Set hade varit bättre om den där kinabåten hade dragit av elkabeln till Tyskland i stället. I dag är det billigare att köra diesel än elbil.iAkita skrev: ↑10 dec 2024 16:47'chaffis75 skrev: ↑10 dec 2024 16:23Jag upplever de som ganska vanliga här i söder..
Det är väl en definitionsfråga. Det var en del rejält dyra dagar i November också, på grund av ”Dunkelflaute” i Tyskland. Trots det hamnade mitt snittpris på "bara" 84 öre/kWh här i SE4. Min poäng var att man inte ska stirra sig blind på enskilda dagar.
Dagens spotpriser
Moderator: Redaktion
Re: Dagens spotpriser
Model Y LR AWD -24
Jag behöver ingen studie för att fatta att en vindkraftverk inte producerar när de är vindstilla. Tänk själv.ermase skrev: ↑11 dec 2024 17:46Ok så du tror på studien men bara de delar som passar dig?chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:45När de är vindstilla? Skulle inte tro de..ermase skrev: ↑11 dec 2024 17:40Havsbaserad vindkraft hade fungerat lika bra enligt studienniklas12 skrev: ↑11 dec 2024 17:18Överförinskablarna byggdes för att hantera bortfallet av kärnkraft i Barsebäck m.fl.Dinsdale skrev: ↑11 dec 2024 17:06
Skenande elpriser i Sydsverige är EUs fel, inte Sveriges (förutom som del av EU då). Orsaken är alla el-överföringskablar till kontinenten i kombination med regelverk som stipulerar att elen ska flöda dit det är dyrare. Tyskland osv betalar betydligt mer för elen och då säljer elproducenterna givetvis hellre dit så kablarna glöder. För att vi ska få behålla nån el själva måste vi buda emot, och då skenar priset.
Hade dessa kablar kopplats bort hade elpriset rasat ner till betydligt mer rimliga nivåer inom en eller högst två dagar, beroende på om man hunnit buda färdigt på nordpool innan avbrottet (en dag) eller det skett först efteråt (två dagar). Det hade inte behövts delas en enda extra atom för att åstadkomma den prisjusteringen.
Det finns planer på att bygga fler överföringar för att hantera effektbristen men dessa har nu stoppats för att istället satsa på egen planerbar elproduktion
https://www.svk.se/utveckling-av-krafts ... werbridge/
Och om R1. Och R2 varit kvar i drift så hade priset varit 30-50% lägre
https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/stud ... -elpriser/
Vi har ju massor av vindkraft men de blåser inte, de är ju de som är anledningen till de höga priset.
Dessutom är de olönsamma, man har fått tillstånd men vill ju inte bygga om man inte får bidrag genom gratis elledningar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Bra att du försöker tänka själv. För egen del väljer att lyssna till experterna som du länkade till.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:50Jag behöver ingen studie för att fatta att en vindkraftverk inte producerar när de är vindstilla. Tänk själv.ermase skrev: ↑11 dec 2024 17:46Ok så du tror på studien men bara de delar som passar dig?chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:45När de är vindstilla? Skulle inte tro de..ermase skrev: ↑11 dec 2024 17:40Havsbaserad vindkraft hade fungerat lika bra enligt studienniklas12 skrev: ↑11 dec 2024 17:18
Överförinskablarna byggdes för att hantera bortfallet av kärnkraft i Barsebäck m.fl.
Det finns planer på att bygga fler överföringar för att hantera effektbristen men dessa har nu stoppats för att istället satsa på egen planerbar elproduktion
Vi har ju massor av vindkraft men de blåser inte, de är ju de som är anledningen till de höga priset.
Dessutom är de olönsamma, man har fått tillstånd men vill ju inte bygga om man inte får bidrag genom gratis elledningar.
Varför visa elpris utan skatt och moms, det gör man ju inte med några andra priser?
