Jag har misstänkt det länge. Det var ändå intressant att höra det från någon som arbetat nära Trump.DanneB skrev: ↑19 mar 2025 16:17Jag har haft/har samma bild, utan att ha lyssnat på någon säkerhetsrådgivare. Bara att titta på hur de agerar och vad de gör.mussla skrev: ↑19 mar 2025 14:53Jag tror att både Trump och Elon vill att USA lämnar NATO. De ser det bara som en kostnad och de tycker att Europa ligger långt bort. Dessutom säger ju Trump att EU bara skapades för att djävlas med USA.Fosilfri2035 skrev: ↑19 mar 2025 11:15Helt enig med dig, såklart är det de där faktorerna som är relevanta i sammanhanget.Maetlarv skrev: ↑19 mar 2025 10:43Det amerikanska kulturkriget, diverse armviftningar och nazist o facistetiketter är mest distraktioner som även Elon gärna hjälper att elda på men är i realiteten helt ointressant från en svensk horisont.Fosilfri2035 skrev: ↑19 mar 2025 08:26
Intressant inlägg, precis börjat läsa den här tråden men inte helt verklighetsfrånvänt mot det som faktiskt påstås hända i USA.
Jag har valt att följa både Elon, Trump och ett par andra längst X bara för att försöka se det som sprids i svensk media.
Tyvärr, får jag lov att säga, så verkar du vara inne på ett spår som faktiskt verkar ha substans.
Det som är intressant för Sverige är handelskriget o tullar (som Elon inte alls har hejat på) och minskat stöd till Ukraina och Usas utträde ur Nato (som Elon tyvärr driver på).
Det vore väldigt intressant att få mer information vad som sagts bakom lyckta dörrar mellan de europeiska ledarna och Trump.
I Mexikos fall blev det tydligt när de kom överens och jag kan inte tänka mig något annat än att Trump använder tullarna som hävstång och förhandlingsunderlag.
Tror även Natofrågan mest är spel eftersom han har varit tydlig med att han inte vill att USA står för majoriteten av försvaret utan vill att de Europeiska länderna ska bidra med sitt också.
Polen har lyfts fram som ett exempel som nu satsar pengar och bygger försvar.
Jag har lyssnat på en del intervjuer med Trumps tidigare nationelle säkerhetsrådgivare John Bolton. Bilden som framstår av Trump är en imbecill som är impulsstyrd, drivs av att bli bekräftad och helt saknar en plan. Man vill gärna tro att det han och Elon gör följer en plan och att det blir bra för väst inklusive USA i slutändan. Jag tror inte det längre. Vi skall snarare vara glada om planeten finns kvar när Trump och Elon är klara.
Elon...
Moderator: Redaktion
Re: Elon...
Model Y LR AWD -24
Jag tror aldrig Trump får igenom ett utträde ur Nato. Skulle påverka amerikansk försvarsindustri för negativt vilket jag har svårt att tro att Republikanska partiet står bakom.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
-
Vilket "Republikanska partiet"?
