: Solcellerna håller 30 år, växelriktaren 10 år, batterierna 10 år. Anläggningen höjer värdet på huset med samma belopp som investering - avskrivning per år.
Så om man delar upp investeringen i tre delar med att dom antingen ska betala tillbaka sig på 10 eller 30 år. Då blir för mig definitionen av "att löna sig" (per år): investering solceller / 30 + växelriktare /10 + batteri/10 + kapitalkostnad < intäkt per år.
Den stora skillnaden är väl att jag anser anläggningen har ett värde även efter den har betalat sig själv.
- Off Grid Byggaren
Denna sommar har det ju varit väldigt låga spotpriser på såld överskottsel.
September månad fick jag 15,36 öre + 60 öre i skattereduktion.
Inköpspriset med timprisavtal blev 86 öre inklusive allt, så något bättre affär att egenanvända så mycket som möjligt. Då är inköpen mest nattetid, för att ladda elbilarna, hade förstås blivit lite högre pris att köpa in el dygnet runt. Våra två elbilar är inte hemma på vardagarna när solen skiner. Har känts lite tokigt att ladda elbilarna från batterilagret, men det kanske ändå kan bli lönsamt framöver.
Brukar dock toppa upp dem med solel på helgerna, så en hel del egenförbrukning hamnar ändå där.
Sett över 18 månader har jag lyckats egenanvända drygt 50%.
Problemet är ju att under sommarmånaderna blir det ju ett rejält överskott, som inte går att lagra i ett normalt batterilager, utan det måste ju säljas på elnätet.
Jag tror dock att elpriserna kommer stiga framöver, och med borttagen 60-öring är ju egenanvändning ännu mer intressant.
Jag har faktiskt tjänat mest på att kapa effekttoppar, då vi har effektavgift mellan 07:00-19:00 blir det en besparing på mellan 200-400:- per månad.
Min granne som säljer stödtjänster med sitt batteri fick 40:- för september månad, så den marknaden verkar ju helt död just nu.
.
Inköpspriset med timprisavtal blev 86 öre inklusive allt, så något bättre affär att egenanvända så mycket som möjligt. Då är inköpen mest nattetid, för att ladda elbilarna, hade förstås blivit lite högre pris att köpa in el dygnet runt. Våra två elbilar är inte hemma på vardagarna när solen skiner. Har känts lite tokigt att ladda elbilarna från batterilagret, men det kanske ändå kan bli lönsamt framöver.
Brukar dock toppa upp dem med solel på helgerna, så en hel del egenförbrukning hamnar ändå där.
Problemet är ju att under sommarmånaderna blir det ju ett rejält överskott, som inte går att lagra i ett normalt batterilager, utan det måste ju säljas på elnätet.
Jag tror dock att elpriserna kommer stiga framöver, och med borttagen 60-öring är ju egenanvändning ännu mer intressant.
Jag har faktiskt tjänat mest på att kapa effekttoppar, då vi har effektavgift mellan 07:00-19:00 blir det en besparing på mellan 200-400:- per månad.
Min granne som säljer stödtjänster med sitt batteri fick 40:- för september månad, så den marknaden verkar ju helt död just nu.
.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 2 gång.
40kr är ju tyvärr en effekt av att han inte valt aktivt något utan sitter still.Off Grid Byggaren skrev: ↑13 okt 2024 12:26Denna sommar har det ju varit väldigt låga spotpriser på såld överskottsel.
Inköpspriset med timprisavtal blev 86 öre inklusive allt, så något bättre affär att egenanvända så mycket som möjligt. Då är inköpen mest nattetid, för att ladda elbilarna, hade förstås blivit lite högre pris att köpa in el dygnet runt. Våra två elbilar är inte hemma på vardagarna när solen skiner.
.
September-N.png
Men ja, den marknaden är långt från het.
