fth skrev: ↑09 maj 2025 19:10
Richardk skrev: ↑09 maj 2025 18:54
Helsingborg funkade inte bra när det var fullt. Den är uppgraderad med V4 och jag fick ca 65-70kW när jag förväntade mig 250kW. Efter en stund fick jag ca 130-140kW. Ju snabbare bilarna blir på att ladda desto mer viktigt är det att stationerna blir uppgraderade med mer effekt.
Jag har alltid fått full effekt i Helsingborg även när det varit helt fullt, min max effekt är iofs bara c:a 135 kW, men 66-70 har jag aldrig varit med om.
/fth
Det beror garanterat på hur övriga bilar har sin laddkurva just där och då.
Kabinetten brukar paras med 4 Superchargers.
Undantag finns, det är 6 stolpar /SuC v3 i Jokkmokk och 2 kabinett.
Ett sånt kabinett ger max 580kW, vilket blir 145kW per stolpe om det delas rakt av.
Jag har tolkat infon innan som att de värdena är maxvärden men att Tesla inte alltid uppfyller det till varje kabinett.
Hela siten har ju sannolikt också en max input som kan sätta gränsen när det är fullt eller hög beläggning. Jag tycker jag sett en del inlägg om 60-70kW som max vid fullbelagt på vissa ställen.
Jag fick 106 kW i Mora lördagen när tjejvasan var slut, fullbelagt och kö. Hade rätt SoC etc för 263kW på mätaren.
Samma dag någon timme senare i Ljusdal fick jag 256 kW trots full beläggning (möjligen 1 plats ledig).