Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro
Moderator: Redaktion
-
Re: Renault 5 – ska kosta från 25 000 euro
En till som verkar gilla den…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Ska komma en båt med bilar om 2v, provkörningar i slutet av april.
Är man över 190cm skulle jag säga man inte sitter så jättebra i denna. Går inte vinkla stolen och ratten går inte flytta nog långt bak när man flyttat bak sätet. Annars supercharmig och känns dyrare än vad den är som man ser till hur solid den känns.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Funderar på att köpa Renault 5 eller möjligtvis Alpina versionen. Möjligtvis ID 2 all eller ny Model 3 om Elon slutar som VD för TSLA. Jack från Fully Charged har en punkt att vi kör alldeles för stora bilar.
Med vänliga hälsningar
- Sportbilsentusiasten
ja små bilar är roligareNiklasTesla skrev: ↑08 apr 2025 15:05Funderar på att köpa Renault 5 eller möjligtvis Alpina versionen. Möjligtvis ID 2 all eller ny Model 3 om Elon slutar som VD för TSLA. Jack från Fully Charged har en punkt att vi kör alldeles för stora bilar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Glenn Lindberg i Aftonbladet har varit ute och testkört bilen i vinterväglag. Artikeln är bara för plusmedlemmar så jag sammanfattar det viktiga i testet:
Förbrukningen och laddningen var den stora besvikelsen. Den drog konstant runt 2,5 kWh/mil och laddningen, som är specad till max 100 kW, kom oftast bara upp till mellan 30 och 50 och nån enstaka gång var den uppe och nosade på 70 kW för att snabbt vända neråt igen. Det var motorvägskörning i 5-8 minusgrader.
I slutet av testet, som var en färd Stockholm-Vidsel ToR, så kommer laddningen upp i 100 kW i Uppsala när utetemperaturen är 6 plusgrader.
Denna bil var inte "vinterutrustad" (men hade värmepump). Den saknar därmed vissa skydd för underrede, batteri och bromssköldar. En månad senare fick de en testbil som var byggd för nordiska marknaden men även den drog mycket, 2,3 kWh/mil på motorväg vid nollgradigt, och med laddningen var det inte mycket bättre heller.
Förbrukningen och laddningen var den stora besvikelsen. Den drog konstant runt 2,5 kWh/mil och laddningen, som är specad till max 100 kW, kom oftast bara upp till mellan 30 och 50 och nån enstaka gång var den uppe och nosade på 70 kW för att snabbt vända neråt igen. Det var motorvägskörning i 5-8 minusgrader.
I slutet av testet, som var en färd Stockholm-Vidsel ToR, så kommer laddningen upp i 100 kW i Uppsala när utetemperaturen är 6 plusgrader.
Denna bil var inte "vinterutrustad" (men hade värmepump). Den saknar därmed vissa skydd för underrede, batteri och bromssköldar. En månad senare fick de en testbil som var byggd för nordiska marknaden men även den drog mycket, 2,3 kWh/mil på motorväg vid nollgradigt, och med laddningen var det inte mycket bättre heller.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Bilen ser ju som sagt väldigt trevlig ut på många sätt, men hur i h-e (miss-) lyckas man bygga en mini-bil med lika hög förbrukning som mitt 2.5-tons monster?
Kan det verkligen stämma att den drar 2.3-2.5 kWh/mil på motorväg, det måste väl vara någon form av rekord för en bil i den här storleken?
/fth
Kan det verkligen stämma att den drar 2.3-2.5 kWh/mil på motorväg, det måste väl vara någon form av rekord för en bil i den här storleken?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Renault byggde ju tidigare Zoe med samma batteristorlekar, och många tekniska lösningar samt format påminner om just Zoe.fth skrev: ↑09 apr 2025 09:28Bilen ser ju som sagt väldigt trevlig ut på många sätt, men hur i h-e (miss-) lyckas man bygga en mini-bil med lika hög förbrukning som mitt 2.5-tons monster?
Kan det verkligen stämma att den drar 2.3-2.5 kWh/mil på motorväg, det måste väl vara någon form av rekord för en bil i den här storleken?![]()
/fth
Kanske inte så konstigt då att denna är lika törstig som just Zoe.
Men man undrar ju vad det beror på. Väldigt ineffektiv motor?
När tex Polestar 2 gick från Siemens hissmotorer till motorer designade för elbilar så ökade ju effektiviteten dramatiskt.