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Nja, dom som har elbil och rörligt pris laddar på natten och betalade ca 85öre(inklusive moms och överföring) per kWh i SE3 natten som var.. Det går åt ca 2kWh per mil. Så 1,7 kr per mil. Vilken dieselbil drar under 0.1 liter per mil?mussla skrev: ↑11 dec 2024 17:49Set hade varit bättre om den där kinabåten hade dragit av elkabeln till Tyskland i stället. I dag är det billigare att köra diesel än elbil.iAkita skrev: ↑10 dec 2024 16:47'chaffis75 skrev: ↑10 dec 2024 16:23Jag upplever de som ganska vanliga här i söder..
Det är väl en definitionsfråga. Det var en del rejält dyra dagar i November också, på grund av ”Dunkelflaute” i Tyskland. Trots det hamnade mitt snittpris på "bara" 84 öre/kWh här i SE4. Min poäng var att man inte ska stirra sig blind på enskilda dagar.
Och dom som har fast pris drabbas ej av topparna.
Men vill man göra dom sämsta valen så kostar det 1000kr i SE3 att ladda upp en model s i morgon mellan kl 16-18 om man har en DC laddare hemma. Gäller bara att ha tomt batteri kl 16 och säkrat upp ordentligt. Det blir ca 22 kr per mil. Rätt lika vad en modern dieselbil drar om man inkluderar webasto uppvärmning och kortare körningar. .
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
I morgon kl 16-18 är det över 10kr inkl moms och överföring i SE3
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Expert kan vem som kalla sig för. Jag har själv blivit kallad expert på ett it system efter att jag hade installerat de en gång.. hint, jag var inte expert även om jag blev kallad de..ermase skrev: ↑11 dec 2024 18:08Bra att du försöker tänka själv. För egen del väljer att lyssna till experterna som du länkade till.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:50Jag behöver ingen studie för att fatta att en vindkraftverk inte producerar när de är vindstilla. Tänk själv.
Jag tror de är ett stort problem i samhället, man måste tänka mer själv.
Om du inte förstår att ett vindkraftverk producerar 0 när de inte blåser så finns de 0 trovärdighet.
Hej matteexperten hade vi 66,7% inflationniklas12 skrev: ↑11 dec 2024 17:14Missat några mattelektioner gällande index och KPI ?nek0 skrev: ↑11 dec 2024 05:04Om man går tillbaka till 1992 så kostade 1kg potatis 98 öre, 1l blyfri bensin kostade 5,02 och vitkål 99 öre. 2021 kostade min Seat 312000kr idag kostar en sån 472000. Det måste ha med kärnkraften att göraniklas12 skrev: ↑10 dec 2024 17:33Om man går tillbaka innan Corona så låg årsmedelpriset i SE4 i perioden 2016-2018 på 33öre/kwh medans perioden
2021-nov 2024 ligger på snitt 90öre/kwh dvs 3ggr högre elpris och även om man tar bort 2022 så är elpriset mer än dubbelt så högt idag.
Snitt 2021 86 öre
Snitt 2022 171öre
Snitt 2023 86öre
Snitt senaste 12 månaderna 75öre
https://www.skekraft.se/privat/elavtal/ ... -elpriser/
Inflationsökning enligt SCB 2017-2023 är ca 25%
Elprisökningen 2017-2023 är ca 260%
Det finns en enkel modell framtaget av SCB för att göra prisomräkningar för index om man har svårt med matten
https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... mraknaren/
Mellan 2021 och 2024?
Tack jag vet men är urbota trött på att det oftast skrivs, särskilt i media, om priserna innan moms och skatt. Är ju olagligt att för konsument visa priser på detta sätt för konsumenter men av någon anledning inte för el!
Lägger de på moms och skatt så blir det hus i helv…MarkusL skrev: ↑11 dec 2024 19:44Tack jag vet men är urbota trött på att det oftast skrivs, särskilt i media, om priserna innan moms och skatt. Är ju olagligt att för konsument visa priser på detta sätt för konsumenter men av någon anledning inte för el!