Det står inte Republikanerna på Trumpens och Elons kepsar. Det står MAGA…
Trumpen har redan stoppat vapenleveranser till en allierad. Han har redan stängt av de elektroniska motmedlen på en allierads amerikanskbyggda F-16-stridsflygplan. Trumpen har inlett ett handelskrig mot NATO-medlemmen och närmsta grannen Kanada som han även vill göra till en amerikansk delstat mot ~85% av kanadensarnas vilja. Han pratar även om att 'get' Grönland 'på något sätt' från Danmark. Portugal, Kanada och Tyskland överväger således att avbryta köp av F-35… Så jag tycker nog den där försvarsindustribron redan är, om inte helt nerbränd än, så åtminstone rejält försåtminerad. Kommer inte ihåg nu, men tror det krävs ~2/3 majoritet i Kongressen för att Trumpen ska kunna få till ett NATO-utträde enligt konstitutionen. Men Trump och hans 'IT-support' Elon tar väl inte särskilt mycket hänsyn till amerikanska konstitutionen – eller?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jag har en mer pessimistisk bild av läget. Till exempel finns det ingen överenskommelse med Mexico, det som hände var att tullhotet bara sköts upp tillfälligt till 2 april.Fosilfri2035 skrev: ↑19 mar 2025 11:15Helt enig med dig, såklart är det de där faktorerna som är relevanta i sammanhanget.Maetlarv skrev: ↑19 mar 2025 10:43Det amerikanska kulturkriget, diverse armviftningar och nazist o facistetiketter är mest distraktioner som även Elon gärna hjälper att elda på men är i realiteten helt ointressant från en svensk horisont.Fosilfri2035 skrev: ↑19 mar 2025 08:26Intressant inlägg, precis börjat läsa den här tråden men inte helt verklighetsfrånvänt mot det som faktiskt påstås hända i USA.Maxerl skrev: ↑26 jan 2025 11:31Vet att det är en minoritetsuppfattning på detta forum men skulle kunna tänka mig en registreringsskylt med "Go Elon!"
Mannen har ju för fasiken återupprättat en reell yttrandrefrihet hos Twitter, och nu följer Facebook efter i liknande spår.
Istället för att ha massa anställda för att "moderera" går man mot mer mot en oskyldig enligt lag, tills motsatsen bevisats, vilket är en starkare yttrandefrihet.
När ni fascist- och nascistsmetar folk, kom ihåg att Twitter under förra ägaren suspenderade Trumps konto och tog bort tweets om "Stay peaceful". Och att han deplattformerades totalt (Truth social togs bort som app, Facebook stängde av konto mm) av alla.
Märkligt koordinerat, tänk, nästan lite auktoritärt va?
Kom ihåg att läxan från andra världskriget var är att inte blint lyssna på auktoriteter (som stora delen av tyska befolkningen gjorde) utan tänk själva.
Kom ihåg att brun- naciststämplingen är väldigt effektiv för att hindra en konstruktiv debatt (Tänk Sverige/Invandringen).
Självklart är varken Musk eller Trump några helgon, och gör fel ibland, men krafterna som försöker tysta dem är starka.
Jag har valt att följa både Elon, Trump och ett par andra längst X bara för att försöka se det som sprids i svensk media.
Tyvärr, får jag lov att säga, så verkar du vara inne på ett spår som faktiskt verkar ha substans.
Det som är intressant för Sverige är handelskriget o tullar (som Elon inte alls har hejat på) och minskat stöd till Ukraina och Usas utträde ur Nato (som Elon tyvärr driver på).
Det vore väldigt intressant att få mer information vad som sagts bakom lyckta dörrar mellan de europeiska ledarna och Trump.
I Mexikos fall blev det tydligt när de kom överens och jag kan inte tänka mig något annat än att Trump använder tullarna som hävstång och förhandlingsunderlag.
Tror även Natofrågan mest är spel eftersom han har varit tydlig med att han inte vill att USA står för majoriteten av försvaret utan vill att de Europeiska länderna ska bidra med sitt också.
Polen har lyfts fram som ett exempel som nu satsar pengar och bygger försvar.
Vad gäller Nato har i alla fall Elon twittrat att han tycker att USA skall lämna Nato, det tror jag inte är något förhandlingstrick utan att han menar vad han säget.
Det behövs inget formellt utträde ur Nato för att sätta Nato ur funktion, det räcker att presidenten antyder att han inte kommer att hjälpa någon som blivit angripen och åberopar Artikel 5. Då är Nato i praktiken dött, i alla fall från USA's sida.SwedishAdvocate skrev: ↑19 mar 2025 17:47Vilket "Republikanska partiet"?