Jag gjorde samma reflektion om Zoen. Zoe var ju mina första elbilar, 22 kWh och 51 kWh. För att få en vettig räckvidd fick man nöja sig med att tuffa på i 70. (Minns hur jag åkte en hel del ned till mina barn i Malmö de där åren och att ligga på E4 och köra 70 var inte särskilt populärt trots motorväg. Men då var det långt emellan laddarna och på första laddningen hemifrån kom jag till en laddare 15,6 mil bort, alltså en förbrukning på c:a 1,35 kWh/mil. Sen väntade en timmes laddning.)manneson skrev: ↑09 apr 2025 09:39Renault byggde ju tidigare Zoe med samma batteristorlekar, och många tekniska lösningar samt format påminner om just Zoe.fth skrev: ↑09 apr 2025 09:28Bilen ser ju som sagt väldigt trevlig ut på många sätt, men hur i h-e (miss-) lyckas man bygga en mini-bil med lika hög förbrukning som mitt 2.5-tons monster?
Kan det verkligen stämma att den drar 2.3-2.5 kWh/mil på motorväg, det måste väl vara någon form av rekord för en bil i den här storleken?![]()
/fth
När tex Polestar 2 gick från Siemens hissmotorer till motorer designade för elbilar så ökade ju effektiviteten dramatiskt.
Renault 5 verkar vara väldigt känslig för kyla, för i varmt klimat kan man tydligen komma undan med mycket bättre förbrukning i realiteten.
Kan den höga motorvägsförbrukningen bero på att en kort halvkombi har uruselt luftmotstånd? (Även om frontarean är liten). Teslabjørn reagerade på samma sak när han testade Hyundai Inster nu.
Kan för övrigt tipsa om Glenn Lindbergs YT kanal som är den bästa jag sett. Handlar inte så mkt om bilar. Men i avsnittet om den inbakade pizzan tar han upp Renault 5:ans höga förbrukning…
Kan för övrigt tipsa om Glenn Lindbergs YT kanal som är den bästa jag sett. Handlar inte så mkt om bilar. Men i avsnittet om den inbakade pizzan tar han upp Renault 5:ans höga förbrukning…
-
Någon som vet vad Renault 5 har för drag coefficient?…
Alla små halvkombi har väl inte direkt uruselt luftmotstånd. Honda e t.ex har ju tydligen 0,27…
https://hondanews.eu/eu/lt/cars/media/p ... -honda-e-9
Som jämförelse har väl gamla FAT e-tron 0,28.
https://www.evspecs.org/tech-specs/audi ... 50-quattro
Och en Honda e lär ju ha rätt mkt mindre frontarea än en FAT e-tron…
En mindre halvkombi väger ju även mindre än större tyngre bilar. Det borde väl också kunna ge en viss fördel när det gäller förbrukning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Klarar sig verkligen en så pass gammal MX på 2,5 kWh i 120 km/h i 6 minusgrader? Den har väl inte ens värmepump? Ditt exemplar måste nästan vara ett unikumfth skrev: ↑09 apr 2025 09:28Bilen ser ju som sagt väldigt trevlig ut på många sätt, men hur i h-e (miss-) lyckas man bygga en mini-bil med lika hög förbrukning som mitt 2.5-tons monster?
/fth

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har en "livstidsförbrukning" på c:a 240Wh/km över dom drygt 24000 mil jag har kört med bilen, och då kör jag främst långkörning i motorvägs-/autobahn-fart, sommar såväl som vinter.Maw skrev: ↑09 apr 2025 16:45Klarar sig verkligen en så pass gammal MX på 2,5 kWh i 120 km/h i 6 minusgrader? Den har väl inte ens värmepump? Ditt exemplar måste nästan vara ett unikumfth skrev: ↑09 apr 2025 09:28Bilen ser ju som sagt väldigt trevlig ut på många sätt, men hur i h-e (miss-) lyckas man bygga en mini-bil med lika hög förbrukning som mitt 2.5-tons monster?
/fth![]()
250Wh/km i 120 km/h och -6 är nog mycket riktigt på gränsen, särskilt med svensk vägbana, men jag ligger nog inte långt över det så länge vägbanan är torr.
Med varmt batteri är skillnaden mellan sommar och vinter inte särskilt stor i min erfarenhet, väglag och vägbeläggning påverkar betydligt mer, det är t.ex. rejäl skillnad i förbrukning så snart man kommer över bron till Danmark, och våt vägbana drar förstås också upp rejält.
Jag ligger som sagt ganska långt under vad dom flesta verkar ha i förbrukning med samma bil, exakt vad det beror på vet jag inte, jag kör iofs på lättrullade däck med hyfsat högt tryck på Slipstream 20", det gör rätt stor skillnad, och på vintern har jag 19".
