Värmepumpen i 2021:or

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av Arn »

Vilka bilar producerade 2021 var det som hade problem med sina värmepumpar att värmen stängdes av i bilarna som Tesla behövde rätta till med en mjukvaruuppdatering där en flärp skulle vara öppen

Var det bilarna tillverkade första kvartalet 2021 eller även de som tillverkades senare ?

Vad innebar detta rent praktiskt att en flärp framtill i bilen skulle vara öppen? Påverkar det värmepumpens effektivitet negativt?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 8798
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av mikebike »

Arn skrev: 12 dec 2024 11:33
Vilka bilar producerade 2021 var det som hade problem med sina värmepumpar att värmen stängdes av i bilarna som Tesla behövde rätta till med en mjukvaruuppdatering där en flärp skulle vara öppen

Var det bilarna tillverkade första kvartalet 2021 eller även de som tillverkades senare ?

Vad innebar detta rent praktiskt att en flärp framtill i bilen skulle vara öppen? Påverkar det värmepumpens effektivitet negativt?
På min var det en givare som byttes. M3 2021, Q4 2020.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/thomas36594

Re: Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av Skyltspurtaren »

Bytte givare även på vår TM3SR+ när värmen la av, tillverkad 2021-01-16. På garantin så inga problem med det. Kom nån mjukvarufix men tolkade den som tillfällig? Oklart, värmen har dock funkat klockrent de senaste vintrarna. Bästa vinterbilen!
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 998
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av Dinsdale »

Hade inget problem med det på min SR+ tillverkad (i Kina) 2021-04-07.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5119
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 12 dec 2024 11:33
Vilka bilar producerade 2021 var det som hade problem med sina värmepumpar att värmen stängdes av i bilarna som Tesla behövde rätta till med en mjukvaruuppdatering där en flärp skulle vara öppen

Var det bilarna tillverkade första kvartalet 2021 eller även de som tillverkades senare ?

Vad innebar detta rent praktiskt att en flärp framtill i bilen skulle vara öppen? Påverkar det värmepumpens effektivitet negativt?
Y hade tekniska fel på vörmepumpen. Völsigt många som rasade.

3 har nog överlag klarat det.

Jag hade en tidig 3 med VP. Värmen strejkade, de bytte sensorer, sen inga issues på 2 år 6600 mil.

Klaffen framtill frös fast för vissa. Tesla började motionera den och sen har det inte vart mycket problem tror jag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av Arn »

Ok tack för era svar.

Har inte haft några problem med värmen i bilen men förbrukningen mot min tidigare LR från 2020 utan värmepump skiljer sig inte drastiskt varför jag undrade om det hade tvingats till någon mjukvaruuppdatering som minskade effektiviteten om någon flärp var öppen men då verkar så inte vara fallet.

Vilka årsmodeller av Model Y var det som hade problem med sina värmepumpar?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5119
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 12 dec 2024 22:11
Ok tack för era svar.

Har inte haft några problem med värmen i bilen men förbrukningen mot min tidigare LR från 2020 utan värmepump skiljer sig inte drastiskt varför jag undrade om det hade tvingats till någon mjukvaruuppdatering som minskade effektiviteten om någon flärp var öppen men då verkar så inte vara fallet.

Vilka årsmodeller av Model Y var det som hade problem med sina värmepumpar?
Har du kört med värmepump i riktigt kallt väder?

Gör man det och bilen sått ute utan att precis ladda eller ngt är batteriet kallt och då finns ingen värme att använda.

För din egen skull, vänta tills det är -15 eller -20 eller kallare, åk och superchargra ordentligt så att batteriet är 58C, sen åker du på minst en timmes långtur får du se.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 761
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

AAKEE skrev: 12 dec 2024 23:20
Arn skrev: 12 dec 2024 22:11
Ok tack för era svar.

Har inte haft några problem med värmen i bilen men förbrukningen mot min tidigare LR från 2020 utan värmepump skiljer sig inte drastiskt varför jag undrade om det hade tvingats till någon mjukvaruuppdatering som minskade effektiviteten om någon flärp var öppen men då verkar så inte vara fallet.

Vilka årsmodeller av Model Y var det som hade problem med sina värmepumpar?
Har du kört med värmepump i riktigt kallt väder?

