Jaguar – nylanseringen

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist

Re: Jaguar – nylanseringen

Inlägg av iAkita »

Jag har svårt att förstå upprördheten över denna reklam. Gillar man inte Jaguars statement, så köp inte bilen. Precis som man kan låta bli att köpa en Tesla om man tar avstånd från Musks radikalisering.

Det finns gott om högutbildade människor med hög inkomst som INTE förnekar existensen av fenomen som t.ex. strukturell rasism, unconsious bias, diskriminering på grund av hudfärg, etniskt ursprung, sexuell läggning eller könsidentitet. Människor som inte somnat eller väljer att blunda för det, utan tvärt om väljer att ”stay ’woke”.

Jag förmodar att det är dessa Jaguar vänder sig till med reklamen. De har aldrig varit och har inte ambitionen att bli ett volymmärke, utan har historiskt vänt sig till människor med intellekt, pengar och god smak, men som ändå är lite excentriska och vill sticka ut och inte bara köper en dyr Merca. Om reklamen skrämmer bort ett gäng SD:are, Trump:ister, konspiationsteoretiker, klimatförnekare, och andra individer som låter sig provoceras och bli kränkta av allt som inte passar in i deras normer, kunde de nog inte bry sig mindre om. Tvärt om uppskattar de nog snarast det genomslag reklamen fått tack vare dylika individer.

Det enda som är sorgligt med reklamen är i mina ögon att till och med bilköp politiseras nuförtiden. Att populisterna lyckats så väl så folk blir rädda och upprörda till och med av reklam för ett litet nischat bilmärke.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

iAkita skrev: 26 nov 2024 23:37
Jag har svårt att förstå upprördheten över denna reklam. Gillar man inte Jaguars statement, så köp inte bilen. Precis som man kan låta bli att köpa en Tesla om man tar avstånd från Musks radikalisering.

Det finns gott om högutbildade människor med hög inkomst som INTE förnekar existensen av fenomen som t.ex. strukturell rasism, unconsious bias, diskriminering på grund av hudfärg, etniskt ursprung, sexuell läggning eller könsidentitet. Människor som inte somnat eller väljer att blunda för det, utan tvärt om väljer att ”stay ’woke”.

Jag förmodar att det är dessa Jaguar vänder sig till med reklamen. De har aldrig varit och har inte ambitionen att bli ett volymmärke, utan har historiskt vänt sig till människor med intellekt, pengar och god smak, men som ändå är lite excentriska och vill sticka ut och inte bara köper en dyr Merca. Om reklamen skrämmer bort ett gäng SD:are, Trump:ister, konspiationsteoretiker, klimatförnekare, och andra individer som låter sig provoceras och bli kränkta av allt som inte passar in i deras normer, kunde de nog inte bry sig mindre om. Tvärt om uppskattar de nog snarast det genomslag reklamen fått tack vare dylika individer.

Det enda som är sorgligt med reklamen är i mina ögon att till och med bilköp politiseras nuförtiden. Att populisterna lyckats så väl så folk blir rädda och upprörda till och med av reklam för ett litet nischat bilmärke.
Jag kan förstås bara tala för mig själv, men jag reagerar iaf pga jag anser att reklamfilmen i fråga helt enkelt är usel, ett fullständigt obegripligt budskap och ingenting öht som indikerar att det ens handlar om en bil eller ett bilmärke.

Det ligger mycket i det gamla visdomsordet att "det enda en reklamare måste kunna sälja är reklam"... :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
expat

Inlägg av expat »

Remember Budweiser
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Jag håller med om det mesta, det är smart om man vill få publicitet, om Jaguar kan få fram bilar och står fast mot "mobben".
Det finns många woke posörer där ute, som backar från sitt budskap eller sina åsikter när det börjar blåsa lite från ytterkanterna.
Men jag tror att Jaguar (bolaget) har genuint intresse att fortsätta driva den progressiva utvecklingen och sälja bilar oavsett vad ena ytterkanten tycker.
Nu hoppas vi på att bilen kan motsvara folks förväntningar eller om även blir en folkstorm kring produkten, så som Pateks Cubitus.....
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

HerrNilsson skrev: 26 nov 2024 18:09
Go woke, go broke säger jag bara. :roll:

Jämför med Volvos senaste(?) reklam som berättar en historia, hyllar kärnfamiljen och grundläggande samhällsbärande värden. Rätt stor skillnad och så mycket bättre.
Jättesuccé för Volvos film – hyllas som anti-woke
https://carup.se/jattesucce-for-volvos- ... anti-woke/