Det står inte Republikanerna på Trumpens och Elons kepsar. Det står MAGA…
Trumpen har redan stoppat vapenleveranser till en allierad. Han har redan stängt av de elektroniska motmedlen på en allierads amerikanskbyggda F-16-stridsflygplan. Trumpen har inlett ett handelskrig mot NATO-medlemmen och närmsta grannen Kanada som han även vill göra till en amerikansk delstat mot ~85% av kanadensarnas vilja. Han pratar även om att 'get' Grönland 'på något sätt' från Danmark. Portugal, Kanada och Tyskland överväger således att avbryta köp av F-35… Så jag tycker nog den där försvarsindustribron redan är, om inte helt nerbränd än, så åtminstone rejält försåtminerad. Kommer inte ihåg nu, men tror det krävs ~2/3 majoritet i Kongressen för att Trumpen ska kunna få till ett NATO-utträde enligt konstitutionen. Men Trump och hans 'IT-support' Elon tar väl inte särskilt mycket hänsyn till amerikanska konstitutionen – eller?…
Elon har ju också uttryckt att han tycker USA bör lämna Nato.
Mer än hälften av rösterna i den senaste undersökningen kom från två amerikanska ipadresser.Fosilfri2035 skrev: ↑19 mar 2025 08:38Med anledning till den där undersökningen i Tyskland så har det hänt en del.
https://www.teslarati.com/tesla-germany ... narrative/
Enligt artikeln och siffrorna så vill 69% köpa Tesla i Tyskland.
Jag tror dock inte riktigt att det stämmer utan snarare att undersökningen var riktad, till en början, mot de man visste skulle rösta åt att inte vilja köpa Tesla.
Med publiciteten som blev så tror jag väl att fler aktivt sökt upp röstningen som är för Tesla gick in i att säga sitt vilket har lett till dessa siffror.
Om så är fallet så är det väl snarare sannolikt att det faktiskt resultatet är någonstans mitt emellan?
ca 35%?
Elbilist sedan 2014
Elon kan inte förstå varför folk är upprörda och bränner ner hans bilar..
Tesla Model S 90D
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag tycker personligen detta är två helt olika saker.
Jag har full förståelse för att folk är upprörda över vad Elon Musk gör och säger.
Jag har ingen som helst förståelse för att folk vandaliserar bilar, skjuter och kastar Molotov-cocktails in i Tesla-lokaler etc.
Jag håller fullständigt med om att det sistnämnda bör betraktas som "domestic terrorism" och leda till mycket långa fängelsestraff.
/fth
Edit: och seriöst, clickbait-rubriken på den videon, "Elon Musk MELTS DOWN in confused tirade on air", har den något öht med verkligheten att göra?

Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag kan inte heller förstå mig på folk som bränner ner bilar.
Det är nämligen kriminellt och människor som gör det borde
sitta inlåsta.
Ja, det är kriminellt att bränna ner bilar. Men det var det även att storma USA:s kongress i kapitolium.
Något som Trump inte hade några problem med och har släppt lös alla som var med.

Bara en tanke.. Kanske är någon av dessa som blivit lack på Elons indragningar av bidrag eller förlorat sitt jobb som fortsätter sin bana i våldets spår.
Tesla Model S 90D
- fth
- Teslaägare
"Two wrongs don't make a right"DanneB skrev: ↑20 mar 2025 00:12Ja, det är kriminellt att bränna ner bilar. Men det var det även att storma USA:s kongress i kapitolium.
Något som Trump inte hade några problem med och har släppt lös alla som var med.![]()
Bara en tanke.. Kanske är någon av dessa som blivit lack på Elons indragningar av bidrag eller förlorat sitt jobb som fortsätter sin bana i våldets spår.
/fth
-
Elon verkar ju inte ha några större problem med att Diktatorn Putin ödelägger rätt stora delar av Ukraina – inklusive X antal tusen(?) bilar. Hur många Ukrainare är det som har mördats i det folkmordet nu… Kanske finns det Y antal individer i USA som anser att Elons ställningstagande i det folkmordet rättfärdigar något mer än peaceful protests.fth skrev: ↑20 mar 2025 00:23"Two wrongs don't make a right"DanneB skrev: ↑20 mar 2025 00:12Ja, det är kriminellt att bränna ner bilar. Men det var det även att storma USA:s kongress i kapitolium.
Något som Trump inte hade några problem med och har släppt lös alla som var med.![]()
/fth
Och som jag förstår det så följer inte Trump och hans 'IT-support' Elon den amerikanska konstitutionen sen Trump tillträdde som president. Kanske finns det Q* antal individer som anser att även det rättfärdigar något mer än peaceful protests.
*Behövde en till symbol för ytterligare en obekant. Därav Q.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Den här 61-årige fd. medlemmen i det republikanska partiet har fått en 30 dagars avstängning från X:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rick_Wils ... onsultant)
https://en.wikipedia.org/wiki/Rick_Wils ... onsultant)
Får nog börja med att skriva att det är fel att använda våld, förstöra andra människors saker och att man ska följa lagen. Men…..fth skrev: ↑19 mar 2025 23:54Jag tycker personligen detta är två helt olika saker.
Jag har full förståelse för att folk är upprörda över vad Elon Musk gör och säger.
Jag har ingen som helst förståelse för att folk vandaliserar bilar, skjuter och kastar Molotov-cocktails in i Tesla-lokaler etc.
Jag håller fullständigt med om att det sistnämnda bör betraktas som "domestic terrorism" och leda till mycket långa fängelsestraff.
/fth
Edit: och seriöst, clickbait-rubriken på den videon, "Elon Musk MELTS DOWN in confused tirade on air", har den något öht med verkligheten att göra?![]()
Som man bäddar får man ligga, brukar det heta.
Skapar man prejudikat med benådade av de som stormat kapitolium, för de gjorde det av rätt saker. Varför kan inte andra använda samma hänvisning vid dessa kriminella handlingar?
Elon + Trump förstör många människors liv, klart det retar upp och skapar en aggression. Och om man i det använder en retorik att alla offentliganställda är potentiella mördare, ja då kanske det finns vissa som blir sura.
Samt, stödjer man en brutal diktators krig och tycker att hans agerande ska premieras med att få det land han vill ha, ja då stödjer man ett agerande som rättfärdigar det mesta. Även om det sker mot den ”gode” Elons livsverk.
Så ja, som man bäddar får man ligga…..
Model Y LR.
Model S70D
Det här är ett återkommande tema nu, både här i forumet och vid diskussioner vid fikabordet på jobbet.frippe skrev: ↑20 mar 2025 06:26Får nog börja med att skriva att det är fel att använda våld, förstöra andra människors saker och att man ska följa lagen. Men…..fth skrev: ↑19 mar 2025 23:54Jag tycker personligen detta är två helt olika saker.
/fth
Edit: och seriöst, clickbait-rubriken på den videon, "Elon Musk MELTS DOWN in confused tirade on air", har den något öht med verkligheten att göra?![]()
Skapar man prejudikat med benådade av de som stormat kapitolium, för de gjorde det av rätt saker. Varför kan inte andra använda samma hänvisning vid dessa kriminella handlingar?
Elon + Trump förstör många människors liv, klart det retar upp och skapar en aggression. Och om man i det använder en retorik att alla offentliganställda är potentiella mördare, ja då kanske det finns vissa som blir sura.
Samt, stödjer man en brutal diktators krig och tycker att hans agerande ska premieras med att få det land han vill ha, ja då stödjer man ett agerande som rättfärdigar det mesta. Även om det sker mot den ”gode” Elons livsverk.
Det går inte att säga något positivt om någon sida utan att bli tagen för att du står för allt denna person, företag eller parti står för.
Man måste alltid börja med att bortförklara sig;
"Får nog börja med att skriva att det är fel att använda våld, men..."
"Jag håller inte med om allt som Trump/Musk säger, men..."
"Jag röstar inte på SD, men..."
"Trump är en idiot, men..."
"Vill officiellt säga att jag såklart inte håller med om allt Elon gör och säger, men..."
Och det går att fortsätta..
Precis som fth skrev, "Two wrongs don't make a right", men att säga att privatpersoner som köpt en elbil de gillar har bäddat för situationen är bara fel.
- fth
- Teslaägare
Jag vet inte om detta är ett försvar av dessa handlingar, eller bara ett försök att förklara dom, men är det det förstnämnda så är det djupt beklagligt.frippe skrev: ↑20 mar 2025 06:26Får nog börja med att skriva att det är fel att använda våld, förstöra andra människors saker och att man ska följa lagen. Men…..fth skrev: ↑19 mar 2025 23:54Jag tycker personligen detta är två helt olika saker.
/fth
Detta är ju exakt den argumentation som Trump-sidan använder för att rättfärdiga stormningen av Kapitolium, så jag antar att även denna händelse var en fråga om "som man bäddar får man ligga"? Eller är det bara "rätt" sida som får ta till våld när dom folkvalda politikerna fattar beslut som inte behagar dom, eller val inte går som dom hoppats?
Vem bestämmer vilken sida som är "rätt" och får storma parlament, brandbomba affärslokaler, skjuta meningsmotståndare etc?
/fth
Det obehagliga med vandaliseringen är att det verkar ha effekt. Det gör i varje fall mig mindre sugen på att parkera min Tesla på stan eller på någon infartsparkering. Media skriver om det. Det är knappast bra reklam för företaget Tesla. Detta sätter press på Elon att tona ned retoriken eller att lämna Tesla.
Eller har jag fel?
Eller har jag fel?
Model Y LR AWD -24
Se det som en förklaring, trodde det var uppenbart men kanske inte för alla.fth skrev: ↑20 mar 2025 08:15Jag vet inte om detta är ett försvar av dessa handlingar, eller bara ett försök att förklara dom, men är det det förstnämnda så är det djupt beklagligt.frippe skrev: ↑20 mar 2025 06:26Får nog börja med att skriva att det är fel att använda våld, förstöra andra människors saker och att man ska följa lagen. Men…..fth skrev: ↑19 mar 2025 23:54Jag tycker personligen detta är två helt olika saker.
/fth
Detta är ju exakt den argumentation som Trump-sidan använder för att rättfärdiga stormningen av Kapitolium, så jag antar att även denna händelse var en fråga om "som man bäddar får man ligga"? Eller är det bara "rätt" sida som får ta till våld när dom folkvalda politikerna fattar beslut som inte behagar dom, eller val inte går som dom hoppats?
Vem bestämmer vilken sida som är "rätt" och får storma parlament, brandbomba affärslokaler, skjuta meningsmotståndare etc?
/fth
För att komma vidare och förstå händelserna och våldsutövningen behöver man nog en tidsaxel. Kom stormningen (våldsanvändningen) av kapitolium samt benådningen (rättfärdigandet) före eller efter attentaten mot Elons livsverk?
Mig veterligen har ingen med presidentens makt eller liknande tidigare i historien benådat eller rättfärdigat våld innan Trump gjorde det första dagen av sin andra session som president.
Ingen har rätt att storma kapitolium, så länge vi har ett fungerande demokratiskt system. Vilket det fanns fram tills Trump valde att skjuta det i sank med sin retorik och sitt aggerande.
Model Y LR.
Model S70D
- fth
- Teslaägare
Återigen, detta är exakt samma argumentation som Trumps anhängare använde för att rättfärdiga stormningen, eftersom valet enligt dom var "stulet", dvs det demokratiska systemet var inte "fungerande".
Enligt mig är det precis lika fel i båda fallen, det finns ingen moralisk, juridisk, etisk skillnad mellan dessa grupperingar, och dom borde alla sitta i fängelse.
/fth
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Precis som ni sagt tidigare så behöver man nog skilja mycket åt och kanske inte anta att bara för att någon har sagt något positivt så står man till 100% på den sidan.