Gör man det och bilen sått ute utan att precis ladda eller ngt är batteriet kallt och då finns ingen värme att använda.

För din egen skull, vänta tills det är -15 eller -20 eller kallare, åk och superchargra ordentligt så att batteriet är 58C, sen åker du på minst en timmes långtur får du se.
Vad får man då se? Är den effektiv först då menar du
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3871
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av Tellus »

Sportbilsentusiasten skrev: 18 dec 2024 08:13
AAKEE skrev: 12 dec 2024 23:20
Arn skrev: 12 dec 2024 22:11
Ok tack för era svar.

Har inte haft några problem med värmen i bilen men förbrukningen mot min tidigare LR från 2020 utan värmepump skiljer sig inte drastiskt varför jag undrade om det hade tvingats till någon mjukvaruuppdatering som minskade effektiviteten om någon flärp var öppen men då verkar så inte vara fallet.

Vilka årsmodeller av Model Y var det som hade problem med sina värmepumpar?
Har du kört med värmepump i riktigt kallt väder?

Gör man det och bilen sått ute utan att precis ladda eller ngt är batteriet kallt och då finns ingen värme att använda.

För din egen skull, vänta tills det är -15 eller -20 eller kallare, åk och superchargra ordentligt så att batteriet är 58C, sen åker du på minst en timmes långtur får du se.
Vad får man då se? Är den effektiv först då menar du
Typ så :)
Är det riktigt kallt och kallt batteri gör den ingen direkt skillnad förutom ljudet :!:
Vid lite mildare temp gör den stor nytta eller om man har varmt batteri.
Model 3 P+ 2019 / Model Y LR 2022 / Model S Pläd 2023 / SigenStor 14,8kWp 24kWh REFERRAL>>>
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5119
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av AAKEE »

Sportbilsentusiasten skrev: 18 dec 2024 08:13
Vad får man då se? Är den effektiv först då menar du
Värmepumpen är effektiv vid andra tillfällen också, när den kan arbeta effektivt dvs det finns någon energi att värmepumpa.
Skillnaden blir ju störst när värmepumpen är som effektivast.

Om du låter bilen stå ute när det är ordentligt kallt så att batteriet har svalnat finns ingen värmeenergi för värmepumpen att värmepumpa.
-Värmepumpen får inte ta värme ur batteriet i en model 3/Y om inte batteriet är varmare än ~ 11-12C .
-Är det kallare än ungefär -10C kan värmepumpen inte ta värme ur uteluften.

Vid de tillfällena blir det ingenting värmepumpat utan Tesla kör istället värmepumpen som en värmegenerator (Tesla kallar det ”Lossy mode” i patentet). Jag märkte av lossy mode som vibrationer i ratten på min 3, i min S vibrerar inte yoken men man hör det om man inte kör.
Lossy mode är alltså att man kör pumpens elmotor som en 1:1 värmekälla vilket motsvarar PTC-elementet i äldre Teslor.

Då är det ingen skillnad mellan en bil utan värmepump och med. Men det är inget fel på bilen eller värmepumpen utan helt enkelt att det inte finns någon värme värmepumpen kan hämta.

Som info så drog min 3 cirka 6kW i lossy mode i minus 30 parkerad med endast värmen på. Det innebär att bilen drar 60Wh/km i 100 km/h bara i värme.


Med batteriet varmt kan VP ta värme från batteriet trots att det är svinkallt ute.

Min M3P drog värme ur batteriet ned till 11-12C, sedan körde den lossy mode tills batteriet blivit 17-18C igen och sen gick värmepumpen effektivt ett tag. Tiden mellan 18-11C var inte jättelång, såklart beroende på utetempen men 15-30 minuter om det inte var alltför kallt.

Om jag precis laddat ordentligt med energi i garaget med 11kW så brukade batteriet bli ~ 30C

Med batteriet på 58C efter en Supercharging så finns det orderntligt med energi och värmepumpen COP blir högt.

Jag körde från Lycksele till Boden den 5 Januari med min S, det var -42C officiell temp på morgonen och -36C när jag laddade på SuC i Lycksele. Under de 30 milen gick tempen aldrig över -30C och det var -32C när jag kom fram.

