Förbrukning
Moderator: Redaktion
Förbrukning
Nu när det är vår och de nya sommardäcken blivit inkörda är det lite roligare att kolla förbrukningen.
Tog ett kort på instrumentpanelen när jag laddade i Kungälv efter att ha kört från Ulricehamn via Onsala.
Tog ett kort på instrumentpanelen när jag laddade i Kungälv efter att ha kört från Ulricehamn via Onsala.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förbrukning
Bara 12-13C ute, uppför, 100km/h på farthållaren och 22C på AC:n, men faktiskt aningen medvind:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
Plaiden verkar minst lika snål som LR versionen ju…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det är mina lättrullare som gör det.
Snittar 155-160 en sommarmånad med de hjulen, men 195-200 med orig 21”
Det är ju inte med originalhjulen:
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Såg att du hade väsentligt lägre fart än mig ;jag snittade 99.4 km/h på förra bilden.
X är ju en stor bil så inte för det

Jag har Michelin e-Primacy 245/40-20, och hemmasnickrad aerodynamik i hjulen med luftutsläpp som följer forskningsresultaten

Från dotterns place och hem nyss, nästan sommartemperaturer här (+13C)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
När man nu talar om förbrukning så vore det ju trevligt med lite siffror att relatera till.
Om man vid fullt batteri använder "Energiappen" och multiplicerar förbrukning med räckvidd får man på min bil
fram att det finns 74.73 kWh tillgängligt.
Det vore ju också roligt att få fram den förbrukningskonstant som bilen använder.
Eftersom instrumentclustret visar en räckvidd på 35.1 mil vid fult batteri så blir det 74.7/35.1=2.13.
Nu vet vi alltså att bilen själv räknar med en förbrukning på 2.13 kWh/mil (EPA förbrukning ?)
AAKEE har ju lärt oss att Tesla successivt sparar undan 4-5% så att det finns en buffert att ta av när man når 0 km räckvidd.
Om vi då tar 2.13*0.955=2.03 så ser vi att om vi kör med en medelsförbrukning av 2.03 kWh/mil så kommer så kommer räckvidden
att minska i samma takt sim den körda distansen ökar.
Detta är ju en väldigt bekväm siffra att räkna med !
Om man på sommaren som jag gjort nu kan köra på 1.8 så "tjänar" man 1 mil /10 mil, på vintern däremot kanske man har
en förbrukning på 2.4 och då går man ju 2 mil back/10 mil.
Om man vid fullt batteri använder "Energiappen" och multiplicerar förbrukning med räckvidd får man på min bil
Det vore ju också roligt att få fram den förbrukningskonstant som bilen använder.
Eftersom instrumentclustret visar en räckvidd på 35.1 mil vid fult batteri så blir det 74.7/35.1=2.13.
Nu vet vi alltså att bilen själv räknar med en förbrukning på 2.13 kWh/mil (EPA förbrukning ?)
AAKEE har ju lärt oss att Tesla successivt sparar undan 4-5% så att det finns en buffert att ta av när man når 0 km räckvidd.
Om vi då tar 2.13*0.955=2.03 så ser vi att om vi kör med en medelsförbrukning av 2.03 kWh/mil så kommer så kommer räckvidden
Om man på sommaren som jag gjort nu kan köra på 1.8 så "tjänar" man 1 mil /10 mil, på vintern däremot kanske man har
Du får numera fram konstanten från energigrafen/emergiappen direkt.datmbn skrev: ↑14 maj 2025 16:19När man nu talar om förbrukning så vore det ju trevligt med lite siffror att relatera till.
Genomsnittsförbrukning - ”mer än nominellt” (eller (+ ”mindre än nominellt” = konstanten.
Konstanten x 0.955 = Wh/km per km på displayen.
Bör stämma med din beräkning men om det skiljer är det denna som är korrekt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Vi som har äldre bilar med första hårdvaran har inte fått den uppdaterade energi appen så man ser inte konstanten.
Ajj! Nåja, det spelar ingen direkt roll när man vet hur man får fram den.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag har under den senaste månaden gjort 8 resor till Örebro (sjuk släkting på usö) och det är 99.8 km från vår garageplan till parkeringen utanför sjukhuset så det är ju ganska lätt att räkna och se så det stämmer