Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

niklas12

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av niklas12 »

wheels skrev: 24 sep 2024 18:16
niklas12 skrev: 24 sep 2024 15:32
wheels skrev: 24 sep 2024 15:13
Det är ju en extremt liten risk för termisk rusning. Men har dock minimerat riskerna allt jag kan. Det är stenväggar med en extra gipsskiva bakom batteriet, har dubbel gips i taket och betonggolv. Har också satt en sprinkler rakt in i batteriet som utlöser vid 68 grader. Har batteriet i ett pannrum. Så jag känner mig väl så säker som med vilket köpebatteri som helst
Ok då verkar du ha säkrat upp då, jag vet de som hade planer på en liknande lösning men den föll pga försäkringskrav och då var det Dina försäkringar men lantbruk då.

Verkar vara ännu mer styrt av LF lantbruk som inte tillåter beg batterier alls.
Second life-batterier är inte tillåtna.

Konstigt att kraven på privat är väldigt ostyrda, kanske inte finns så mycket data från husbränder med batterilager ännu ?

Är ju lite olika parametrar att hålla koll på för att bygga ett bra BMS själv vilket inte är för alla, vilka parametrar styr du på är det automatiskt eller behöver du aktivt följa och styra mot elpriset.
Vilken SOC håller du batteriet inom ?
Det är batteriets egen bms som styr "batterihälsan", sen har jag flashat en Lily go som sköter kommunikationen mellan invertern och batteriet och detta är helt Dalas (the great) förtjänst som lagt ut allting på nätet + det community som har växt upp.
Lily gon är ganska enkel och kan inte göra så jättemycket så det får bli manuell styrning. Det håller dock på att utvecklas hela tiden.
När jag köpte batteriet på skroten, så sa han att dom flesta batterierna gick till Finland utom små hybridbatterier som inte var så intressanta på grund av sin storlek. (så det finns gott om dom i Sverige) Jag kommer inte att behöva köpa någon el alls åtminstone mellan April till September. Jag satte SOC mellan 10-90%, men har ångrat mig lite, så det kommer antagligen att bli 20-80%.
Ok spännande den enda nedsidan är ju isåfall ev problem med försäkringsbolaget, annars måste ju detta bli väldigt kostnadseffektivt sett till pris/kwh
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
wheels

Inlägg av wheels »

niklas12 skrev: 24 sep 2024 19:10
Det är ju en extremt liten risk för termisk rusning. Men har dock minimerat riskerna allt jag kan. Det är stenväggar med en extra gipsskiva bakom batteriet, har dubbel gips i taket och betonggolv. Har också satt en sprinkler rakt in i batteriet som utlöser vid 68 grader. Har batteriet i ett pannrum. Så jag känner mig väl så säker som med vilket köpebatteri som helst
Ok då verkar du ha säkrat upp då, jag vet de som hade planer på en liknande lösning men den föll pga försäkringskrav och då var det Dina försäkringar men lantbruk då.

Konstigt att kraven på privat är väldigt ostyrda, kanske inte finns så mycket data från husbränder med batterilager ännu ?

Är ju lite olika parametrar att hålla koll på för att bygga ett bra BMS själv vilket inte är för alla, vilka parametrar styr du på är det automatiskt eller behöver du aktivt följa och styra mot elpriset.
Det är batteriets egen bms som styr "batterihälsan", sen har jag flashat en Lily go som sköter kommunikationen mellan invertern och batteriet och detta är helt Dalas (the great) förtjänst som lagt ut allting på nätet + det community som har växt upp.
Lily gon är ganska enkel och kan inte göra så jättemycket så det får bli manuell styrning. Det håller dock på att utvecklas hela tiden.
När jag köpte batteriet på skroten, så sa han att dom flesta batterierna gick till Finland utom små hybridbatterier som inte var så intressanta på grund av sin storlek. (så det finns gott om dom i Sverige) Jag kommer inte att behöva köpa någon el alls åtminstone mellan April till September. Jag satte SOC mellan 10-90%, men har ångrat mig lite, så det kommer antagligen att bli 20-80%.
Ok spännande den enda nedsidan är ju isåfall ev problem med försäkringsbolaget, annars måste ju detta bli väldigt kostnadseffektivt sett till pris/kwh
Om det inte finns någon klausul om det, så varför börja glappa med munnen. Väck inte den björn som sover ;)
niklas12

Inlägg av niklas12 »

wheels skrev: 24 sep 2024 20:36
niklas12 skrev: 24 sep 2024 19:10

Om det inte finns någon klausul om det, så varför börja glappa med munnen. Väck inte den björn som sover ;)
Absolut tyvärr så har alla försäkringsbolag för gård specifikt förbjudet eller kraftigt begränsat lagring.