Pratar alla om priser exkl. allt så låter det inte så farligt…Lustigt men elpriser talas sällan om priset man får betala inkl. alla avgifter.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Det förutsätter att nattens laddning räcker för hela dagens behov. Det gjorde det inte för min del och jag tvingades ladda för 5kr/kwh (plus skatter, moms och avgifter) under dagen.Tellus skrev: ↑11 dec 2024 19:03Nja, dom som har elbil och rörligt pris laddar på natten och betalade ca 85öre(inklusive moms och överföring) per kWh i SE3 natten som var.. Det går åt ca 2kWh per mil. Så 1,7 kr per mil. Vilken dieselbil drar under 0.1 liter per mil?mussla skrev: ↑11 dec 2024 17:49Set hade varit bättre om den där kinabåten hade dragit av elkabeln till Tyskland i stället. I dag är det billigare att köra diesel än elbil.iAkita skrev: ↑10 dec 2024 16:47'
Och dom som har fast pris drabbas ej av topparna.
Men vill man göra dom sämsta valen så kostar det 1000kr i SE3 att ladda upp en model s i morgon mellan kl 16-18 om man har en DC laddare hemma. Gäller bara att ha tomt batteri kl 16 och säkrat upp ordentligt. Det blir ca 22 kr per mil. Rätt lika vad en modern dieselbil drar om man inkluderar webasto uppvärmning och kortare körningar. .
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är fortfarande samma pris på gatan, i köpcentret och på jobbet.....mussla skrev: ↑11 dec 2024 17:49Set hade varit bättre om den där kinabåten hade dragit av elkabeln till Tyskland i stället. I dag är det billigare att köra diesel än elbil.iAkita skrev: ↑10 dec 2024 16:47'chaffis75 skrev: ↑10 dec 2024 16:23Jag upplever de som ganska vanliga här i söder..
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Om du har timpris. Men det vågar jag inte ha på konsumtionen. Håller mig till rörligt snittpris. Då slipper man styra hela livet till några timmar.
Produktionen är såklart timpris när jag säljer. Något annat finns inte.
—
Tesla Model Y LR AWD -24 Quicksilver
Skoda Enyaq 80 -22 (leasing avslutad)
Tesla Model Y LR AWD -24 Quicksilver
Skoda Enyaq 80 -22 (leasing avslutad)
- SagittariusA
- Teslaägare
Nä men vindkraftwerk är jättebra, det har jag hört på SVT och dessutom läst på Aftonbladet.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:50Jag behöver ingen studie för att fatta att en vindkraftverk inte producerar när de är vindstilla. Tänk själv.ermase skrev: ↑11 dec 2024 17:46Ok så du tror på studien men bara de delar som passar dig?chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 17:45När de är vindstilla? Skulle inte tro de..ermase skrev: ↑11 dec 2024 17:40Havsbaserad vindkraft hade fungerat lika bra enligt studienniklas12 skrev: ↑11 dec 2024 17:18
Överförinskablarna byggdes för att hantera bortfallet av kärnkraft i Barsebäck m.fl.
- SagittariusA
- Teslaägare
Jag har hört att vindkraftverken ute till havs producerar el även när det inte blåser, särskilt om det finns jättemånga och dom ligger i en park.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 19:13Expert kan vem som kalla sig för. Jag har själv blivit kallad expert på ett it system efter att jag hade installerat de en gång.. hint, jag var inte expert även om jag blev kallad de..ermase skrev: ↑11 dec 2024 18:08Bra att du försöker tänka själv. För egen del väljer att lyssna till experterna som du länkade till.
Om du inte förstår att ett vindkraftverk producerar 0 när de inte blåser så finns de 0 trovärdighet.
Samma pris på vadå? El är en viktig insatsvara och priserna påverkar många branscher och varor i hög grad.mikebike skrev: ↑11 dec 2024 21:54Det är fortfarande samma pris på gatan, i köpcentret och på jobbet.....mussla skrev: ↑11 dec 2024 17:49Set hade varit bättre om den där kinabåten hade dragit av elkabeln till Tyskland i stället. I dag är det billigare att köra diesel än elbil.iAkita skrev: ↑10 dec 2024 16:47'
Model Y LR AWD -24
Experterna i detta fall är Energiforsk. Forskare som forskar på energisystem. Tron på den egna förmågan och förståelsen i komplicerade frågor är ett stort hot mot vårt samhälle. Vetenskapsförakt kallas det med ett finare ord. Att förstå att ett vindkraftverk inte producerar el när det inte blåser är som att kunna räkna 1+1 i matematik. Ett modernt elsystem är så oerhört mycket mer komplex än så. Jag är själv civilingenjör och har jobbat inom energibranschen i snart 30 år och då huvudsakligen med kärnkraft. Jag skulle aldrig inbilla mig att jag förstår energisystem bättre än Energiforsk.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 19:13Expert kan vem som kalla sig för. Jag har själv blivit kallad expert på ett it system efter att jag hade installerat de en gång.. hint, jag var inte expert även om jag blev kallad de..ermase skrev: ↑11 dec 2024 18:08Bra att du försöker tänka själv. För egen del väljer att lyssna till experterna som du länkade till.
Men vad är de så som är så bra med havsbaserad vindkraft som löser problemen?ermase skrev: ↑11 dec 2024 22:32Experterna i detta fall är Energiforsk. Forskare som forskar på energisystem. Tron på den egna förmågan och förståelsen i komplicerade frågor är ett stort hot mot vårt samhälle. Vetenskapsförakt kallas det med ett finare ord. Att förstå att ett vindkraftverk inte producerar el när det inte blåser är som att kunna räkna 1+1 i matematik. Ett modernt elsystem är så oerhört mycket mer komplex än så. Jag är själv civilingenjör och har jobbat inom energibranschen i snart 30 år och då huvudsakligen med kärnkraft. Jag skulle aldrig inbilla mig att jag förstår energisystem bättre än Energiforsk.chaffis75 skrev: ↑11 dec 2024 19:13Expert kan vem som kalla sig för. Jag har själv blivit kallad expert på ett it system efter att jag hade installerat de en gång.. hint, jag var inte expert även om jag blev kallad de..ermase skrev: ↑11 dec 2024 18:08Bra att du försöker tänka själv. För egen del väljer att lyssna till experterna som du länkade till.
Jag har jobbat i flera olika branscher i mitt liv och en sak har jag lärt mig, inom sin egna branch så finns en tanke korridor denna går man gärna inte utanför för de är till nackdel för en själv även om de skulle vara bra för samhället som helhet. Hur kan du vara så säker på att elforsk tar hänsyn till samhället? Om jag åter igen får gissa så tar de mer hänsyn till sin egna branch och att den ska tjäna pengar hellre än att de går med lägre vinst till förmån för samhällets alla andra funktioner.
Sen betyder sällan en titel så mycket, har sett både duktiga och helt värdelösa civilingenjörer. Säger dock inte att du är varken de ena eller de andra.
Och åter igen tänk själv, de är inte alltid den stora majoriteten har rätt.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Nu gällde det dieselbil kontra elbil....mussla skrev: ↑11 dec 2024 22:25Samma pris på vadå? El är en viktig insatsvara och priserna påverkar många branscher och varor i hög grad.mikebike skrev: ↑11 dec 2024 21:54Det är fortfarande samma pris på gatan, i köpcentret och på jobbet.....mussla skrev: ↑11 dec 2024 17:49Set hade varit bättre om den där kinabåten hade dragit av elkabeln till Tyskland i stället. I dag är det billigare att köra diesel än elbil.
Volvo PV 544 Special 1963
??mikebike skrev: ↑12 dec 2024 06:04Nu gällde det dieselbil kontra elbil....mussla skrev: ↑11 dec 2024 22:25Samma pris på vadå? El är en viktig insatsvara och priserna påverkar många branscher och varor i hög grad.
Model Y LR AWD -24
11,38 kr/kWh inkl allt nu mellan 17 och 18 i SE4. Hade jag bott i SE1 hade det kostat typ 1,30 kr inkl allt.
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Kolla vad duktig jag är
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Från 23:00 på fredag är det elfest i SE4 då skall det laddas, tvättas och värmas lite extra för oss med rörligt elpris.