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Förbrukning: se Jack Scarlett / Fully Charged video ovan, samt ett klipp från Jonny Smith / Late Brake Show där de förvånat konstaterar att den uppfyller WLTP trots motorvägsfart. Inte i -5, men några fåtal plusgrader och förmodligen förvärmt batteri.
Sittställning: jag är 194cm, har 36” innersöm i byxor / 120cm t höftkulan / 1cm för långa lår för att vara stridspilot
och jag sitter mycket bra i den. Sitsen vinklas mycket när man trycker ner den, så trots att lårstödsförlängning inte finns så har mina lår bra stöd. Jag skulle nog påstå att jag sitter nästan exakt lika bra som i min Polestar 2 med lårstöd.
Utrymme: jag tog bort nackstöden, fällde ryggstöden, körde fram passagerarstolen och fick då in 2st vindsurfingbrädor (239x68, 220x58cm), tre ihoprullade segel (2m, 1,8m och 1,7m), en infälld bom (150cm), tre delbara master samt mina mastfötter, förlängare, våtdräkter etc. Sen var det fullt.
Köregenskaper: den är som en stor bil. Bekvämare än Polestar 2. Och på något magiskt sätt så sätter den sig efter initial mjukhet när man pressar den, så den blir kvick och rolig att köra på kurvig väg / påfarter t motorväg. Den är väldigt tyst, tystare än den från vägljud o däck bullriga Polestaren men inte lika tyst som en etron 50/55/q8. Men vid 90 o uppåt kommer ett störigt vindbrus som ökar med farten.
Lacken är läckert glittrig.
Infotainment är något rörigt men som tur väl är, Android Automotive-baserat.
Bilderna är min packning av R5 vs P2
Sittställning: jag är 194cm, har 36” innersöm i byxor / 120cm t höftkulan / 1cm för långa lår för att vara stridspilot

Utrymme: jag tog bort nackstöden, fällde ryggstöden, körde fram passagerarstolen och fick då in 2st vindsurfingbrädor (239x68, 220x58cm), tre ihoprullade segel (2m, 1,8m och 1,7m), en infälld bom (150cm), tre delbara master samt mina mastfötter, förlängare, våtdräkter etc. Sen var det fullt.
Köregenskaper: den är som en stor bil. Bekvämare än Polestar 2. Och på något magiskt sätt så sätter den sig efter initial mjukhet när man pressar den, så den blir kvick och rolig att köra på kurvig väg / påfarter t motorväg. Den är väldigt tyst, tystare än den från vägljud o däck bullriga Polestaren men inte lika tyst som en etron 50/55/q8. Men vid 90 o uppåt kommer ett störigt vindbrus som ökar med farten.
Lacken är läckert glittrig.
Infotainment är något rörigt men som tur väl är, Android Automotive-baserat.
Bilderna är min packning av R5 vs P2
Senast redigerad av Mrnice, redigerad totalt 2 gång.
Kul med en jämförelse med P2!
Har en P2 själv och R5 är huvudkandidaten till ersättare när det blir dags. Gillar att den verkar följa Renaults signum med att göra bilar som ofta känns betydligt större och mer påkostade än vad både yttermått och prisbild ger sken av.
(Bonuspoäng för färgvalet!)
Har en P2 själv och R5 är huvudkandidaten till ersättare när det blir dags. Gillar att den verkar följa Renaults signum med att göra bilar som ofta känns betydligt större och mer påkostade än vad både yttermått och prisbild ger sken av.
(Bonuspoäng för färgvalet!)
Är ju ändå rätt stora hjul på R5. Vad jag förstått är 18" minsta. Så imponerande om de fått den tyst ändå.
Du är medveten om att 70 på 110-väg är både trafikfarligt och omotiverat. Det är fullt möjligt för polisen att bötfälla detta beteende precis som en fortkörning.Jerker skrev: ↑09 apr 2025 09:55Jag gjorde samma reflektion om Zoen. Zoe var ju mina första elbilar, 22 kWh och 51 kWh. För att få en vettig räckvidd fick man nöja sig med att tuffa på i 70. (Minns hur jag åkte en hel del ned till mina barn i Malmö de där åren och att ligga på E4 och köra 70 var inte särskilt populärt trots motorväg. Men då var det långt emellan laddarna och på första laddningen hemifrån kom jag till en laddare 15,6 mil bort, alltså en förbrukning på c:a 1,35 kWh/mil. Sen väntade en timmes laddning.)manneson skrev: ↑09 apr 2025 09:39Renault byggde ju tidigare Zoe med samma batteristorlekar, och många tekniska lösningar samt format påminner om just Zoe.fth skrev: ↑09 apr 2025 09:28Bilen ser ju som sagt väldigt trevlig ut på många sätt, men hur i h-e (miss-) lyckas man bygga en mini-bil med lika hög förbrukning som mitt 2.5-tons monster?
/fth
Renault 5 verkar vara väldigt känslig för kyla, för i varmt klimat kan man tydligen komma undan med mycket bättre förbrukning i realiteten.
Jo, jag vet det, även om jag undrar om det i praktiken är så stor skillnad mellan 70 och 80, som är en laglig hastighet på motorväg. Det intressanta var det att inte så få bilar lade sig bakom mig och körde i samma hastighet, mil efter mil. Det var väl fler som ville spara bränsle. Men alla långtradare körde om. De gör de iofs även när jag ligger i 80 med släp, även de som liksom jag har 80 som hastighetsbegränsning.
Vid närmare eftertanke höll jag c:a 77. Det var en siffra som andra Zoeägare hade räknat ut som optimal, så det ligger inom felmarginalen för en laglig hastighet på motorväg.
En gång testade jag att köra på gamla vägsträckningar vid sidan om motorvägen ända från Malmö till Nyköping. Det tog 12 timmar. Många små samhällen med 50-begränsing eller ännu mindre. Men jag slapp iaf känna att jag jag var en vägpropp. Och så fick man en inblick i hur det var att köra sträckan innan motorvägen var byggd. Fast på den tiden var många vägar fortfarande dessutom oasfalterade, så det är ändå en bättre upplevelse idag än då.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag skulle vilja testa att köra småvägarna till landet för att se om bilen klarar hela sträckan på en laddning. Det är 484 km snabbaste vägen och ungefär 520 km om man undviker motorvägar.Jerker skrev: ↑14 apr 2025 08:53Jo, jag vet det, även om jag undrar om det i praktiken är så stor skillnad mellan 70 och 80, som är en laglig hastighet på motorväg. Det intressanta var det att inte så få bilar lade sig bakom mig och körde i samma hastighet, mil efter mil. Det var väl fler som ville spara bränsle. Men alla långtradare körde om. De gör de iofs även när jag ligger i 80 med släp, även de som liksom jag har 80 som hastighetsbegränsning.
Vid närmare eftertanke höll jag c:a 77. Det var en siffra som andra Zoeägare hade räknat ut som optimal, så det ligger inom felmarginalen för en laglig hastighet på motorväg.
En gång testade jag att köra på gamla vägsträckningar vid sidan om motorvägen ända från Malmö till Nyköping. Det tog 12 timmar. Många små samhällen med 50-begränsing eller ännu mindre. Men jag slapp iaf känna att jag jag var en vägpropp. Och så fick man en inblick i hur det var att köra sträckan innan motorvägen var byggd. Fast på den tiden var många vägar fortfarande dessutom oasfalterade, så det är ändå en bättre upplevelse idag än då.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Provkört. Grym bil!
Rymlig och bekväm fram, bättre plats än i tex PS2(som jämförs med ovan).
Mycket trevliga material, återigen likt PS2 android automotive i den.
Bekvämare fjädring än PS2, följdsam nästan som en WRC-bil.
Ok den kränger lite men den känns lätt och är riktigt kul att svänga med.
Väldigt tyst på landsväg, lite bullrig i hög motorvägsfart men inte värre än PS2.
Adaptiv farthållare och linjehållare funkar återigen ungefär som PS2, bra på motorväg men klarar inte skarpa kurvor i stadstrafik.
Går att få med dragkrok(!).
För priset är den ett kap.
Rymlig och bekväm fram, bättre plats än i tex PS2(som jämförs med ovan).
Mycket trevliga material, återigen likt PS2 android automotive i den.
Bekvämare fjädring än PS2, följdsam nästan som en WRC-bil.
Ok den kränger lite men den känns lätt och är riktigt kul att svänga med.
Väldigt tyst på landsväg, lite bullrig i hög motorvägsfart men inte värre än PS2.
Adaptiv farthållare och linjehållare funkar återigen ungefär som PS2, bra på motorväg men klarar inte skarpa kurvor i stadstrafik.
Går att få med dragkrok(!).
För priset är den ett kap.
Den verkar nice på det som skrivits hittills, men är väldigt skeptisk angående räckvidden på vintern för denna modell.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Samtidigt ropas det efter billigare elbilar.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021