Elon snälla sluta prata

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av TiborBlomhall »

I tidningsvärlden är det inte journalisten som sätter rubrik på sin artikel. Det finns ett helt eget yrkeskår, rubriksättare, vars enda uppgift är att skapa fyndiga, iögonfallande rubriker. Sedan är det andra som gör förstasidan, och andra som gör löpsedeln. Därför är det tyvärr inte ovanligt att löpsedlar, förstasidor och rubriker överdriver. Jag har hört flera journalister vara frustrerade över det.
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

TiborBlomhall skrev: 02 dec 2024 13:58
I tidningsvärlden är det inte journalisten som sätter rubrik på sin artikel. Det finns ett helt eget yrkeskår, rubriksättare, vars enda uppgift är att skapa fyndiga, iögonfallande rubriker. Sedan är det andra som gör förstasidan, och andra som gör löpsedeln. Därför är det tyvärr inte ovanligt att löpsedlar, förstasidor och rubriker överdriver. Jag har hört flera journalister vara frustrerade över det.
Helt riktigt! :)
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare

Inlägg av Kriper »

Ursäkta att jag stör, men det är något med vissa rika och människosynen. De gillar inte mänsklig svaghet.
Skärmavbild 2024-12-12 kl. 12.47.13.png
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Kriper skrev: 12 dec 2024 12:49
Ursäkta att jag stör, men det är något med vissa rika och människosynen. De gillar inte mänsklig svaghet.
Jag håller med om att det är okänsligt och smaklöst uttryckt, men att hemlöshet i mycket hög utsträckning beror på psykisk ohälsa och/eller missbruk råder det väl inga tvivel om?

Att "bara" tillhandahålla bostäder till hemlösa löser alltså öht inte problemen i en mycket stor majoritet av fallen, vilket också är ämnet för den artikel som Elon Musk kommenterar.

Risken är förstås tyvärr att denna slutsats i händerna på beslutsfattare med bristande empati leder till att insatserna minskar snarare än ökar, särskilt då när det uttalade uppdraget i första hand är besparingar. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

När Elon skriver att hemlöshet oftast beror på drogmissbruk och sjukdom
tror jag, utan att ha studerat detta problem i någon högre utsträckning,
att han har helt rätt.
Att någon påpekar dom vanligaste orsakerna till hemlöshet skulle
lika gärna kunna vara ett tecken på att man faktiskt bryr sig om
problemet vi har med hemlöshet, istället för att man "inte gillar
mänsklig svaghet".
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Larofo skrev: 12 dec 2024 13:18
att han har helt rätt.
mänsklig svaghet".
Alla studier på området visar att >70% (upp till 90% i vissa studier) av hemlösa lider av drogproblem och/eller psykisk ohälsa, så att han har i sak rätt råder det inga tvivel om (det finns förstås diskussioner om orsak och verkan, är missbruket en följd av hemlösheten eller vice versa etc).

Att uttalandet i sig inte visar på att Elon Musk har en obehaglig människosyn håller jag också helt med om.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe

Inlägg av backe »

Larofo skrev: 12 dec 2024 13:18
att han har helt rätt.
mänsklig svaghet".
Att säga att hemlöshet vanligtvis är ett propagandaord för våldsamma knarkare med kraftig mental sjukdom känns inte direkt som någon som bryr sig.

Hade Elon sagt att han vurmade för hemlösa men att bara ge dom ett tak över huvudet inte löser problemet för de som har ett beroende och/eller mental sjukdom utan de behöver även stöd utöver detta boende kunde pekat på att han har någon form av empati.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Många vill väl att hemlösa ska få ordning på sitt liv och få en bostad men väldigt få vill ju bo granne med dom.
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Galet vad vissa är beredda att slå knut på sig själva för att snälltolka alla Elons utspel. Oavsett hur uppenbart det är att han har en hemsk människosyn.. :roll:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Tillbaka hemma igen efter en tur i löparspåret.
Lite otäckt när jag halkade på en isfläck, men genom att nästan
slå knut på mig själv lyckades jag hålla mig på benen. ;)

Elon har en mycket sund och logisk inställning till sin omvärld.
Och en helt okej människosyn.
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Larofo skrev: 12 dec 2024 19:46
Skönt att det gick bra :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Maw skrev: 12 dec 2024 20:28
Skönt att det gick bra :)
Tack! :D
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Jag tänker att för mig får Elon får ha vilken människosyn han vill. Det amerikanska kulturkriget intresserar mig inte heller.
Det som bekymrar mig är hans motstånd emot stödet till Ukraina speciellt nu när han har den nya USA-regimens öra.
För mig är detta motsatsen till ”en sund och logisk inställning” och mycket oroväckande för oss som bor i Rysslands närhet.
Användarvisningsbild
SagittariusA
Teslaägare

Inlägg av SagittariusA »

gjohansson skrev: 12 dec 2024 22:43

Jag tänker att för mig får Elon får ha vilken människosyn han vill. Det amerikanska kulturkriget intresserar mig inte heller.
Det som bekymrar mig är hans motstånd emot stödet till Ukraina speciellt nu när han har den nya USA-regimens öra.
För mig är detta motsatsen till ”en sund och logisk inställning” och mycket oroväckande för oss som bor i Rysslands närhet.
Håller med angående Ukraina, samtidigt har han gjort mkt för dem med snabba Starlink-terminaler i början av kriget. Jag respekterar dock deras inställning att de är trötta på att betala för hela kalaset. De vill att Europa tar större ansvar vilket jag håller med om. Exempelvis var är Taurus och Gripen? Vi i Europa måste göra mycket mer för Ukraina och inte förlita oss på USA. Dom kommer köra "America first", det är bara att gilla läget. Vi bör köra "Sverige först" samt "Europa först" och lägga ner idén att vi är så duktiga och att vi ska rädda världen. Att vi självspäker gör bara skada på oss själva och ingen global nytta, hur mkt public service och journalister än vill det.
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

SagittariusA skrev: 12 dec 2024 22:51

Håller med angående Ukraina, samtidigt har han gjort mkt för dem med snabba Starlink-terminaler i början av kriget. Jag respekterar dock deras inställning att de är trötta på att betala för hela kalaset. De vill att Europa tar större ansvar vilket jag håller med om. Exempelvis var är Taurus och Gripen? Vi i Europa måste göra mycket mer för Ukraina och inte förlita oss på USA. Dom kommer köra "America first", det är bara att gilla läget. Vi bör köra "Sverige först" samt "Europa först" och lägga ner idén att vi är så duktiga och att vi ska rädda världen. Att vi självspäker gör bara skada på oss själva och ingen global nytta, hur mkt public service och journalister än vill det.
Ok. Ditt svar har dock inget med mitt inlägg att göra.
Jag protesterade ju mot beskrivningen att ” Elon har en mycket sund och logisk inställning till sin omvärld” med exemplet hans envisa motstånd mot Ukrainastöd.

Amerikansk utrikespolitik kontra europeisk är en helt annan och väldigt mycket större fråga, det är dessutom OT i denna tråd och Tibor har varit tydlig med att det inte hör hemma här. Respektera det.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

frippe skrev: 13 dec 2024 21:33
SagittariusA skrev: 13 dec 2024 21:02
gjohansson skrev: 13 dec 2024 00:00
SagittariusA skrev: 12 dec 2024 22:51

Ok. Ditt svar har dock inget med mitt inlägg att göra.
Jag protesterade ju mot beskrivningen att ” Elon har en mycket sund och logisk inställning till sin omvärld” med exemplet hans envisa motstånd mot Ukrainastöd.

Amerikansk utrikespolitik kontra europeisk är en helt annan och väldigt mycket större fråga, det är dessutom OT i denna tråd och Tibor har varit tydlig med att det inte hör hemma här. Respektera det.
Kopplingen till ditt inlägg är Ukraina om du missade det. Min poäng var att jag håller med om att Elons inställning gällande Ukrainastödet är trist men att Europa bör stödja Ukraina så pass mycket att de klarar av att sparka ut ryssen utan stöd från USA. Europa har förmåga till detta samt är det enligt undersökningar till stor del även majoritetens vilja. Tyvärr vågar inte Europas folkvalda politiker leverera, antagligen för de mest bryr sig om att bli omvalda. Jag förstår att du misstolkar mitt inlägg som att det var riktat mot ditt inlägg. Nej, jag spinner bara vidare på det du skrev om Ukraina.
Om någon har resurser här och nu är det USA, att tro något annat är lite väl naivt. USA spenderar lika mycket på sitt försvar som de 26 länder efter i spenderligan tillsammans. Och stödet har så långt handlat om möjlighet att leverera utrustning man redan har och där är USA i en helt annan liga än någon annan.

USAs stöd är ett gigantiskt industristöd till vapentillverkare i USA, då levererad utrustning till stor del ska ersättas av annat, som tillverkas internt i USA.

Självklart kan EU göra mer, men inte allt.
Håller så klart med om att det bästa vore om Elon började stödja UKR igen, och att Trump helt enkelt bara talade om för Diktator-Putin att han hade X antal timmar på sig att lämna UKR, annars kommer Trump/USA själva skjuta bort varenda ryss i Ukraina med stealth-flyg och kryssningsmissiler.

Men… Enligt Paasikivi kan Europa utan några som helst problem själva hjälpa UKR besegra Diktator-Putin. Europa har ca 10X mer ekonomiska muskler än Diktator-Putin har. Det mesta av de konfiskerade 300 miljarder US-dollarna i ryska tillgångar finns även i Europa, och det är bara att lägga beslag på dom pengarna så har Europa ännu mer ekonomiska muskler.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare

Inlägg av Kriper »

Nu behöver Elon inte prata mer, han har direktlina rakt in i maktens boning.
Skärmavbild 2024-12-14 kl. 11.22.12.png
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Så länge föraren är ansvarig finns det ju inte så mycket pengar i skadeståndsbranschen. Om Tesla tar ansvar kommer det ju explodera. I usa kan företag dömas till skadeståndsbelopp relaterat till vad man tjänat på den bristfälliga produkten. Många kommer ju försöka stämma världens dyraste företag på skadestånd.
Jag tror människor systematiskt kommer provocera bilarna i hopp om att dom ska begå misstag.
Det är ju mycket viktigt att eventuella svaga punkter hålls hemliga.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Kriper skrev: 14 dec 2024 17:21
Nu behöver Elon inte prata mer, han har direktlina rakt in i maktens boning. Skärmavbild 2024-12-14 kl. 11.22.12.png
Galet korrupt. Ofattbart om det här genomförs. Inte för saken i sig, utan för att man så uppenbart kan köpa politiker. Det är verkligen djupt oroväckande för demokratin.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Nu behöver Elon inte prata mer, han har direktlina rakt in i maktens boning. Skärmavbild 2024-12-14 kl. 11.22.12.png
Märklig artikel dock, mig veterligen säljer Tesla inga ”förarlösa bilar”. Antar att rapporteringsplikten gäller ADAS-system?

Verkar vara rimligt att tillverkare måste utreda och rapportera olyckor som inträffar med systemen inkopplade, det finns ju mycket stora risker. Bara för att man skriver i manualen att föraren alltid måste vara på tårna så kommer ju detta inte att hända.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

gjohansson skrev: 14 dec 2024 19:40
Märklig artikel dock, mig veterligen säljer Tesla inga ”förarlösa bilar”. Antar att rapporteringsplikten gäller ADAS-system?

Verkar vara rimligt att tillverkare måste utreda och rapportera olyckor som inträffar med systemen inkopplade, det finns ju mycket stora risker. Bara för att man skriver i manualen att föraren alltid måste vara på tårna så kommer ju detta inte att hända.
NHTSA:s "standing order" gäller ADAS, se FSD-tråden för mer info.
viewtopic.php?p=829779#p829779
Användarvisningsbild
SagittariusA
Teslaägare

Inlägg av SagittariusA »

40 dödsolyckor är absolut nada i relation till hur många miljoner mil bilarna har rullat.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare

Inlägg av ermase »

iAkita skrev: 14 dec 2024 18:25
Galet korrupt. Ofattbart om det här genomförs. Inte för saken i sig, utan för att man så uppenbart kan köpa politiker. Det är verkligen djupt oroväckande för demokratin.
Demokratin i USA är rätt körd med Trump vid rodret. Svårt att se att USA kommer att klassas som en demokrati om ett par år om Trump och Elon får härja fritt. Kan tänka mig att USA kommer ligga på ett demokrati index i nivå med Ungerns.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

Nu är Musk, eller "skuggpresidenten" som han börjar kallas, med och förhandlar om USAs statsbudget. Musk, berusad av den yttersta makten, sugs allt mer in i politiken samtidigt som vd-skapet för Tesla tycks bli en perifer sysselsättning. Svårt att förstå varför aktieägarna jublar över detta.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

ermase skrev: 19 dec 2024 21:33
iAkita skrev: 14 dec 2024 18:25
Demokratin i USA är rätt körd med Trump vid rodret. Svårt att se att USA kommer att klassas som en demokrati om ett par år om Trump och Elon får härja fritt. Kan tänka mig att USA kommer ligga på ett demokrati index i nivå med Ungerns.
En hel del av det beror på hur Elon lyckas med propgandamegafonen Xitter inför midterm elections om ~2 år. Om demokraterna lyckas ta tillbaka både senaten och representanthuset då, så har Elon och Trumpen bara de här kommande två åren på sig. Sen kommer Elons polare Trumpen vara lame duck igen…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Låst