Det är väl mer frågan om något händer inte värt att chansa om man blir ersättningslös vid brand t.ex.

Villa/småhus verkar mindre nogräknade när det gäller batterilager
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
wheels

Inlägg av wheels »

Nu är mitt Nissan Leaf batteri "up and running"
Elektrikern kopplade det sista igår, och jag spenderade ett par tre timmar på att lära mig en inte helt logisk meny :D
Screenshot 2024-10-12 at 11-51-40 Battery Emulator.png
Screenshot 2024-10-12 at 11-51-12 Battery Emulator.png
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

wheels skrev: 12 okt 2024 19:20
Nu är mitt Nissan Leaf batteri "up and running"
Elektrikern kopplade det sista igår, och jag spenderade ett par tre timmar på att lära mig en inte helt logisk meny :D
Kul! Det vore som sagt väldigt intressant att läsa/se mer om ditt projekt.

Det låter helt klart värt en egen tråd, med mycket bilder! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Fick besök av försäljare som genom stora gruppköp sade sig kunna erbjuda prisvärda solcellspaket. Fick se nån lista från september i år där en installation på 6,3 kWp (14x0,450W) kostade ca 12500 kr/kW. Samma med 9,6kWh batteri kostade 16000 kr/kW.
(Vi har tak åt öst/väst, så egentligen borde man väl räkna 14x0,45x0,80 eller något sådant).

Använder jag https://www.energimyndigheten.se/effekt ... lelkalkyl/ och tar bort "60-öringen" tycker jag det även på prisnivån 12500 kr/kW krävs en egenanvändning på 65-70% för att man ska komma ner på 10 år eller mindre med kalkylränta 3,5-4,5%. Vilket känns helt orimligt högt om man inte har batteri.

Väljer man batteri (16000 kr/kW) blir det som lägst 11 år vid 100% egenutnyttjande, vilket även det känns orealistiskt med tanke på batteriets livslängd.

Det lät hur som helst sett inte chockerande dyrt - men fortfarande inte tillräckligt billigt för att lägga pengarna på. Tänker jag rätt eller fel?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

Jag tycker du tänker fel. Det är egentligen definitionen på "att löna sig" som jag vänder mig emot.
Något förenklat tycker jag man ska tänka så här: Solcellerna håller 30 år, växelriktaren 10 år, batterierna 10 år. Anläggningen höjer värdet på huset med samma belopp som investering - avskrivning per år.

Så om man delar upp investeringen i tre delar med att dom antingen ska betala tillbaka sig på 10 eller 30 år. Då blir för mig definitionen av "att löna sig" (per år): investering solceller / 30 + växelriktare /10 + batteri/10 + kapitalkostnad < intäkt per år.

Den stora skillnaden är väl att jag anser anläggningen har ett värde även efter den har betalat sig själv.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Denna sommar har det ju varit väldigt låga spotpriser på såld överskottsel.

September månad fick jag 15,36 öre + 60 öre i skattereduktion.

Inköpspriset med timprisavtal blev 86 öre inklusive allt, så något bättre affär att egenanvända så mycket som möjligt. Då är inköpen mest nattetid, för att ladda elbilarna, hade förstås blivit lite högre pris att köpa in el dygnet runt. Våra två elbilar är inte hemma på vardagarna när solen skiner. Har känts lite tokigt att ladda elbilarna från batterilagret, men det kanske ändå kan bli lönsamt framöver.
Brukar dock toppa upp dem med solel på helgerna, så en hel del egenförbrukning hamnar ändå där.

Sett över 18 månader har jag lyckats egenanvända drygt 50%.

Problemet är ju att under sommarmånaderna blir det ju ett rejält överskott, som inte går att lagra i ett normalt batterilager, utan det måste ju säljas på elnätet.

Jag tror dock att elpriserna kommer stiga framöver, och med borttagen 60-öring är ju egenanvändning ännu mer intressant.

Jag har faktiskt tjänat mest på att kapa effekttoppar, då vi har effektavgift mellan 07:00-19:00 blir det en besparing på mellan 200-400:- per månad.