- Off Grid Byggaren
Det är svårt att göra aktiva val på frekvensstödsmarknaden som villaägare.Dreas89 skrev: ↑13 okt 2024 12:2940kr är ju tyvärr en effekt av att han inte valt aktivt något utan sitter still.Off Grid Byggaren skrev: ↑13 okt 2024 12:26Denna sommar har det ju varit väldigt låga spotpriser på såld överskottsel.
Inköpspriset med timprisavtal blev 86 öre inklusive allt, så något bättre affär att egenanvända så mycket som möjligt. Då är inköpen mest nattetid, för att ladda elbilarna, hade förstås blivit lite högre pris att köpa in el dygnet runt. Våra två elbilar är inte hemma på vardagarna när solen skiner.
.
September-N.png
Med Ferroamp system installerat finns det bara ett val för närvarande, och det är Varberg energi FLEX-tjänst.
Då är även kravet att du tecknar elhandelsavtal med dem.
Har man inte låst in sig kan man välja BAOff Grid Byggaren skrev: ↑13 okt 2024 12:45Det är svårt att göra aktiva val på frekvensstödsmarknaden som villaägare.Dreas89 skrev: ↑13 okt 2024 12:2940kr är ju tyvärr en effekt av att han inte valt aktivt något utan sitter still.Off Grid Byggaren skrev: ↑13 okt 2024 12:26Denna sommar har det ju varit väldigt låga spotpriser på såld överskottsel.
.
September-N.png
Med Ferroamp system installerat finns det bara ett val för närvarande, och det är Varberg energi FLEX-tjänst.
Då är även kravet att du tecknar elhandelsavtal med dem.
Tycker inte det är något speciellt bra erbjudande. Jag betalade 162.000 för exakt ett år sedan, 12,6kWp installerat och klart. Batteri installerades i somras, 15kWh för 53.000 installerat och klart. Hyundai paneler, Huawei växelriktare och batteri. En lokal firma med mer än 10 år i branschen. Både vattenfall och e-on var något billigare, men med, vad jag tyckte, sämre produkter.Dinsdale skrev: ↑13 okt 2024 07:23Fick besök av försäljare som genom stora gruppköp sade sig kunna erbjuda prisvärda solcellspaket. Fick se nån lista från september i år där en installation på 6,3 kWp (14x0,450W) kostade ca 12500 kr/kW. Samma med 9,6kWh batteri kostade 16000 kr/kW.
Så ta in fler offerter!!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Det där är skitdyrt.
Jag har nyss slutfört en installation på 14+14 glas-glas paneler 430w på två olika tak (12kwp), 10 kw växelriktare och 16kwh batteri (sungrow, så ingen billig skit) för 10,54k/kwp inkl allt efter avdrag.
Även värt att kolla bolag som erbjuder räntefri avbetalning via Wasa kredit. Väldigt bra deal som är sant räntefri så länge man sköter betalningarna. Det enda man betalar är 6-700 i uppläggningsavgift och 45 kr avisering/mån. Jag la 100k på 36 mån
Jag har nyss slutfört en installation på 14+14 glas-glas paneler 430w på två olika tak (12kwp), 10 kw växelriktare och 16kwh batteri (sungrow, så ingen billig skit) för 10,54k/kwp inkl allt efter avdrag.
Även värt att kolla bolag som erbjuder räntefri avbetalning via Wasa kredit. Väldigt bra deal som är sant räntefri så länge man sköter betalningarna. Det enda man betalar är 6-700 i uppläggningsavgift och 45 kr avisering/mån. Jag la 100k på 36 mån
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Om man har en rak avbetalning av 100k har man 50k i snittskuld under de 3 åren. 45 kr mån => 540 kr / år. Om vi antar 630 kr i uppläggningsavgift är det 210 kr / år vilket skulle ge oss avgifter på totalt 750 kr / år. 750 / 50k = 1,5% men eftersom det inte är någon ränta utan en avgift är den inte avdragsgill så det motsvarar 1,5% / (1-0,3) = 2,14% om det istället hade varit en ränta. Det är så klart en svårslagen ränta, åtminstone i rådande ränteklimat, men det kan ju vara bra att tänka på att räntefri nog får anses vara inom citattecken.Geesy skrev: ↑14 okt 2024 09:56Det där är skitdyrt.