Jag kan förstå varför DOGE är nödvändigt i USA, en av världens största ekonomier kommer också ha effekt på övriga världen.
Men kopplat mot marknadsekonomi så förstår jag också varför en majoritet i USA också vill att detta sker.
Är det rimligt att USAs skattebetalare ska stå för barnböcker i Afrika som lyfter trans och könsbyte?
Om ett företag inte har kontroll på sina utgifter så kommer det så småningom gå i konkurs.
Även om inte ett land har riktigt samma förutsättningar som ett AB som gäller samma grundregler för länders ekonomi.
Precis som i företag så kommer folk att påverkas, det är supertråkigt men ligger tyvärr på ledningen, se Northvolt som ett exempel.
Borde Skellefteåborna gå ut och bränna kommunhuset och bussar nu bara för att folk har förlorat jobb som kommun och staten har vart delaktiga i?
Jag kan förstå varför DOGE är nödvändigt i USA, en av världens största ekonomier kommer också ha effekt på övriga världen.
Men kopplat mot marknadsekonomi så förstår jag också varför en majoritet i USA också vill att detta sker.
Är det rimligt att USAs skattebetalare ska stå för barnböcker i Afrika som lyfter trans och könsbyte?
Om ett företag inte har kontroll på sina utgifter så kommer det så småningom gå i konkurs.
Även om inte ett land har riktigt samma förutsättningar som ett AB som gäller samma grundregler för länders ekonomi.
Precis som i företag så kommer folk att påverkas, det är supertråkigt men ligger tyvärr på ledningen, se Northvolt som ett exempel.
Borde Skellefteåborna gå ut och bränna kommunhuset och bussar nu bara för att folk har förlorat jobb som kommun och staten har vart delaktiga i?
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Det är rätt galet..Klintan skrev: ↑19 mar 2025 20:15Mer än hälften av rösterna i den senaste undersökningen kom från två amerikanska ipadresser.Fosilfri2035 skrev: ↑19 mar 2025 08:38Med anledning till den där undersökningen i Tyskland så har det hänt en del.
https://www.teslarati.com/tesla-germany ... narrative/
Enligt artikeln och siffrorna så vill 69% köpa Tesla i Tyskland.
Jag tror dock inte riktigt att det stämmer utan snarare att undersökningen var riktad, till en början, mot de man visste skulle rösta åt att inte vilja köpa Tesla.
Med publiciteten som blev så tror jag väl att fler aktivt sökt upp röstningen som är för Tesla gick in i att säga sitt vilket har lett till dessa siffror.
Om så är fallet så är det väl snarare sannolikt att det faktiskt resultatet är någonstans mitt emellan?
ca 35%?
IMG_20250319_201251_936.jpg
Vem vet vem eller motivet bakom de som eldar bilar i Teslas lager. Mycket smutskastning.
Elbilist sedan 2014
Nej det är inte samma argumentation. Ingen i ledande ställning med makt att påverka argumenterar för att uppeldandet av Teslor, deras lokaler eller på annat sätt förstöra annans egendom eller störa den demkratiska ordningen är ett ok beteende.fth skrev: ↑20 mar 2025 09:05Återigen, detta är exakt samma argumentation som Trumps anhängare använde för att rättfärdiga stormningen, eftersom valet enligt dom var "stulet", dvs det demokratiska systemet var inte "fungerande".
Enligt mig är det precis lika fel i båda fallen, det finns ingen moralisk, juridisk, etisk skillnad mellan dessa grupperingar, och dom borde alla sitta i fängelse.
/fth
Trump har däremot kontinuerligt både med uttalanden och agerande rättfärdigat stormandet av kapitolium och det våld som utövades där, både uppmuntrat agerande före som rättfärdigat det efteråt. Där faktiskt människor dog. Det är en stor skillnad.
Ingen rättfärdigar våldet mot Tesla, däremot bojkotten men den är ganska fredlig. Även om Elon tycker annorlunda.
Model Y LR.
Model S70D
- Lerumsexpressen
- Teslaägare