Min granne som säljer stödtjänster med sitt batteri fick 40:- för september månad, så den marknaden verkar ju helt död just nu.
.
September-N.png
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 2 gång.
Dreas89
elbilist

Inlägg av Dreas89 »

Off Grid Byggaren skrev: 13 okt 2024 12:26

Inköpspriset med timprisavtal blev 86 öre inklusive allt, så något bättre affär att egenanvända så mycket som möjligt. Då är inköpen mest nattetid, för att ladda elbilarna, hade förstås blivit lite högre pris att köpa in el dygnet runt. Våra två elbilar är inte hemma på vardagarna när solen skiner.

Problemet är ju att under sommarmånaderna blir det ju ett rejält överskott, som inte går att lagra i ett normalt batterilager, utan det måste ju säljas på elnätet.

Jag tror dock att elpriserna kommer stiga framöver, och med borttagen 60-öring är ju egenanvändning ännu mer intressant.

Jag har faktiskt tjänat mest på att kapa effekttoppar, då vi har effektavgift mellan 07:00-19:00 blir det en besparing på mellan 200-400:- per månad.

Min granne som säljer stödtjänster med sitt batteri fick 40:- för september månad, så den marknaden verkar ju helt död just nu.
.

September-N.png
40kr är ju tyvärr en effekt av att han inte valt aktivt något utan sitter still.

Men ja, den marknaden är långt från het.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dreas89 skrev: 13 okt 2024 12:29

Inköpspriset med timprisavtal blev 86 öre inklusive allt, så något bättre affär att egenanvända så mycket som möjligt. Då är inköpen mest nattetid, för att ladda elbilarna, hade förstås blivit lite högre pris att köpa in el dygnet runt. Våra två elbilar är inte hemma på vardagarna när solen skiner.

.

September-N.png
40kr är ju tyvärr en effekt av att han inte valt aktivt något utan sitter still.

Det är svårt att göra aktiva val på frekvensstödsmarknaden som villaägare.
Med Ferroamp system installerat finns det bara ett val för närvarande, och det är Varberg energi FLEX-tjänst.
Då är även kravet att du tecknar elhandelsavtal med dem.
Dreas89
elbilist

Inlägg av Dreas89 »

Off Grid Byggaren skrev: 13 okt 2024 12:45
Dreas89 skrev: 13 okt 2024 12:29

.

September-N.png

Det är svårt att göra aktiva val på frekvensstödsmarknaden som villaägare.
Med Ferroamp system installerat finns det bara ett val för närvarande, och det är Varberg energi FLEX-tjänst.
Då är även kravet att du tecknar elhandelsavtal med dem.
Har man inte låst in sig kan man välja BA :)
mikaELbil
elbilist

Inlägg av mikaELbil »

Dinsdale skrev: 13 okt 2024 07:23
Fick besök av försäljare som genom stora gruppköp sade sig kunna erbjuda prisvärda solcellspaket. Fick se nån lista från september i år där en installation på 6,3 kWp (14x0,450W) kostade ca 12500 kr/kW. Samma med 9,6kWh batteri kostade 16000 kr/kW.
(Vi har tak åt öst/väst, så egentligen borde man väl räkna 14x0,45x0,80 eller något sådant).

Använder jag https://www.energimyndigheten.se/effekt ... lelkalkyl/ och tar bort "60-öringen" tycker jag det även på prisnivån 12500 kr/kW krävs en egenanvändning på 65-70% för att man ska komma ner på 10 år eller mindre med kalkylränta 3,5-4,5%. Vilket känns helt orimligt högt om man inte har batteri.

Väljer man batteri (16000 kr/kW) blir det som lägst 11 år vid 100% egenutnyttjande, vilket även det känns orealistiskt med tanke på batteriets livslängd.

Det lät hur som helst sett inte chockerande dyrt - men fortfarande inte tillräckligt billigt för att lägga pengarna på. Tänker jag rätt eller fel?
Tycker inte det är något speciellt bra erbjudande. Jag betalade 162.000 för exakt ett år sedan, 12,6kWp installerat och klart. Batteri installerades i somras, 15kWh för 53.000 installerat och klart. Hyundai paneler, Huawei växelriktare och batteri. En lokal firma med mer än 10 år i branschen. Både vattenfall och e-on var något billigare, men med, vad jag tyckte, sämre produkter.

Så ta in fler offerter!!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Geesy

Inlägg av Geesy »

Det där är skitdyrt.

Jag har nyss slutfört en installation på 14+14 glas-glas paneler 430w på två olika tak (12kwp), 10 kw växelriktare och 16kwh batteri (sungrow, så ingen billig skit) för 10,54k/kwp inkl allt efter avdrag.