Driver sajten Car.info
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Bumpar denna tråd igen då hemmabatteri från Emaldo är en av de lösningar vi funderar på. Ni som har denna lösning idag har det fungerat bra (driftsmässigt) och har lösningen gett så bra besparing och ersättning (resultatmässigt) som kalkylen visar på?The Tog skrev: ↑18 sep 2024 08:01Regeringens förslag kastar om marknadsförutsättningar totalt
Om man ska köpa solceller ska man göra det NU, man skall också investera i ett batterilager.
Iom att man i år får bidrag på batteriet görs det till en fortfarande god affär, förutsatt att batteriet primärt jobbar mot stödstjänster.
Välj en batterilösning som är multiroll, dvs kan jobba med stödtjänster, arbitrage och peakshaving.
Idag skulle jag nog välja danska Emaldo.
ROI på sådan lösning kommer hamna på under 5 år även med de nya förutsättningarna.
MVH
Finns en pod på Sveriges radio som kanske kan vara värt att lyssna på om man funderar på att investera i batteri. Namnet säger en del, men också att informationen från säljaren kan vara otydlig och svår att förstå, och att säljarnas kalkylerna är väl optimistiska. Specifikt pratar de om att i vissa batteri-avtal, har man ingen/begränsad möjlighet att lagra sin solel till sig själv.
Program: Plånboken.
Avsnitt: Svårt att tjäna pengar på lagrad solel
Sänt 27 Nov 2024
Sänt 27 Nov 2024
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- NiklasTesla
- Teslaägare
Tack för tipset skall lyssna. Om det är någon annan som har Emaldo som hemmabatteri så skriv gärna hur det gått funktionsmässigt och ekonomiskt. MVHSkipperO skrev: ↑11 dec 2024 05:57Finns en pod på Sveriges radio som kanske kan vara värt att lyssna på om man funderar på att investera i batteri. Namnet säger en del, men också att informationen från säljaren kan vara otydlig och svår att förstå, och att säljarnas kalkylerna är väl optimistiska. Specifikt pratar de om att i vissa batteri-avtal, har man ingen/begränsad möjlighet att lagra sin solel till sig själv.
Sänt 27 Nov 2024
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
- NiklasTesla
- Teslaägare
Berätta gärna mer om vilken storlek på anläggning du har (hur länge) och vad det sparat samt gett för intäkter (avtryck på elräkningen). Har du det inomhus/utomhus?
Det står nämligen just nu mellan Emaldo eller just Sigenery samt skall bestämma mig inom närmsta dagarna vilket system det blir som skall installeras.
MVH
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Har bara haft systemet ca ett halvår, så inte jätteinsatt.NiklasTesla skrev: ↑11 dec 2024 16:11Berätta gärna mer om vilken storlek på anläggning du har (hur länge) och vad det sparat samt gett för intäkter (avtryck på elräkningen). Har du det inomhus/utomhus?
Det står nämligen just nu mellan Emaldo eller just Sigenery samt skall bestämma mig inom närmsta dagarna vilket system det blir som skall installeras.
MVH
Men det behöver man ej vara då AI sköter det så bra.
Har 15kWp solceller, 24kWh batteri.
Uppvärmning nibe bergvärme s1256-13 med FLM.
Kolla Sigenergys facebook sida, där finns många tips från installatörer och användare som är duktiga.
Huset drar så lite så det blir el över att sälja sådana här dagar med stora prisvariationer. AI tankar när det är billigt och säljer dyrt.
Har ej effekttariff här än, men då blir det ännu bättre att ha batteri.
Sigenergy verkar hålla hög kvalite på både produkter och utvecklare av programvara och app.
Jag har batteriet i varmgarage men ska gå att ha ute också (inbyggd uppvärmning)
Sigenergy har många utbyggbara funtioner som off grid och likströmladdare till elbil, finns även AC laddare som är mycket billigare, V2X med mer.
Emaldo vet jag inget om så kan ej jämföra.
Har ej räknat nått på vilka besparingar det gett.
Lycka till
https://m.facebook.com/groups/760272059571851/
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
- NiklasTesla
- Teslaägare
Tack för info samt MVHTellus skrev: ↑11 dec 2024 16:49Har bara haft systemet ca ett halvår, så inte jätteinsatt.NiklasTesla skrev: ↑11 dec 2024 16:11Berätta gärna mer om vilken storlek på anläggning du har (hur länge) och vad det sparat samt gett för intäkter (avtryck på elräkningen). Har du det inomhus/utomhus?
MVH
Men det behöver man ej vara då AI sköter det så bra.
Har 15kWp solceller, 24kWh batteri.
Uppvärmning nibe bergvärme s1256-13 med FLM.
Kolla Sigenergys facebook sida, där finns många tips från installatörer och användare som är duktiga.
Huset drar så lite så det blir el över att sälja sådana här dagar med stora prisvariationer. AI tankar när det är billigt och säljer dyrt.
Har ej effekttariff här än, men då blir det ännu bättre att ha batteri.
Sigenergy verkar hålla hög kvalite på både produkter och utvecklare av programvara och app.
Jag har batteriet i varmgarage men ska gå att ha ute också (inbyggd uppvärmning)
Sigenergy har många utbyggbara funtioner som off grid och likströmladdare till elbil, finns även AC laddare som är mycket billigare, V2X med mer.
Emaldo vet jag inget om så kan ej jämföra.
Har ej räknat nått på vilka besparingar det gett.
Lycka till
https://m.facebook.com/groups/760272059571851/
Inte varit inne på ett tag men här kommer ett svar om EmaldoNiklasTesla skrev: ↑11 dec 2024 00:58Bumpar denna tråd igen då hemmabatteri från Emaldo är en av de lösningar vi funderar på. Ni som har denna lösning idag har det fungerat bra (driftsmässigt) och har lösningen gett så bra besparing och ersättning (resultatmässigt) som kalkylen visar på?The Tog skrev: ↑18 sep 2024 08:01Regeringens förslag kastar om marknadsförutsättningar totalt
Om man ska köpa solceller ska man göra det NU, man skall också investera i ett batterilager.
Iom att man i år får bidrag på batteriet görs det till en fortfarande god affär, förutsatt att batteriet primärt jobbar mot stödstjänster.
Välj en batterilösning som är multiroll, dvs kan jobba med stödtjänster, arbitrage och peakshaving.
Idag skulle jag nog välja danska Emaldo.
ROI på sådan lösning kommer hamna på under 5 år även med de nya förutsättningarna.
MVH
Kalkylen är hyfsat rimlig på de två första punkterna men gällande "Grid Rewards" skulle jag inte räkna med 2000 per månad. Det är den peng Emaldo garanterat sina kunder under tiden man kvalificerar sina batterier.
Marknaden för stödtjänster har vänt, ett 10kW-batteri skulle kunnat inbringa drygt 20 000 på ett år beräknat på snitttet från 1 Februari (då marknaden gjordes om till marginalprissatt) till idag, jag skulle dock räkna med en något lägre intäkt kommande år.
Denna intäkt är beräknad på att batteriet på heltid bidrar med stödtjänster, ibland är arbitrage eller energioptimering bättre, Emaldos tjänst är bra på att balansera dessa marknader men jag skulle inte räkna med en förtjänst på mycket mer än 20-25 000 kommande år. Detta är ingen större skillnad mellan olika batterier men Emaldos tjänst är en av de smartare och då även är sin egen aggregator kan de buda högre effekter än de "dumma" batterier som är anslutna till typ Checkwatt.