Som sagt... :)
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

Som med alla fenomen genom tiderna så slår pendeln tillbaka. Woke har haft sin peak, och därmed är det sällsynt tondövt att lansera det mest ”wokiga” på länge just nu..
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Elof skrev: 26 nov 2024 22:26
Balla proportioner! Det kan bli bra detta. Som sagt har ju strategin under 50 år, att jaga bakom Audi, BMW, Mercedes inte fungerat.
Har dom gjort det ? eller är det bara nån självupptagen journalist som påstår det ?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

repulsiv skrev: 27 nov 2024 17:26
Elof skrev: 26 nov 2024 22:26
Balla proportioner! Det kan bli bra detta. Som sagt har ju strategin under 50 år, att jaga bakom Audi, BMW, Mercedes inte fungerat.
Har dom gjort det ? eller är det bara nån självupptagen journalist som påstår det ?
Avgör själv. De har åtminstone försökt sälja bilar i samma segment till samma pris, ofta utan att egenskaperna nått upp till samma nivå. Det senare baserar jag på såväl egna iakttagelser som journalistiska verk. Att de inte tjänat pengar som sina tyska konkurrenter är väl ändå ett faktum?
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

jag tycker iofs inte att dom har riktat in sej på samma segment, man gör det lite lätt för sig om man säger så.

Jaguar har haft sin nisch
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

A76 skrev: 27 nov 2024 09:31
Som med alla fenomen genom tiderna så slår pendeln tillbaka. Woke har haft sin peak, och därmed är det sällsynt tondövt att lansera det mest ”wokiga” på länge just nu..
Eller genialiskt! Jag har väldigt svårt att tro att de inte gjorde detta helt medvetet.
Tror det är en episk trollning som de lyckades perfekt med och fick extremt mycket uppmärksamhet för en mycket liten kostnad. De lyckades få kulturkrigarna att omedvetet jobba för dem!

Men är väl mycket tveksamt om de kommer lyckas sparka liv i varumärket. Synd tycker jag, för mig är Jaguar ett verkligt ikoniskt varumärke.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

gjohansson skrev: 28 nov 2024 00:06
…] Men är väl mycket tveksamt om de kommer lyckas sparka liv i varumärket. Synd tycker jag, för mig är Jaguar ett verkligt ikoniskt varumärke.
Allt handlar väl om rätt produkt till rätt pris. Tycker bilen ser ut som en större GT där bakdörrarna är hängda i bakkant à la t.ex. Mazda RX-8. Sannolikt är den väl en fastback/liftback med halvkombibacklucka och ett relativt rejält bagageutrymme. Gissar att det även finns en rejäl frunk. Sen om det kan bli en hit i det här prissegmentet vet inte jag…

EDIT:
Gissar även på Apple Carplay & Android Auto, Mobileye's patent för skyltavläsning, riktig regnsensor, riktig fysisk körriktningsväljare, blinkerrspak och parkeringssensorer. ;)

Bild
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 28 nov 2024 00:21
gjohansson skrev: 28 nov 2024 00:06
…] Men är väl mycket tveksamt om de kommer lyckas sparka liv i varumärket. Synd tycker jag, för mig är Jaguar ett verkligt ikoniskt varumärke.
Allt handlar väl om rätt produkt till rätt pris. Tycker bilen ser ut som en större GT där bakdörrarna är hängda i bakkant à la t.ex. Mazda RX-8. Sannolikt är den väl en fastback/liftback med halvkombibacklucka och ett relativt rejält bagageutrymme. Gissar att det även finns en rejäl frunk. Sen om det kan bli en hit i det här prissegmentet vet inte jag…

EDIT:
Gissar även på Apple Carplay & Android Auto, Mobileye's patent för skyltavläsning, riktig regnsensor, riktig fysisk körriktningsväljare, blinkerrspak och parkeringssensorer. ;)

Bild
Bild
Ägde en RX-8 då de kom ut 3+ år, underbar bil!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

HerrNilsson skrev: 26 nov 2024 18:09
Go woke, go broke säger jag bara. :roll:

Jämför med Volvos senaste(?) reklam som berättar en historia, hyllar kärnfamiljen och grundläggande samhällsbärande värden. Rätt stor skillnad och så mycket bättre.
SSAB gjorde en Jaguar. :D

Och God Jul förresten!
Mvh
Nilsson

Skriv svar