Min S drog 217Wh/km och med original sommarhjul drar det ungefär 190-200Wh/km på en sån tur.
Innan värmen i batteriet ”tog slut” var förbrukningen strax över 200Wh/km.
Min S drar ned batteritempen till 5C och låter den gå upp till 8C innan värmepumpen anvönder värmen igen. Iom tre motorer som går så blir det antagligen mer spillvärme än tex en model 3 som bara driver på bakre motorn.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5119
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av AAKEE »

Läs de två posterna i rad här, digram från Tesla om när värmepumpen är effektiv finns med:
viewtopic.php?p=700420#p700420
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 761
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

AAKEE skrev: 18 dec 2024 09:05
Läs de två posterna i rad här, digram från Tesla om när värmepumpen är effektiv finns med:
viewtopic.php?p=700420#p700420
Tack, har läst.
Om man som jag bor i Göteborg där det är runt nollan stora delar av året, är det då stor skillnad i effektivitet (energiåtgång) med/utan värmepump?
Är Teslas värmepump bättre än andras?

En sak till, vid 20 grader temp ute, gör värmepumpen skillnad då?
(lite svårt att tolka diagrammen för mig)
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5119
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av AAKEE »

Sportbilsentusiasten skrev: 24 dec 2024 11:53
AAKEE skrev: 18 dec 2024 09:05
Läs de två posterna i rad här, digram från Tesla om när värmepumpen är effektiv finns med:
viewtopic.php?p=700420#p700420
Tack, har läst.
Om man som jag bor i Göteborg där det är runt nollan stora delar av året, är det då stor skillnad i effektivitet (energiåtgång) med/utan värmepump?
Med - utan värmepump; absolut.

Sportbilsentusiasten skrev: 24 dec 2024 11:53
Är Teslas värmepump bättre än andras?
Skulle tro att det inte är någon större skillnad på just värmepumpens funktion.

Tesla använder sin uppginning ”Octovalve” som är en enda ventil som löser att reglera var värmepumpen hämtar värme och vart den ska.

Det innebär att värmepumpen kan välja mellan att ta värmeenergi från tex uteluften, motorer/batteri eller kupén (eller kom inationer av dessa) samt bestämma vart den ska skickas.

Möjligheten att ta värmeenergi (”överskott”) från batteriet för att värma kupen är smart.
Flera andra tillverkare har börjat göra samma sak. Sannolikt är det inte stora skillnader mellan de övriga sol ligger främst och Tesla.
Det är fullt möjligt att någon annan ligger före i något enskilt stycke eftersom Tesla kör extrem low cost som princip. Det är lätt att tänka sig att det finns någon lösning som Tesla skulle anse vara för dyr.

Sportbilsentusiasten skrev: 24 dec 2024 11:53
En sak till, vid 20 grader temp ute, gör värmepumpen skillnad då?
(lite svårt att tolka diagrammen för mig)
Ja. Just 20-23C är där Teslorna går som snålast, sannolikt för att kombinationen av värma och kyla är på ett minimum.

Trots det kan exempelvis bilen värma batteriet med värmepumpen när den kyler kupen varma sommardagar - AC är normalt en förlust men om du behöver värma batteriet för snabbladdning får du batteriuppvärmningen gratis.

Är det +15 ovh lite kupevärme behövs kan gortfarande värmepumpen värma batteriet mycket billigare än med direktel som ”förr”.

Värmepumpen kan välja vilken källa den värmepumpar till med octovalve. Tex kan det vara ”billigare” att låta batteriet värmas av värmepumpen om batteriet är svalare än uteluften än att köra ren AC mellan kabin och uteluft.

Totalt sett är värmepumpen en hit speciellt när man har fritt val var man hämtar värmeenergi, och var man gör av med den.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Keftn
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jun 2024 20:59

Re: Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av Keftn »

Här är en otroligt detaljerad genomgång av teslas värmesystem (fr 2021) och de olika ”moderna” som bilen kan hämta energi ifrån, inkl olika komponenter som kan köras ”lossy” mode.

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 761
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Värmepumpen i 2021:or

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Tack för svar grabbar
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar