jonasl skrev: ↑28 sep 2024 00:14
Men alla är antagligen jättebra val, det skiljer inte mycket på deras totalpoäng och slutresultetet lär ju bero på hur de viktar egenskaperna.
Man bör helst läsa testet och förstå det finstilta.
Bytte en gång från Michelin Pilot Sport på min Audi till Pirelli Pzero Nero eftersom den var testvinnare just då och jag behövde byta däck.
Hade nog läst testen hyffsat med bättree broms och svänggrepp men jag hade inte förstått att de inte viktade testresultaten mot huer viktigt resp punkt var. Så de P-zero Nero jag köpte hade bättre fäste men de rullade även galet trögt. Kände det när jag släppte gasen vid första rondellen. Trodde handbromsen låg i. Kostade 0.1L per mil extra (1:-/mil) så länge de däcken höll, vilket som tur var inte var så länge
Det är inte jättelätt för Kreti och Pleti att köpa rätt däck.
Vad är viktigt? För vinterdäck, väljer man någon av tre- fyra i topp är det nog lugnt oavsett om det är dubbdäck eller dubbfritt.
Jag köpte lättrullande däck i våras, en plan jag haft i ~3.5 år. De däcken är sådär i flera testområden, så de är inga raketdäck och vinner inga normala däckstester. Men de rullar galet lätt (vilket Tesla även kommit på och nu säljs model 3 med de däcken) så ur ett rent range/förbrukningsperspektiv är de "oerhört bäst". Fast ingen däckstest tittar med de ögonen så de kommer se mediokra ut i totalen, trots att de är absolut bäst i en diciplin.