Även värt att kolla bolag som erbjuder räntefri avbetalning via Wasa kredit. Väldigt bra deal som är sant räntefri så länge man sköter betalningarna. Det enda man betalar är 6-700 i uppläggningsavgift och 45 kr avisering/mån. Jag la 100k på 36 mån
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Geesy skrev: 14 okt 2024 09:56
Det där är skitdyrt.

Jag har nyss slutfört en installation på 14+14 glas-glas paneler 430w på två olika tak (12kwp), 10 kw växelriktare och 16kwh batteri (sungrow, så ingen billig skit) för 10,54k/kwp inkl allt efter avdrag.

Även värt att kolla bolag som erbjuder räntefri avbetalning via Wasa kredit. Väldigt bra deal som är sant räntefri så länge man sköter betalningarna. Det enda man betalar är 6-700 i uppläggningsavgift och 45 kr avisering/mån. Jag la 100k på 36 mån
Om man har en rak avbetalning av 100k har man 50k i snittskuld under de 3 åren. 45 kr mån => 540 kr / år. Om vi antar 630 kr i uppläggningsavgift är det 210 kr / år vilket skulle ge oss avgifter på totalt 750 kr / år. 750 / 50k = 1,5% men eftersom det inte är någon ränta utan en avgift är den inte avdragsgill så det motsvarar 1,5% / (1-0,3) = 2,14% om det istället hade varit en ränta. Det är så klart en svårslagen ränta, åtminstone i rådande ränteklimat, men det kan ju vara bra att tänka på att räntefri nog får anses vara inom citattecken.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

The Tog skrev: 18 sep 2024 08:01
Regeringens förslag kastar om marknadsförutsättningar totalt

Om man ska köpa solceller ska man göra det NU, man skall också investera i ett batterilager.

Iom att man i år får bidrag på batteriet görs det till en fortfarande god affär, förutsatt att batteriet primärt jobbar mot stödstjänster.

Välj en batterilösning som är multiroll, dvs kan jobba med stödtjänster, arbitrage och peakshaving.

Idag skulle jag nog välja danska Emaldo.

ROI på sådan lösning kommer hamna på under 5 år även med de nya förutsättningarna.
Bumpar denna tråd igen då hemmabatteri från Emaldo är en av de lösningar vi funderar på. Ni som har denna lösning idag har det fungerat bra (driftsmässigt) och har lösningen gett så bra besparing och ersättning (resultatmässigt) som kalkylen visar på?

MVH
IMG_20241211_005712_895.jpg
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Finns en pod på Sveriges radio som kanske kan vara värt att lyssna på om man funderar på att investera i batteri. Namnet säger en del, men också att informationen från säljaren kan vara otydlig och svår att förstå, och att säljarnas kalkylerna är väl optimistiska. Specifikt pratar de om att i vissa batteri-avtal, har man ingen/begränsad möjlighet att lagra sin solel till sig själv.

Program: Plånboken.
Avsnitt: Svårt att tjäna pengar på lagrad solel
Sänt 27 Nov 2024
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

SkipperO skrev: 11 dec 2024 05:57
Finns en pod på Sveriges radio som kanske kan vara värt att lyssna på om man funderar på att investera i batteri. Namnet säger en del, men också att informationen från säljaren kan vara otydlig och svår att förstå, och att säljarnas kalkylerna är väl optimistiska. Specifikt pratar de om att i vissa batteri-avtal, har man ingen/begränsad möjlighet att lagra sin solel till sig själv.

Program: Plånboken.
Avsnitt: Svårt att tjäna pengar på lagrad solel
Sänt 27 Nov 2024
Tack för tipset skall lyssna. Om det är någon annan som har Emaldo som hemmabatteri så skriv gärna hur det gått funktionsmässigt och ekonomiskt. MVH
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Överväg Sigenergy också, många nöjd kunder

https://www.sigenergy.com/se/products/hybrid-inverter
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Tellus skrev: 11 dec 2024 15:58

Berätta gärna mer om vilken storlek på anläggning du har (hur länge) och vad det sparat samt gett för intäkter (avtryck på elräkningen). Har du det inomhus/utomhus?

Det står nämligen just nu mellan Emaldo eller just Sigenery samt skall bestämma mig inom närmsta dagarna vilket system det blir som skall installeras.

MVH
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

NiklasTesla skrev: 11 dec 2024 16:11

Berätta gärna mer om vilken storlek på anläggning du har (hur länge) och vad det sparat samt gett för intäkter (avtryck på elräkningen). Har du det inomhus/utomhus?

Det står nämligen just nu mellan Emaldo eller just Sigenery samt skall bestämma mig inom närmsta dagarna vilket system det blir som skall installeras.

MVH
Har bara haft systemet ca ett halvår, så inte jätteinsatt.
Men det behöver man ej vara då AI sköter det så bra.

Har 15kWp solceller, 24kWh batteri.
Uppvärmning nibe bergvärme s1256-13 med FLM.

Kolla Sigenergys facebook sida, där finns många tips från installatörer och användare som är duktiga.

Huset drar så lite så det blir el över att sälja sådana här dagar med stora prisvariationer. AI tankar när det är billigt och säljer dyrt.
Har ej effekttariff här än, men då blir det ännu bättre att ha batteri.
Sigenergy verkar hålla hög kvalite på både produkter och utvecklare av programvara och app.
Jag har batteriet i varmgarage men ska gå att ha ute också (inbyggd uppvärmning)
Sigenergy har många utbyggbara funtioner som off grid och likströmladdare till elbil, finns även AC laddare som är mycket billigare, V2X med mer.
Emaldo vet jag inget om så kan ej jämföra.
Har ej räknat nått på vilka besparingar det gett.
Lycka till
https://m.facebook.com/groups/760272059571851/
IMG_0785.jpeg
IMG_0784.jpeg
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Tellus skrev: 11 dec 2024 16:49
NiklasTesla skrev: 11 dec 2024 16:11

MVH
Har bara haft systemet ca ett halvår, så inte jätteinsatt.
Men det behöver man ej vara då AI sköter det så bra.

Har 15kWp solceller, 24kWh batteri.
Uppvärmning nibe bergvärme s1256-13 med FLM.

Kolla Sigenergys facebook sida, där finns många tips från installatörer och användare som är duktiga.

Huset drar så lite så det blir el över att sälja sådana här dagar med stora prisvariationer. AI tankar när det är billigt och säljer dyrt.
Har ej effekttariff här än, men då blir det ännu bättre att ha batteri.
Sigenergy verkar hålla hög kvalite på både produkter och utvecklare av programvara och app.
Jag har batteriet i varmgarage men ska gå att ha ute också (inbyggd uppvärmning)
Sigenergy har många utbyggbara funtioner som off grid och likströmladdare till elbil, finns även AC laddare som är mycket billigare, V2X med mer.
Emaldo vet jag inget om så kan ej jämföra.
Har ej räknat nått på vilka besparingar det gett.
Lycka till
https://m.facebook.com/groups/760272059571851/
Tack för info samt MVH 🙏
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare

Inlägg av The Tog »

NiklasTesla skrev: 11 dec 2024 00:58
The Tog skrev: 18 sep 2024 08:01
Regeringens förslag kastar om marknadsförutsättningar totalt

Om man ska köpa solceller ska man göra det NU, man skall också investera i ett batterilager.

Iom att man i år får bidrag på batteriet görs det till en fortfarande god affär, förutsatt att batteriet primärt jobbar mot stödstjänster.

Välj en batterilösning som är multiroll, dvs kan jobba med stödtjänster, arbitrage och peakshaving.

Idag skulle jag nog välja danska Emaldo.

ROI på sådan lösning kommer hamna på under 5 år även med de nya förutsättningarna.
Bumpar denna tråd igen då hemmabatteri från Emaldo är en av de lösningar vi funderar på. Ni som har denna lösning idag har det fungerat bra (driftsmässigt) och har lösningen gett så bra besparing och ersättning (resultatmässigt) som kalkylen visar på?

MVH
Inte varit inne på ett tag men här kommer ett svar om Emaldo

Kalkylen är hyfsat rimlig på de två första punkterna men gällande "Grid Rewards" skulle jag inte räkna med 2000 per månad. Det är den peng Emaldo garanterat sina kunder under tiden man kvalificerar sina batterier.

Marknaden för stödtjänster har vänt, ett 10kW-batteri skulle kunnat inbringa drygt 20 000 på ett år beräknat på snitttet från 1 Februari (då marknaden gjordes om till marginalprissatt) till idag, jag skulle dock räkna med en något lägre intäkt kommande år.

Denna intäkt är beräknad på att batteriet på heltid bidrar med stödtjänster, ibland är arbitrage eller energioptimering bättre, Emaldos tjänst är bra på att balansera dessa marknader men jag skulle inte räkna med en förtjänst på mycket mer än 20-25 000 kommande år. Detta är ingen större skillnad mellan olika batterier men Emaldos tjänst är en av de smartare och då även är sin egen aggregator kan de buda högre effekter än de "dumma" batterier som är anslutna till typ Checkwatt.
Skärmbild 2024-12-19 160354.png