700075km
Moderator: Redaktion
Re: 700075km
Woow imponerande, går den som Taxi eller hur lyckas ni köra så långt?
Tror faktiskt inte det är så många bensin eller dieselbilar som lyckas med det. Hur har servicekostnaden varit?

Tror faktiskt inte det är så många bensin eller dieselbilar som lyckas med det. Hur har servicekostnaden varit?
MY RWD Vit 2023
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: 700075km
Grymt bra!
Blir rätt vettig milkostnad på det där om inte service/reparation stuckit iväg. Har ni ägt den hela tiden?
Hur ser degraderingen för batteriet ut?
Tesla Model Y Performance
Re: 700075km
Långpendling varje veckoslut, blir längre med utflykter ofta över 100 mil per helg. Projektarbete med många resor inom Sverige och EU. Semestrar (Helsingfors/Gotland 2017, Sicilien 2018, Tornedalen 2019, Italien 2022, London+Island runt 2023, Shelandsöarna/Frankrike 2024)
Vid 40000 mil räknade jag ihop alla kostnader inkl trängselskatter, försäkring och då låg service och underhåll på 4,30 kr per mil.
Vi har ägt den sedan den var ny 3 juli 2017 (beställd i jan 2017)
Normal degradering, laddar sällan fullt, utan tycker det är skönt med laddpaus var 20:e till 28:e mil. Dvs 1 mil per år. Laddar enfas hemmavid och därmed mest SuC, som fungerat hur bra som helst.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8062
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: 700075km
Imponerande, jag tyckte mina 245000 km med min X90 2016 var hyfsat långt, men här ligger man ju rejält i lä!alseC skrev: ↑06 maj 2025 08:33Långpendling varje veckoslut, blir längre med utflykter ofta över 100 mil per helg. Projektarbete med många resor inom Sverige och EU. Semestrar (Helsingfors/Gotland 2017, Sicilien 2018, Tornedalen 2019, Italien 2022, London+Island runt 2023, Shelandsöarna/Frankrike 2024)
Vid 40000 mil räknade jag ihop alla kostnader inkl trängselskatter, försäkring och då låg service och underhåll på 4,30 kr per mil.
Vi har ägt den sedan den var ny 3 juli 2017 (beställd i jan 2017)
Normal degradering, laddar sällan fullt, utan tycker det är skönt med laddpaus var 20:e till 28:e mil. Dvs 1 mil per år. Laddar enfas hemmavid och därmed mest SuC, som fungerat hur bra som helst.

Jag undrar lite över din räckvidd dock, hur lyckas du köra 20-28 mil utan att ladda fullt med en X75?

Jag räknar själv idag med c:a 300km total räckvidd i motorvägsfart, dvs 100-0% SoC, vilket rimligen borde innebära att 20-28 mil med din bil kräver nära 100% laddning vid varje tillfälle.
Men du kanske inte kör huvudsakligen motorvägsfart?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: 700075km
Lite under på motorväg (tidsvinsten inte stor), mycket 80-90 väg. Ganska mycket med kärra, dock, ett boggisläp med låg vikt, som rullar lätt, med väl pumpade däck. Utan AC gillar inte konstgjord kyla. Runt 2 kWh per mil, med kärra 2,5 kWh resp upp till 5 kWh med 1800 kg last och stort vindfång i motvind!
Re: 700075km
De första 50 000 milen ska väl betraktas som en inkörningsperiod ?
Kommer inte att komma ifatt dig då jag bara kört 43 000 mil med en Model X 90D från oktober 2016.
Om man inte anser sig vara bättre än en yrkeschaufför och följer deras lagstadgade viloregler vid långresor så är räckvidden inget problem
Kommer inte att komma ifatt dig då jag bara kört 43 000 mil med en Model X 90D från oktober 2016.
Om man inte anser sig vara bättre än en yrkeschaufför och följer deras lagstadgade viloregler vid långresor så är räckvidden inget problem
